PDA

Vis full versjon : Spørsmål angående dieselmotor



Dieselsmoke
18/03/11, 01:30
Har nå en D24 i min 740. men det er jo ikke akkurat noen kraftpakke av en motor. Noen som har noen tips evt noen side hvor det står forklart litt om hvilke andre typer dieselmotorer som passer relativt greit neri?

Har lekt litt med tanken om 6,2 chevy V8. Men frykter den blir for tung.

kermitt
18/03/11, 03:27
Få i deg manifold med turbo fra D24T så vil den bli så meget bedre. Skru på diesel til du ser der renner kull ut eksosen og tilsvarende ladetrykk. 6.2 diesel vil du ikke ha med mindre det sitter i bilen originalt. Den er lagd for forbruk uten å egentlig ha noe særlig lavt forbruk. Går dårlig og!

Svirre
18/03/11, 11:59
Som kermitt nevner så er det anbefalt å skaffe seg en turbo med eksosmanifold. Det gir susen :) Monterer du inn IC i tillegg vil du oppleve en enorm forskjell og få mye bedre dremoment :D

Dieselsmoke
18/03/11, 12:46
Som kermitt nevner så er det anbefalt å skaffe seg en turbo med eksosmanifold. Det gir susen :) Monterer du inn IC i tillegg vil du oppleve en enorm forskjell og få mye bedre dremoment :D


Mulig jeg er sær. Men har ikke lyst på turbo. For da må jeg vente på trykk før det skjer noe. Mens på en sugis har jeg drag fra bunnen. Forbeholdt at det finnes noe drag da:p

jan_m
18/03/11, 13:01
joa men dticen beggyner vel og jobbe på 15/1800 turn så blir ikke no serlig med ketchup... skaf deg et 3" rakt i samme slengen og ha det moro..

kermitt
18/03/11, 13:06
Diesel motorer med turbo har aldri vært plaga med å "vente" på turbo. Dessuten er den problematikken noe som tilhører tidlig 80-talls turbo bensinere. D24 lader fra tomgang og gir deg herlig dreiemoment derifra.

Svirre
18/03/11, 13:25
Mulig jeg er sær. Men har ikke lyst på turbo. For da må jeg vente på trykk før det skjer noe. Mens på en sugis har jeg drag fra bunnen. Forbeholdt at det finnes noe drag da:p

Jeg tror jeg kan tømme alle girene når turbo har slått inn før du får turtall nok til å kunne komme deg over i 2. ;)

s4nd3r
18/03/11, 16:07
Mulig jeg er sær. Men har ikke lyst på turbo. For da må jeg vente på trykk før det skjer noe. Mens på en sugis har jeg drag fra bunnen. Forbeholdt at det finnes noe drag da:p

er galskap og i det heiletatt selge en diesel motor UTEN turbo...........
turbo hører hjemme på en diesel motor....
har ved fleir anledninga sett att disel forbruke går ned ved og skru opp ladde trykke på en TD motor... på grunn av den går lettere..

nei. du har bare med og turbo konvertere.. ;)

og chevy 6.2l ombygd til TDI. med 1.5bar. det er en motor du skall passe deg for.... ;P går noe fælt... men. må også passe på eksos tempen. vist ikkje så går topp pakninga.. meste som er anbefalt er 0,7 tror eg..

anna ting som er fint med en diesel motor.. kan bli sykt billig i drift..
en 25l båt tank i bagasjen, med nye slanger framm til motoren. og på den kan du ha farga disel, jeta1 blanda med farga disel. trafo olje.. frityr olje. osv... og 15l klar disel på orginal tanken.. ;) kjansjen for og bli tatt er minimal,

Dieselsmoke
18/03/11, 21:04
Jeg tror jeg kan tømme alle girene når turbo har slått inn før du får turtall nok til å kunne komme deg over i 2. ;)

Er greit drag i min til og være D24 uten turbo. Har holdt følge med en orginal D24 tic (merk at min ble bra jaga da:p). Sikkert vanskelig og forstå seg på meg. Men syns det er litt mer "sjarm" uten denna sotvifta. Litt mer retro liksom. hehe. Har jo skjønt at det er mest lønnsomt å klemme på ei snurre. Men er egentlig ikke veldig aktuelt. Så spm er egentlig hvilke andre motorer som glir greit nedi uten og måtte skjære plass og bygge om alt for mye. Er ett langtidsprosjekt egentlig. Så kunne tenkt meg en motor som er litt mer robust HVIS je først skal bygge om.

kermitt
18/03/11, 21:17
Om du så absolutt ikke skal bruke fornuft og leiter etter motor så er det egentlig fantasien og vekta som setter grenser i 740.

konso
18/03/11, 22:33
Nissan 4.2 V8 diesel med rundt 200hk uten turbo... er bare forslag....
Mercedes sine 3.0 dieseler tåler juling hvertfall og har litt futt originalt..

