PDA

Vis full versjon : Nøkkelen sitter fast i tenningslåsen!



Aleks
16/02/10, 20:59
Skulle parkere bilen i kveld, men når jeg slukker den, så sitter nøkkelen bom fast! Nytter ikke å lirke, hverken på nøkkelen, eller rattet. Får starta og stoppa bilen som vanlig, og satt den i gir (automat). Får jo ikke engang låst bilen når nøkkelen står i! Noen ideer? Bilen er en 2000 V70 2,5T.

Takker for alle innspill!

jonass
16/02/10, 21:12
hmm, uflaks.
tror dette kvalifisere til en tur til volvo, evt rikke og rakke på nøkkelen i et svakt håp om og ikke knekke den

TeamBørnOut
16/02/10, 21:24
hmms, mins dette skjedde med søsterns 850 også. tror nøkkelen bare løsnet etterhvert :)

Slettmyr
16/02/10, 21:30
Kommer ikke til og få sprutet noe smøring inn da ? :)

Aleks
16/02/10, 21:30
Ja, blir vel nok et utlegg... Tenningslåsen som må byttes kanskje? Utrolig dyrt å ha Volvo... Lagt ut nærmere 40 000 på den på et halvt år nå... Uff...

Aleks
16/02/10, 21:32
Har ikke særlig troen på at det hjelper med smøring. Den har fungert helt fint, helt til nå. Nå sitter den bare bom fast. Ikke noe slark, eller noe.

Frank
16/02/10, 22:04
har ikke du en knapp på siden av girspaken på den bilen? der går det en vire som skal løse ut gir kassen hvis den som sitter oppe i spaken ikke virker der kan du ha vært borti.hvis ikke den returnerer så henger nøkkeln fast,du kan jo prøve å smøre den opp,men tror du blir nødt til å bytte den viren.dette hendte medbilen til svighers.

Robert H.
16/02/10, 22:39
har ikke du en knapp på siden av girspaken på den bilen? der går det en vire som skal løse ut gir kassen hvis den som sitter oppe i spaken ikke virker der kan du ha vært borti.hvis ikke den returnerer så henger nøkkeln fast,du kan jo prøve å smøre den opp,men tror du blir nødt til å bytte den viren.dette hendte medbilen til svighers.

Du er inne på noe der, dersom ikke knappen på gearvelgeren kommer ned igjen etter at den er klemt inn, så får du ikke ut nøkkelen.
Hjelper med en dunk på toppen av girvelgeren! når den står i park.

Per Turbo
16/02/10, 22:41
Den kan knekke i festene den utløseren (som jeg velger å kalle den) og da vil ikke girvelgeren gi fra seg signal om at den står i P og tenningen tror bilen ikke er parkert.

Kan også være girvelgersensoren på girkassa..

Aleks
17/02/10, 17:28
Ja, jeg trykte ned den knappen "shift lock" i går, og den gikk ikke helt opp igjen. Nå har bilen stått over natta, så knappen har nok seget litt opp igjen, for nøkkelen kom ut igjen nå :-) Må sikkert renske litt opp rundt knappen der da.
Takker for mange svar! Godt å ha andre som kan bidra. Så for meg flere utlegg her... Takker og bukker!

Per Turbo
17/02/10, 17:37
Tror løsningen er denne her:

http://www.ipdusa.com/Volvo-S70V70-1998-2000/Interior/Shifter-Knob-Repair-Kit/p-128-370-4601/

Denne delen får du ikke kjøpt løst hos Volvo så du må bytte toppen av girkula, den koster ca 600kr og har delenr 9181356.

Kundeuttalelse på ipd sin side om denne, kjent? :

2K85070 Reviewed by Tony from Lincoln, NE
I found it much easier to remove the shift knob than the instructions led you to believe. The button and spring installed easily and now the shifter feels like new. It always engages park now and doesn't "lock" the keys in the ignition any more.

