PDA

Vis full versjon : uheldig xc90 eier på broom.no



javist
17/03/11, 02:56
Særdeles glad for at vi har kvittet oss med vår v70 etter mye problemer i det siste,samt tragisk kundeservice fra volvo.

å vi er tydeligvis ikke de eneste som er lite fornøyd.


http://www.tv2underholdning.no/broom/volvo-xc90-taxieier-rune-sier-aldri-mer-volvo-3443601.html

sier litt da en drosjeeier utrykker seg så sterkt.

Langedal
17/03/11, 12:11
Sier vel mer om hvor uvitende drosjesjåføren er.

Når en motor bruker MYE olje etter 50 000km kjører man reklamasjonen ut, man fortsetter ikke å kjøre over 100 000km til, før man til slutt må ta regningen selv. Et av vilkårene for slike ting på reklamasjon, er at det blir tatt så snart man oppdager det. Ikke 2 år etterpå.

Ganske latterlig argumentasjon at så lenge det står Toyota på produktet er det bra. Han vet kanskje ikke at Aisin-Warner har levert girkasser til forskjellige Volvo og Toyota modeller i flere 10-år. Neppe noen forskjell i kvalitet, heller kundeservicen hos merkeforhandler. Toyota bytter vel motorer og girkasser på garanti over en lav sko, uten at kunden nødvendigvis kjenner så mye til det.

Hele saken til Broom er latterlig i denne sammenhengen. Her sverter man et varemerke betydelig, pga et portrettintervju med en døgenikt uten peiling på bil. Egentlig typisk journalistikk, men irriterende lesning for de som kan reflektere og lese mellom linjer. Også dette med dynamo og ac-kompressor som var i ferd med å ryke etter 250 000km, slike ting har vel en estimert livssyklus på noe deromkring uavhengig av merke.

Morgis
17/03/11, 12:15
virker skikkelig barnselig han der....

javist
17/03/11, 12:39
Barnslig ??

Vil nå heller si meget frustrert.

At det er feil på toyota akkurat som andre merker er klart.

At kvaliteten på volvo er på lik linje med Toyota er jeg sterkt tvilsom til,skulle likt å se en statestikk som viser det iallefall.

Ellers så har jeg snakket med en del volvoeiere i den tiden vi har hatt volvo,og man kan si at det er de samme feilene som går igjen,noen av dem meget kostbare,noe dette forumet og er et godt bevis på.

Har hatt mange biler på mine 20år som bilist,deriblant mange toyota,min erfaring er at det er biler som tåler slitasje betydelig bedre en volvo.

Har nå bla en hiace med 400000km på tellerenfra 95 ,denne har det vært betydelig mindre feil på de 100000km jeg har kjørt den en vår nå solgte v70 med 98000km på telleren fra 2007.

Min mening om volvo er at det er virkelig gode biler å kjøre ,men den følte kvaliteten er på langt nær like god som den faktiske kvaliteten.

Nå spiller det forsåvidt ingen rolle for folk som ikke kjører mer en 100000km på 5år,da garanti skal dekke eventuelle feil om forhandler vil eller ei.

Morgis
17/03/11, 12:47
hvis ikke dette er barnslig så vet ikke jeg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1547.jpg

men skjønner godt han er oppgitt. men at man må ta ting innenfor reklamasjonstiden trenger man ikke å være noe stork for å skjønne. Nytter ikke å komme i ettertid å fortelle om feil som oppstod for 50000km siden

Men så ser jeg også bilde av en svært oppbulket bil... tviler på vedlikeholds rutinene....
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1548.jpg

Wahl
17/03/11, 13:35
XC90 er vell ikke den mest vellykka bilen til Volvo, men om servicene ikke blir fulgt er det jo ikke bedre med en toyota..

javist
17/03/11, 19:52
hvis ikke dette er barnslig så vet ikke jeg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1547.jpg

men skjønner godt han er oppgitt. men at man må ta ting innenfor reklamasjonstiden trenger man ikke å være noe stork for å skjønne. Nytter ikke å komme i ettertid å fortelle om feil som oppstod for 50000km siden

Men så ser jeg også bilde av en svært oppbulket bil... tviler på vedlikeholds rutinene....
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1548.jpg


Svært oppbulket bil,en stor bulk i panseret og thats it ut fra det jeg ser...

Har man påkostet bilen sin 150000 på et år så ja da er det lov å være særdeles lei,les reportasjene med de forskjellige drosjeførerene på broom så er det flere merker som får så hatten passer...

Forøvrig så leverte drosjeeier volvoen sin inn til service hver 20000km som det står i artikkelen på tross av at intervallkravet til volvo er 30000km eller 1år.

Drosjenæringen er en særdeles god målestokk på hva som tåler slitasje,og her stryker volvo så det holder,bare se hvor mange av disse bilene som har byttet kasse og motor.

C.Erstad
17/03/11, 20:36
Svært oppbulket bil,en stor bulk i panseret og thats it ut fra det jeg ser...

Har man påkostet bilen sin 150000 på et år så ja da er det lov å være særdeles lei,les reportasjene med de forskjellige drosjeførerene på broom så er det flere merker som får så hatten passer...

Forøvrig så leverte drosjeeier volvoen sin inn til service hver 20000km som det står i artikkelen på tross av at intervallkravet til volvo er 30000km eller 1år.

Drosjenæringen er en særdeles god målestokk på hva som tåler slitasje,og her stryker volvo så det holder,bare se hvor mange av disse bilene som har byttet kasse og motor.
Bytter en del automatkasser ja, men det er fordi de ikke står på en toyota yaris med 1,6 diesel, 80hk og 200NM

Volvo kjører jo 185hk og 420NM på enkelte av motorene, så sier jo seg selv at det ikke holder... Automat + masse moment= Død automatkasse...
Motorer blir det ikke byttet så mange av egentlig... problemene begynte jo etter virvelspjeldet og partikkelfilteret kom, men i løpet av mine 3 år på verksted så har vi/eg aldri bytta en motor hvis det ikke har vert registerreim havari!

Men ser ikke helt grunnen til at du skal sitte og slenge drit om Volvo innpå forumet her egentlig?
Gå til et annet forum og lovpris det merket du liker best istedetfor!

Børge Vikebø
17/03/11, 21:03
Oljeforbruk har toyota og, i forbindelse med partikkelfilter... toyota har frem til nå hatt automatiserte manuellkasser som "automatkasse", såkallte MMT.

Om du tror at andre merker som har diesel med partikkelfilter ikke bruker olje, så tar du feil..

