PDA

Vis full versjon : Defekt tomgangsregulator?



boman
16/02/10, 17:17
Hei.
Jeg har i et par uker nå hatt en lambda lampe som har begynt å lyse på tomgang. I det siste har den begynt å lyse først når jeg har begynt å kjøre, men det kan kanskje være tilfeldig. Nå idag var jeg ute å kjørte og hvis jeg trykka inn clutchen så gikk turtallet ifra ca 2000 og ned til 700-800 og så opp til 1800-2000 igjen med engang. Etter en stund (ca 10 min) så begynte lambda lampa å lyse. Jeg skrudde av motoren i noen minutter mens jeg var i butikken og når jeg da starta bilen igjen så gikk den som normalt (selvfølgelig lyste lambda lampa).

Det første som slo meg når lambda lampa begynte å lyse for første gang var at det var tomgangsregulatoren, siden den begynte når bilen hadde stått noen minutter på tomgang og men den har gått relativt jevnt på tomgang helt frem til idag.

Tror dere det kan være tomgangsregulatoren? Evt hva annet kan det være?

Jeg har ikke fått lest av feilkoden enda siden en dyr time hos Volvo ikke er aktuelt.

jan-einar
16/02/10, 22:59
prov å napp av ledningen til lmm og se om bilen oppfører seg likt eller går reiner, min var sånn etter en motor vask, viste seg at lmm hadde fått vann på kontakta

TeamBørnOut
17/02/10, 06:42
Høres ut som tomgangsregulatoren ja.. Når du kjører . sett bilen i fri. napp ut sikring nr1. sett den i igjen. å se om den går på tomgang da.. er som regel tomgangsregulatoren som er slitt.. koster 150kr på ebay. er bedre en å smøre å kødde med den gammle

boman
17/02/10, 07:02
den gikk på tomgangang, men den hadde bare veldig høy tomgang. og problemet var borte etter at jeg skrudde bilen av og på (uten å nullstille lambdalampa).
Jeg tror ikke det er lmm'n for jeg har en gang begynt å kjøre med den koblet ifra, og det var noe helt annet en dette. nå gikk bilen nesten helt fint, bortsett ifra på tomgang og på motorbremsing. Men da får jeg prøve å bytte tomgangsregulatoren :)

eh, hva heter tomgangsregulator på engelsk? :P

TeamBørnOut
17/02/10, 07:29
søker du på volvo på ebay england så dukker den opp. er vanlig å bytte denne

henrik940
17/02/10, 08:48
eh, hva heter tomgangsregulator på engelsk? :P

Emptytimereguation

Morgis
17/02/10, 09:20
har en slik liggende om du trenger..

boman
17/02/10, 11:00
Emptytimereguation

Takk,Det er det siste jeg hadde gjetta på tror jeg:P

Morgis: Ja, er intr. Hvor mye hadde du tenkt deg for den? Er den veldig gammel og sliten?:P

henrik940
17/02/10, 11:01
Haha! :p Koster vel ikke allverden nytt heller?

ArneR
17/02/10, 11:05
Emptytimereguation

Haha..

Prøv idle air control valve.

boman
17/02/10, 11:06
Nei det er mulig. Har ikke sjekka, men kan jo svinge innom volvo å høre etterpå .. ;)

Bare noe som slo meg:
Noen ganger så tar det ca 2-3 sekunder før bilen starter(ikke at det er så ille). Kan det ha noe med def. tomgangsregulator å gjøre?

ChrML
17/02/10, 11:07
Takk,Det er det siste jeg hadde gjetta på tror jeg:P

Morgis: Ja, er intr. Hvor mye hadde du tenkt deg for den? Er den veldig gammel og sliten?:P
Idle Air Control Valve/Motor. Ligger en del på Ebay, både brukt og nytt ;).

boman
17/02/10, 11:12
er henrik en stor tøysekopp som kommer med tulle oversettelser? :-o
Skal sjekke ebay og volvo senere idag ;)

henrik940
17/02/10, 11:41
er henrik en stor tøysekopp som kommer med tulle oversettelser? :-o
Skal sjekke ebay og volvo senere idag ;)

