PDA

Vis full versjon : Frese stempler



Mats Eirik
17/03/11, 21:04
Noen som har mål eller tegninger på hvor mye som må freses på 230fk stempler for å bruke 16v topp.

cossykiller
18/03/11, 00:56
hvor mye hester skal du satse på ? snakka med motorbygger her en dag, han anbefalte og ikke ha ventillommer, da dette vil lage ugunstig når det antennes, og lufta skal ut og inn... bedre og ha det plant

ArneR
18/03/11, 02:11
Jaha? Da snakker vi ganske lav stempeltopp, noe som garantert ikke er gunstig for forbrenning..

cossykiller
18/03/11, 02:41
kan være at jeg har helt feil her nå, er litt usikker på hva han sa helt konkret, men om du ikke hadde sinnsykt løft på toppen så sku det gå greit...

Men om du får noen til og måle ett normalt 16v stempel så får du jo svar på hvor mye som evnt må freses ned.

Berg Performance
18/03/11, 09:34
Har hørt om svensker som har dreid med FT stemplene til det er helt flatt (Ca 2-3mm om jeg ikke husker feil, men mener å huske høla er litt mere enn det)

Skal vistnok fungere! Men holdbarheten vil jeg kansje ikke ha stolt så mye på da du får mye mindre gods over stempelringen !

cossykiller
18/03/11, 10:13
derfor du bestiller je eller noe i den duren

Batland
18/03/11, 10:29
Skal vistnok fungere! Men holdbarheten vil jeg kansje ikke ha stolt så mye på da du får mye mindre gods over stempelringen !
Det er sterke saker så det går bra.

Batland
18/03/11, 10:31
Noe som garantert ikke er gunstig for forbrenning.. Javel? Forklarer du hvorfor og hvordan?

ArneR
18/03/11, 13:14
Nei.. :p Jeg har ikke kompetanse til å forklare noe om det, men det sies jo noe om squish mellom stempel og forbrenningskammer for at blandingen skal konsentreres rundt midten av stemplet, og den effekten vil vel bli redusert vil jeg tro?

Mats Eirik
18/03/11, 14:25
Er ikke så mye hester jeg skal hente ut, derfor ser jeg ikke vitsen med å bruke masse penger på nye stempler.
Er det ingen som har satt en 16v topp på en b230 med orginale ft/fk stempler før, eller kjøper alle nye?
B234 stemplene er vel ikke like som B230 ft/fk så man kan vel ikke bare måle og frese like mye, eller tar jeg feil?

Berg Performance
18/03/11, 15:14
Du får måle lengden mellom krysspinnen og dybden på ventiluttakene og sammenligne det med FT stempelet, så ser du hvor mye du må ta ut ! =)

Batland: Folk får det mest utrolige til å holde, med de rette forutsetningene.. Men hvilket styringssystem og slikt mener jeg trådstarter ikke har sagt noe om enda =) Derfor vil jeg ikke garantere holdbarheten med svakere stempel.. Siden han ikke har noen planer om å kjøpe stempler som er beregnet til formålet, vil jeg kansje tro det ikke er snakk om NIRA han skal inn med akkurat =)

Med forbehold om at trådstarter har tenkt å bruke mye mere på styringssystemå og ting rundt motor, enn motor selv, slik som meg.. x)

Batland
18/03/11, 16:03
Er ikke så mye hester jeg skal hente ut, derfor ser jeg ikke vitsen med å bruke masse penger på nye stempler.
Er det ingen som har satt en 16v topp på en b230 med orginale ft/fk stempler før, eller kjøper alle nye?
En kompis satt 16V topp på en B21 blokk med stempler som ble dreiet av ca. 2,0 mm
Denne oppskriften har ført til den raskeste og mest holdbare motoren han har hatt. Drivstoffet er vanlig bensin og ladetrykket er høyt.