Dieselsmoke
18/03/11, 22:46
Nissan 4.2 V8 diesel med rundt 200hk uten turbo... er bare forslag....
Mercedes sine 3.0 dieseler tåler juling hvertfall og har litt futt originalt..

Der kom det ett godt forslag ja :D

s4nd3r
18/03/11, 22:48
D-max motoren må vell være noe og sette inn.. ;) sikkert litt vansklig og få tak i den billig da..

kermitt
18/03/11, 22:50
Han skal ha seg en sur seig N/A diesel :p ikke noe spennende som D-max diesel da.

s4nd3r
18/03/11, 23:15
ööfan ... jao.. stemmer det.. :P hmm... suzuki har vell noen frekke sugdisla? :)

Dieselsmoke
18/03/11, 23:24
Får kikke litt på finn osv å se hva jeg finner. Blir vel evt ett prosjekt i fremtiden. Får vel greie meg med den purka je har inntil videre :p

s4nd3r
18/03/11, 23:49
wannabie d-max da.. :)

Finnkode: 27205901

Svirre
19/03/11, 04:48
Er greit drag i min til og være D24 uten turbo. Har holdt følge med en orginal D24 tic (merk at min ble bra jaga da:p). Sikkert vanskelig og forstå seg på meg. Men syns det er litt mer "sjarm" uten denna sotvifta. Litt mer retro liksom. hehe. Har jo skjønt at det er mest lønnsomt å klemme på ei snurre. Men er egentlig ikke veldig aktuelt. Så spm er egentlig hvilke andre motorer som glir greit nedi uten og måtte skjære plass og bygge om alt for mye. Er ett langtidsprosjekt egentlig. Så kunne tenkt meg en motor som er litt mer robust HVIS je først skal bygge om.

Om du skal bygge inn en robust dieselmotor i bilen din vil jeg anbefale Merce sin 300Td-T. Kjør på 1,5 bar og oppjustert dieseltrykk så har du 250hk uten problem.

Nei, diesel uten turbo er som dame med pikk! :p Det skal bare ikke være sånn...

Dieselsmoke
19/03/11, 10:42
Om du skal bygge inn en robust dieselmotor i bilen din vil jeg anbefale Merce sin 300Td-T. Kjør på 1,5 bar og oppjustert dieseltrykk så har du 250hk uten problem.

Nei, diesel uten turbo er som dame med pikk! :p Det skal bare ikke være sånn...

Den motoren er jo temmelig grom da tross alt =)

Det siste argumentet ditt kan jo skremme faen på flatmark :p

Dieselsmoke
19/03/11, 10:43
wannabie d-max da.. :)

Finnkode: 27205901

Hehe...gravemaskin motor er tøft :D

Vik93
19/03/11, 10:55
Når dere er inne på 300td-t motoren hvor mye veier en i forhold til ei rødblokk?

Svirre
19/03/11, 11:50
Når dere er inne på 300td-t motoren hvor mye veier en i forhold til ei rødblokk?

Veit ikke hvor mye en rødblokk veier, men vil tippe av MB motoren er oppi 200kg? Uansett; er du flittig med metall så skal ikke dette være noe problem! God plass i motorrom på en Volvo ;)

Dieselsmoke
19/03/11, 15:05
Veit ikke hvor mye en rødblokk veier, men vil tippe av MB motoren er oppi 200kg? Uansett; er du flittig med metall så skal ikke dette være noe problem! God plass i motorrom på en Volvo ;)

tror ikke vekt forskjellen på en D24 og en sånn motor er veldig stor ihvertfall. Veier vel fort 150 kg en rødblokk også, med alt "krims krams" ?

