PDA

Vis full versjon : hjelp med surge??



abarth racing
23/03/11, 15:16
har et problem med at når jeg drar på og kommer til rundt 3000 ca så hakker det i bilen og kommer en blaffrelyd i turbo akkuratt som om man kjører uten dump. mærker det mere jo høyere gir man har.
er dette surge? og hva gjøre for å bli kvitt det.? jævla plagsomt..

motor b230fk, 531 topp med vx3, større dyser 3tom cooler og rør, 3 tom eksos , t3/4 turbo chip osv...

volvo242
23/03/11, 15:50
har et problem med at når jeg drar på og kommer til rundt 3000 ca så hakker det i bilen og kommer en blaffrelyd i turbo akkuratt som om man kjører uten dump. mærker det mere jo høyere gir man har.
er dette surge? og hva gjøre for å bli kvitt det.? jævla plagsomt..

motor b230fk, 531 topp med vx3, større dyser 3tom cooler og rør, 3 tom eksos , t3/4 turbo chip osv...

kina turbo? Hadde samme problem på audin når jeg hadde 2x kinaturboer (t3/t4) på den. Var vist forholdet mellom eksosturbin og kompressorturbin som ikke stemte særlig bra, problemet ble løst når jeg bytta til ren t3

edit: t3t4 turboene ble solgt, den ene havna i en skyline å den går enda uten problemer.. så det virka som om turboen ikke passa min motor.. men det er litt vanskelig å vite ettersom det ikke eksisterer kompressormap for disse

Batland
23/03/11, 18:08
[QUOTE]har et problem med at når jeg drar på og kommer til rundt 3000 ca så hakker det i bilen og kommer en blaffrelyd i turbo akkuratt som om man kjører uten dump. mærker det mere jo høyere gir man har.
er dette surge?
Ja det kan du være sikker på.

og hva gjøre for å bli kvitt det.?
Bytte ut den alt for svære turboen med en som PASSER til det motoroppsettet du har NÅ.

jævla plagsomt..
En passelig takk for å kjøpe tilfeldig og alt for stor turbo. ;)


motor b230fk, 531 topp med vx3, større dyser 3tom cooler og rør, 3 tom eksos , t3/4 turbo chip osv...
Oppsettet ser ut til å være "godt nok", med unntak av t3/t4 som nesten er en 100% intetsigende beskrivelse.

abarth racing
24/03/11, 08:50
er kina turbo gett;) a/r 60 kompressor og 63 turbin (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3-T4-INTERNAL-V-BAND-TURBO-WASTEGATE-TURBOCHARGER-8PSI-/160501680483?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item255ea54963) trodde ikke det skulle være så mye for stort men.. hjelper ikke å bytte noe annet på motor eller noe?

Berg Performance
24/03/11, 11:26
Du får bytte kam\porte så du får inn all lufta som turboen prøver å dytte inn ;)

VolvoR-Sport
24/03/11, 18:01
skal løse saken det ja :)
jeg merker ikke noe av den typen surge på min, men den kunne pusta letter på 1.5 bar ja :P

Batland
24/03/11, 20:36
er kina turbo gett;) a/r 60 kompressor og 63 turbin (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3-T4-INTERNAL-V-BAND-TURBO-WASTEGATE-TURBOCHARGER-8PSI-/160501680483?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item255ea54963) trodde ikke det skulle være så mye for stort men.. hjelper ikke å bytte noe annet på motor eller noe?
Ja, selvsagt er det det. Legg merke til at det ikke står en eneste opplysning av interesse.
Det er slik det bør se ut. Her VET man hva man kjøper og får garantert ett resultat som står i stil. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbonetics-GTK-350-63-A-R-Turbocharger-Turbo-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5d2dc9e90fQQitemZ40020 0165647QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries#ht_3332wt_1165

I praksis må du sannsynligvis redusere ladetrykket ved 3000 o/min, for hvilke egenskaper slikt kinadritt egentlig har er det ingen som vet før de sitter i samme båten som du.
Jo, du kan sette på større turbinhus. Dette gjør at motoren puster bedre og spooler senere.

Batland
24/03/11, 20:41
Du får bytte kam\porte så du får inn all lufta som turboen prøver å dytte inn ;)
hvor mye tid, penger og krefter skal man legge ut på dette billige dritet for å få det til å funke da?
En god turbo forbedrer alt akkurat slik motoren er nå og så kan man evt trimme videre senere ved behov.
Bruk derfor pengene på en skikkelig turbo med en gang.
Hvis man ikke har råd så vent eller bare la være å "opp/nedgradere".

SWR
25/03/11, 10:49
Jalla-løsningen er å gå ned i eksosdiameter på et parti.. mindre effektiv turbin = senere spool..

Annerledes turbo eller kam er greia. En VX3 er ikke akkurat et under av en kam...

