PDA

Vis full versjon : Kjørt 100 mil uten oljepåf.lokk, skader?



morrun
21/03/11, 00:21
Hei. Ble oppmerksom på blårøyk ut av grillen på S60`en i dag. Åpnet panseret og ser at oljepåfyllingslokket ligger "pent" løst på motorens topplokk. Motoren, motorrommet og lyddemperplata mot torpedovegg er tilgriset av olje, forøvrig er motoren prikkete og litt seig her og der. Det mangler egentlig bare et par døde vadefugler nedi der, for å gjøre bildet av oljekatastrofe komplett. Motoren går tilsynelatende pent. Antar at blårøyken kommer fra oljesøl på eksos eller andre varme deler?

Jeg er jo et rotehue iblant, men historiens beste pungt er vel at det er volvoverkstedet der jeg hadde bilen på service 1.mars, som har glemt å skru på lokket!
Jeg har skrevet en sinnamail, men må ha hjelp på forumet i forhold til hva jeg skal kreve av de og hvilke skader slikt kan forårsake. Jeg har kjørt 108mil uten oljepåfyllingslokk, bilen er en S60 2.0LT aut. 2001. Det er ikke mange desiliterne som har kommet ut, nivået var ikke under minstekravet på peilepinnen.

På forhånd takk.

MrX
21/03/11, 06:06
Det har nok gått helt fint. Snakk med verkstedet så vasker de sikkert motorrommet ditt.

Christian
21/03/11, 08:25
Men peil oljen for å være sikker.

Torstein
21/03/11, 09:28
ville i hvert fall spurt etter en motorvask og nytt oljeskift?

morrun
21/03/11, 23:21
Hei igjen og takk for beroligende info. Oljen ble peilet og fylte på en skvett. Det mest irriterende ved saken er vel en gubbe nedi gata som tilsynelatende koste seg da han bemerket en oljeflekk der bilen har stått: "Oljelekkasje ..., ja det blir dyrt".

aarnes
21/03/11, 23:31
Jøss, trodde du gjorde alt slikt selv jeg morrun :p
men det har nok gått bra skal du se. så lenge lampa ikke har begynt å lyse eller noe.

kjøpt deg ny bil? :)

morrun
23/03/11, 00:11
Hei aarnes. Denne gangen var det ikke jeg som røret det til, noe det ellers ofte er. Jo har byttet ut Touranen og synes vi har avansert grundig. V70`en er grom i forhold. Blir sikkert merkbar forskjell mot Touranens 1.9 liters strikkmotor når jeg henger campingvogna bak volvoen. Vært fristende å gjøre en omprogrammering for å komme opp på D5-nivå, men vegrer meg så lenge jeg har garanti.