PDA

Vis full versjon : originalt 16v\b204ft grenrør godt for mye hk?



Kodja
21/03/11, 20:35
mye er originalt b204ft\2.0L 16v turbo grenrør godt for av effekt?

hvilken flens er det på det? har et på handa til 242 16v prosjektet så vurderer om jeg skal handle det inn å ha til senere når den skal begynne å bygges...

GeTReibeAktienGesellschaf
21/03/11, 21:03
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/16V_Folder/16v_turbo_exhaust_manifold.htm

Sitat:
Fitting a 16Valve engine into a RH drive 240 is a serious issue and would require a custom built exhaust manifold, plus a number of additional changes as the engine bay is smaller than the 740/940.

Sitat:
Each runner is 17" equal length. The effort and initiative have been clearly worthwhile. Richard reports the engine now makes power all the way to 6,700rpm, whereas the factory (2 litre) 16V turbo manifold became restrictive after 5,000 rpm.

Kodja
21/03/11, 21:10
takker for info. så originalt 16v innsug passer ikke på b230 blokk? eller har de brukt 16v blokka på den der?
ser dog at det er nevn høyrerattet 240 med originalgrenrør går dårlig\trangt, men vi har jo venstrestyrt :) så da bør det jo gå greit med plassen på eksossida av motorn allikevell?
blir ikke noe spes turtallsmaskin når den skal brukes til daglig sånn sett. men det kan jo være greit at den drar godt alikevell to the bitter end... :)

VolvoR-Sport
21/03/11, 21:14
tror det skal gå jeg ja, da du ikke har noen rattaksel på eksos sida ^^
16v innsuget passer, må bare kortes litt i lengda ;)

Kodja
21/03/11, 21:18
ja så nesten ut som det skal gå bra med tanke på at vi normale mennesker ikke har høyrestyring ja :)

leter etter originaltinnsug også. kult med litt originale sånne ting synes jeg. kanskje litt lettere å få aksept og slikt for godkjenning da, og ikke like sinnsykt obvious at vi har noe mer under "huven" av effekt...
men leter etter 16v turbo innsug som stikker nedover. orignalt 16v innsug har jeg jo :)

GMV
22/03/11, 01:20
Hvis jeg ikke husker helt feil så var det en svenske som bygde på dette grenrøret i sin 940.

Der var oppskriften slik:
-Portet B234 topp med større innsugsventiler.
-Vassere innsugskam
-B234 blokk med H-profilråder, vektbalansert, smidde stempel og pyramideringer. 9:1 i komp.
-Org men lett portet B204FT grenrør
-Turbonetics E50 steg 5 A/R 0,82

Den bremset vel rundt 450Hk på så lavt trykk som 1,18bar

Så det er fullt mulig å få til....

Terje1
22/03/11, 07:25
B204 grenrøret passer fint i 240 så lenge den er venstrerattet.
Er vel standard volvo t3 flens på det.
B204 innsuget passer også bra i 240 i forhold til b234 innsuget som må kortes en hel del.

Kodja
22/03/11, 08:58
takker for svarene :) blir å kjøpe det grenrøret der da å ha liggende :) mangler bare b204ft innsug jeg da :)

pris bør grenrøret ligge på?