Batland
18/03/11, 16:11
det sies jo noe om squish mellom stempel og forbrenningskammer for at blandingen skal konsentreres rundt midten av stemplet, og den effekten vil vel bli redusert vil jeg tro?
Det er rett ja.

Batland
18/03/11, 16:22
Batland:
Folk får det mest utrolige til å holde, med de rette forutsetningene..
Det er sant.

Berg Performance
18/03/11, 16:42
Så lenge man bygger på det solide fundamentet som heter lavkomp. så er det som du sier.
Motoren jeg nevnte gikk faktisk med 2 stk. modifiserte originalforgassere på hjemmelaget innsug og i praksis fast tenning på 25 grader!!
De 5-6 første turbomotorer man bygger bør derfor være lavkomp. hvis drivstoffet er vanlig bensin.
Avansert sprut og god mapping hjelper ingenting hvis kombinasjonen komp. drivstoff, squish og ladetrykk er urealistisk og det tenningsbanker.
Hva skal man gjøre da?
1. Senke tenning? Nei, da øker eksostemp. så det går ikke.
2. Senke ladetykk? Nei, da mister man effekt så det går ikke.
3. Redusere AFR? Nja, det funker bare til en viss grense og motoren har det ikke bra.
Hva skal supersprutet og alle minicoilene da gjøre??

Prøver ikke å hevde at så lenge du har styringssystem er alt bra, så det er sagt.. Men synes vel egentlig du overdramatiserer endel, men du får frem poenget! Poenget mitt her er vel at jeg betvilte styrken på stemplene når man dreier av 3mm.. Noe du har endel mere erfaring med enn meg.. ;)

Men fakta her er vel at vi ikke vet så fryktelig mye om resten av motoren enda?

Batland
18/03/11, 17:01
Prøver ikke å hevde at så lenge du har styringssystem er alt bra, så det er sagt.. Men synes vel egentlig du overdramatiserer endel.
Ok. :)

cossykiller
18/03/11, 17:19
er ikke bare det som er problemet, men stempelringen vil jo da også komme høyere...

Berg Performance
18/03/11, 19:10
Hadde ikke vært bedre å la det være en halv cm kant i original høyde og "kone" ned til ønsket mengde neddreiing ? Likt det originale uttaket bare bredre og dypere ?

cossykiller
18/03/11, 19:13
slik som venolia stemplene til 8 v ? de er forma slik pga tennpluggen ikke er sentrert... den kulpen, beste er og få de på mål slik at du får de lave nok, men alikevel med øverste ring et stykke ned og plane :)

Da tror jeg heller jeg hadde frest spor

turbohaugen
18/03/11, 20:55
kjenner en svenske som kjører dragrace med b23 blokk, me h råder, orginale stempler som er dreid litt, usikker på hvor mye men han kjører me 16v topp som er modifisert å han har bremsa 680hk, han har kjørt me dette oppsettet i 2 år uten å ha åpna motoren å den går like fint enda ;)

cossykiller
18/03/11, 23:53
går fint, sålenge du klarer og matche alt opp mot hverandre :) vil da si han har bygd en skikkelig motor :)

Mats Eirik
19/03/11, 17:45
Setter stor pris på dere som har peil svarer, og ikke dere som har en kompis så leste en gang at en hadde...
Mange av dere som ikke aner hva dere snakker om.

Å dreie/frese/lomme stempler er ganske vanlig. Store deler av alle cosworthmotorer har gjort dette. Det er bla for å unngå fullstendig ras om reima ryker. Stå fritt seinere til bytte av kammer uten å plukke ned motor.

Ja, å frese ned spor i stemplene er ikke optimalt for forbrenningen, men et flatt stempel er heller ikke optimalt. Forbrenningen i foreks. ytterkant er langt fra like god som i senter osv. Stort sett alt som bygges med budsjett er et eneste stor kompromi. Vennligst ikke la tråden gli ut i ting jeg absolutt ikke spør om. Jeg ønsket å vite hvor mye/hvordan man skulle frese av de som kunnskap og erfaring med dette.

