PDA

Vis full versjon : volvo 940 chipet eller ikke?



Mikmo
25/03/11, 08:52
Hei.

Har en volvo 940 1998 med en 230fk motor, Som i følge forje eier skal være chipet. Etter at jeg satt på 3" eksos på den, Sliter jeg litt med ladetrykket.
Den lader 1.2 bar, da får den bensin kutt. Har prøvd å justere den ned, men lader 1.2 samme hvor mye jeg prøver å skru ned trykket. Men Samma det.
Det jeg lurer på hvor mye trykk den tåler orginalt uten å være chipet? Synes det er rart hvis den er chipet, siden den kutter på 1.2 bar. Skal skru opp hjernen på den å se om den er det.

Mvh Mikkel

s4nd3r
25/03/11, 09:01
kva turbo har du? og korsjen justerer du laddetrykket?
legg ut ett bilde av motor rommet. av turbo og runt turbo...
en "orginal" vanlig b230 turbo sak. går somregel best på 1 bar. "0,9" bar.. alt den lager over det blir i grunn bare varme, null efekt..
men som sakt. vi trenger litt leir info for og hjelpe deg, og bilder er til god hjelp.. :) grunnen til eg lurer på kva turbo du har, er for att 13cen. orginal tubon, er ikkje juster bar, men anna om du har en pyseventil. og om du har det. så er det der feilen ligger.. (pyseventilen er forbillig..) da er det bedre og kjøpe seg en justerbar kuleventil... den er myye mer stabil..

Mikmo
25/03/11, 09:28
Jeg har en 13c, Jeg har satt på justerbar wastegate. Så jeg kan skru trykket opp og ned, men dette funker dårlig etter at jeg satt på 3" eksos. Er lissom ingen mellom ting, Kan få den til å lade litt, Eller alt får mye. Hvordan skal jeg få den på 0.9 i ladetrykk? Er det jeg vil ha den på.

volvo2før
25/03/11, 09:55
Jeg har en 13c, Jeg har satt på justerbar wastegate. Så jeg kan skru trykket opp og ned, men dette funker dårlig etter at jeg satt på 3" eksos. Er lissom ingen mellom ting, Kan få den til å lade litt, Eller alt får mye. Hvordan skal jeg få den på 0.9 i ladetrykk? Er det jeg vil ha den på.

Justerer du staget fra klokken eller shimser du ut wastegaten på festet?

Min går på 0,9 i ladetrykk med chip, 3" eksos, større cooler og en skive på hvert feste til wastegaten..

Mikmo
25/03/11, 10:55
Justerer du staget fra klokken eller shimser du ut wastegaten på festet?

Min går på 0,9 i ladetrykk med chip, 3" eksos, større cooler og en skive på hvert feste til wastegaten..

Justerer staget jeg, Klarer ikke å få den til å lade 0.9...

volvo2før
25/03/11, 10:57
som "s4nd3r" sa, legg ut bilde..

Mikmo
25/03/11, 11:42
som "s4nd3r" sa, legg ut bilde..

Kan gjøre det :)

Wakdar
25/03/11, 16:36
Har du sjekka luftfilteret så det ikke er tett?
Har vært borti noen med det samme problemet, å da viste det seg att luftfilteret var klar for utskifting/vask. ;)

Kalsn
25/03/11, 17:01
For det første, sikker på at slangen fra kompressorhuset til wastegaten er tett? lite hull så lader dne automatisk mere, og er du sikker på at grunntrykket ikke er 1.2 på klokka di? altså minst mulig ladetrykk er 1.2...

Mikmo
26/03/11, 13:02
Har du sjekka luftfilteret så det ikke er tett?
Har vært borti noen med det samme problemet, å da viste det seg att luftfilteret var klar for utskifting/vask. ;)

Det er ikke tett ;)

Mikmo
26/03/11, 13:05
For det første, sikker på at slangen fra kompressorhuset til wastegaten er tett? lite hull så lader dne automatisk mere, og er du sikker på at grunntrykket ikke er 1.2 på klokka di? altså minst mulig ladetrykk er 1.2...

Slangen er ny, Så den er tett.

Denne som sitter på den:

http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1551&Category2ID=1727&List=1&Level=2&ProductID=20322

R.G
26/03/11, 18:29
justerer du rett vei da? skru så staget blir lenger for å få ned trykk.

Mikmo
28/03/11, 08:17
justerer du rett vei da? skru så staget blir lenger for å få ned trykk.

Skrur riktig vei ja. Det som er rart, er at hvis jeg har justert staget langt ute, Lader den mindre, Helt til den blir belastet tungt, da kommer den opp til 1.2 igjen. Hvis jeg skrur staget lenger inn, Lader den 1,2 ganske fort.

kermitt
28/03/11, 09:21
Det er ikke rart at den lader mer under belastning. Den lager jo MYE mer eksos og varme. Det som skjer til deg er at den tjuv åpner men den åpner aldri nok. skaff deg en wastegate actuator med to nippler også kobler du opp som chrml gjorde ;)
Helst kan du hive 13c turboen og, den er rett å slett for liten for mer ladetrykk en originalt kombinert med litt aktiv kjørestil.

Mikmo
28/03/11, 10:59
Det er ikke rart at den lader mer under belastning. Den lager jo MYE mer eksos og varme. Det som skjer til deg er at den tjuv åpner men den åpner aldri nok. skaff deg en wastegate actuator med to nippler også kobler du opp som chrml gjorde ;)
Helst kan du hive 13c turboen og, den er rett å slett for liten for mer ladetrykk en originalt kombinert med litt aktiv kjørestil.

Blir turbo bytte på sikt, Er ikke så veldig fan av 13c jeg heller :P

Står det i tråden hans eller?

Takker får svar :)

Mikmo
30/03/11, 10:41
Har hatt opp hjernen på bilen nå, Litt usikker på om den er chipet.
Hvis den er det, kjenner i hvertfall ikke jeg til den chip typen.

Står SST på cipen, med noe nr.

Noen som har hørt om denne trim chipen før?

s4nd3r
30/03/11, 17:14
bilde sier mye mer en ord.....