PDA

Vis full versjon : Ombygging av kortpanser til langpanser



SirKim
24/03/11, 11:42
Hei!

Ønsker bilder og løsninger på hvordan folk har ordnet panserhangslet på 940 når dem bygger til langpanser.

Hvordan gjorde dere med plata under viskerarmen? Har plate fra 760 88 modell, så skal vel være likt som tidlig 960? For på 940 går den skilleveggen rett over motorrommet, mens på 760n så buer den. Så det dekselet under passer ikke uten kraftig modifikasjon. Eller er det forskjell på nytype 760 og tidlig 960?

Christian
24/03/11, 11:44
Alle langpanserbiler er like. Ny som gammel.
Eneste forskjellen er at på 95+ er støtfanger-demperne sveisa fast, og de er noe kortere.

SirKim
24/03/11, 20:37
Ok, for på 760n jeg har med langpanser er den indre plata der hengsla er skrudd fast helt totalt forskjellig kontra 940 som dette langpanseret skal på. Så blir en god del klipp å lim på 760n å 940n..

Mener noen ikke bytta plata på innsia der, men hadde en anna lur løsning, for å sleppe å bytte hele sjiten.. Derfor jeg ønsker bilder av folks løsninger.. Men kommer det ikke bilder snart av løsninger blir det nok den tunge veien. På den ene sia av 940n er det ett fett nesten, da bilen er vrak å jeg retter den, så er bare sette på stål fra 760n, selv om ikke alt er helt likt, så blir det så som så med en del sveising å tilpassning og modifisering.

Skal bytte A stolpene også, men de er jo grei. Er disse hengslene + det dekselet jeg lurer litt på :)

Anders Dybvadsskog
25/03/11, 21:35
Litt vanskeligt å forklare med så få bilder, men bruke "trekanten" fra orginal 740 hengslene, og så sveisa jeg hengslene fra 460 på den og endra hulla litt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2453.jpg

Her ser du også at jeg kappa litt i platene for å få hengslene til å "legge" seg helt ned.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2454.jpg

Sånn ble det seende ut

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2455.jpg

R.G
25/03/11, 22:15
etter litt banking og smiing og pen tilpassing så får man til med orginale 760/960 hengsler også. det gjorde jeg på 940n min.

vet motorrom ser ut som ett helvete:p
men sånn ble det med langpanser på min 940 med 760/960 hengsla. fikk på plasten og alt, men kom ikke så langt att jeg fikk på frontruta fra 760/960. (da denne er litt lenger ned mot viskere, det ser dere på bilde att ruta ikke går langt nok ned)
så bygges det om til langpanser må frontrute byttes, da det blir penest

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2458.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/828.jpg

SirKim
26/03/11, 00:16
etter litt banking og smiing og pen tilpassing så får man til med orginale 760/960 hengsler også. det gjorde jeg på 940n min.

vet motorrom ser ut som ett helvete:p
men sånn ble det med langpanser på min 940 med 760/960 hengsla. fikk på plasten og alt, men kom ikke så langt att jeg fikk på frontruta fra 760/960. (da denne er litt lenger ned mot viskere, det ser dere på bilde att ruta ikke går langt nok ned)
så bygges det om til langpanser må frontrute byttes, da det blir penest




Hvordan fikk du den plastplata til å passe?? Ser ut som på bildet at du har banka den kanten ned eller noe??

Å skjønner ikke helt hvordan du fikk 760 hengsla til å passe på innsia der, for på 760/960 buler det jo ut inni der å det er muttere så man får skrudd på hengslet, men på 940 så buler det ikke ut der, helt slett, så hengslene forsvinner jo inn der? Eller har du gjort no kukkulure med de hengsla for at det skal passe?




Litt vanskeligt å forklare med så få bilder, men bruke "trekanten" fra orginal 740 hengslene, og så sveisa jeg hengslene fra 460 på den og endra hulla litt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2453.jpg

Her ser du også at jeg kappa litt i platene for å få hengslene til å "legge" seg helt ned.




Ikke helt med på denne trekanten din?? (Noen må ha ting inn med teskje vettu:p) Å er det den øverste delen som er fra 4 serien?