C.Erstad
17/03/11, 21:29
Om du tror at andre merker som har diesel med partikkelfilter ikke bruker olje, så tar du feil..
Alle biler i dag bruker olje... men etter partikkelfilteret kom så gikk oljebruken opp...

javist
17/03/11, 21:37
Bytter en del automatkasser ja, men det er fordi de ikke står på en toyota yaris med 1,6 diesel, 80hk og 200NM

Volvo kjører jo 185hk og 420NM på enkelte av motorene, så sier jo seg selv at det ikke holder... Automat + masse moment= Død automatkasse...
Motorer blir det ikke byttet så mange av egentlig... problemene begynte jo etter virvelspjeldet og partikkelfilteret kom, men i løpet av mine 3 år på verksted så har vi/eg aldri bytta en motor hvis det ikke har vert registerreim havari!

Men ser ikke helt grunnen til at du skal sitte og slenge drit om Volvo innpå forumet her egentlig?
Gå til et annet forum og lovpris det merket du liker best istedetfor!

Det må være rom for folk å si sin mening om et merke som ikke er utelukkende posetivt,før vi kjøpte vår v70 til den nette sum av 500000kr så fikk vi høre av flere at volvo er skuddsikrebiler med gjennomgående god kvalitet.

Hadde jeg kommet over en slik tråd som dette så hadde jeg kansje tenkte meg om,og spart meg selv for mye frustrasjon samt tapte penger.

Jeg mener det er viktig å ha et balansert syn her,slikker man bare volvo opp etter ryggen uten å si ifra så blir det jo heller ingen endring på disse gjengangerfeilene.. til dette med automatkasser,du finner automatkasser som fint tåler 450nm og høy km,se på mercedes.

Forøvrig så har ingen av nevnte problemer med kasser til drosje eier med for mye moment å gjøre,les selv.

Så langt motor. Girkassen har også voldt problemer. Først etter 128.000 kilometer, da det viste seg at det hadde kommet kjølevann inn i automatoljen. Dermed ble det ny kasse på garantien. Den holdt fram til 248.000 kilometer, da det oppsto en feil på den elektroniske styringsenheten. Dermed ble det en ny tur til verkstedet i Sverige, og ny girkasse ble montert sammen med ny AC-kompressor og dynamo, som også var på tur til å ryke.


Her har man forøvrig en tråd om volvos nye d-serie til båt,mange fornøyde kunder her .http://baatplassen.no/i/topic/32015-troebbel-med-volvo-penta-d-serie/

Ivar Hestø
18/03/11, 04:12
Her har man forøvrig en tråd om volvos nye d-serie til båt,mange fornøyde kunder her .http://baatplassen.no/i/topic/32015-troebbel-med-volvo-penta-d-serie/

Skiftet vel tre slike på under to uker når jeg jobbet hos et penta-verksted en sommer. En D6 som hadde blåst dieseltrykket inn i kjølesystemet, med tilhørende utsprenging av frostplugger, og en D3 som hadde svidd ledningsnett grunnet feillegging av kabler fra fabrikk. Den siste D3 husker jeg ikke hva som var galt med, men mener å huske det var noe elektrisk der å. Etter mekanikerene der å dømme, så var det ikke de første, å heller ikke de siste.....

javist
18/03/11, 08:25
Jepp det er mye problemer med disse motorene,men blåste frostplugger og injektorfeil er gjengangeren slik jeg har forstått det,jeg tror fler og fler forhandlere kommer til å gå over til yanmar da kunden ikke vil ha en slik potensiel gjeldsbombe i motorrommet sitt.

Her er det å veldig mange som sliter i forhold til reklamasjon,som du kan lese i nevnte tråd,samt at volvo ikke innrømmer at det er en svakhet med produktet,temmelig likt som bilavd i volvo mao.

Wahl
18/03/11, 08:58
Men, om ikke oljen på automaten blir byttet og spylt jevnlig, kan man ikke forvente annent en at de ryker...mange er sløve på dette

Langedal
18/03/11, 09:14
At kvaliteten på volvo er på lik linje med Toyota er jeg sterkt tvilsom til,skulle likt å se en statestikk som viser det iallefall.
Det er det ingen som har påstått i denne tråden. Men skal man drepe all bilinteresse og kjøreglede for å slippe unna et par ekstra verkstedbesøk? Tror du folk kjøper Volvo, BMW, Alfa Romeo o.l for å ha et supperbillig bilhold? Neppe, det handler om helt andre verdier.

Ellers så har jeg snakket med en del volvoeiere i den tiden vi har hatt volvo,og man kan si at det er de samme feilene som går igjen,noen av dem meget kostbare,noe dette forumet og er et godt bevis på.
Gratulerer! Du har oppdaget gjengangerfeil. Tror desverre du vil oppleve dette forunderlige fenomenet uansett hvilken bil du kommer til å eie. Kanskje er noen av disse feilene på Volvo dyre hvis det ikke er innenfor garanti, eller at man har maskin- og drivverksforsikring på bilen, men så er det ikke snakk om en pakke spagetthi fra Landlord heller.

Har hatt mange biler på mine 20år som bilist,deriblant mange toyota,min erfaring er at det er biler som tåler slitasje betydelig bedre en volvo.
I profilen din står det at du er født i '78, så i beste fall kan vi strekke oss til 14år.

Har nå bla en hiace med 400000km på tellerenfra 95 ,denne har det vært betydelig mindre feil på de 100000km jeg har kjørt den en vår nå solgte v70 med 98000km på telleren fra 2007.
Det var skikkelig matnyttig og vite. Det er sikkert også en berusende lykkeopplevelse å kjøre en 16år gammel Hiace med 400kkm på baken. Har hatt flere 740'er som også har rullet så langt uten å koste meg annet enn bensin og olje, det betyr ikke at alt gammelt er best.

Min mening om volvo er at det er virkelig gode biler å kjøre ,men den følte kvaliteten er på langt nær like god som den faktiske kvaliteten.
Hvis denne tråden hadde vært postet på bilforumet ville du kanskje fått aksept for dette innlegget.

Nå spiller det forsåvidt ingen rolle for folk som ikke kjører mer en 100000km på 5år,da garanti skal dekke eventuelle feil om forhandler vil eller ei.
Og det skulle kanskje omtalte drosjesjåfør ha tenkt på før han kjørte 100 000km etter oljeforbruket var blitt illevarslende høyt.


Det var bare noen digresjoner rundt et av dine lite givende innlegg her på forumet. Nå foreslår jeg at du melder deg ut her i fra. Har du ingen interesse eller lidenskap for Volvo, har du heller ingenting her å gjøre.

Morgis
18/03/11, 09:34
Klart automatkassene er søppel om det er så mye feil med de.
går da fint an å lage automatkasser for mye moment.
400nm er jo en dråpe i havet om man spør amerikanerene med dems V8er diesler.
de har automatkasser som istedet spiser bakaksler, rammer, hjuloppheng og pinnbolter. aldri problemer med selve kassene.

det er alltid snakk om økonomi. kan det spares, så spares det... av og til litt for mye.
her har nok produsenten av automatkasser til volvo brukt litt for mye brusbokser i sammensmeltingen.. desverre..