Jeg har fått vite det jeg trengte så denne tråden kan stenges.

Njål Nilssen
27/03/11, 21:49
Noen som har mål eller tegninger på hvor mye som må freses på 230fk stempler for å bruke 16v topp.

Det beste er vel om du putter ventila i toppen og løfter de så høyt som den villeste kammen du tenker å kjøre, måler utstikket forbi pakningsflata, vinkelen som ventilen har, kompenserer for pakningen og plusser på littegranne ekstra løft for å være på den sikre siden ;)

Veg4rd
21/05/11, 01:07
hvordan har det gått med prosjektet? og hva ble det til at du gjorde med stemplene?

R.G
16/12/11, 12:56
løfter denna litt jeg.

driver med det samme, 16v på ft stempler.

ventiler stikker jo en 3-4mm el noe neda for topp når det er maks løft.

16v sugestempel har spor på 3,8mm på det jupeste på innsug ventil.


så må i teorien frese spor i stempel som er 3,8mm minus topp-pakningstjukkelse? da ca 2,6mm.

eller dreie ned hele stempel? krona liksom, dreie ned så man fortsatt har igjen grop?

noen som vet hvor jup gropa er i ft stempler forresten? har ingen stempler her for øyeblikket..

Njål Nilssen
16/12/11, 16:30
løfter denna litt jeg.

driver med det samme, 16v på ft stempler.

ventiler stikker jo en 3-4mm el noe neda for topp når det er maks løft.

16v sugestempel har spor på 3,8mm på det jupeste på innsug ventil.


så må i teorien frese spor i stempel som er 3,8mm minus topp-pakningstjukkelse? da ca 2,6mm.

eller dreie ned hele stempel? krona liksom, dreie ned så man fortsatt har igjen grop?

noen som vet hvor jup gropa er i ft stempler forresten? har ingen stempler her for øyeblikket..

HVERTFALL ikke drei ned stempla... Squishen blir helt føkka... 16v kan gjerne ha litt trang squish, for er ikke store områdene uansett... Lag kun spor for ventila, og dessuten kan kompen bli noe lav med ft/fk stempler. Er 16v topp dette og den kan mest sammenlignes 24v'n din hva komp/laddforhold angår ;) Fordel med ettermarkeds ECU, LH2.4 er vel helst ikke like egnet for sånnt, ift som feks. 1.8 og 4.4...

R.G
16/12/11, 17:13
okay.

men hvor jupe spor til ventiler burde man frese da ca? org sugestempla b234f er det jo ordentlige jupe spor i.

og setter man 16v topp rett på 8v stempler med turbogrop i så blir det ikke ventilkrasj. kan jo legge på par mm da det ikke er trykk i ventilløftere når man veiver motor, så ventil ikke åpner seg helt.

så er jo ikke mye som må freses ned. men sammenligning med suge 16v stempla så må det jo freses 3,8mm på innsug og 2,5 på eksos..


noen som har gjort detta da?

eller driver di fleste og pløyer større grop eller dreier ned 16v sugestempler?

Njål Nilssen
16/12/11, 18:56
okay.

men hvor jupe spor til ventiler burde man frese da ca? org sugestempla b234f er det jo ordentlige jupe spor i.

og setter man 16v topp rett på 8v stempler med turbogrop i så blir det ikke ventilkrasj. kan jo legge på par mm da det ikke er trykk i ventilløftere når man veiver motor, så ventil ikke åpner seg helt.

så er jo ikke mye som må freses ned. men sammenligning med suge 16v stempla så må det jo freses 3,8mm på innsug og 2,5 på eksos..


noen som har gjort detta da?

eller driver di fleste og pløyer større grop eller dreier ned 16v sugestempler?

