PDA

Vis full versjon : 850 t5 2.0.. ladetrykk



oleesel
20/03/11, 23:40
hvilket ladetrykk kjører original 850 t5 2.0 på ? hvordan øker ladetrykket sammenlignet med turtallet? lagt merke til at den er nesten helt dau under 2000 rpm, etter det øker draget ganske jevnt til iallefall 5500-6000 rpm.

C.Erstad
20/03/11, 23:42
På en 2liter 180hk som du har så er det rundt en 0,4-0,6...
Sitter ikke med fikdata foran meg som kan gi deg eksakt info!

cossykiller
21/03/11, 00:00
hvilket ladetrykk kjører original 850 t5 2.0 på ? hvordan øker ladetrykket sammenlignet med turtallet? lagt merke til at den er nesten helt dau under 2000 rpm, etter det øker draget ganske jevnt til iallefall 5500-6000 rpm.

for og si det enkelt, ladetrykket øker når du trør inn gassen, for og få mer turtall så trenger motoren mer luft, og for å få brent lufta så trengs bensin, etterpå så går den igjennom turboen på vei ut eksosrøret, dette får turboen til og snurre, jo mer luft som går inn i motoren (jo mer du gasser) jo mer kommer også utav motoren og går igjennom turboen (økt trykk) grunnen til at den er som den er er fordi du ikke har en diesel, diesel har mye moment i bunn, mens alle bensinmotorer har det i toppen av registeret derfor virker den dau opp til 2000rpm men kommer seg utover.. du kan få den til og komme kjappere ved endring av kammer, porting av topp og grenrør f.eks er flere forskjellige måter og endre det på :)

oleesel
21/03/11, 00:35
På en 2liter 180hk som du har så er det rundt en 0,4-0,6...
Sitter ikke med fikdata foran meg som kan gi deg eksakt info!

står i vognkortet 155 kw, som etter min utregning er 210hk. husk det er 20v det er snakk om.

cossykiller
21/03/11, 00:42
vil fremdeles tro at den ligger der som C.Erstad nå skrev

MrX
21/03/11, 08:21
står i vognkortet 155 kw, som etter min utregning er 210hk. husk det er 20v det er snakk om.

Skal stemme bra det. 2.0 T-5 har 211hk i 850, og 225 hk i x70

Morgis
21/03/11, 08:40
2liters turbo fåes som høy og lavtrykksturbo.
lavtrykkeren hadde 180, og høytrykkeren (T5) hadde 225hest.
Alle turbomotorene er 20ventilere.

En 2liter trenger mer turtall enn en 2,3 og 2,5 pga vindre volum.

The Sven
21/03/11, 08:56
Er nok en del høyere ladetrykk enn det på 2.0 T5 ja. Sikkert 0.8-0.9 eller noe sånt. Også riktig at det var 210 eller 211 hk i den.

oleesel
21/03/11, 09:05
mange svar som forteller meg litt forskjellig, men kan tenke meg at den ligger på rundt 0,8 ja.

noen som vet hvilken turbo som sitter på den? jeg får lyst til å si at det er garret t35 eller noe sånt den heter, men er ikke sikker.

Morgis
21/03/11, 09:29
Mitsubishi turbo.. muligens 13 på lavtrykkeren og 15 på høytrykkeren

The Sven
21/03/11, 09:33
Er nok Mitsubishi TD04H-15G på 211hk ja tenker jeg

The Sven
21/03/11, 09:35
Min 2.0 T5 er også helt dau under 2000 så tror nok den bare er turtallsavhengig av natur.

Langedal
21/03/11, 09:54
Hører mange si at bunndraget bedrer seg betraktelig med chip fra f-eks BSR.

