PDA

Vis full versjon : 240'en uler?



Sniffy
24/03/11, 10:52
Har et litt merksnodig problem her:
Med tilfeldige mellomrom så begynner det og ule fra maskinen i front, så er spørsmålet hva det egentlig kan være?
Det begynte for ca. 2-3 uker siden, og jeg klarer ikke og finne ut hva det egentlig kan være.
Og for en uke tilbake så knakk 2 av boltene til radiatorvifta av, så jeg byttet de pinboltene til vifta også byttet jeg vannpumpe i samme slengen(Lagrene var begynt og bli dårlig, og den nye pumpa var helt ny og org. volvo om noen lurer)..
Det besynderlige er jo det at her om dagen så kom denne lyden mens jeg kjørte ned en liten bakke som var akkurat så bratt at bilen klarte å holde en konstant fart nedover, så jeg trødde inn koblinga og lyden varierte ikke med motoren, derimot om jeg bremset litt så ble den "lavere" og la jeg inn koblinga og ga litt gass så ble den "høyere", altså varierte den etter hvor fort bilen bevegde seg..

Eneste jeg vet som kanskje kan lage lyd er muligens servoreima da denne ikke er helt tilstrammet, men da burde jo lyden variere med turtallet?

Ellers så er det ikke umulig at dynamoen begynner og bli dårlig etter 23år i drift, var fri for strøm i morges og da hadde jeg kjørt i drøyt 2 timer før jeg sette bilen i fra meg samt at ingen lys eller noe sto på da jeg forlot bilen.
Tenker da her på at det kanskje kan være clutch'en i dynamoen som lager lyd? :)

Daniel V
24/03/11, 23:35
Høres litt ut som et reimproblem ja. Er ikke alltid reimene skriker i takt med turtallet. Ikke spør meg hvorfor, men har erfart det selv med gamle 240en.

Strammet bare vifte og servoreim, så var man "ready to go" igjen. :)

larsverm
25/03/11, 17:39
Har hatt litt viftereimskriking (tror jeg) i mer eller mindre fuktig vintervær. Og jeg merker at det ikke er turtall alene som avgjør - det er snarere et spørsmål om "belastning".

roy87
25/03/11, 17:54
Jeg også har en "ulelyd" i bilen som går etter hvor fort jeg kjører.. men lyden i min er girkassa da den har fått kjørt seg hardt i flere år.(M47) så kan jo væra girkassa di også.

MVH Roy

Daniel V
25/03/11, 21:33
Jeg også har en "ulelyd" i bilen som går etter hvor fort jeg kjører.. men lyden i min er girkassa da den har fått kjørt seg hardt i flere år.(M47) så kan jo væra girkassa di også.

MVH Roy

M47 kassene er kjent for å begynne å ule i 3. gir :)

smygen
25/03/11, 23:12
Har hørt at det kan lage en slags ule lyd fremme i grillen ved en viss fart, vet ikke om det stemmer men :P har en lignende lyd selv å den varierer ikke etter turtallet.. Å tror ikke den kommer fra girkassen heller..

Daniel V
25/03/11, 23:35
Har hørt at det kan lage en slags ule lyd fremme i grillen ved en viss fart, vet ikke om det stemmer men :P har en lignende lyd selv å den varierer ikke etter turtallet.. Å tror ikke den kommer fra girkassen heller..

Girkassa lager lyd etter fart hvis du har clutchen ute. Jo fortere du kjører, jo høyere blir frekvensen på lyden. Den vil jo naturligvis bli borte når du trår inn clutchen.

Grillyden har jeg aldri hørt om før :p

smygen
26/03/11, 06:14
Frekvensen holder seg forholdsvis ganske stabil hos meg.. Kommer som regel visst bilen har stått en natt eller dag, lurer kanskje på om det er enten lagere på mellomakslingen eller om det kommer bakfra. Er litt vanskelig å høre eksakt hvor det kommer fra