PDA

Vis full versjon : Hvor får jeg tak i spesialchip til B230ET Motronic?



Andreas750
22/03/11, 19:52
Som tittelen sier, jeg trenger en spesialchip til B230ET motor med motronic boks:)
Jeg har ett megasquirt som fulgte med når jeg kjøpte den, men har ekstremt lite peiling på datasprut og vet ikke en gang om det er komplett, i og med att jeg ikke skal ha så altfor mange hester så regner jeg med en chip går greit.
Tenker ca 300-350 hk.
Her er oppsettet på motoren:

531 Topp med forsterket toppakning, pakinga skulle være god for 350 hk
VX3 kam
Polert veiv.
H-profile råder.
Sinterclutch
T4-extreem grenrør
Turbonetics T61 Turbo
3" eksos fra turbo og helt bak (jt)
Walbro 255lt bensinpumpe
HKS ekstern wastegate
960´LMM
Volvo grønne R-dyser
Stor intercooler.
M90 Girkasse

Spurte Turbotrimming.no om de kunne lage, men da måtte jeg bygge om til LH2.4 nett isåfall..

Devils
22/03/11, 20:59
du må vell leite i sverige vil eg tru, hva nu en kar dær som hadde laga noe sånt.

Langedal
22/03/11, 22:10
Det er en svenske som programmerer slike på bestilling (gjorde det i hvertfall for et par år siden). Han leverer chipper til den effekten du ser for deg.

Du finner han på TPC forumet. Tror han kaller seg, mathisen, mathsson eller noe i den duren. Du finner han nok når du begynner å søke i aktuelle tråder på TPC.

Edit: Søketips; han var aktiv i diskusjoner/konspirasjoner om hvor vidt BSR bare er svindel :P

Berg Performance
22/03/11, 23:10
For 350 ærlige hester med feilmargin å gå på må du nok endre litt mere på motorstyringssiden enn bare chip =)

Volvos grønne dyser 465cc (?) holder til 236hk om man skal regne med 80% dutycycle og feit blanding (BSFC på 0.6 som er anbefalt å regne med til turbomotor)

Med mager blanding (BSFC på 0.5) holder de til 284 gamp..

Men dette er "bare" formler..

Vil anbefale å sette i megasquirten om du skal opp på 350 gamp =)

Andreas750
23/03/11, 00:36
Jeg kan klare meg med 300Hk også altså viss det er lettere å få chippet til:)
Jeg sendte mail til en "Tobbe Liljekvist" som jeg fikk mailen av fra Morgis her på forumet, venter på svar fra han nå:))

Andreas750
29/03/11, 13:56
Noen andre som vet om noe?, fant ikke han svensken på TPC forumet:(

EDIT:
Altså, jeg fant mange svensker på tpc forumet, men ikke han mathisen:P

Aron740Rally
29/03/11, 14:39
Ville vell kanskje evt vurdert å bygge om til LH2.4? LH2.2 er jo søppel i forhold..

Aron740Rally
29/03/11, 14:46
Kostnad på å bytte til LH2.4
Ledningsnett : 250-500,-
Bensin hjerne 984 = 1-1500,- og Tenningshjerne 207 gull hjerne 1000,-
Tempføler : 134,- på bilekstra
Chip til bensin hjernen 1500,- hos turbotrimming.no

( fra det e har hørt så koster bare den spesial chippen 5-6000,- og da må du sende inn hjernen til lodding ( chippen her kan du ikke sette inn skjøl med mindre du er en villmann med loddebolten )

Robinsp
29/03/11, 14:59
Kostnad på å bytte til LH2.4
Ledningsnett : 250-500,-
Bensin hjerne 984 = 1-1500,- og Tenningshjerne 207 gull hjerne 1000,-
Tempføler : 134,- på bilekstra
Chip til bensin hjernen 1500,- hos turbotrimming.no

( fra det e har hørt så koster bare den spesial chippen 5-6000,- og da må du sende inn:cool: hjernen til lodding ( chippen her kan du ikke sette inn skjøl med mindre du er en villmann med loddebolten )

Er jetronic lh2.2 som må loddes for å chippe. han har motronic som har løs chip. men hadde helder bytta til lh2.4 enn å bruke lh2.2 eller motronic