Bør vel ha 1mm klaring ekstra ift det ventilen stikker ut ved maks løft. På turbo stempelene blir det vel kun noen små hakk i "ringen" på stempelkrona skulle jeg tro, da mesteparten av der det ville vært freset spor i sugestemplene er ei djup grop i stedet...

Men hvor mye effekt sikter du til egentlig? Er det til en hverdagsracer tror jeg nesten du kan klare deg med kompen den har som std. sugis...slik du gjorde på 760'n ;)

R.G
16/12/11, 19:35
er ikke ute etter 400hk nå nei:) men redd for det blir å ta ut det jeg "kan" få ut på en snill måte:p

nei har ikke suggis stempler til 16v. så tentke å bruke turbostempla:)

som på 760n ja. faen hadde ikke trodd sugestempler (sugekomp) sku fungere så godt;)

Njål Nilssen
17/12/11, 00:25
er ikke ute etter 400hk nå nei:) men redd for det blir å ta ut det jeg "kan" få ut på en snill måte:p

nei har ikke suggis stempler til 16v. så tentke å bruke turbostempla:)

som på 760n ja. faen hadde ikke trodd sugestempler (sugekomp) sku fungere så godt;)

Funker meget bra så lenge man har et effektivt kammer som på de aller fleste flerventiltopper med pluggen i midten ;)

R.G
17/12/11, 00:31
nei skal hente meg en 16v blokk snart:) så skal bruke suge 16v stempla:) men lurte på å ta av litt for å senke komp littegran:)

Berg Performance
18/12/11, 03:23
Hvor stort er forbrenningskammeret i 16v toppen ? :confused:

ArneR
18/12/11, 05:55
Rundt 45cc mener jeg å ha lest..

J.A.S
23/01/12, 10:24
ser mye i sverige att dem har dreid stempla 3mm osv når dem kjører 16v på 8v turbostempler. dreier dem da av 3mm på hele stempeloverflata? blir ikke kompen veldig lav da? eller blir det helt okei? hehe.. squishen blir jo helt feil iallfall!

Njål Nilssen
23/01/12, 21:05
ser mye i sverige att dem har dreid stempla 3mm osv når dem kjører 16v på 8v turbostempler. dreier dem da av 3mm på hele stempeloverflata? blir ikke kompen veldig lav da? eller blir det helt okei? hehe.. squishen blir jo helt feil iallfall! Kammervolumet (inkl. topppakning og søkket i stempla) er 52,64cc. ala 40cc i kun kammeret (eller mindre). Denne motoren har med sugestemplene 10:1 i komp. Stempla i disse er nesten flat, kun et minimalt søkk. Bruker man 8V stempler som har dreid ned 3mm (knapt noe søkk igjen) så har motoren rasa ned i ala 6,6:1 som egentlig ikke duger til noe som helst. Med mindre kammen har en setedurasjon på mindre enn 220grader så ja, da har man ødelagt HELE konseptet med 4v toppen... nemmelig ei kjapp og bankeresistent forbrenning.

Samt man kaster betydelige mengder av unyttet energi rett ut eksosen for å smelte turbinhjulet på evt. turbo... Forbrenninga blir treig, som igjen gjør at man får nyttet energien enda mindre, det man må gjøre da er å mokke på ekstra med luft og suppe for å få opp sylindertrykket til at en kjapp forbrenning kan skje, men da igjen, pga en lavere ekspansjonsratio kaster man ENDA mere unyttet varem og trykk ut eksosen, som gjør livet enda hardere for turbinen, som nå også må være større for å svelge unna mere bortkastet energi...

Høyre komp blir motsatte... større ekspansjonsratio, mere fullstendig effektiv/rask forbrenning, trenger mindre av både luft og bensin for å oppnå samme resultat, mindre turbo, mindre varme og lista fortsetter.

Svenskene og enkelte kan få ha Lavkomp om de vil...

