Vis full versjon : hvor ta vann til kjøling av turbo
Hei! funderer på hvor jeg skal ta vannkjølinga til turboen fra.
turboen blir ståendes høyere enn ekspansjonstanken, så det orginale nytter ikke..
Er ajden top mount grenrør, gt3071r og bilen er en 242
Hvor tar dere det i fra?
På forhand takk :)
Hva med å ta fra slangen til varmeapparatet ?
Da selvfølgelig på trykksiden ;)
Alt vannkjølinga skal gjøre er å kjøle turbo etter kjøring for å unngå koksing av olje inni den. Du trenger den ikke så det er lite poeng å gjøre seg mye umak for å den på. Men skulle jeg brukt den selv hadde jeg bare satt på ett Y-ledd på slangen ned fra ekspansjonstank inn til radiator. Så hadde jeg bare satt den inn på samme slange lenger nede. Ikke noe værre enn det!
Hva med å ta fra slangen til varmeapparatet ?
Da selvfølgelig på trykksiden ;)
tja, har vert inne på tanken... får se
Alt vannkjølinga skal gjøre er å kjøle turbo etter kjøring for å unngå koksing av olje inni den. Du trenger den ikke så det er lite poeng å gjøre seg mye umak for å den på. Men skulle jeg brukt den selv hadde jeg bare satt på ett Y-ledd på slangen ned fra ekspansjonstank inn til radiator. Så hadde jeg bare satt den inn på samme slange lenger nede. Ikke noe værre enn det!
vil ha skikkelig kjøling, så skal bruke vannkjølinga. på slangen fra ekspansjonstanken er det dårlig med sirkulasjon i og med at denne står lavere enn selve turboen, så vil finne en annen plass. skal sjekke ut med varmeapparat ideen :)
Er sånn det er gjort originalt og. det sirkulerer med at varmt vann går opp og kaldt går ned. funker fett da. Blir dårligere å ta vann fra varme apparat da :p
som sakt 2 ganger før, turboen står hæyere enn ekspansjonstanken.
da er varmeapparatet en bedre ide. blir da med t kobling på trykksiden av varmeapparatet
gull pilen
23/03/11, 13:20
bruk orginal slanger fra 940 turbo med uttak for vannkjøling av turboen da vel...
for fjerde gang, turboen står høyere enn ekspansjonstanken
les hva kermitt sier da.
spiller ingen rolle pga den kjøler ikke noe under kjøring. i volvos papirer står det å att den kjøler kun etter stopping av motor pga forskjell på vanntemp for det til å sirkulere( og det skjer ikke når otor går. og når turbo står høyere enn tanken som du sier så har det ingenting å si. koblet mine på den måten jeg å med grenrør.brukte orgibnal slangeuttaka.
bare å drite i vannkjøling å.
gull pilen
23/03/11, 19:33
for fjerde gang, turboen står høyere enn ekspansjonstanken
hvor har du plasert ekspansjonstanken da?? under bilen???
isåfall står vel varmeapparat uttaket lavere og....
cossykiller
23/03/11, 19:35
da må du isåfall ha ei ekstern pumpe til og pumpe når du skrur av tenninga også, for og få sirkulasjon på det ?
Det vil fremdeles sirkulere med at varme går opp og kulde går ned.
da må du isåfall ha ei ekstern pumpe til og pumpe når du skrur av tenninga også, for og få sirkulasjon på det ?
ekstern pumpe???
har du ikke lært att varmt vann stiger og kaldt synker. da blir det sirkulasjon når det skjer. er sånn vannkjølinga på turbo er.
Det vil fremdeles sirkulere med at varme går opp og kulde går ned.
du var kjappere enn meg:p
cossykiller
23/03/11, 19:41
joda er greit nok det vet jo jeg også, men skal det varme vannet stige opp og igjennom og samtidig ha noen stor kjølefunksjon så ville jeg hatt ei ekstern pumpe utenom, vil jo bare såvidt sildre igjennom det vannet der
I følge ingeniørene i volvo og turboprodusenten som har regnet på det der så er det nok. De hadde aldri gått god for det om det ikke var bra nok!
cossykiller
23/03/11, 19:50
er ikke det jeg sier at det er for dårlig, men nå har jo ikke de beregna dette på en gt3071r som også vil stå HØYERE enn det de har regna på... så det de har regna på kan du ikke legge ved når det ikke er noe originalt som står her, med mindre ajden og garret plutselig har fått nye komanjonger, noe jeg tviler sterkt på.. Men når det er så lite effekt i den kjølinga, så ser jeg ikke helt vitsen heller, la den stå ei lita stund på tomgang ?