Aron740Rally
29/03/11, 15:01
Er jetronic lh2.2 som må loddes for å chippe. han har motronic som har løs chip. men hadde helder bytta til lh2.4 enn å bruke lh2.2 eller motronic

ah my bad, trodde han hadde LH2.2 Jetronic. Sorry :)

Andreas750
29/03/11, 15:07
Tror heller jeg ville prøvd å montere og mappe sprutet istedet for å bytte nett da:)
Men letteste hadde vært chip :p

Langedal
29/03/11, 19:08
Noen andre som vet om noe?, fant ikke han svensken på TPC forumet:(

EDIT:
Altså, jeg fant mange svensker på tpc forumet, men ikke han mathisen:P

Han kaller seg visst Mattsson, her er en tråd om en 700 som er mappet til 399hk med Motronic. Fyren heter visst David Mattson. Se denne tråden: http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=40&t=61935

Har aldri vært i kontakt med fyren, bare lest om han. Så jeg garanterer ingenting rundt programvaren han lager o.l.

Frigstad Racing
29/03/11, 19:16
Går vell ikke ann å bruke LMM fra 960 (-012) på Motronic? (passer ikke i stikket)
Motronic benytter luftmengdemåler (spjeld), LH 2.4 har massemåler.

Ville kjørt datasprut så slipper du å tenke på verken chip eller lmm

Andreas750
29/03/11, 19:54
Kan godt være det er jeg som har misforstått da, her er litt fra salgsannonsen:

"Planslipt topp portet topp større eksosventiler forsterket toppakning Polert veiv montert H-profile råder JE-stempler Sinterclutch t4-extreem grenrør Turbonetics t61 turbo 3" eksos fra turbo og bak. (jt superflow) walbro 255lt benspumpe HKS ekstern wastegate 960`LMM Volvo R-dyser (grønne) Stor intercooler "

Jeg har ikke SÅÅÅ stor peiling på dette ser dere : p

Frigstad Racing
29/03/11, 21:09
Hvis volvo r-dyser er -968 dysene så er de høy ohm, motronic sprutet bruker lav ohm dyser. Men LH 2.4 fra 240 bruker høy ohm dyser, og LMM fra volvo 960 passer ikke i motronic lmm kontakta, men den passer i LH 2.4.

Sikker på at det er en ET motor med motronic innsprøytning du har?

Andreas750
29/03/11, 21:21
Hvis volvo r-dyser er -968 dysene så er de høy ohm, motronic sprutet bruker lav ohm dyser. Men LH 2.4 fra 240 bruker høy ohm dyser, og LMM fra volvo 960 passer ikke i motronic lmm kontakta, men den passer i LH 2.4.

Sikker på at det er en ET motor med motronic innsprøytning du har?


Helt sikker, står B230ET på blokka, og her er bilde av hjernen min:
http://img826.imageshack.us/img826/6917/21032011008.jpg

Frigstad Racing
29/03/11, 21:25
Hva er nummeret på LMM'en og dysene dine? :)

Andreas750
29/03/11, 21:34
Hva er nummeret på LMM'en og dysene dine? :)

Kan få sjekka det imorra:)
Står det på dysene?

Frigstad Racing
29/03/11, 21:45
Ja mener det skal gjøre det, hvis de siste tre sifra er 968 så er det høy ohms dyser.
Men kanskje noen har fiklet med no motstander eller noe slik at de funker på Motronic?
Pleier jo å svi hjernen når det er feil ohm på dysene.

Har du startet og kjørt bilen med dette oppsettet?

Andreas750
29/03/11, 22:24
Jepp, den kjørte med den i 5 dager etter jeg hadde kjøpt den før motoren raste..