Skulle likt å se en andre enn amerikanere klare dette ;)
Dette står det respekt av.
LGwqTPAWerM

Thomas242
18/03/11, 10:02
Morsom lesning dette her. Flere av dere virker fornærmet over at noen påpeker at nyere volvo faktisk har store kvalitetsproblemer. Jeg har selv en kollega som kjører en 5 år gammel XC70 som allerede er igang med å slite ut girkasse nr 2. Bilen følger alle servicer og burde tåle vanlig bruk uten å bytte en så vital del før den har gått 150 000km.

Selv har jeg ingen erfaring når det gjelder volvo som er nyere enn 1987. Jeg bare synser som mange andre her. Jeg kjører ny vw og er fornøyd med det. Anbefaler volvo som hobby og tysk bil som pålitelig bruksbil...

Morgis
18/03/11, 10:04
meeen audi-vw er vel ikke akkurat kjent for problemfrie automatkasser. :D

men tyskerene lager bra biler de, hvertfall mitt inntrykk av bmw og mercedes

Thomas242
18/03/11, 10:18
meeen audi-vw er vel ikke akkurat kjent for problemfrie automatkasser. :D

men tyskerene lager bra biler de, hvertfall mitt inntrykk av bmw og mercedes

Har vel vært noe krøll med både dsg og spesielt audi sine kasser ja. Selv har min vw touran med dsg gått feilfritt i 55 000 km siden høsten 2009.

andreas
18/03/11, 10:39
Dette står det respekt av.
LGwqTPAWerM

Men så er ikkje russarane riktig kloke...

3oH2F7QW7Bc

Robert H.
18/03/11, 11:03
Hvordan er XC90 med 6 trinns manuellkasse?
Syns det er mye "feil" på de med automat....
(Før du spør Andreas, nei jeg skal IKKE ha XC90:) )

Wahl
18/03/11, 11:13
Morsom lesning dette her. Flere av dere virker fornærmet over at noen påpeker at nyere volvo faktisk har store kvalitetsproblemer. Jeg har selv en kollega som kjører en 5 år gammel XC70 som allerede er igang med å slite ut girkasse nr 2. Bilen følger alle servicer og burde tåle vanlig bruk uten å bytte en så vital del før den har gått 150 000km.

Selv har jeg ingen erfaring når det gjelder volvo som er nyere enn 1987. Jeg bare synser som mange andre her. Jeg kjører ny vw og er fornøyd med det. Anbefaler volvo som hobby og tysk bil som pålitelig bruksbil...

Har han bytta olje å skyllt noen av de kassene?

andreas
18/03/11, 11:21
Robert - Har ein kollega har ein '06 med manuell (185HK D5)...ingen problem så langt, men så er den berre gått rundt 100.000 km. Men personlig synst eg det blir litt feil med manuell i slike bilar.

På den andre sida er automaten i min '03 òg problemfri etter 145.000 km...

Thomas242
18/03/11, 11:42
Har han bytta olje å skyllt noen av de kassene?

Skal det være nødvendig og gjøre noe utenom serviceintervallene produsenten anbefaler?

Ivar Hestø
18/03/11, 14:36
Jepp det er mye problemer med disse motorene,men blåste frostplugger og injektorfeil er gjengangeren slik jeg har forstått det,jeg tror fler og fler forhandlere kommer til å gå over til yanmar da kunden ikke vil ha en slik potensiel gjeldsbombe i motorrommet sitt.

Her er det å veldig mange som sliter i forhold til reklamasjon,som du kan lese i nevnte tråd,samt at volvo ikke innrømmer at det er en svakhet med produktet,temmelig likt som bilavd i volvo mao.


Men som du å linket til hvis du har lest igjennom alt, så er det snakk om et ca tall på rundt 135 motorer av 60 000? produserte enheter siden D serien kom, så nok engang er det nok at de dårlige ryktene kommer frem framfor det positive. Grunnen til disse blåste frostpluggene, er ikke en egen feil men en følgefeil av at injektorene på commonrail-systemet holder åpent for lenge i syklusen sin, slik at kobber-røret(kjølekappa) sviktet under det høye trykket. Med påfølgende feil at kjølesystemet og frostpluggene ikke er dimensjonert for å tåle et innvendig trykk på rundt 1300 bar.....

De jeg skiftet på, var det bare en telefon på forhånd til verkstedet som igjen opprettet kontakt med Volvo Penta, som igjen sendte splitter ny motor uten noe spørsmål. Eneste de krevde, var at vi sendte motoren tilbake til de.

Så den saken er noe opphauset...... Selfølgelig, kjipt for de det skjer med, men shit happens, deal with it!


Men var vel ikke Volvo Penta vi skulle diskutere her (forøvrig en kjempekurant motor, med mer enn nok drag når man har de av litt størrelse)

Morgis
18/03/11, 15:09
Skal det være nødvendig og gjøre noe utenom serviceintervallene produsenten anbefaler?

alt skal nåvel vedlikeholdes etter bruk.
serviceintervallene er ved normal kjerrigbruk.

Mener taxi bilene har hyppigere serviceintervaller? samt flushing av girkasser?

Wahl
18/03/11, 15:23
Ligger ikke inn ved vanlig service på volvo, eneste jeg finner angående gir er :Gearkasse/sluttgear kontroll tetthet, kontroll nivå ved lekkasje.
Det ambefales å gjøre dette ofte, får å da slippe havari

nordboen
18/03/11, 16:49
volvo taxier har service intervall på 20tusen km autmat olje skal byttes ver 60tusen vist ikkje bytter oljen kan det føre til havari

javist
18/03/11, 18:33
Det var bare noen digresjoner rundt et av dine lite givende innlegg her på forumet. Nå foreslår jeg at du melder deg ut her i fra. Har du ingen interesse eller lidenskap for Volvo, har du heller ingenting her å gjøre.

For et samensurium .

For all del la oss alle holde hender og aldri snakke nedsettende om et bilmerke.

Forøvrig riktig at jeg er 78mod,første bilen jeg hadde var en golf 1 som jeg brukte som jordebil,dette i en alder av 14 så kremt host du har vel sånn delvis rett heeelt 20år er det ikke,men nå spikker vi vel ikke flis her.

Jeg har hatt mange biler oppgjennom,men den vi har vært mest skuffet over pris vs kvalitet er volvo,om du har problemer med å svelge det så er det strengt tatt ditt problem.

Per Ulv
19/03/11, 16:43
Alt er vel ræva, det er bare smaken kombinert med en god service hos verkstedet som avgjør om man holder ut med ett merke.

Liker man Volvo å eier Ford så er Forden drit samme f..

Volvo ligger meg nærmest har fått det inn med teskje fra liten og bilservice her er kjempe greie å ha med å gjøre. Så da er Volvo et naturlig valg

Det er jo selvfølgelig at di merkene som selger aller mest biler også har flere missfornøyde kunder=mere negativ omtale selv om det også finnes dobbelt så mange fornøyde kunder på andre sia av skalaen.

javist
19/03/11, 22:12
For all del skal man kun tenke med hjertet så er jo volvo en yber god langmilsbil,den beste vi har hatt uten tvil,men som småbarnsfar så må jeg tenke kvalitet dvs verkstedsutgifter.