Svirre
19/03/11, 21:03
tror ikke vekt forskjellen på en D24 og en sånn motor er veldig stor ihvertfall. Veier vel fort 150 kg en rødblokk også, med alt "krims krams" ?

Hvis jeg ikke husker feil så mener jeg å ha lest at en D24Tic motor veier 231kg :p Bare skumma igjennom et forum for denne motoren...

Dieselsmoke
20/03/11, 00:15
Hvis jeg ikke husker feil så mener jeg å ha lest at en D24Tic motor veier 231kg :p Bare skumma igjennom et forum for denne motoren...

Det var vel egentlig mer enn jag hadde forventa ja :p

Svirre
20/03/11, 00:35
Det var vel egentlig mer enn jag hadde forventa ja :p

Jupp. Veier en del...men når du har oppjustert den litt så glømmer du at du har 230kg motor, for det flytter seg greit :rolleyes:

Dieselsmoke
20/03/11, 00:38
Jupp. Veier en del...men når du har oppjustert den litt så glømmer du at du har 230kg motor, for det flytter seg greit :rolleyes:

Helhetsmessig så er det jo en ganske "lett" bil til å være så stor og klumpete. Blitt overraska over hvor smidig denna containeren er :p

Svirre
20/03/11, 01:02
Helhetsmessig så er det jo en ganske "lett" bil til å være så stor og klumpete. Blitt overraska over hvor smidig denna containeren er :p

Må si meg enig der. Ser jo ut som en cargo container, men faen å det kan flytte seg :p

Dieselsmoke
20/03/11, 15:00
Må si meg enig der. Ser jo ut som en cargo container, men faen å det kan flytte seg :p

Er sikker på at en unge med fiskeboller i arma som ikke ser over dashen kan håndtere den je har så :p

Svirre
20/03/11, 15:08
Er sikker på at en unge med fiskeboller i arma som ikke ser over dashen kan håndtere den je har så :p

740? :p

Dieselsmoke
20/03/11, 15:33
740? :p

Jess :)

Svirre
20/03/11, 15:48
Jess :)

Skjønner :p

Stålet
20/03/11, 16:30
Lurer fælt på åssen dere klarer og få juster dieseltrykket:confused::rolleyes:

R.G
20/03/11, 16:34
mengden ja:p


bare løsne kontra mutra å skru inn skruen litt;) justere tomhang på staga og tut å kjør;)


justerer du på riktig a?:)

Stålet
20/03/11, 16:58
Hehe ville bare vite åssen man fikk opp dieseltrykket fordi jeg klarer bare og justere mengden:D

Svirre
20/03/11, 17:05
Hehe ville bare vite åssen man fikk opp dieseltrykket fordi jeg klarer bare og justere mengden:D

Turbo som styrer litt av dieseltrykket. Når trykker lader seg opp så gir det litt ekstra. Mine planer er å montere en elektrisk luftpumpe som skal pumpe oppimot 2 bar ;)

Bella6
20/03/11, 21:18
Er greit drag i min til og være D24 uten turbo. Har holdt følge med en orginal D24 tic (merk at min ble bra jaga da:p). Sikkert vanskelig og forstå seg på meg. Men syns det er litt mer "sjarm" uten denna sotvifta. Litt mer retro liksom. hehe. Har jo skjønt at det er mest lønnsomt å klemme på ei snurre. Men er egentlig ikke veldig aktuelt. Så spm er egentlig hvilke andre motorer som glir greit nedi uten og måtte skjære plass og bygge om alt for mye. Er ett langtidsprosjekt egentlig. Så kunne tenkt meg en motor som er litt mer robust HVIS je først skal bygge om.

Da var den d24tic en i dårlig form.hehe

Dieselsmoke
20/03/11, 22:17
Da var den d24tic en i dårlig form.hehe

Kanskje mye å si sjåføren også...