Andreas750
31/03/11, 07:58
Har vært å sjekka nå, fikk ikke sjekka lmm da den ikke var der, men på dysene stod det masse forskjellige tall som sluttet på 968 :s

Frigstad Racing
31/03/11, 16:02
Har vært å sjekka nå, fikk ikke sjekka lmm da den ikke var der, men på dysene stod det masse forskjellige tall som sluttet på 968 :s

Ja da har du 968 dysene, de er høy ohm

oar83
31/03/11, 22:22
Har prøvd å studere litt dette, men har ikkje gått vidare med prosjektet mitt enda. Dette sidan svært få har trua på motronic har eg lagt det på is i ubestemmt tid.
Det finnes muligheter men det kan bli kostbart. Kort oppsummering kor langt eg er komen før eg kutta det ut:

En kamerat av meg sjekka opp muligheten for å skaffe løse chipper, samt en programmeringsboks til formålet. Dette finnes, men det er ei rimelig dyrt i innkjøp. Må bestilles frå ei britisk side (finn ikkje igjen linken - trur det var denne): http://uk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=browseSuperSection&N=4294962924

EDIT: Den som leitar i E-post vil finne: http://www.modchip.it/shop/detail.asp?lng=EN&idprod=4197


Programvare; må lages, ikkje hokuspokus vil eg tru. En kamerat som er mekatronikk siv.ing som meinte det skulle være rimelig greit så lenge eg skaffa input, utdata og en haug med tid til han. Muligens det går an å få ut data frå orginal chip.

I tillegg må du ha større lmm, den som kan vere aktuell fannt eg ut blir ifrå;
bmw 535 som har luftmängdmätare e28 och e34?. Dom kan man använda genom att flytta över volvo elektroniken ifrån sin orginala luftmängdmätare.

3" lmm er fra bmw 535 med motronic slutt nr 027!

Og ja, ein må ta høgde for andre bearbeidelse av motor før ein begynner på en 230ET

Dette kan for nokon virke litt useriøst, men studerte dette littegrann for 2 år tilbake. Har som sagt bare lagt det til sides då pris+tid tilsvarar prisen på et godt datasprut. Med andre ord blir det bortkasta sidan det er et snevert marked. :)

Langedal
31/03/11, 22:41
Har prøvd å studere litt dette, men har ikkje gått vidare med prosjektet mitt enda. Dette sidan svært få har trua på motronic har eg lagt det på is i ubestemmt tid.
Det finnes muligheter men det kan bli kostbart. Kort oppsummering kor langt eg er komen før eg kutta det ut:

En kamerat av meg sjekka opp muligheten for å skaffe løse chipper, samt en programmeringsboks til formålet. Dette finnes, men det er ei rimelig dyrt i innkjøp. Må bestilles frå ei britisk side (finn ikkje igjen linken - trur det var denne): http://uk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=browseSuperSection&N=4294962924

EDIT: Den som leitar i E-post vil finne: http://www.modchip.it/shop/detail.asp?lng=EN&idprod=4197


Programvare; må lages, ikkje hokuspokus vil eg tru. En kamerat som er mekatronikk siv.ing som meinte det skulle være rimelig greit så lenge eg skaffa input, utdata og en haug med tid til han. Muligens det går an å få ut data frå orginal chip.

I tillegg må du ha større lmm, den som kan vere aktuell fannt eg ut blir ifrå;

3" lmm er fra bmw 535 med motronic slutt nr 027!

Og ja, ein må ta høgde for andre bearbeidelse av motor før ein begynner på en 230ET

Dette kan for nokon virke litt useriøst, men studerte dette littegrann for 2 år tilbake. Har som sagt bare lagt det til sides då pris+tid tilsvarar prisen på et godt datasprut. Med andre ord blir det bortkasta sidan det er et snevert marked. :)

Du er inne på noe veldig essensielt her, og dette er mulig å realisere. Mange har gjort det før. Den største utfordringen er egentlig å lage et skikkelig map, da Motronic'en ikke kan regulere blandingen basert på avgassverdier. Derfor må man ta seg god tid, og vite hva man gjør for og ikke knuse motoren. Ellers er det jo bare å bygge motor med sterkere bunndel, porte topp, andre dyser, større turbo og eksos m.m.