Børge Vikebø
20/03/11, 10:52
Er man nøye på vedlikehold, og gjerne legger litt ekstra i det på servicer (f.eks flushing av automatkasser da dette sjelden gjøres med mindre du ber om det, uansett merke)

Har vært borti Touran der DSG-kassa har begynt å lage lyder som det iflg kollegaer av meg som jobber med VAG sier ikke er noe ukjent problem...

Så man kan si det sånn at alle biler har sine svakheter, og det er først og fremst hjertet som velger bil hos de fleste, og ikke hjernen...

Jeg er av den oppfatning at bilene var bedre før når det ikke var så mye elektronisk mikkmakk involvert..... Uansett bil..

javist
20/03/11, 12:54
Nå har vel aldri volvo ligget spesielt høyt på div kvalitetstester,feks svenske bilprovningen...

men at det er dårlige biler,nei det er det ikke ,foruten xc90 som må være den største katastrofebilen til volvo siden 440-460 serien.


Forøvrig så skal det være unødvendig å gjøre mer på servicene en det som volvo selv oppgir ved normal belastning,det sier seg selv...

Børge Vikebø
20/03/11, 14:04
Forøvrig så skal det være unødvendig å gjøre mer på servicene en det som volvo selv oppgir ved normal belastning,det sier seg selv...

Tro meg, uansett merke så må man av og til be om litt ekstra, for oljeskift på girkasse betyr ikke flush av kassen, det er nemlig noe som ikke inngår i service.. Og det koster ekstra. Men alt i alt vil det være vel anvendte kroner..

Holder meg til 940en, den har vært problemfri hele veien..

JørgenT
20/03/11, 14:53
men at det er dårlige biler,nei det er det ikke ,foruten xc90 som må være den største katastrofebilen til volvo siden 440-460 serien.

Hehe. Godt du har så mye peiling:):)

Fortell meg hvorfor du da aldri snakker så mye vondt om XC70/V70/S80/S60 feks?

Morgis
20/03/11, 16:12
men at det er dårlige biler,nei det er det ikke ,foruten xc90 som må være den største katastrofebilen til volvo siden 440-460 serien.



langt i fra... finnes mandagsbiler, men det er langt i fra noe katastrofebil.
kjenner fler med xc90, og dem har aldri hatt feil annet enn foring og skrikende bremser..
Prosenten forteller mer enn hva et enkeltmenneske med lang hals gjør :)

javist
20/03/11, 19:05
langt i fra... finnes mandagsbiler, men det er langt i fra noe katastrofebil.
kjenner fler med xc90, og dem har aldri hatt feil annet enn foring og skrikende bremser..
Prosenten forteller mer enn hva et enkeltmenneske med lang hals gjør :)

http://www.nettavisen.no/motor/article2588859.ece#

Katastrofebil!?

Renault,citroen,chrysler voyager er noen av bilen som kommer bedre ut på feil en xc90, er dette bilmerker du forbinder med kvalitet???

javist
20/03/11, 19:08
Hehe. Godt du har så mye peiling:):)

Fortell meg hvorfor du da aldri snakker så mye vondt om XC70/V70/S80/S60 feks?


Har fakstisk bare erfaring med 2007mod v70 2,4d. Som jeg har sagt før,den bilen vi har att med definetivt mest feil samt fått ødelagt en sommerferie pga.

Om du mener volvo har sånn fantastisk høy kvalitet så kan du jo høre hva den lokale drosjenæringen mener.

MrX
20/03/11, 19:23
Ser at XC90 ofte havner svært dårlig ut i kvalitetsundersøkelser. Men ingen av de jeg kjenner med XC90 har hatt noen større problemer. Eneste en som måtte bytte kasse, men det var på grunn av idioti.

javist
20/03/11, 19:27
Men som du å linket til hvis du har lest igjennom alt, så er det snakk om et ca tall på rundt 135 motorer av 60 000? produserte enheter siden D serien kom, så nok engang er det nok at de dårlige ryktene kommer frem framfor det positive. Grunnen til disse blåste frostpluggene, er ikke en egen feil men en følgefeil av at injektorene på commonrail-systemet holder åpent for lenge i syklusen sin, slik at kobber-røret(kjølekappa) sviktet under det høye trykket. Med påfølgende feil at kjølesystemet og frostpluggene ikke er dimensjonert for å tåle et innvendig trykk på rundt 1300 bar.....

De jeg skiftet på, var det bare en telefon på forhånd til verkstedet som igjen opprettet kontakt med Volvo Penta, som igjen sendte splitter ny motor uten noe spørsmål. Eneste de krevde, var at vi sendte motoren tilbake til de.

Så den saken er noe opphauset...... Selfølgelig, kjipt for de det skjer med, men shit happens, deal with it!


Men var vel ikke Volvo Penta vi skulle diskutere her (forøvrig en kjempekurant motor, med mer enn nok drag når man har de av litt størrelse)


Det tallet på 135motorer har jeg liten tro på,da hadde ikke disse motorene hatt et så dårlig rykte,ei heller vært et så het tema i båttidninger samt blant båtfolket som har disse motorene.

Det er ikke slik at yanmar og andre merker er feilfrie,de har bare en langt lavere feilprosent en vp,samt et bedre servicenettverk når det går galt.

Båtsesongen er kort,og hvor gøy er det å få ødelagt en hel sesong grunnet at volvo må ha motoren din til fabrikk før de er villig til å sette inn en ny,dvs de stoler ikke på sine egne forhandlere og mekanikere.

HansM
20/03/11, 19:34
Har fakstisk bare erfaring med 2007mod v70 2,4d. Som jeg har sagt før,den bilen vi har att med definetivt mest feil samt fått ødelagt en sommerferie pga.

Om du mener volvo har sånn fantastisk høy kvalitet så kan du jo høre hva den lokale drosjenæringen mener.


Hva slags feil opplevde du? Og hva gjorde at sommerferien ble ødelagt?

kimove
20/03/11, 19:38
Har fakstisk bare erfaring med 2007mod v70 2,4d. Som jeg har sagt før,den bilen vi har att med definetivt mest feil samt fått ødelagt en sommerferie pga.

Om du mener volvo har sånn fantastisk høy kvalitet så kan du jo høre hva den lokale drosjenæringen mener.

Trenger ikke gå lengre enn å spørre gamlingen ;)

Hans første volvo var en -03 V70 D5 (163hk 340nm) eneste som var feil med denne bilen var at den åt dekk til frokost, middag og kvelds men det har vel mer med høyt dreiemoment kun på forkjulene å gjøre.
Denne ble byttet inn på ca 200000km i en -06 V70 D5 AWD (185hk 400nm) eneste som har feilet denn var at den begynte å gire hardt, software på kassen ble byttet og problemet ble løst, det måtte også byttes tenningslås da denne gikk etter at bilen ble nedgradert til privatbil denne er nå gått 280000km
Han kjører nå en 2010 XC70 2,4d (163hk tt) levert sent -09 og er storfornøyd med denne også (alle tre med automat da gamlingen foretrekker invalidegir på sine gamle dager :p).