Den vil jo varme mer vann og dermed også flytte mer igjennom. Så det blir nok tilstrekkelig fløde. Men det er jo overhodet ikke behov for det om du har en turbotimer eller tar deg 5 minutter på å kjøle litt.
cossykiller
23/03/11, 19:57
jaja, men volvo ingeniørene har ikke regnet på dette med ajden sitt grenrør, så og ta trekke det inn blir litt feil, men er jo ikke dumt og ta en røyk etter du har stoppa bilen, for da får du kjøla den med olja :)
Ajden røret har vel bedre varme avledning med tanke på at det er både tynnere i godtset, større overflate og svart stål kontra støypjern. Det har jo og en mer "luftig" plassering. Med litt eksosbandasje får du også mer av varmen videre bak ut i fra turbo og ikke over i materialet i grenrør og turbo som også vil gi bedre kjøling.
ble mye snakk her ja :) ideen med å ta det fra varmeapparat uttaket er at der er det TRYKK, og så lenge turboen står OVER ekspansjonstanken så vil det ikke bli noen "sirkulasjon" pga varmt eller kaldt vann.
med trykk så betyr det ikke så mye hva som står over hva. grunnen til at det må bli slik er fordi ingenting er orginalt lengre, og jeg vil ha den vannkjølinga.
sier egentligt seg selv at det kan være en fordel med skikkelig vannkjøling da eksoshuset blir jævla varmt, og man vil holde senterdelen så kald som mulig (+\- 90 grader) for å ha skikkelig smøring, og ikke minst fordi olja ikke skal kokse seg noen plass.
er 0.8mm restriktor på olje inn på den turboen, så det er så og si ingen kjøling i olja heller, så jeg velger å tro at vannkjølinga er absolutt nødvendig, så kan dere andre kjøre uten :)
ut fra varme app er trykk med varmt vann ja.
turbo utafor panser siden den ligger over tanken din? du får aldri ned til 90 grader senterdelen din på turbo med vannkjøling. må kjøre eget fryse agregat på den du da..
sånn det er orginalt og du plugge på det sjøl om turbo står "over" tanken så er det ingen problem. sirkulerer like godt. gjort detta deer sjøl på en 940 turbo.
hive på bedre oljekjøler hjelper nok bedre det å på olja di
er klar over at det aldri vil bli 90 grader i senterdelen, men med vannkjøling blir det nok vesentlig lavere temp enn uten.
turboen er såpass stor at jeg må flytte ekspansjonstanken, og da må den bli lavere enn turboen.
den sirkulasjon på egenhand ideen vil jeg ikke bruke, da det varme vannet vil stige opp i begge slangene, og møtes på midten (altså i turboen) og stå i ro der, og da kunne jeg like godt kjørt uten.
olja holder fin tenmperatur den, ingen problemer der. men hvis senterdelen er f.eks 300 grader, og olja bare så vidt renner igjennom turboen så har den ikke så mye å stille opp med. husk at det er en kulelagerturbo med 0.8mm restriktor på olja
var mer på jakt etter noen andre med lignende turbo\grenrør for å høre hvordan de hadde gjort det, men var ikke klar over at dere ikke bruker vannkjølinga ;)
Dan Bay-Johansen
23/03/11, 22:30
Vil tro at i denne sammenhengen så har kjølevannet en kjølende effekt uansett om det er på varm eller kald "side" ....eller?
Så bare at noen snakket om det "varme" vannet som går til varmeapp... xxx grader vs 70-90 grader sier seg jo selv :p
hehe ja, er ikke rare forskjellen mellom "varm" og "kald" side på kjølevannet :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.