Hvorfor bruke tid på dette i stedet for datasprut? Jo for å holde bilen mest mulig original, og det er noe entusiastisk over det å forbedre/utnytte potensialet i bilen som den er. Jeg liker i hvertfall denne tanken :)

Bare se på alle som kjører med forgasser-turbo... Ja, noen er skrotnisser uten penger. Men mange er vassekte entusiaster som kjører i biler som ble levert med dette fra fabrikk.

oar83
31/03/11, 22:52
Ja, kanskje ein kan ta oppatt tråden etterkvart. Men spørs om alle blir med på prosjektet vidare, kan kanskje lufte det når eg snakka med dei personane dette gjeld... Har desverre litt for lite peiling på programmering at eg kan begynne på dette aleine. Kan stille med test-bil og utstyret visst dei gidd å hjelpe meg ;)

PVT
31/03/11, 23:16
Hvorfor bruke tid på dette i stedet for datasprut? Jo for å holde bilen mest mulig original, og det er noe entusiastisk over det å forbedre/utnytte potensialet i bilen som den er. Jeg liker i hvertfall denne tanken :)

tenkte den tanken en gang men etter å ha fikla MYE med motronicen så orka jeg rett å slett ikke mer. bruke chip fra vikingchip og bytta sensorer funka ei lita stund men så var det noe galt igjen. bytta derfor til LH 2.4 var lettere å holde styr på og med feilkoder slipper man å gå igjennom hele lista under feilsøking
kom ikke igjennom eu pga co var 3 ganger så høy den skulle være org er vel 1,0 - 1,5. brukte fort mye mer bensin, nå hadde jeg 0,7.
ang orginalitet den eneste synlig forskjellen på de to sprutene her som man ser er LMM.
det som er med motronic at det var pioneer sprutet ble liksom aldri ordnlig laget pga konflikter med lambda og blybensin. chippen i seg selv støtter lambda men er ingen chipper på markedet som gjør at man kan bruke lambda med motronic. men vil ikke at folk skal gi opp men tenke seg om. er du feks elektro ingeniør så er det sikkert morro å pusle med slike ting men hvis man er mer optatt av å kjøre så kanskje man skal se seg litt om ;)

Frigstad Racing
01/04/11, 19:06
Hvorfor bruke tid på dette i stedet for datasprut? Jo for å holde bilen mest mulig original, og det er noe entusiastisk over det å forbedre/utnytte potensialet i bilen som den er. Jeg liker i hvertfall denne tanken :)


Ser du oppsettet på denne motoren er det jo langt ifra mest mulig orginal, og ved bruk av datasprut vil du kunne utnytte potensialet som du sier ut av denne motoren enda mer. Jeg gav også opp Motronic sprutet da det bare var trøbbel.

oar83
01/04/11, 19:32
Heilt enig i det som blir sagt her, går jo an å få det til å sjå relativt orginalt ut når ein legg opp datasprut. Men det kjem vel egentlig an på formålet med bilen og motorplanane.

For mitt sitt vedkomande tar eg oppgraderingane mine litt etterkvart iallefall, så får eg heller sjå kor lenge det orginale motronic heng med. Enn så lenge er det greitt nok. Har heller ikkje hatt trøbbel sjølv om det er blitt gjort nokre endringar.

Trond D.
10/04/11, 08:05
det er ikke 960 lmm men 3"maf fra bmw som jeg satt på og grønne dyser 968. Den bilen må ha sprut og det har jeg sakt i noen år nå!

Andreas750
10/04/11, 15:12
det er ikke 960 lmm men 3"maf fra bmw som jeg satt på og grønne dyser 968. Den bilen må ha sprut og det har jeg sakt i noen år nå!

Hmm, okay:)
Han jeg kjøpte den av hadde skrevet att det var 960 lmm..

Frigstad Racing
10/04/11, 15:19
Men -968 dysene er jo høy ohm, Motronic benytter lav ohm dyser.

Jeg hadde prøvd å fått til dataspruten!

Andreas750
10/04/11, 16:32
Ja er helst datasprut jeg kunne tenkt meg, har vært i kontakt med en som kan mappe det også litt oppi landet for ca 5000 kr, noe jeg syns var en grei pris..
Problemet mitt er monteringa, jeg har absolutt null peiling på hvordan jeg skal montere det..:/

Trond D.
11/04/11, 07:18
Hmm, okay:)
Han jeg kjøpte den av hadde skrevet att det var 960 lmm..

Han hadde heller ikke peiling da! la bilen stå, spar opp penger å få i sprut :)