Kan også legge til 2 kollegaer av han som også var så fornøyd med de første volvoene deres at de har byttet dem i hver sine nyere (en -06 D5 Awd og en -07 2,4d) (han med -07en var en inngarvet mercedesfantast).

Så det at Volvoene med diesel og automat ikke duger for drosjenæring er bare tull.

javist
20/03/11, 19:45
Hva slags feil opplevde du? Og hva gjorde at sommerferien ble ødelagt?


ferien ble forkortet grunnet girkassehavari.Ellers er dette de feilene jeg kommer på i løpet av de 20mnd vi eide bilen,Bytte av dstcsensor 2 ganger,stabstag,lager begge sider støtdempertårn,venstre hjullager framme,diselvarmer,taktrekket løsnet 2dagers jobb på merkeverksted å fikse,knirk i dørene bak utbedret,stadige feilmeldinger på halvljus uten at det var noe feil,smellelyder i bakstilling som de aldrig fant ut av..

javist
20/03/11, 19:48
Trenger ikke gå lengre enn å spørre gamlingen ;)

Hans første volvo var en -03 V70 D5 (163hk 340nm) eneste som var feil med denne bilen var at den åt dekk til frokost, middag og kvelds men det har vel mer med høyt dreiemoment kun på forkjulene å gjøre.
Denne ble byttet inn på ca 200000km i en -06 V70 D5 AWD (185hk 400nm) eneste som har feilet denn var at den begynte å gire hardt, software på kassen ble byttet og problemet ble løst, det måtte også byttes tenningslås da denne gikk etter at bilen ble nedgradert til privatbil denne er nå gått 280000km
Han kjører nå en 2010 XC70 2,4d (163hk tt) levert sent -09 og er storfornøyd med denne også (alle tre med automat da gamlingen foretrekker invalidegir på sine gamle dager :p).

Kan også legge til 2 kollegaer av han som også var så fornøyd med de første volvoene deres at de har byttet dem i hver sine nyere (en -06 D5 Awd og en -07 2,4d) (han med -07en var en inngarvet mercedesfantast).

Så det at Volvoene med diesel og automat ikke duger for drosjenæring er bare tull.


Det er derfor du ser så mange volvoer i næringen i dag,pga den høye kvaliteten ???

HansM
20/03/11, 19:56
ferien ble forkortet grunnet girkassehavari.Ellers er dette de feilene jeg kommer på i løpet av de 20mnd vi eide bilen,Bytte av dstcsensor 2 ganger,stabstag,lager begge sider støtdempertårn,venstre hjullager framme,diselvarmer,taktrekket løsnet 2dagers jobb på merkeverksted å fikse,knirk i dørene bak utbedret,stadige feilmeldinger på halvljus uten at det var noe feil,smellelyder i bakstilling som de aldrig fant ut av..

Hvor langt hadde bilen gått da du kjøpte den? og hvor langt hadde den godt når du solgte? Garanti hadde du vel da du hadde bilen også?

javist
20/03/11, 19:59
Hvor langt hadde bilen gått da du kjøpte den? og hvor langt hadde den godt når du solgte? Garanti hadde du vel da du hadde bilen også?

Ble kjøpt ved 45000km solgt ved 98000km,siste mnder hvor det var mye krøll var garantien godt ut kun reklamasjonsrett,og her er ikke volvo enkle for å si det sånn..

kimove
20/03/11, 20:01
Det er derfor du ser så mange volvoer i næringen i dag,pga den høye kvaliteten ???

Er vel det at det ikke er bedre kvalitet på de enn andre biler, men det er sant så det er sagt at på en misfornøyd kunde skal det 10 fornøyde kunder for å veie opp. Og hva drosjeeierne velger har mest med service og garanti å gjøre og etter det jeg vet er det bare mercedes og volvo som har forlenget garantitid til drosjenæring (hvis da ikke andre har kommet på banen i ettertid)

At alle bilmerker har sine problembarn og mandagsbiler er ikke til å stikke under en stol (ja til og med toyota). Noen er mer heldig enn andre.

Og den sammenligningen du hadde med en -95 hiace blir også litt feil, sammenlign den med dagens hiace så ser du kvalitetsforskjeller der også.

Det som har ødelagt alt av kvalitet på biler i dag er de strenge avgasskravene med EGR, partikkelfilter, katalysatorer osv dette gjør rett å slett at motorene kokser tett.

javist
20/03/11, 20:05
Er vel det at det ikke er bedre kvalitet på de enn andre biler, men det er sant så det er sagt at på en misfornøyd kunde skal det 10 fornøyde kunder for å veie opp. Og hva drosjeeierne velger har mest med service og garanti å gjøre og etter det jeg vet er det bare mercedes og volvo som har forlenget garantitid til drosjenæring (hvis da ikke andre har kommet på banen i ettertid)

At alle bilmerker har sine problembarn og mandagsbiler er ikke til å stikke under en stol (ja til og med toyota). Noen er mer heldig enn andre.

Og den sammenligningen du hadde med en -95 hiace blir også litt feil, sammenlign den med dagens hiace så ser du kvalitetsforskjeller der også.

Det som har ødelagt alt av kvalitet på biler i dag er de strenge avgasskravene med EGR, partikkelfilter, katalysatorer osv dette gjør rett å slett at motorene kokser tett.


Jeg er enig at det blir feil å sammenligne med den gammle bilen,da det er en helt annen teknologi samt et særdeles lavt effektutak i forhold til motorvolum.

Ellers så har ikke girkasse forstilling og "el-feil" så mye med miljøkrav å gjøre.

Til det med garantitid km osv så har vel Kia og hyundai 7år fri km garanti/5år fri km garanti.

Slik jeg ser næringen så er det mercedes og de andre. Drosjenæringen er meget godt fornøyd med mercedes,men det er selfølgelig sorte får her å.

kimove
20/03/11, 20:11
Ellers så har ikke girkasse forstilling og "el-feil" så mye med miljøkrav å gjøre.

For så vidt ikke :p
Men at noen plages mer enn andre, skjer også på andre biler.

At du fikk en så dårlig opplevelse med Volvo er utrolig synd for det er en sabla god bil når den funker :p

MrX
20/03/11, 20:17
Her virker det som at alle drosjene er Volvo.

javist
20/03/11, 20:17
For så vidt ikke :p
Men at noen plages mer enn andre, skjer også på andre biler.

At du fikk en så dårlig opplevelse med Volvo er utrolig synd for det er en sabla god bil når den funker :p

Helt enig i at det er en hærlig bil når det funker,faktisk så god at vi vurderte ny volvo å satse på mer flaks en med forgje bil.