Batland
25/03/11, 16:58
Ulempen med dette er mye høyere baktrykk og eksostemp samt betydelig lavere effekt.

SWR
25/03/11, 17:15
Ulempen med dette er mye høyere baktrykk og eksostemp samt betydelig lavere effekt.

Kommer helt an på hva han tar ut nå... hvis et 2.5" hadde vært nok så stiger baktrykket noe, ja.. men effekten går ikke rett i kjelleren, dropper litt på topp men hovedforskjellen man får er derimot litt seigere spool og smalere register.. Hvis 3" er på grensa til smått allerede så funker seff ikke dette.. :)

Batland
26/03/11, 11:20
En slik type restriksjon har innvirkning på flødekapasitet som i praksis er hk i dette tilfelle.
For at restriksjonen effektivt skal saboterer flødet nok til å forhindre surge allerede ved 3000 o/min og tilhørende lav effekt, så blir den samme restriksjonen uunngåelig nok, meget effektiv ved 6000 o/min hvor effekten er langt over det doble, eller?

SWR
26/03/11, 11:44
En slik type restriksjon har innvirkning på flødekapasitet som i praksis er hk i dette tilfelle.
For at restriksjonen effektivt skal saboterer flødet nok til å forhindre surge allerede ved 3000 o/min og tilhørende lav effekt, så blir den samme restriksjonen uunngåelig nok, meget effektiv ved 6000 o/min hvor effekten er langt over det doble, eller?

Nei. Trenger ikke være så trangt at det holder igjen stort, holder lenge med at det er litt trangt, så det skaper en flødesforsinkelse... Man ligger jo oftest ikke å rir i surgeområdet over tid, gjør man det så funker jo selvfølgelig kun en ny turbo eller endrede motorparametre.. :)

Njål Nilssen
27/03/11, 00:09
Hvis du absolutt må beholde kina-saken kan du hive på en mindre kompressor på den, så turboen får en sjangs å nå det turtallet den må ha for å klare trykkforholdet...

Balanseringen er ikke så nøye med... den er elendig som den er i utgangspunket på slike shing-shong turboer :p

R.G
27/03/11, 10:50
Hvis du absolutt må beholde kina-saken kan du hive på en mindre kompressor på den, så turboen får en sjangs å nå det turtallet den må ha for å klare trykkforholdet...

Balanseringen er ikke så nøye med... den er elendig som den er i utgangspunket på slike shing-shong turboer :p

det jeg gjorde på min kina t3/t4 hybrid sak. satte på garrett kompressor del og vifte. gikk ned fra 70 til 60mm. og turbo ble noe helt anna:) mye bedre

abarth racing
31/03/11, 11:13
datan kvelda så dårlig med respons herfra:). har en porta topp liggende så kan jo prøve å slenge på den:) og se om jeg tar meg råd til ny kam etter jeg har prøvd den. kan jo ikke bli værre. er værst rett etter 3000 og fra 4000 og opp når jeg har fullt ladetrykk er det så man nesten ikke merker det men hører det.

Njål Nilssen
31/03/11, 14:49
datan kvelda så dårlig med respons herfra:). har en porta topp liggende så kan jo prøve å slenge på den:) og se om jeg tar meg råd til ny kam etter jeg har prøvd den. kan jo ikke bli værre. er værst rett etter 3000 og fra 4000 og opp når jeg har fullt ladetrykk er det så man nesten ikke merker det men hører det.

Hjelper ikke om toppen er serlig porta med mindre du putter i en heftigere kam...

Eneste som vil funke godt er å få på en mindre kompressordel på turboen, eller ny kam som svelger unna mere luft. Den vil forsåvidt produsere mere avgasser også, så større turbin kan bli nødvendig da.

Største problemet ditt er at forholdet mellom kompressor og turbin er ute av balanse.

Med en mindre kompressordel vil turtallet på turboen gå opp, den adiabatiske virkningsgraden går opp og du får faktisk mindre mottrykk også da turbinen blir mindre restriktiv ved høyere turtall (til det blir for høyt igjen da :rolleyes:)

abarth racing
01/04/11, 20:38
har a og k kam liggende å tror jeg. en av de som funker? k er vel kansje best.

Strandstuen
07/12/11, 09:39
tar opp igjen denna, Svogern min har samme problemet med samme oppsett ca. hvilke kam ville dere kjøpt på en 230fk, 530 topp, 940grenrør som er porta, samme turbo som trådstarter, 558 dyser, 3" lmm (012) 3" cooler og rør,

SWR
07/12/11, 10:17
Batland finner nok en helt knall kam. Si gjerne hvordan resultatet ble etterpå.

Batland
07/12/11, 12:39
Takk for tilliten, men det som er klart viktigst når man trimmer turbomotorer er valget av selve turboen. Når turbovalget er tilfeldig og dårlig, da blir ikke resultatet bra uansett hvilken kam man putter i. Det er derfor helt uinteressant å engasjere seg i slikt.