Men høy kompresjon lager visstnok bare tenningsbank og koster flesk visstnok, så hvem gidder å høre...

R.G
23/01/12, 21:39
fres ventillommer.

eller bruk 16v suge stempler og utvid gropa litt.

jeg gjorde det på mine 16v suge stempler. utvida grop til ca 76x4mm, da har jeg beholdt org høyde på krona og alt er som det skal.

gropa på 16v stempla er rundt om 70-72x2,5-3mm om jeg ikke husker heeeelt feil.

Njål Nilssen
23/01/12, 22:55
fres ventillommer.

eller bruk 16v suge stempler og utvid gropa litt.

jeg gjorde det på mine 16v suge stempler. utvida grop til ca 76x4mm, da har jeg beholdt org høyde på krona og alt er som det skal.

gropa på 16v stempla er rundt om 70-72x2,5-3mm om jeg ikke husker heeeelt feil.

Hvilket vil gi en komp en plass mellom 8,5-9:1 som er helt ypperlig til rimelig heftige effektuttak :) Det T5 motoren ligger på ca. originalt... 8,5 på de eldste og 9 på de nyere...

Du kan jo også understreke endel om hvor fint det faktisk går med endel ladd på 10,5:1 og "pent-roof" brennkammer ;)

Batland
24/01/12, 09:24
ser mye i sverige att dem har dreid stempla 3mm osv når dem kjører 16v på 8v turbostempler. dreier dem da av 3mm på hele stempeloverflata? blir ikke kompen veldig lav da? eller blir det helt okei? hehe.. squishen blir jo helt feil iallfall!
Man er nødt til å stå i lokalet med deler og måleutstyr for at resultatet skal bli korrekt, så husk nå det, men...
8v turbostemplene har en grop, slik at når man dreier dem 3,0 mm lavere og helt flate så øker ikke volumet så mye som hvis stemplene var flate i utgangspunktet. Kompforskjellen på en B23E med flate stempler og 2,3 turbomotoren varierer, men vi kan si fra 10,3 - 8,7 => ca. 13 ccm grop.
Hvis ett flatt 2,3 stempel dreies 3,0 mm så øker volumet 21,7 ccm.
Hvis vi dreier ett 2,3 turbostempel så øker altså ikke volumet mer enn 21,7 - 13 ccm = 8,7 ccm.
Hvis kompforholdet i utgangspunktet er, tja....hva skal vi ta? 9,5:1 så tilfører disse 8,7 ccm ikke mer enn at det nye kompforholdet blir 8,54:1

Batland
24/01/12, 09:37
Kammervolumet (inkl. topppakning og søkket i stempla) er 52,64cc. ala 40cc i kun kammeret (eller mindre). Denne motoren har med sugestemplene 10:1 i komp. Stempla i disse er nesten flat, kun et minimalt søkk.
Med 52,64 ccm totalt volum over stempelet i ØD så blir kompforholdet på en 2,3 L Volvomotor 11,999:1
Hvis kompforholdet er 10,0:1 så er volumet over stempelet i ØD 64,33 ccm.
Hvis man i utgangspunktet har helt flate stempler så utgjør 3,0 mm stempeldreiing:
Fra 11,999:1 til 8,787:1.
Fra 10,0:1 til 7,73:1, men husk at dette er maks. I praksis ender man betydelig høyere.


Bruker man 8V stempler som har dreid ned 3mm (knapt noe søkk igjen) så har motoren rasa ned i ala 6,6:1 som egentlig ikke duger til noe som helst. Med mindre kammen har en setedurasjon på mindre enn 220grader så ja, da har man ødelagt HELE konseptet med 4v toppen... nemmelig ei kjapp og bankeresistent forbrenning.
For å klare 6,6:1 i kompforhold må volumet over stempelet i ØD være 103,4 ccm. I forhold til dine tidligere opplysninger må altså volummet økes med: 103,4 - 52,64 = 50,76 cc. Dette utgjør hele 7,0 mm på ett flatt stempel og betydelig mer på ett stempel med grop.

