PDA

Vis full versjon : E85



Hansi86
17/03/11, 18:48
Hva må til på en 940 (b200ft) for å kjøre den på e85?
Eventuelt halvt om halvt med 98 blyfri.

Bilen er chippet,åpent filter,3 toms eksos,garret T3 trim 60 og vx kam.

Jeg så for meg å kanskje sette inn noen dyser som er bare litt større en de orginale feks. 400 cc.

Noen som har noen formeninger om dette? Målet var jo å få litt mere effekt og kanskje rimeligere drivstoff kostnader.

Batland
17/03/11, 23:24
Hva må til på en 940 (b200ft) for å kjøre den på e85?
Eventuelt halvt om halvt med 98 blyfri.

Bilen er chippet,åpent filter,3 toms eksos,garret T3 trim 60 og vx kam.

Jeg så for meg å kanskje sette inn noen dyser som er bare litt større en de orginale feks. 400 cc.

Noen som har noen formeninger om dette? Målet var jo å få litt mere effekt og kanskje rimeligere drivstoff kostnader.
En slik turbo trenger 42 lb dyser for at maksimal bensin og luftmengde skal matche. Når du konverterer til E85 må kapasiteten økes med ca. 40 % som gir 59 lb. I praksis er derfor 60 lb dyser det rette valget.
Videre er det slik at hovedpoenget med E85 er høyere oktan og høyere ladetrykk.
I dag er det faktisk enkelt å velge seg ett datasprut med to helt separate map hvor man velger hva man vil kjøre på med en bryter på førerplass. Dette kombineres så med dobble dyserader på motoren, én for bensin og én for E85, ok?
De som driver med dette anbefaler hele 70% større kapasitet på E85 dysene, akkurat pga det høyere ladetrykket man kan kjøre.

vazborris
17/03/11, 23:33
Målet var jo å få litt mere effekt og kanskje rimeligere drivstoff kostnader.

Penge messig er det nok veldig lite og spare på og kjøre E18 med tanke på pris pr mil. det brukes mye mere E85 en 98 så det blir ikke store forskjellen egentlig ender bare med en bil som bruker greit mye.. men gjør man det rette så går det jo bra og da:)

Hansi86
18/03/11, 15:57
Batland: Hvor mange cc blir 42 lb? Kan ikke regneformelen på det.

Det blir da vanskelig og få kjørt begge deler med orginalt sprut ja.

Batland
18/03/11, 16:46
Batland: Hvor mange cc blir 42 lb? Kan ikke regneformelen på det.

Det blir da vanskelig og få kjørt begge deler med orginalt sprut ja.

Det blir 440 ccm.

Nja, vil vel ikke påstå det akkurat. Slik jeg ser det er det slik at etter at begge dyserekkene er montert, den ene i toppen og den andre i F- manifolden, så trenger man kun ett vekslende relé og en bryter. ;)

Utover dette finns det løsninger for å legge inn to separate map på ett og samme chip som deretter monteres på vanlig måte.

Hansi86
18/03/11, 17:38
Okey, ja det kunne vell fungert ja med bryter.

Jeg har ett annet spørsmål:
Hvor store dyser kan man bruke sånn ca sammen med orginal luftmengde måler og vanlig chip som er beregnet til orginale turbo dyser.

Jeg tenkte og kjøre 1,2-1,3 bars trykk, men tror kanskje den vil gå for magert da. Kjører 1 bar til vanlig.

Batland
19/03/11, 01:07
Okey, ja det kunne vell fungert ja med bryter.

Jeg har ett annet spørsmål:
Hvor store dyser kan man bruke sånn ca sammen med orginal luftmengde måler og vanlig chip som er beregnet til orginale turbo dyser.

Jeg tenkte og kjøre 1,2-1,3 bars trykk, men tror kanskje den vil gå for magert da. Kjører 1 bar til vanlig.
Ta en titt på denne: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=19214