Ivar Hestø
22/03/11, 18:51
Det tallet på 135motorer har jeg liten tro på,da hadde ikke disse motorene hatt et så dårlig rykte,ei heller vært et så het tema i båttidninger samt blant båtfolket som har disse motorene.

Det er ikke slik at yanmar og andre merker er feilfrie,de har bare en langt lavere feilprosent en vp,samt et bedre servicenettverk når det går galt.

Båtsesongen er kort,og hvor gøy er det å få ødelagt en hel sesong grunnet at volvo må ha motoren din til fabrikk før de er villig til å sette inn en ny,dvs de stoler ikke på sine egne forhandlere og mekanikere.


Skrev ikke at volvo skulle ha motoren din før de erstatta, men at de ville ha den gamle etterpå, for å feilsøke å finne evt feiler for å få utbedra. De sendte uten problemer ny motor før de fikk den gamle. Tallet henta jeg faktisk ifra båtmagasinet, så tolk det som du vil.

Dalaræcing
22/03/11, 20:03
Er faktisk drosjesjåfør selv på heltid, og har kjørt v70 D5 awd aut, og jeg har aldri hatt problemer med den, riktig nok litt software oppgradering av kasse og skifting av foringer i forstilling, som disse bilene spiser. Denne kjørte jeg 130000km før eier byttet den inn med en VW touran 1,9tdi, aut. Jeg har nå passert 256000 med denne Touran og har skiftet følgene: 4 Aut girkasser(pga defekt styre enhet), 3 Turboer, 5 motorledingsnett(pga, ledninger ligger i klem ifra fabrikk, og disse slites av, og resultatet er død bil i 80km/t) 12 Dieselvarmere(brenneren i kammeret sier god tur og hele må byttes) 3 sett med dempere og bakstillings foringer. Min sjef har nå sagt att neste bil er Volvo, fordi VW er i lengden ikke billigere i drift, men det er Volvo, kanskje litt dyrere servicer og software oppdateringer, men jevnt over en mye bedre bil. Så det er ikke alle drosjesjåfører som mener att Volvo ikke holder, jeg har faktisk bevist det motsatte for meg selv og min sjef. Nå er riktignok xc90 en bil med mer feil en v70, men ingen slår VW på dårlig kvalitet for mye penger.
Er faktisk enig med han ene har att hvis du bare melder deg inn på ett Volvoforum for å hakke ned på det 90% av brukerne har elsker, så kan du egentlig melde deg ut av forumet. Prøv det samme på ett BMW forum eller VAG forum, du får nok di samme tilbakemeldingene der. Dessverre har nok du fått en Mandagsbil!

Thomas242
22/03/11, 20:24
Er faktisk drosjesjåfør selv på heltid, og har kjørt v70 D5 awd aut, og jeg har aldri hatt problemer med den, riktig nok litt software oppgradering av kasse og skifting av foringer i forstilling, som disse bilene spiser. Denne kjørte jeg 130000km før eier byttet den inn med en VW touran 1,9tdi, aut. Jeg har nå passert 256000 med denne Touran og har skiftet følgene: 4 Aut girkasser(pga defekt styre enhet), 3 Turboer, 5 motorledingsnett(pga, ledninger ligger i klem ifra fabrikk, og disse slites av, og resultatet er død bil i 80km/t) 12 Dieselvarmere(brenneren i kammeret sier god tur og hele må byttes) 3 sett med dempere og bakstillings foringer. Min sjef har nå sagt att neste bil er Volvo, fordi VW er i lengden ikke billigere i drift, men det er Volvo, kanskje litt dyrere servicer og software oppdateringer, men jevnt over en mye bedre bil. Så det er ikke alle drosjesjåfører som mener att Volvo ikke holder, jeg har faktisk bevist det motsatte for meg selv og min sjef. Nå er riktignok xc90 en bil med mer feil en v70, men ingen slår VW på dårlig kvalitet for mye penger.
Er faktisk enig med han ene har att hvis du bare melder deg inn på ett Volvoforum for å hakke ned på det 90% av brukerne har elsker, så kan du egentlig melde deg ut av forumet. Prøv det samme på ett BMW forum eller VAG forum, du får nok di samme tilbakemeldingene der. Dessverre har nok du fått en Mandagsbil!

dieselvarmere er et kjent problem på disse bilene. i disse dager er det faktisk ingen av dem igjen i europa. Flere måneder ventetid på å bytte defekt.

Når det gjelder begrepet mandags-bil så har jeg noen tanker om det.

En serieprodusert bil kan umulig variere så mye kvalitetsmessig. Jeg mener det er brukerfeil som gjør at noen biler går mer i filler enn andre....

Tips til alle med forholdsvis nye biler som går i filler hele tiden. kjøp ny bil med garanti så slipper dere kjemperegninger på ting som går i filler....

OlavS.
22/03/11, 20:59
Her virker det som at alle drosjene er Volvo.

er akkurat slik her også, skjønner ikke hvor han har fått ifra at volvo ikke holder.
er jo akkurat likt med de ALLER FLESTE bilmerker, men du kan jo ta toyota som eksempel, siden du mener det er så bra!
volvo har flere ganger kalt inn ett lass av biler pga produksjonsfeil, og utbedret dette. toyota har aldri innrømmet produksjonsfeil, og har tilogmed byttet motorer på service på div. biler, uten at eier fikk vite om det. (kjenner mannen som bytta motoren, så det er fakta)
so ved å kjøpe volvo, så får du vite hva feilen er, og det blir reparert, om den er skjedd. kjøper du en annen bil, som feks. toyota, så kjøper du bil fra et konsern som er kjent for å prøve å skjule sine feil, og ikke opplyse kunder om hvilket produkt de får.
dette er slik jeg har fått et inntrykk av at ståa er.

Langedal
22/03/11, 21:42
er akkurat slik her også, skjønner ikke hvor han har fått ifra at volvo ikke holder.
er jo akkurat likt med de ALLER FLESTE bilmerker, men du kan jo ta toyota som eksempel, siden du mener det er så bra!
volvo har flere ganger kalt inn ett lass av biler pga produksjonsfeil, og utbedret dette. toyota har aldri innrømmet produksjonsfeil, og har tilogmed byttet motorer på service på div. biler, uten at eier fikk vite om det. (kjenner mannen som bytta motoren, så det er fakta)
so ved å kjøpe volvo, så får du vite hva feilen er, og det blir reparert, om den er skjedd. kjøper du en annen bil, som feks. toyota, så kjøper du bil fra et konsern som er kjent for å prøve å skjule sine feil, og ikke opplyse kunder om hvilket produkt de får.
dette er slik jeg har fått et inntrykk av at ståa er.

