PDA

Vis full versjon : Startproblemer, ny lmm?



Borstad
20/03/11, 16:55
Skal vi se. Har ett problem med at motoren min ikke starter hver gang jeg vrir om nøkkelen. motoren er en 10v 2,5 liter.
Det som skjer er at jeg vrir nøkkelen og den tenner og går opp på rundt 2000rpm for så å falle ned igjenn. den dør bare ut, gir jeg gass så skjer det ingenting.

Noen av kompissene mine mener det er luftmengemåleren som er litt dårlig. jeg mener det kan være pluggene eller tenningen som ikke er helt god.

Når den starter etter å ha kranglet ett par gangen, så ryker den litt svart og går ikke rent. men holder seg på tomgang og går rent nårr den er igang ..

Noen som har en god forklaring på dette?

850GLTsilver
20/03/11, 17:23
Bensinpumpe / Rele er defekt.
Muligens er det tomgangsmotoren som henger, men jeg tror mest på pumpe/rele.

ola normann
20/03/11, 18:29
10v har ikke lmm så det kan du nok utelukke.
Har samme problemet selv av og til men har ikke sett på det (for min del er det mindre sannsynlig at det er bensinpumpen da den ble byttet sommeren 2010, og "problemet" var der før pumpebytte)
Det virker som det oppstår kun når det er veldig kaldt, samt at det hjelper å la tenningen stå på noen sek før man starter.

Kjell V70
20/03/11, 18:33
Samme som jeg har på min med startinga, jeg regner med at det er pumpe-releet som er årsaken på min også...

Folkvord
20/03/11, 18:47
kan tyde på startsperren vist du har det og? for når den slår inn så starter den og dør etter 2 sec

ola normann
20/03/11, 20:02
Jeg har hørt det med startsperren, men samtidig så blir det sagt at hvis startsperren slår inn så skjer det ingenting når man vrir på nøkkelen.

Noen som kan bringe litt klarhet ang startsperre? er det forskjell mellom 850/x70?

Borstad
20/03/11, 22:34
Kansje det er bensinreleet da, den ryker litt svart og går ikke skikkelig ved pumping av gass i fri. men med en gang jeg kjører av gårde, så går den rent og pent :)

Bensinrelee? hvor mye koster det og hvor i all verden sitter det?

C.Erstad
20/03/11, 22:40
Sitter i sikringsboksen din på torpedeplata... må skru av 4 torx skruer og ta vekk dekselet...
Er Rosa og står 207 eller noe sånt på det...

Borstad
20/03/11, 22:53
Sitter i sikringsboksen din på torpedeplata... må skru av 4 torx skruer og ta vekk dekselet...
Er Rosa og står 207 eller noe sånt på det...

Altså da på innsiden, hvor beltehuskereleet sitter?

C.Erstad
20/03/11, 22:56
Under her:
http://octaneonline.com/parts/VOLVO%20850/850%20fuse%20box%20cover.jpg
http://img179.imageshack.us/img179/6973/dsc02112ld1.jpg

C.Erstad
20/03/11, 22:57
Står 203 på relêet btw! :)
Og er rosa...

Borstad
20/03/11, 23:07
aha, det var ikke værre nei :) tusen takk for hjelpen, håper dette hjelper meg, vi får se om ett par uker :) er borte på jobb nå :)

850GLTsilver
20/03/11, 23:31
Se ikke bort fra at det også kan være feil på det grå releet som sitter til venstre helt fremme ved radiatoren (rett over vifta)
Men sjekk at du har bensintrykk i alle fall.
Det 203-releet fungerer slik at det legger inn når du setter på tenningen. Så ligger det inne i en viss tid med mindre det får pulser fra tenningsenheten, noe som forteller den at motoren går og at den trenger bensin.

Folkvord
21/03/11, 00:41
veitt ikke hvordan det er med starrtsperren, men har selv bare opplev at bilen starter og dør etter 2 sec, men kan vere noe med hvilke land og model og hvilke motor den har da det er flerre produsenter av hjernen da variert av hvilken motor du har

Borstad
04/04/11, 10:52
Fikk samme problem igjenn nå, har skiftet bensinreleet, og det fungerte en go stund, men så begynte den å tulle igjenn, ble for det 1 gang på ferga til molde idag, før dette har det ikke vert noe.. Noen som har ett annet forslag?

850GLTsilver
04/04/11, 16:44
Bensinpumpa.

Borstad
04/04/11, 18:34
Synes jo det lukter godt med bensin jeg, men ja, er jo en mulighet det også :) takktakk

850GLTsilver
05/04/11, 17:13
Lukter bensin? Hvor da? Lekker det noe sted?

Er det av eksosen du har bensinlukt, så kan tenningsanlegget generelt sjekkes opp.
Lenge siden siste bytte av fordelerlokket?

Flooding av sylinderne er faktisk også et tegn på at du hverken har optimalt tenningssystem og/eller at bensintrykket ditt er for lavt. (Dusjen blir bare en stråle som ikke forstøves godt nok fra injektorene.)

Jeg tror fortsatt på dårlig bensinpumpe. (Egenerfart på samme motor)