PDA

Vis full versjon : billige delebil, turbo kjøp fra sverige? noen som har gjort det før?



Folkvord
23/03/11, 18:06
som sakt skal importere en bil tenkte eg fra sverige, noen som kan forklare litt kort hvordan det funker? har importert traktor fra danmark før, men da ordnet forhandleren det meste av papir og slikt.

skal bruke den som delebil til og bygge om min, så treng bare da momse den vell?

om ikke noen har en god og bra bil her til lands di vil bli kvit da

Aashome
23/03/11, 18:35
Har sjekket litt rundt dette sjæl.

Du trenger kun å momse inn bilen ja. Enten så kan du betale ved grensa (da må det være mellom mandag-fredag). Hvis du henter den i en helg må ta betalingen seinere ved å dra til et tollingsted og fikse det der.

Folkvord
23/03/11, 20:50
hehe, ja slik eg og har forståt det, men hvordan gjer eg i sverige da? må eg skrive salgsmld og få bilen over i mitt navn, eller hvordan gjørst det der?? noen som veit det?

julen
23/03/11, 21:39
skriv kontrakt på hvilke bil du har kjøpt. kan inneholde reg nr, chassi nr, biltype å kjøpssumm samt underskrift fra begge parter. denne kontrakten viser du på grensa så du har dokumentasjon på hva du har betalt for biln.
ellers skriver du under vognkorte som du gjør ved kjøp/salg i norge.
vognkortet må å fremvises på tolstasjon.

når du er hjemme leverer du inn di svenske skilta å salgsmeldinga til di svenske vegmyndighetene.

sånn jeg har gjort når jeg har henta biler:)

eks:
Kjøper:
adresse:

Selger:________________________


Adresse:__________________________

eks på beskrivelse av biln:
Jeg kjøper en volvo 850t5 1994mod.
bilen blir kjøpt som delebil.
bilen er kolisjonsskadet.





Km stand bil:**_________

Pris:_________

Kontrakten utestedes i to eksemplarer.


Bil: volvo 850 t5 1994mod

REG.NR:
UNDERSTELLSNR:_______________


UNDERSKRIFT:


Selger:____________________________ /DATO___________


Kjøper:___________________________ /DATO__________

Aashome
23/03/11, 22:31
Ang skiltene så fikk i hvertfall jeg beskjed om å levere skiltene til selgeren sånn at han fikk levert inn de sjæl. Men du kan jo sikkert også gjøre sånn som julen sier

brynna
23/03/11, 23:11
Her bør du sjekke opp dette!!!

For et par år siden fikk jeg tilbud om kjøp av en 850 som hadde vært på en skole som repobjekt. Bilen var fra Sverige (ufortollet). Sjekka med Toll.no vedr avgifter. Dette importprosjektet ble dyrt.

Måtte ut med 15 000,- for bilen til svensken, så kom cm2 avgift, hk avgift osv, Til slutt var prisen på bilen 55 000,-
Hvordan dette gjelder ved en delebil vet jeg ikke, men her blir evt. motornr sjekket hvis motor brukes?

Dette var en 92 mod 850 GLT

Her er det mange feller å gå i

Ta kontakt med tollvesen først

Slettmyr
23/03/11, 23:15
Ang skiltene så fikk i hvertfall jeg beskjed om å levere skiltene til selgeren sånn at han fikk levert inn de sjæl. Men du kan jo sikkert også gjøre sånn som julen sier

Man kan kjøre med skiltene til grensen og levere dem i tollen...:)
Eller gjøre som jeg gjorde, stappa dem i baggen like før grensen, kjekt med ett sett svenske skilter :D :p

Folkvord
23/03/11, 23:26
Her bør du sjekke opp dette!!!

For et par år siden fikk jeg tilbud om kjøp av en 850 som hadde vært på en skole som repobjekt. Bilen var fra Sverige (ufortollet). Sjekka med Toll.no vedr avgifter. Dette importprosjektet ble dyrt.

Måtte ut med 15 000,- for bilen til svensken, så kom cm2 avgift, hk avgift osv, Til slutt var prisen på bilen 55 000,-
Hvordan dette gjelder ved en delebil vet jeg ikke, men her blir evt. motornr sjekket hvis motor brukes?

Dette var en 92 mod 850 GLT

Her er det mange feller å gå i

Ta kontakt med tollvesen først

skal bruke den som delebil, så komme ikke noe anet i tilleg uten om mva, som må betalest da eg skal bruke motor og det og må ha papir på kor delene kommer fra, og da må eg og ha kvitering på at mva er betalt.

Folkvord
23/03/11, 23:28
men som julen sier, må eg da sende vognkort(salgsmelding) til sverige ijen da?

Aashome
24/03/11, 16:44
Man kan kjøre med skiltene til grensen og levere dem i tollen...:)
Eller gjøre som jeg gjorde, stappa dem i baggen like før grensen, kjekt med ett sett svenske skilter :D :p

Ja, man kan også gjøre det. Men det er lettere å levere skiltene til selger også leier man prøveskilt og bruker de hvis bilen er kjørbar. Er i hvertfall det jeg fikk beskjed om når jeg når sjekket :)

Agrostar
24/03/11, 17:35
Eg pratte med satans vegvesen idag om korleis det var med skilt og sånn ihvertfall. Og da kom me fram til at det greiaste var å ta av skilta hos selgaren og få han til å levere dei inn og melde at bilen er solgt/avskilta. Så sette du på prøveskilt og reiste heimatt.

Folkvord
30/03/11, 17:59
Eg pratte med satans vegvesen idag om korleis det var med skilt og sånn ihvertfall. Og da kom me fram til at det greiaste var å ta av skilta hos selgaren og få han til å levere dei inn og melde at bilen er solgt/avskilta. Så sette du på prøveskilt og reiste heimatt.

hvor får eg prøveskilt som er lolig og bruke i sverige da?

Slettmyr
30/03/11, 21:01
hvor får eg prøveskilt som er lolig og bruke i sverige da?

Statens vegvesen, er samme prøveskilt som for kjøring i Norge :)

Folkvord
30/03/11, 21:39
Statens vegvesen, er samme prøveskilt som for kjøring i Norge :)

takker;-)

850GLTsilver
31/03/11, 00:50
Prøveskilt, eller rettere Tollskilt får du ved å henvende deg til biltilsynet (Trafikkstasjon)