Jeg har innside informasjon som forteller at Toyota bytter girkasser over en lav sko uten å informere kunden også.

javist
23/03/11, 00:15
Skrev ikke at volvo skulle ha motoren din før de erstatta, men at de ville ha den gamle etterpå, for å feilsøke å finne evt feiler for å få utbedra. De sendte uten problemer ny motor før de fikk den gamle. Tallet henta jeg faktisk ifra båtmagasinet, så tolk det som du vil.


Ok feiltolket av meg.

Tallet du har hentet fra båtmagasinet som er sakset inn i tråden på baatplassen finner jeg lite troverdig,igjen med en så lav feilprosent så hadde ikke dette vært et slikt het tema ei heller så ville så mange vært skeptiske til vp,men det blir seff bare synsing.

javist
23/03/11, 00:22
Er faktisk drosjesjåfør selv på heltid, og har kjørt v70 D5 awd aut, og jeg har aldri hatt problemer med den, riktig nok litt software oppgradering av kasse og skifting av foringer i forstilling, som disse bilene spiser. Denne kjørte jeg 130000km før eier byttet den inn med en VW touran 1,9tdi, aut. Jeg har nå passert 256000 med denne Touran og har skiftet følgene: 4 Aut girkasser(pga defekt styre enhet), 3 Turboer, 5 motorledingsnett(pga, ledninger ligger i klem ifra fabrikk, og disse slites av, og resultatet er død bil i 80km/t) 12 Dieselvarmere(brenneren i kammeret sier god tur og hele må byttes) 3 sett med dempere og bakstillings foringer. Min sjef har nå sagt att neste bil er Volvo, fordi VW er i lengden ikke billigere i drift, men det er Volvo, kanskje litt dyrere servicer og software oppdateringer, men jevnt over en mye bedre bil. Så det er ikke alle drosjesjåfører som mener att Volvo ikke holder, jeg har faktisk bevist det motsatte for meg selv og min sjef. Nå er riktignok xc90 en bil med mer feil en v70, men ingen slår VW på dårlig kvalitet for mye penger.
Er faktisk enig med han ene har att hvis du bare melder deg inn på ett Volvoforum for å hakke ned på det 90% av brukerne har elsker, så kan du egentlig melde deg ut av forumet. Prøv det samme på ett BMW forum eller VAG forum, du får nok di samme tilbakemeldingene der. Dessverre har nok du fått en Mandagsbil!


At du har hatt relativt lite feil med drosjen din som du kjørte 130000km er vel og bra,at det beviser at volvo har bra automatkasser er så langt fra sannheten som det kan bli,noe dette forumet er et godt bevis på.

At vag har slitt med tildels store kvalitetsproblemer har du aldeles rett i,men det gjør ikke volvo til en kvalitetsmessig bedre bil.

javist
23/03/11, 00:24
Jeg har innside informasjon som forteller at Toyota bytter girkasser over en lav sko uten å informere kunden også.

Skulle gjerne likt å se den biltesten hvor volvo kommer bedre ut en toyota hva angår kvalitet.

javist
23/03/11, 00:32
er akkurat slik her også, skjønner ikke hvor han har fått ifra at volvo ikke holder.
er jo akkurat likt med de ALLER FLESTE bilmerker, men du kan jo ta toyota som eksempel, siden du mener det er så bra!
volvo har flere ganger kalt inn ett lass av biler pga produksjonsfeil, og utbedret dette. toyota har aldri innrømmet produksjonsfeil, og har tilogmed byttet motorer på service på div. biler, uten at eier fikk vite om det. (kjenner mannen som bytta motoren, så det er fakta)
so ved å kjøpe volvo, så får du vite hva feilen er, og det blir reparert, om den er skjedd. kjøper du en annen bil, som feks. toyota, så kjøper du bil fra et konsern som er kjent for å prøve å skjule sine feil, og ikke opplyse kunder om hvilket produkt de får.
dette er slik jeg har fått et inntrykk av at ståa er.

Nå har jeg hatt 5 forskjelige toyotaer,som aldrig har vært innom et merkeverksted i mitt eie kun fått olje og div filterskift samt bremser,dette er arbeidsbiler som har godt betydelig lenger en "fin" bilene våre,på tross av dette så er det nesten ikke feil på de.

Om toyota velger å bytte komponenter uten å informere kunde så er det iallefall et betudelig bedre alternativ en å kverulere med kunden over hvem som skal utbedre en feil slik som volvo gjorde i vårt tilfelle.

OlavS.
23/03/11, 07:48
Nå har jeg hatt 5 forskjelige toyotaer,som aldrig har vært innom et merkeverksted i mitt eie kun fått olje og div filterskift samt bremser,dette er arbeidsbiler som har godt betydelig lenger en "fin" bilene våre,på tross av dette så er det nesten ikke feil på de.

Om toyota velger å bytte komponenter uten å informere kunde så er det iallefall et betudelig bedre alternativ en å kverulere med kunden over hvem som skal utbedre en feil slik som volvo gjorde i vårt tilfelle.

kjører hiace på jobb jeg også, og er IKKE imponert. detter jo fra hverandre dem også, og spiser hjul!

men jeg vil jo si at det er bedre å ha en bil hvor feil blir sakt fra om, og rettet, istedet for hemmeligholdt for å ikke ødlegge ryktet.

hgnubel
23/03/11, 09:09
Skal det være nødvendig og gjøre noe utenom serviceintervallene produsenten anbefaler?

Ihvertfall hvis det dukker opp symptomer på at noe er galt. Ulyder, hard giring gjerne kombinert med kølsvart girolje, og lignende. Nå har jeg heldigvis ikke opplevd å kjøre i stykker en automatkasse, men jeg innbiller meg at det merkes i forkant når den begynner å trenge flushing?

javist
23/03/11, 12:18
kjører hiace på jobb jeg også, og er IKKE imponert. detter jo fra hverandre dem også, og spiser hjul!

men jeg vil jo si at det er bedre å ha en bil hvor feil blir sakt fra om, og rettet, istedet for hemmeligholdt for å ikke ødlegge ryktet.


Nå har vi et 30talls høyheiser i bedriften jeg jobber,mer solid bil skal du lete leeeenge etter.

Hva syns du er best

Alt 1. Forhandler gjør seg vanskelig,man må skrive mail til volvo norge for å få utbedret en feil som åpenbart burte dekkes under reklamasjonstid.

Alt 2.Forhandler utbedrer feil,uten å mokke, men sier ikke hva som er utbedret.

javist
23/03/11, 13:10
Ihvertfall hvis det dukker opp symptomer på at noe er galt. Ulyder, hard giring gjerne kombinert med kølsvart girolje, og lignende. Nå har jeg heldigvis ikke opplevd å kjøre i stykker en automatkasse, men jeg innbiller meg at det merkes i forkant når den begynner å trenge flushing?


Det merkes i forkant ja,men da er det gjerne for sent desverre..

Så lenge volvo ikke skriver brev til samtlige volvoeiere med automat som redgjør for problemet så vil problemene fortsette.

Det samme gjelder renbrenning av diselvarmer,men nå er dette et komponent som volder problemer for flere bilmerker.