Batland
24/01/12, 09:50
fres ventillommer.

eller bruk 16v suge stempler og utvid gropa litt.

jeg gjorde det på mine 16v suge stempler. utvida grop til ca 76x4mm, da har jeg beholdt org høyde på krona og alt er som det skal.

gropa på 16v stempla er rundt om 70-72x2,5-3mm om jeg ikke husker heeeelt feil.
Hvis vi tar snittet og sier fra 71,0 x 2,75 mm - 76,4 mm så øker volummet 29 ccm.
Kompforholdet endres f.eks fra 9,3:1 - 8,5:1.
Med bilen oppjekket på høyre side skal væskemåling med gaffelolje og gaffelsprøyte ned gjennom tennplugghullet vise at volummet under nedereste tennplugg-gjenge skal være 77,2 ml eller ccm når stempelet står i ØD. ;)

Njål Nilssen
24/01/12, 11:58
Med 52,64 ccm totalt volum over stempelet i ØD så blir kompforholdet på en 2,3 L Volvomotor 11,999:1
Hvis kompforholdet er 10,0:1 så er volumet over stempelet i ØD 64,33 ccm.
Hvis man i utgangspunktet har helt flate stempler så utgjør 3,0 mm stempeldreiing:
Fra 11,999:1 til 8,787:1.
Fra 10,0:1 til 7,73:1, men husk at dette er maks. I praksis ender man betydelig høyere.


For å klare 6,6:1 i kompforhold må volumet over stempelet i ØD være 103,4 ccm. I forhold til dine tidligere opplysninger må altså volummet økes med: 103,4 - 52,64 = 50,76 cc. Dette utgjør hele 7,0 mm på ett flatt stempel og betydelig mer på ett stempel med grop.

Opps.. my bad... bytta om på +1 og -1 når jeg snudde formelen :p

Njål Nilssen
24/01/12, 12:12
Hvis vi tar snittet og sier fra 71,0 x 2,75 mm - 76,4 mm så øker volummet 29 ccm.
Kompforholdet endres f.eks fra 9,3:1 - 8,5:1.
Med bilen oppjekket på høyre side skal væskemåling med gaffelolje og gaffelsprøyte ned gjennom tennplugghullet vise at volummet under nedereste tennplugg-gjenge skal være 77,2 ml eller ccm når stempelet står i ØD. ;)

Poenget mitt til RG var at han heller burdte dreie 16v stempla til han får en plass ala 9 i komp, med originale 16v kammer som vel har i duren 250 i setedur. så vil det gi en dynamisk komp på rundt 7:1 Hvilket vil holde til rimelig friske effektuttak :)

R.G
24/01/12, 15:52
målt nå, slik mine stempler ble i gropa: 76,5 i diameter, og 4,1mm jup

Arrnty90
24/01/12, 17:20
må sei ej blir nåke forvirra av de dåkke skrive her..kan nåken forklare kor mykje ej må dreie org 16v stempel for å få ca samme komp som i en fk??eller er det beire å dreie lommer til ventilene i fk stempler?

R.G
24/01/12, 17:25
jeg utvida gropa i 16v sugestempler. for å minske komp litt, men tok ikke av krona på stempel for å ikke ødelegge squish.

det er nok letteste jobben. da har du jo ventil spor.

ang 8v stempler, jeg vil si det er litt mere jobb å lage ventil spor. blir jo vinkler og str på spora osv.

alt etter hva du har av utstyr. hadde tilgang tilbåde fres og dreibenk, men tok 16v stempler i drei benk og senka kompen. lettest, kjappest.

men folk gjør forskjellig.


men ta ikke av 8v stempler 3mm over hele krona for å gå klar ventiler. da ødelegger du motoroppsett.

