PDA

Vis full versjon : trenger litt hjelp til polering av bil



hobbymekk
18/03/11, 23:23
tenkte eg skulle dra på esso i måra og kjøpe noke turtelwax og tørkekluter.
så skal eg vaske bilen grundig med høytrykks-spyler, deretter vaske den med svamp og shampo, legge wax utover bilen med poleringsmaskin og deretter tørke av. noke eg har glemt? noen triks som kan hjelpe meg å oppnå eit godt resultat.
kor lenge skal voksen tørke? korleis skal eg gå fram når eg skal "gnikke" av voksen?
takker for svar :)

Martin.S
18/03/11, 23:30
Les litt her. Så kanskje du ser det er litt muligheter når det gjelder bilpleie:)

http://www.detailersclub.no/index.html/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14

hobbymekk
18/03/11, 23:47
takk:). fann mykje nyttig :)

Martin.S
18/03/11, 23:58
Det er et veldig bra forum. Om du har litt interesse for dette, en verden av muligheter.

hobbymekk
19/03/11, 00:02
japp.. men stod mykje tull som ikkje hadde noke med polering.. så mista litt motet til å lese gjennom heile. men eg kom meg gjennom :)

Øyvind G
19/03/11, 00:20
alt som står der har med bilpleie å gjøre. det er en veldig fin "guide"

hobbymekk
19/03/11, 00:29
ja, var en nyttig guide :)

Tonytic
19/03/11, 08:27
tror det varierer fra voks til voks hvor lenge den skal ligge, men som regel når det ligger en tørr hinne kan den buffes av med microfiber klut. gjerne fluffy microfiber for å unngå nye striper. etter det skal voksen helst få ca 4-5 timer på seg til å herde, før den utsettes for vann og lignende ;) håper svaret hjalp :) så blir det bedre om man legger flere tynne lag, en om man gnur på produkt i ett tykt lag

volvoRsport
19/03/11, 11:14
gjerne fluffy microfiber for å unngå nye striper.

Å bruke en fluffy mikrofiberklut er ingen garanti for å ikke få mikrofiberstriper, det kommer ann på fibrene i kluten.



så blir det bedre om man legger flere tynne lag, en om man gnur på produkt i ett tykt lag

Grunnen til at man legger 2 lag er for å være 100% sikker på at man har dekt alt, flere lag enn dette har ingen hensikt da du bryter ned forrige lag.

hobbymekk
19/03/11, 12:51
har tenkt å prøve ut biltema-voksen som eg fekk til jul.. eller?

Tonytic
19/03/11, 20:40
Å bruke en fluffy mikrofiberklut er ingen garanti for å ikke få mikrofiberstriper, det kommer ann på fibrene i kluten.


er fullstendig klar over dette. men du kan jo prøve å bruke en stiv MF kontra en myk og fluffy ;)

volvoRsport
19/03/11, 22:01
er fullstendig klar over dette. men du kan jo prøve å bruke en stiv MF kontra en myk og fluffy ;)

Du får også relativt glatte mikrofiberkluter som er myke og skånsomme. En mikrofiberklut trenger ikke være stiv selvom den ikke er fluffy ;)

hobbymekk
19/03/11, 22:19
brukte mikrofiberkluta når eg jobba på volvo. brukte mikrofiberkluta på nye bila. vart ganske bra resultat :)

Tonytic
19/03/11, 23:18
Du får også relativt glatte mikrofiberkluter som er myke og skånsomme. En mikrofiberklut trenger ikke være stiv selvom den ikke er fluffy ;)

jo, jo. men du tok pointet, ikke sant ;)