Morgis
21/03/11, 11:00
Hører mange si at bunndraget bedrer seg betraktelig med chip fra f-eks BSR.

du får høyere ladetrykk så litt bedre blir det.. men problemet er at turboen ikke produserer noe særlig ladetrykk før 2000rpm.

oleesel
21/03/11, 21:27
Hører mange si at bunndraget bedrer seg betraktelig med chip fra f-eks BSR.

desverre har den vært i Norge i bare 5 år, så chip-trim blir dyrt om det blir oppdaget. dessuten er 211 hk på fwd nok egentlig, iallefall når man bor i kalde norge med is halve året. det bringer meg over til en annen ting, antispinn på den funker ikke, noen som har tips om hva det kan være ?

hvilken olje anbefaler dere på den? kjører semisyntetisk mobil 1 olje selv

Nilsebu
21/03/11, 23:12
desverre har den vært i Norge i bare 5 år, så chip-trim blir dyrt om det blir oppdaget. dessuten er 211 hk på fwd nok egentlig, iallefall når man bor i kalde norge med is halve året. det bringer meg over til en annen ting, antispinn på den funker ikke, noen som har tips om hva det kan være ?

hvilken olje anbefaler dere på den? kjører semisyntetisk mobil 1 olje selv

Chip er noe jeg ikke ville vært redd for.. finnes mange enkle måter som gir bilen null i ladetrykk. Det er vel ikke ulovlig å gå ned i krefte? :p

Sikker på at du har antispinn?
Har du tracks knapp?

Husk at denne slår seg ut etter 40 km/t.

oleesel
22/03/11, 00:10
Chip er noe jeg ikke ville vært redd for.. finnes mange enkle måter som gir bilen null i ladetrykk. Det er vel ikke ulovlig å gå ned i krefte? :p

Sikker på at du har antispinn?
Har du tracks knapp?

Husk at denne slår seg ut etter 40 km/t.

joda, er vel sant det ;) ventet effektøkning på chip da ?

jepp, har tracks knapp og antispinn har funket en gang på våt asfalt ved ca 30 km/t. ellers hjelper det ikke om bryteren er på eller tå og om det er 10 eller 40 km/t, spinner like lett

oleesel
22/03/11, 00:11
joda, er vel sant det ;) ventet effektøkning på chip da ?

jepp, har tracks knapp og antispinn har funket en gang på våt asfalt ved ca 30 km/t. ellers hjelper det ikke om bryteren er på eller tå og om det er 10 eller 40 km/t, spinner like lett

*på eller av. jævla dialekt som blander seg inn :P

Morgis
22/03/11, 00:37
om ikke ABS eller tracs lampen i instrumentet lyser, så fungerer den nok.
Du vil ikke merke at den jobber, men du kan ofte høre den.
Det er ABS pumpen som går når antispin (tracs) jobber.
Den bremser bare det hjulet som spinner fortest.

Folkvord
22/03/11, 01:29
som sakt så er det ikke offte du hører tracks virke, men enkleste måtte og prøve det er og dra til håndbrekket og få den til og spinne på glatt føre(altså is og snø) på tomgang nesten og bruke første gir, da vil du høre om den jobber eller ikke så får du svar om den funker.

men min 2.0l t5, b5204t5 altså den italienske versjonen har 211hk orginalt og har 13g og skall høre til og ladde mellom 0.6 og 0.8 orginalt alt etter hvilen motsatand bilen har( hvilket gir du har den i og hvilken fart du har for eks)

oleesel
22/03/11, 07:16
som sakt så er det ikke offte du hører tracks virke, men enkleste måtte og prøve det er og dra til håndbrekket og få den til og spinne på glatt føre(altså is og snø) på tomgang nesten og bruke første gir, da vil du høre om den jobber eller ikke så får du svar om den funker.

men min 2.0l t5, b5204t5 altså den italienske versjonen har 211hk orginalt og har 13g og skall høre til og ladde mellom 0.6 og 0.8 orginalt alt etter hvilen motsatand bilen har( hvilket gir du har den i og hvilken fart du har for eks)

variert, om jeg tar løs i 1 gir, eller om jeg bruker håndbrekke for å få den til å snurre rundt uten å gire de fra 2 til 1 gir spinner den like lett, samme hvilken hastighet den har.