Arrnty90
24/01/12, 17:39
okay.. ja tenkte at de blei meir arbeid å dreive ventilspor i fk stempla.. men holdbarheita er lke bra med 16v stempel som er dreia? å viss jeg lager gropa lik din(76,5 i diameter, og 4,1mm jup) hva blir da komp forholde ca?? og er der kjørbart?? mysse ikkje all effekt når turboen ikkje ladder?

R.G
24/01/12, 17:43
kompforhold slik jeg har gjort det er jeg ikke helt sikker på.

stempel er fult brukbart sjøl om er dreid ja, har man kontroll på bensin/tenning så går det bra med alt. feil bensin/tenning ødelegger selv det dyreste stempel.

mister ikke mye effekt når turbo ikke lader, vil jo gå som en turbomotor ellers (som er lav-komp motor).

Arrnty90
25/01/12, 23:05
aah okay.. tenker jeg prøver det da:) ser du skal bruke grenrøret til klracing?? hvordan er kvaliteten på det??er vel ikkje sann at de løsner deler fra de å raser turboen?? å hvilken turbo er bra til et slikt oppset?? ca 300 hk?

GMV
26/01/12, 14:29
Ingen problem å bruke orginale 16V sugestempler ved moderat effektuttak. Gjorde dette selv på min forrige lavbudsjett motor. Freste gropa oval, tilnærmet lik forbrenningskammeret i toppen og senket gropa med 1mm. Kompforhold havnet på ca 8,5:1. Kjørte lenge på 1,6 bar i ladetrykk og ca 4-450Hk.
Sammenligner dere FK/FT stempler og 16V sug ser dere at ringene ligger lengre nede på turbostemplene, men dette skapte ikke problemer for meg ihvertfall.
Dårlig gammelt mobilbilde, men dere skjønner tegninga....

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1975.jpg

Og her er de som skal i nye motoren.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1976.jpg

R.G
26/01/12, 16:13
aah okay.. tenker jeg prøver det da:) ser du skal bruke grenrøret til klracing?? hvordan er kvaliteten på det??er vel ikkje sann at de løsner deler fra de å raser turboen?? å hvilken turbo er bra til et slikt oppset?? ca 300 hk?

skal ikke bruke grenrøret tror jeg. pga bedriten passform. må bygge om rør på syl 1 eller kappe å sveise om vannpumpe. pga røret blir liggende på kusehåret fra vannpumpa hvor radiatorslange skal sitte.

så skal enten bygge det om, eller kjøpe ett anna etterhvert. første oppstart blir med yoshifab adapter og 8v manifold fra 940 turbo, inntil jeg finner noe anna.

turbo er jeg ikke sikker på hva jeg skal bruke enda, ikke kommi så langt enda

tennpluggen
29/01/12, 12:16
var en nettside i sverige som leide ut ett verktøy for å frese lommer i stempler for å bruke 16v topp men husker jo selvfølgerlig ikke hvor -_-

virre91
26/02/12, 23:27
hei er det disse stemplene til 16v og turbo??? =) og va er max hk ca? http://jctbilogmotor.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=JCT5051 ???

Berg Performance
26/02/12, 23:33
Ja, de er til turbo.. Wiseco holder LANGT ! Tror ikke du tar livet av stemplene først for å si det sånn !

Njål Nilssen
27/02/12, 01:37
Ja, de er til turbo.. Wiseco holder LANGT ! Tror ikke du tar livet av stemplene først for å si det sånn ! Wiseco kan lage stempla akkuratt så sterk som kunden vil ha de, akkuratt som JE, Vössner, Veolia, CP etc... Og med tanke på kompforholdet på de stempla han linka til så vil jeg anta at de tåler det du kan klare å hente ut av en motor med 8,5:1 i grunnkomp, hvilket kan være VELDIG mye...

virre91
27/02/12, 01:53
hørtes meeeget bra ut;)
hehe