Knis, trodde du skjønte at det var veldig skrøne-direkte oversatt jeg :p

boman
17/02/10, 12:40
*flaut* haha
Jeg tenkte ikke veldig over hva du skreiv(siden bildeler innimellom kan ha ganske rare navn på engelsk:P), siden jeg som regel du svarer saklig(spørs om jeg ikke er litt mer kritisk til hva du sier i framtida nå ;) ),men når jeg leste det en gang til så skjønnte jeg at det andre forslaget var en del bedre ihvertfall :P Hehe

boman
17/02/10, 15:43
ny tomgangsregulator koster 2500,- hos volvo :eek:

TeamBørnOut
17/02/10, 15:49
ja? jeg ba deg kjøpe på ebay :P da hadde du hatt den i morgen eller i overimorgen :P

boman
17/02/10, 15:55
ja? jeg ba deg kjøpe på ebay :P da hadde du hatt den i morgen eller i overimorgen :P

Imorgen eller i overimorgen? Så kjapt har jeg aldri fått noe ifra ebay ;) Men jeg tenkte kanskje Henrik hadde et poeng:

Haha! :p Koster vel ikke allverden nytt heller?

Så derfor sjekka jeg, men han tulla vel bare nå også :eek: :p

TeamBørnOut
17/02/10, 16:06
ebay i england. ikke usa. pakka kommer ofte så fort :)

henrik940
17/02/10, 17:27
Imorgen eller i overimorgen? Så kjapt har jeg aldri fått noe ifra ebay ;) Men jeg tenkte kanskje Henrik hadde et poeng:

Så derfor sjekka jeg, men han tulla vel bare nå også :eek: :p

Haha, det var faktisk ikke en spøk...:confused:


ebay i england. ikke usa. pakka kommer ofte så fort :)

Tar ikke en dag forde :p

boman
17/02/10, 17:32
Ånei, men den var ihvertfall alt for dyr original ;)
nei, tror ikke akkurat det tar en dag eller to ifra england jeg heller :P

henrik940
17/02/10, 17:33
Jeg kan skrive under på at det ikke gjør det :p Har handla utallige ting med drit fra eBay, tar oppmot en uke før det kommer

boman
17/02/10, 17:53
Ja, kan ta litt tid, men nok OT (selv om jeg nesten er helt sikker på at tbo kommer til å utdype mer om sin mening om frakt tid :p ).
men som jeg spurte om istad ;
Bare noe som slo meg:
Noen ganger så tar det ca 2-3 sekunder før bilen starter(ikke at det er så ille). Kan det ha noe med def. tomgangsregulator å gjøre?
:)

TeamBørnOut
17/02/10, 17:54
spørs hvem du kjøper fra da. bestilte en kveld. tipper bestillinga ble sendt på morran. dagen etter hadde jeg delen :)

TeamBørnOut
17/02/10, 17:54
Den skal gå en runde eller to for å bygge opp oljetrykk. kan være tomgangsregulatoren som gjør det ja

boman
17/02/10, 18:06
Okey, satser på det blir bedre når jeg får bytta ;) Har forsåvidt lagt merke til at oljelampa noen ganger lyser litt lenger (kanskje 2-3 sec) etter at motoren har starta enn på gamle bilen min .. er det noe galt i det?

TeamBørnOut
17/02/10, 19:47
kan være pakkningen fra oljepumpa og inn i blokka. pleier å hoppe ut etterhvert...

boman
17/02/10, 20:04
hm, okei. da beveger vi oss inn på et området jeg ikke kan noe om (enda ;) ) så da kan ta det i en annen tråd evt ;)

flarssen
18/02/10, 07:11
Ser fram til å høre resultatet. Min starter heller ikke før etter 5-6 turn. En hel evighet sammenlignet med juniors 240 som glefser til med en gang man vrir om nøkkelen :). Tror heller ikke regulatoren min er helt frisk da den varierer litt på tomgang. Ved kaldstart rundt -20 tidligere i år jaget den mellom 300 og 1500 RPM med to sekunds intervall. Begynte et par minutter etter start og forsvant etter 4-5 minutter (mens jeg skrapte is!!). Trodde noen stjal bilen da den begynte å ruse en morra mens jeg var inne og hentet noe jeg hadde glemt.