Morgis
22/03/11, 08:08
klart den spinner like lett. den struper ikke motoreffekt, og tracs er ikke til hjelp på annet enn snø. det er egentlig ikke anti-spin i den forstand at den forhindrer hjulspinn.
Den fordeler bare effekten mellom framhjulene ved hjelp av bremsene slik at dem roterer nogenlunde likt.. men den stjeler såpass lite effekt at om du får hjulspinn på asfalt, eller mye fart på hjulet under hjulspinn, så rekker og klarer den ikke å kompensere.

du merker hekker ikke at den jobber bortsett fra pumpelyden om du spinner på snø.
den er ikke på langt nær så effektiv som ei mekansik diffsperre.
anbefaler deg en quaife diff.

The Sven
22/03/11, 08:42
Tracs virker vel bare under en viss hastighet også? Anbefaler Castrol Magnatec helsyntetisk 5W/40 på disse motorene. Ta gjerne et par hyppige oljeskift om du går over fra delsyntetisk til helsyntetisk.

Morgis
22/03/11, 09:03
under 40kmt ca ja :)

oleesel
22/03/11, 14:04
Tracs virker vel bare under en viss hastighet også? Anbefaler Castrol Magnatec helsyntetisk 5W/40 på disse motorene. Ta gjerne et par hyppige oljeskift om du går over fra delsyntetisk til helsyntetisk.

utgjør det stor forskjell mellom hel og del syntetisk ?

cossykiller
22/03/11, 14:12
1. Nei, delsyntetisk har ikke samme egenskaper som helsyntetisk, selv om den i mange tilfeller er bra nok.
2. Syntetiske oljer holder som oftest motoren renere.
3. Har du ventiltikking ved kald motor bør du heller gå ned på nummeret foran W'en slik at du bruker en olje som ikke tykkner så mye når det er kaldt (eller oljen er kaldere enn 100C).

Delsyntetisk er en mineralolje med en god del tilsetninger - kort fortalt.

tok meg 10 sekunder med min venn google :)

Folkvord
23/03/11, 00:04
vil ikke gått fra delsyntetisk til helsyntetisk da delsyntetisk er tykker på en måtte og gjer at delen slitt seg litt mer slik at det er plass til oljen, vil da bruke olje pga hel synt er tynnere og treng ikke den plassen som del synt

The Sven
23/03/11, 00:11
Problemet er vel heller at god olje løser opp en del grums fra dårligere olje, men det løser man med et hyppig oljeskift eller en form for motorrens.

cossykiller
23/03/11, 00:14
men om den har gått på helsyntetisk uten lekkasjer, så ser jeg ikke vits med og gå over til delsyntetisk/mineral heller

Folkvord
23/03/11, 00:16
helt sant, vil alti anbefale hel synt;-) men noen ganger så er motoren slitt og den bruker mindre olje med del synt

Steffen740
24/03/11, 08:09
Så BSR chipen øker ladetrykket automatisk? til ca ?

Og hvor mye trykk tåler disse motorene (b5204t) med org innmat ? :)

Morgis
24/03/11, 08:37
Ladetrykket er styrt av ECU, så når man chipper med billig chip, økes ladetrykket og feilkode for for høyt ladetrykk fjernes.

En skikkelig chip/omprogrammering optimaliserer tenningskurven, ladetrykkskurven og alt som må til for å forbrenne optimalt over hele registeret.

Steffen740
25/03/11, 11:14
Ladetrykket er styrt av ECU, så når man chipper med billig chip, økes ladetrykket og feilkode for for høyt ladetrykk fjernes.

En skikkelig chip/omprogrammering optimaliserer tenningskurven, ladetrykkskurven og alt som må til for å forbrenne optimalt over hele registeret.

ok:) Er den BSR chippen noe å anbefale ? Står at den skal gi 290Hp / 430Nm. Noen som har testet denne ?