Frank
17/02/10, 18:59
Ja, jeg trykte ned den knappen "shift lock" i går, og den gikk ikke helt opp igjen. Nå har bilen stått over natta, så knappen har nok seget litt opp igjen, for nøkkelen kom ut igjen nå :-) Må sikkert renske litt opp rundt knappen der da.
Takker for mange svar! Godt å ha andre som kan bidra. Så for meg flere utlegg her... Takker og bukker!

shift lock knappen hva det jeg mente.ja du kan prøve det,men trur du må bytte vire.du kommer ikke til for å få smurt den opp. ifølge bil i nord

Tore
17/02/10, 20:56
Hmm... Jeg kan ta ut nøklene i min 1998 V70 med automat selv om den ikke står i P. Har vært slik hele tiden jeg har hatt den -er dette feil?

locked
17/02/10, 22:57
Hmm... Jeg kan ta ut nøklene i min 1998 V70 med automat selv om den ikke står i P. Har vært slik hele tiden jeg har hatt den -er dette feil?

det er en feil ja. ihvertfall på 99mod men er nok likt på 98 også.

nøkkelen skal sitte fast i tenningslåsen så lenge den ikke står i park
og girvelgeren skal stå fast i park til tenning er på og bremsepedal nedtrykt


til trådstarter: den sikkerhets"knappen" du trykker inn på selve girvelgeren for å skifte gir henger seg opp, lirke den tilbake så slipper tenningslåsen nøkkelen.

Per Turbo
17/02/10, 23:26
Jeg kan også ta ut nøklene uansett gir, motor i gang og 90km/t om jeg vil.. Trygt!

Lurer på om den sperren kom på 99-

Tore
18/02/10, 08:44
Jeg kan også ta ut nøklene uansett gir, motor i gang og 90km/t om jeg vil.. Trygt!

Lurer på om den sperren kom på 99-

Lik bil, lik oppførsel - da slår jeg meg til ro med at alt er i skjønneste orden, og bruker kommende helg på noe mer behagelig enn å lete etter en ikke-eksisterende feil :-)

BTW synes jeg der er supertrygt siden jeg har en egen mental sperre mot å ta ut nøklene i fart :-)

Joakim
18/12/11, 16:34
Tusen takk for hjelpen, det hente med meg også :-P slo litt på girvelgeren og da gikk den shift locken opp og dermed fikk jeg ut nøkkelen :D

mrstfu
18/12/11, 21:23
Kommer ikke til og få sprutet noe smøring inn da ? :)

heh... eheh..:D

Sollien
19/12/11, 14:40
heh... eheh..:D

Rolig nå mrstfu :P

Tore
19/12/11, 14:52
Rolig nå mrstfu :P
Man kan jo bare lure på hva den fyrer søker på når han stadig kommer trekkende med gamle tråder der han finner setninger det lar seg vri noe pereverst ut av :p

Sollien
19/12/11, 15:56
Man kan jo bare lure på hva den fyrer søker på når han stadig kommer trekkende med gamle tråder der han finner setninger det lar seg vri noe pereverst ut av :p

tja... å finne noe perverst i det meste er vel ikke det vanskeligeste :P det værste er å klare å holde det for seg selv ;)

mrstfu
23/12/11, 09:27
Man kan jo bare lure på hva den fyrer søker på når han stadig kommer trekkende med gamle tråder der han finner setninger det lar seg vri noe pereverst ut av :p


tja... å finne noe perverst i det meste er vel ikke det vanskeligeste :P det værste er å klare å holde det for seg selv ;)

At jeg har en evne til å se koffertmuligheten i det meste, er da faen ikke noe å klage over? Det er som en gave å regne, jeg sprer litt humor rundt om på forumet! Om man har svakt hjerte eller på andre måter ikke tåler å se litt halvperverse ting mellom linjene, er da ikke et Volvoforum det beste stedet å oppholde seg i utgangspunktet?

Ellers kan dte alltids hende jeg har et noe usunt forhold til smøremidler.:D

Men det skal nevnes at det var IKKE jeg som kom trekkendes med denne gamle tråden:D

Joakim
23/12/11, 10:11
At jeg har en evne til å se koffertmuligheten i det meste, er da faen ikke noe å klage over? Det er som en gave å regne, jeg sprer litt humor rundt om på forumet! Om man har svakt hjerte eller på andre måter ikke tåler å se litt halvperverse ting mellom linjene, er da ikke et Volvoforum det beste stedet å oppholde seg i utgangspunktet?

Ellers kan dte alltids hende jeg har et noe usunt forhold til smøremidler.:D

Men det skal nevnes at det var IKKE jeg som kom trekkendes med denne gamle tråden:D

Det var jeg som tokopp denne tråden, pga. Det samme som trådstarter :-) Bare googlet meg til denne tråden :-P
Ps: det er bra det er noen med humor på forumet :-P