Fader, må finne på noe lurt! Nermer seg stormskritt nå for at jeg skal begynne på hengsla! Begynner vel i morra om jeg får sveisa ferdig de nye bitene så bilen blir rett i sia igjen.. Jævla usikker på de hengsla å den plastbiten.... Lurte på å kappe opp der de uthevningene er med muttere fra 760 å sveise det inn på 940n. Sånn at det blit seende mest mulig orginalt ut. Å så må jeg kappe litt i endene så panseret får lagt seg helt neppå

R.G
26/03/11, 09:14
letteste er 4 stk hurtiglåser, eni hvert hjørne:P
lagde meg fester ja til hengsla ja, men var komplisert..

kanten under plata ble bretta ned justert litt på å kitta igjen så ble tett.

SirKim
26/03/11, 09:34
Okei :) Men jeg kutter å sveiser i den bilen min uansett grunnet kolisjonsskade, så da får jeg bare sveise inn fra 760n :)


Flere som har dette problemet med langpanser at det tar borti viskerne når man skal åpne? hatt det på begge 760ene mine nå + en kammerat har det også på sin :P Virker som om det er sånn på alle :P

R.G
26/03/11, 09:35
Okei :) Men jeg kutter å sveiser i den bilen min uansett grunnet kolisjonsskade, så da får jeg bare sveise inn fra 760n :)


Flere som har dette problemet med langpanser at det tar borti viskerne når man skal åpne? hatt det på begge 760ene mine nå + en kammerat har det også på sin :P Virker som om det er sånn på alle :P

ang panser som tar borti pusser på org langpanser, er fordi hengsla blir slitt. sånn var det på 760n min å. bytta hengsler i går så ga det seg:)

kstinus
26/03/11, 10:10
volvopower har godt fremstilt hvordan du bygger om til 960 front på worklggen sin ;-)

Anders Dybvadsskog
26/03/11, 10:13
Den "trekanten" er akurat den biten som du skrur fast i bilen, med 3 skruer:)

R.G
26/03/11, 10:13
volvopower har godt fremstilt hvordan du bygger om til 960 front på worklggen sin ;-)

han bruke kort panser om jeg ikke husker helt feil

Anders Dybvadsskog
26/03/11, 10:22
etter litt banking og smiing og pen tilpassing så får man til med orginale 760/960 hengsler også. det gjorde jeg på 940n min.

vet motorrom ser ut som ett helvete:p
men sånn ble det med langpanser på min 940 med 760/960 hengsla. fikk på plasten og alt, men kom ikke så langt att jeg fikk på frontruta fra 760/960. (da denne er litt lenger ned mot viskere, det ser dere på bilde att ruta ikke går langt nok ned)
så bygges det om til langpanser må frontrute byttes, da det blir penest


Slo du bare inn blekket da eller? hvordan festa du hengslene?:p

R.G
26/03/11, 15:38
fiksa litt på blekke hvor skjærm sitter så ble plass til hengsel der. på torpedo opplegget er det en ekstra kant, den friserte jeg litt og banket ned. lagde meg en slags adapter mellom hengsel og der det egentlig skal festes. borra, og kjørte igjennom bolter fra bakside av skjærm, sveisa liten ekstra brakkett til forsterkning:) tectylerte og kitta det som var. sånn ca sånn jeg gjorde det

Anders Dybvadsskog
26/03/11, 18:59
åja, hvordan festa du plastplata og vindusvisker systemet da?

R.G
26/03/11, 19:03
vindusvisker: modda og sveisa om to av festene mot karosseri så det traff på org bolthull.

plastikken ble skrudd, pga bretta stålkanten ned mot motorrom, så la plast oppå, og skrudde fast. renskjærte alt så ble jevnt til slutt. ble ingen forskjeller mot sånn det var org

SirKim
26/03/11, 19:04
Btw, volvo-power har kortpanser ja :) Oddeee84 har bygd om alt, men er ikke fult så detaljert på hengslene å jobben bak det. Ligger i gullprosjekter. Ser ikke ut som om han er aktiv her lengere heller, så får ikke spurt :P Nå blir det å ordne hengsler i morra. Ser ut for min del at det blir kapping av delebilen å sveise inn på 940n... Hesslig møe ekstra-arbeid, men da blir det seende orginalt ut iallefall :) Å det er jo litt av vitsen :)

Men plastdelen tror jeg at jeg går for samme løsning som R.G. Brette ned kanten bare... Blir litt bø-mekk, men får duge

R.G
26/03/11, 19:07
brette kanten, og renskjære, kitte og lakkere og det som trengs av behandling så blir det pent det å

SirKim
03/04/11, 10:53
På min sveisa vi på orginalfester som vi tok fra 760n.

Har orginale fester for både kortpanser å langpanser :)

"tjaaaaaaa! Hvem panser skal vi ha på i dag a tru?":D

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/333.jpg