TeamBørnOut
18/02/10, 09:06
motoren skal gå en runde eller 2 rundt for å få opp oljetrykket

boman
18/02/10, 10:12
Jeg sjekka hvor lenge oljelampa mi lyste etter at motoren starta. Den slukker vel etter 1sec ca:P vurderte litt feil da jeg sa 2-3:P

ChrML
18/02/10, 15:55
Jeg sjekka hvor lenge oljelampa mi lyste etter at motoren starta. Den slukker vel etter 1sec ca:P vurderte litt feil da jeg sa 2-3:P
Er vel det som er normalt, tar ca 1 sekund på min og.

boman
18/02/10, 18:00
Men da det vel bare bra;)

ArneR
18/02/10, 18:00
Defekt enveisventil i oljefilter kanskje?

Hos meg slukker lampa mens jeg filer..

boman
01/03/10, 17:31
Da har jeg rota meg til å bytte tomgangsregulatoren. Bilen går nå innimellom på 550rpm ca på tomgang og den gikk plutselig opp og ned fra 1000-2500 rpm uten at jeg toucha gassen, men hvis jeg rørte gassen så holdt den seg stabil. Kan det være den mikro-bryteren som står ved gasshjulet?

(Har ikke fått lest av koden(e) enda, prøvde idag med en avansert avleser, men den støtta heller ikke 940. )

TeamBørnOut
01/03/10, 17:36
kan være at du må justere spjelelt så det står riktig ja. men du nullstilte alt etter du bytta tomgangsregulatoren?

ChrML
01/03/10, 17:36
Da har jeg rota meg til å bytte tomgangsregulatoren. Bilen går nå innimellom på 550rpm ca på tomgang og den gikk plutselig opp og ned fra 1000-2500 rpm uten at jeg toucha gassen, men hvis jeg rørte gassen så holdt den seg stabil. Kan det være den mikro-bryteren som står ved gasshjulet?

(Har ikke fått lest av koden(e) enda, prøvde idag med en avansert avleser, men den støtta heller ikke 940. )
Bare å sjekke det :). Skal høre et lite klikk.

jonass
01/03/10, 17:38
Er det iso 9141-2 som er obdII protokollen til 940?

boman
01/03/10, 21:02
kan være at du må justere spjelelt så det står riktig ja. men du nullstilte alt etter du bytta tomgangsregulatoren?

Ja, nappa ut sikringen ;)


Bare å sjekke det :). Skal høre et lite klikk.

Ja, hører et klikk nesten samtidig som jeg rører på gasshjulet .. men hvor nøyaktig skal det klikke? Mitt klikker maks etter 1eller2mm.

boman
09/03/10, 15:55
Møkk ..
fikk endelig lest av feilkodene idag .. var en hel haug!
på tenningsystemet:
2-2-4 : Motortempsignal ?

På drivstoffsystemet:
2-1-2 : Lamdasondsignal
2-3-2 : Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
1-1-3 : Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

Så det ser altså ut som at tomgangsregulatoren var som den skulle! ;)

hevih
12/07/11, 23:07
Har samme problemet selv, men ser at alle de som ligger til salgs på ebay har en anderledes utforming enn den på min bil. Både inn og ut av ventilen er på disse rett overfor hverandre. Har det noe å si?

Lars'ern
12/07/11, 23:22
Jeg har hatt samme problemet på min 960 med 3l, gpår ujevnt på tomgang, spesielt på varm motor, og får feilkode 232 etter litt tomgangskjøring. Jeg prøvde først å rengjøre tomgangsregulatoren, noe som hjalp litt. I forrige uke, så kjøpte jeg ny temp.føler på kjølevæska, fikk byttet den på søndag. Virker sålangt som at den ble bra, men er ikke helt sikker ennå :)

Espen-K
13/07/11, 23:23
jeg hadde ofte 1-1-3 feilen før jeg byttet innsugspakning.
testet ikke om den gamle var gåen, jeg bare byttet den uansett da den var rimlig og enkel å bytte.

joko5
21/08/12, 20:49
jeg lurer på å bytte min tomgangsregulator. ser på ebay nå, men virker som det er endel forskjellig. hvilken skal jeg ha til min 940 96 b230fk?