Stålet
20/03/11, 23:43
Turbo som styrer litt av dieseltrykket. Når trykker lader seg opp så gir det litt ekstra. Mine planer er å montere en elektrisk luftpumpe som skal pumpe oppimot 2 bar ;)

Er nok mengda med diesel som blir mer ved turbotrykk. Det jeg skal fram til er at man justerer mengde og ikke trykket på dieselen:p

Svirre
21/03/11, 08:37
Er nok mengda med diesel som blir mer ved turbotrykk. Det jeg skal fram til er at man justerer mengde og ikke trykket på dieselen:p

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=11384

Svirre
21/03/11, 08:39
Da var den d24tic en i dårlig form.hehe

Må ha vært en bra kombinasjon av dårlig motor og en sjåfør som ikke tør å bruke høyre pedal :p

Nei, drar nå i fra Opelen til svigers på de første 3 gira fram til 80km/t :D Enda det er en 2l tDiC

Stålet
21/03/11, 10:23
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=11384


Du skriver fortsatt drivstofftrykk. Er mengda med diesel man justerer:) Ikke trykket.

Soulair
21/03/11, 11:03
Så spm er egentlig hvilke andre motorer som glir greit nedi uten og måtte skjære plass og bygge om alt for mye. Er ett langtidsprosjekt egentlig. Så kunne tenkt meg en motor som er litt mer robust HVIS je først skal bygge om.

Fikk tilbud om å kjøpe en 7.3 Powerstroke. Jeg var ikke tung å be om å ta noen mål på denne motor og 760n. Kom frem til at hvis jeg bygger om/flytter bremsekraftforsterkeren og flytter radiatoren frem noen cm, så passer den!:eek:

Det blir riktignok scoop på panseret da dette trygt kan klassifiseres som langslags diesel, men poenget mitt er: ALT går:cool:

Svirre
21/03/11, 11:37
Du skriver fortsatt drivstofftrykk. Er mengda med diesel man justerer:) Ikke trykket.

Takker :) Er jeg som har skrivi feil :p

Soulair
21/03/11, 12:44
Har nå en D24 i min 740. men det er jo ikke akkurat noen kraftpakke av en motor. Noen som har noen tips evt noen side hvor det står forklart litt om hvilke andre typer dieselmotorer som passer relativt greit neri?

Har lekt litt med tanken om 6,2 chevy V8. Men frykter den blir for tung.

Du som allerede har dieselmotor i 740n din, kan bruke det originale ledningsnettet i bilen din på den motoren du bestemmer deg for. Men bare så lenge det er av den gode gamle sorten med mekanisk pumpe.

Bruker selv ledningsnettet fra D24 på Olds dieselen, men jeg måtte legge opp et ekstra relé fra det originale glødereléet pga 2 ekstra glødeplugger. Hvis du går for f.eks Mercedes- eller Cummins dieselsekser er det bare å bruke de ledningene i motorkontakten som allerede er der.:)

Dieselsmoke
21/03/11, 13:45
Fikk tilbud om å kjøpe en 7.3 Powerstroke. Jeg var ikke tung å be om å ta noen mål på denne motor og 760n. Kom frem til at hvis jeg bygger om/flytter bremsekraftforsterkeren og flytter radiatoren frem noen cm, så passer den!:eek:

Det blir riktignok scoop på panseret da dette trygt kan klassifiseres som langslags diesel, men poenget mitt er: ALT går:cool:

Hvor rått hadde itte 7,3 diesel V8 vært?? Håhå. :cool:

Soulair
21/03/11, 14:27
Hvor rått hadde itte 7,3 diesel V8 vært?? Håhå. :cool:

Tja, tanken streifa meg.:D Men den veier oppunder et halvt tonn med girkasse. Tror dessuten at bakakslingen vil knekke veldig fort når man planter 700-800 nm gjennom der.

En annen ting er at dette er nyere teknologi med masse ledninger (haaat..), så hvis jeg skulle hatt noe så svært, måtte det bli den eldre utgaven med mekanisk pumpe osv.:cool:

For å bygge noe slikt forsvarlig krever det i tillegg en del styrkeberegning og avstiving av karosseri!

s4nd3r
21/03/11, 15:34
villa heller hatt inn en cummings 5,9l enn en 7,3. ford er og blir nokke driiiiiiiiiiiiiiit......

gull pilen
21/03/11, 15:45
villa heller hatt inn en cummings 5,9l enn en 7,3. ford er og blir nokke driiiiiiiiiiiiiiit......

7,3 powerstroke er en rå motor selv om det er ford....
noe av det beste de har laget faktisk(når det er snakk om stor diesel maskin)

s4nd3r
21/03/11, 16:13
7,3 powerstroke er en rå motor selv om det er ford....
noe av det beste de har laget faktisk(når det er snakk om stor diesel maskin)

mmh, veit ikkje heilt...

