PDA

Vis full versjon : lekasje fra topp og inn til fordeleren der rotoren er.



turbodreams
18/03/11, 20:13
hei. har lekasje fra toppen og inn i fordeleren. men den delen som du vrir når du justerer tenninga ka heter den ? altså bakdelen på fordeleren som går i spor i kamen.. vanskeli og forklare :P

Espen Hveding Nordgård
18/03/11, 20:43
Hei!
Regner med det er ei Rødblokk, med toppmontert fordeler, som da sitter i 7 og 900. Og ettersom det er i bakkant av toppen så er det vel muligens olje det lekker?

Kan være kjekt å informere om litt sånt i tråden.

Har litt lekasje i min selv, og regner med dette er en simring/pakning som skal tette rundt den utgående akselen og toppen/toppdekselet som begynner å bli sliten. Fant den ikke på bcb, men kanskje de har den på Volvo ;)

The Bear
18/03/11, 20:45
Kan være toppdekselpakningen og, men den er ingen problem å bytte.

Espen Hveding Nordgård
18/03/11, 20:52
Godt poeng! :p
Den har jeg faktisk ikke tenkt over på min egen.. Veit du åssen det er å bytte simringen rundt akslingen til rotor?
*sorry for låning av tråd, men omhandler jo det samme :p*

turbodreams
19/03/11, 12:24
oja ;) og hvedingn : var ekkelt trøtt i tryne i går. skulle hatt bedere forklaring men :P hehe. på slutten av kammen er det ett spor til fordeleren så den roterer og lager gnist i rett dekkefølge. inni kamlageret er det ein O-ring, men det er for og tette for olje som kan lekke ut. mitt problem er att den lille akslingen som går fra spore i kammen til rotoren inni fordeleren lekker. så da lurer eg på om eg må ta ut splinten og dra ut den lille axlingen og se om det er en simmering eller O-ring inni der. har hørt forl såm bruker sika men trur ikkje eg tar den patenten :P

boman
19/03/11, 14:06
Regner med at det er likt som foran på motoren, der er det bare noen simringer. Enkelt å bytte. Jeg vil tro det kan være litt mer knot bak, siden det er litt begrensa med plass, men lar seg nok gjøre selv om.
Tror den simringen koster mellom 100 og 200kr. :)

Espen Hveding Nordgård
19/03/11, 18:57
Har ikke tilfeldigvis delenr?

BTW, forskjell på 16v og 8v?

Foe
19/03/11, 19:53
Sitter en simmering inne i fordeleren mot akselen på fordeleren.
Denne er vist ikke mulig å kjøpe løst hos volvo.

Har lest et sted om hvor man kan få tak i en som passer, men husker ikke hvor, siden det er flere år siden jeg fant den forklaringen på en side på nett.

MVH Frode

turbodreams
21/03/11, 01:13
hadde to fordelere, begynte forsikti og demondere dette styre. sporet til kamen der er det en splint du må ta ut så kan du dra ut den små akslingen rotoren henger på, på andre siden. men den delen som splinten sto i knakk så eg kløyvde heile drite og fant ut att inni der er det ein liten simmering. som med tiden har blitt varm/kald ett par mill ganger så den datt i 10 tusen biter når eg skulle ta den ut. var ikkje gumme simmering lengre. var blitt hardplast og morken som pokker :P så vist nokken har problem med olje inni fordeler så er det simmeringen ;)

R.G
21/03/11, 06:55
sitter 3 tetninger på topp montert fordeler:

1:en liten uti enden på aksel

2:en litt grovere en som alle har sett som legger seg mot lagerbukken



men er en som folk glemmer, som man ikke får tak i på volvo lenger,
for sjøl om man bytter di to man ser så er det ikke alltid det hjelper. pga fordeler aksel blir slitt og litt slarket i fordeler og olje kommer inn forde.

3:det er fordi den siste er en spesi ring som sitter inni der aksel går igjennom fordeler. (denne avgjør og om hvor slarket en aksel blir)
denne tetningsdelen for man ikke ny på volvo lenger. da sier di bare ny fordeler.
for å fikse det, må man ut med rotor, klemme ut låsepinne, fjerne skive, og dra ut aksel så er det en liten sak der.

flarssen
21/03/11, 06:59
så vist nokken har problem med olje inni fordeler så er det simmeringen ;)Den de skifter her, eller en annen? Er det O-ring du mener?
http://www.nuceng.ca/workspace/Volvo%20FAQ%20Site/VolvoB230ShaftSeal/DistributorShaftSeal.html

R.G
21/03/11, 07:00
Den de skifter her, eller en annen. Er det O-ring du mener?
http://www.nuceng.ca/workspace/Volvo%20FAQ%20Site/VolvoB230ShaftSeal/DistributorShaftSeal.html

der skifter dem den folk aldri bytter ja:) den jeg provde å forklare to hakk opp her:)

gull pilen
21/03/11, 09:50
noen som vet hva ny fordeler koster??
bare for morro skyld altså...

flarssen
21/03/11, 13:28
der skifter dem den folk aldri bytter ja:) den jeg provde å forklare to hakk opp her:)
Skjønner ikke helt hvor 2. er lokalisert, er den for å tette mellom bakplata på fordeleren og toppen?
Slik så det ut i fordelerlokket mitt. Olje og antatte gummirester. Sjekket nylig og det var ikke kommet særlig mye olje i det nye lokket, så tror ikke det har så mye å si.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1945.jpg

R.G
21/03/11, 16:00
nr 2 er den som er noen cm i diameter, sitter så den tetter mot ene kambukken.

tennpluggen
21/03/11, 22:11
ingen som vet om no sted man kan få tak i den simringen?

turbodreams
22/03/11, 01:08
Den de skifter her, eller en annen? Er det O-ring du mener?
http://www.nuceng.ca/workspace/Volvo%20FAQ%20Site/VolvoB230ShaftSeal/DistributorShaftSeal.html

akkuratt den jah ;) bra link du hadde der ;) trur det er mange som har dette problemet

turbodreams
22/03/11, 01:14
har fått i 531 toppen på 940ien med vx3 cam no =) men den skyter litt. tenkte og stille tenninga men oppsto ett problem.
går jo ikkje ann og vri på fordeleren på disse bilene. ka gjør eg, tips ?

gull pilen
22/03/11, 11:04
du har vel ikke satt den på en tann feil ellernoe sånt?? har vx3 på min og den skyter ikke i det hele tatt...

turbodreams
22/03/11, 12:37
jepp er nokk register reima som er ei tann feil jah =)