6,6l 7,3l 5,9l

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2037.jpg

kermitt
21/03/11, 16:30
At råden er stor nok til å slå ihjæl en fullvoksen elefant betyr ikke at motoren er bra. Med det resonemanget skulle B23 vært verdens beste bensin personbil motor. Handler om litt forhold her og vettu som står til hverandre for å dempe vibrasjoner, stress og andre belastninger på motoren i sin helhet.

s4nd3r
21/03/11, 16:49
vi har en 4r cummings, agregat motor. stått og surra og gått i 30.000t uten olje skift.
(kjøpte den brukt) og dreiv på i mange daga og gjor den rein. kokte heile motoren, og vaska alt med disel, skrapa olje.. var bare en kjukk graut heile greia. alle oljekanalane. alt var potte tett. endlig fikk den rein. satt i hope med nye lager og stempel ringa.
starta med en gang, (rauk noe j#¤lig under oppstart.) men, går den dag i dag.. vil kalle det en kvalitets motor.. den e laga for ett formål.. og det att den skall gå og gå og gå.....
og 5,9l som står i dodge ram. trur den var 1000hk den kunne trimmast til, før man måtte bytte til forsterka topp pakning.. mulig det bare var 800hk.. cummings og perkings motorene er av samme sort, umulig og få live av dei. må ta fra dei oljen, eller skyte dei med mauser....

kermitt
21/03/11, 17:30
At cummins er bra er så sant som det er sagt. 100% enig med deg at det er kvalitets motorer. Men det gjør ikke de andre motorene noe dårligere fordi.

Soulair
21/03/11, 17:33
Finnes mange typer Cummins, og mener du også finner de som kan godkjennes i 700/900.:)

Aron740Rally
24/04/11, 23:43
Cummins er vell snurre motorer igjen? ( turbo ) en cummins uten turbo virker noe relativt slappt. Men ja.. Har jo D24 i min 240.. Finner ikke mer trofaste motorer. Min bil hadde stått 3år uten å vridd tenninga.. Lada batteriet,vrei nøkkelen. Ett kinn på 1 sec så sveiv den som den skulle vært splitt ny.. Dette er en 82mod D24 som har gått 165k. Ikke en motor å hente noe spessielt kraft ut av.. Det å begynne å trimme diesel suger er ikke noe en vær person gjør.. Hadde ikke orka å begynt med noe sånt :p Da ville jeg heller bytta til en motor med mer slagvolum og muligens V6/8. 4`r diesel er det ingenting å hente ut av

Svirre
25/04/11, 08:52
Cummins er vell snurre motorer igjen? ( turbo ) en cummins uten turbo virker noe relativt slappt. Men ja.. Har jo D24 i min 240.. Finner ikke mer trofaste motorer. Min bil hadde stått 3år uten å vridd tenninga.. Lada batteriet,vrei nøkkelen. Ett kinn på 1 sec så sveiv den som den skulle vært splitt ny.. Dette er en 82mod D24 som har gått 165k. Ikke en motor å hente noe spessielt kraft ut av.. Det å begynne å trimme diesel suger er ikke noe en vær person gjør.. Hadde ikke orka å begynt med noe sånt :p Da ville jeg heller bytta til en motor med mer slagvolum og muligens V6/8. 4`r diesel er det ingenting å hente ut av

Trofast sak :) Veit åssen det er. Hadde min ute i 5 dager i vinter da det var på det kaldeste. Gløda 2 ganger og vrei i 1 sek. Starta med en gang!

Men ang. det å trimme sugediesel så er jeg enig i deg der. Du får ikke tak i mer slappere objekt :p Men å få snurris på dette hjelper en del.

spettnils
25/04/11, 11:01
Ikke et så massivt forslag som tidligere, men jeg har en 2,5 TDI fra X70 1997-2000 i en 940. En stødig motor med lavt forbruk og potensiale for litt mer krefter. Blir godkjent med original effekt i 940 uten problem.

Dieselsmoke
25/04/11, 12:49
Ikke et så massivt forslag som tidligere, men jeg har en 2,5 TDI fra X70 1997-2000 i en 940. En stødig motor med lavt forbruk og potensiale for litt mer krefter. Blir godkjent med original effekt i 940 uten problem.

hmmm...fristende :D

Svirre
25/04/11, 22:18
Ikke et så massivt forslag som tidligere, men jeg har en 2,5 TDI fra X70 1997-2000 i en 940. En stødig motor med lavt forbruk og potensiale for litt mer krefter. Blir godkjent med original effekt i 940 uten problem.

Nå begynner det å ligne noe her :) Ønskeprosjektet mitt er en D5 fra V70N (185hk) med chip :eek: Digg å fått det på en bakhjulstrekker :D

spettnils
26/04/11, 06:06
Nå begynner det å ligne noe her :) Ønskeprosjektet mitt er en D5 fra V70N (185hk) med chip :eek: Digg å fått det på en bakhjulstrekker :D

Har fundert på det samme selv... :p :D
Fått på en litt maskinert topp, større eksos og litt mere trykk på snegla attpåtil, kunne det vært en interessant bil :cool:

Stålet
26/04/11, 14:41
Kjørte akkuratt min 240 d24 på under 0,4 på langkjøring ;)

Svirre
27/04/11, 16:54
Kjørte akkuratt min 240 d24 på under 0,4 på langkjøring ;)

D24 uten snurbo?

Stålet
27/04/11, 23:06
jepp;)

Svirre
28/04/11, 18:08
jepp;)

Syns det var lite. Vi som kjører med turbo får den sjelden under 0,6l på langkjøring, og det er bra.

Stålet
28/04/11, 22:43
Pumpa dekka steinharde og skikkelig slapp kjøring. Har nok noe med og at jeg kjører 0-40 syntetisk og en motor som er i utmerket stand. Og det viktigste er og ha akkurat trykk på gassen. Aldri dra en d24 tungt fordi da drikker den.
Men er morro med et forbruk som er likt som på en ny golf diesel med en gammal stor 240 :)

R.G
29/04/11, 05:13
Syns det var lite. Vi som kjører med turbo får den sjelden under 0,6l på langkjøring, og det er bra.

må beholde bilen orginal du skal du få ned forbruket. den vi ha er nå oppskrud litt den å, men går fortsatt på 0,5 på pen kjøring. er som Stålet sier, bestemt med gasspedal så går det billig

s4nd3r
29/04/11, 15:38
en slektning av meg, hadde en nissan patrol. 3,3td. og han skrudde max diesel, strupa WG, og monterte IC... og forbruke gikk betydlig ned.... og han er hard på gass pedalen. veiva knakk til slutt.... :)

Mathisen
13/07/11, 13:58
Skal du bytte motor i 740'n så er det kun ett alternativ,D5!

s4nd3r
13/07/11, 17:01
nei..

Stian745
13/07/11, 19:06
Ingen som ser sjarmen med og behold den motorn bilen blei levert med, hiv på turbo å good to go.. Funka fint :) e nesten toskat å bynn å bytt mtp kor få eksemplara det e i norge av 740 me D24. mi meining!

Kastel81
13/07/11, 21:08
Tenkte bare å nemne at det var eit svensk nettside så hadde ombyggingskitt for mercedes diesel ned i volvo 2 serie dette gjalt 300 tdt motoren om617 , solid motor som må skytes ståltopp og greier

Svirre
14/07/11, 12:40
Ingen som ser sjarmen med og behold den motorn bilen blei levert med, hiv på turbo å good to go.. Funka fint :) e nesten toskat å bynn å bytt mtp kor få eksemplara det e i norge av 740 me D24. mi meining!

Helt enig! Merce diesel er det nok av enda, men ikke av D24 motorene i Volvo.

BTW: Pass på dialekta ;)

Dieselsmoke
14/07/11, 17:00
vart så jeg begynte ett lite turbo prosjekt alikevel. Men gidd itte stresse med det. hehe

Stålet
16/07/11, 13:37
Tenkte bare å nemne at det var eit svensk nettside så hadde ombyggingskitt for mercedes diesel ned i volvo 2 serie dette gjalt 300 tdt motoren om617 , solid motor som må skytes ståltopp og greier

Finn en om 617 som ikke har vært taxikjørt og gått over 300 tusen;)
kan kjøre en million med en d24 hvis den går taxi på skift.