OlavS.
23/03/11, 16:27
har aldri opplevd volvo som vanskelig, har bare gode erfaringer, men like å vite hva som wer gjort med bilen min, istedet for at jeg ved et eventuellt salg selger en bil som jeg ikke veit hva som er byttet på.
ville du likt å kjøpt en bil du ikke viste hvilken stand den var i, og hva som er byttet?

javist
23/03/11, 19:52
har aldri opplevd volvo som vanskelig, har bare gode erfaringer, men like å vite hva som wer gjort med bilen min, istedet for at jeg ved et eventuellt salg selger en bil som jeg ikke veit hva som er byttet på.
ville du likt å kjøpt en bil du ikke viste hvilken stand den var i, og hva som er byttet?


Ser du har en 97mod v70,så da begrenser det seg vel mtp hvor mange reklamasjonssaker du har hatt opp mot volvo.

Selvfølgelig ønsker jeg å vite hva slags stand en enventuel bruktil jeg kjøper er i,derfor tar jeg alltid naftest. De færreste selgere av bil sammler på kviteringe over hva som er gjort med bilen de skal selge,dette blir da en tillitssak,og om toyota gjør som det har blitt påståt så er jo dette et tillitsbrudd av dimensjoner,men jeg mener uansett at det er bedre en å krangle med kunden over hvem som skal betale hva.

TurboNoob
23/03/11, 20:21
Det merkes i forkant ja,men da er det gjerne for sent desverre..

Så lenge volvo ikke skriver brev til samtlige volvoeiere med automat som redgjør for problemet så vil problemene fortsette.

Det samme gjelder renbrenning av diselvarmer,men nå er dette et komponent som volder problemer for flere bilmerker.

Såvidt meg bekjent så er det ingen bilprodusenter som egne dieselvarmere, men kjøper dem fra andre leverandører som Webasto, Ebersprächer osv. Så kvaliteten på dieselvarmere kan ikke tilskrives bilmerket.

Vil en NAF-test avdekke om det er byttet girkasse, motor eller andre store komponeneter?

javist
23/03/11, 20:27
Såvidt meg bekjent så er det ingen bilprodusenter som egne dieselvarmere, men kjøper dem fra andre leverandører som Webasto, Ebersprächer osv. Så kvaliteten på dieselvarmere kan ikke tilskrives bilmerket.

Vil en NAF-test avdekke om det er byttet girkasse, motor eller andre store komponeneter?

Fullstendig klar over dette med diselvarmer,derfor jeg skriver at dette ikke kun er et volvoproblem som du ser om du leser innlegget en gang til,nå har riktignok levetiden på diselvarmer en hel del og gjøre med hvordan den er proggrammert,og dette styres jo av bilfabrikk.....

En naftest vil gi en ganske god pekepinn på hvordan skikk bilen er i,det holder for meg.

HansM
23/03/11, 22:17
En naftest vil gi en ganske god pekepinn på hvordan skikk bilen er i,det holder for meg.

Dem gjør feil dem også som alle andre.
Ikke morro å bytte ut deler for 6000kr unødvendig... Det er kun delekost.

Dalaræcing
23/03/11, 22:51
Hvis du har så store problemer med volvo generelt og ifølge deg en toyota skiheis elsker så kan du vel ta med deg Toyotan din og stikke til www.tscnforum.no/ - eller www.toyotaownersclub.com , er jo helt bak mål og melde seg inn her hvis det enste formålet med det er å skrive hvor dårlig fornøyd du var med din Volvo og Volvo verksted du brukte. Greit att noen klager , men finnes faktisk et eget underforum her som du kan klage i, bruk det istede!

javist
23/03/11, 23:55
Hvis du har så store problemer med volvo generelt og ifølge deg en toyota skiheis elsker så kan du vel ta med deg Toyotan din og stikke til www.tscnforum.no/ - eller www.toyotaownersclub.com , er jo helt bak mål og melde seg inn her hvis det enste formålet med det er å skrive hvor dårlig fornøyd du var med din Volvo og Volvo verksted du brukte. Greit att noen klager , men finnes faktisk et eget underforum her som du kan klage i, bruk det istede!

Huff da !

Det var naturlig for meg og sette linken fra broom her da det er en naturlig plass og gjøre det for og høre erfaringen til andre volvoeiere,om du har personelige problemer med det så er det jo bare å skippe denne tråden,ganske enkelt egentlig.

Forøvrig så har jeg vært medlem hos ts-ogn siden 2004,et glimrende forum med oppegående moderatorer som moderer vekk oppgulp av typen du kommer med.

Dalaræcing
24/03/11, 00:22
Jeg vil gjerne høre ett godt grunnlag for å melde seg inn her, hvis formålet er å prøve og fortelle noen som setter volvo merket litt høyere enn en vanlig mann i gata, att du har vært uheldig med din bil og ditt lokale verksted. Det er ikke å børste under teppet att nyere Volvo har vært uheldig med sine aut kasser og motorer, men hvis det er hele grunnlaget, så vil jeg heller ha registrert meg der du synes du hører hjemme, om det er Toyota forum eller ei vet ikke jeg. Men oppgulp er dette ikke, bare en vennlig formoding att du kanskje ikke får så veldig mye "venner" her hvis dette er det eneste som du kommer hit for. Du kan jo prøve dette på ett annet forum. Jeg kan jo prøve det samme på ett Vag forum og klage og hakke ned på det merket, fordi jeg har hatt en rekke dårlige erfaringer med en Touran, da tror jeg faktisk att jeg hadde blitt "moderert" vekk.

javist
24/03/11, 00:33
Jeg vil gjerne høre ett godt grunnlag for å melde seg inn her, hvis formålet er å prøve og fortelle noen som setter volvo merket litt høyere enn en vanlig mann i gata, att du har vært uheldig med din bil og ditt lokale verksted. Det er ikke å børste under teppet att nyere Volvo har vært uheldig med sine aut kasser og motorer, men hvis det er hele grunnlaget, så vil jeg heller ha registrert meg der du synes du hører hjemme, om det er Toyota forum eller ei vet ikke jeg. Men oppgulp er dette ikke, bare en vennlig formoding att du kanskje ikke får så veldig mye "venner" her hvis dette er det eneste som du kommer hit for. Du kan jo prøve dette på ett annet forum. Jeg kan jo prøve det samme på ett Vag forum og klage og hakke ned på det merket, fordi jeg har hatt en rekke dårlige erfaringer med en Touran, da tror jeg faktisk att jeg hadde blitt "moderert" vekk.


Nå er overhode ikke målet mitt å få mest mulig venner her,jeg er oppegående nok til å skjønne at denne tråden ville skape litt harme hos enkelte,dvs mann banner ganske kraftig i kjærka ved å starte en slik tråd.

Men det bør absolutt være mulighet for å ytre sine meninger på et forum uten å bli bedt om å pakke snippsekken å dra,det vitner om en relativt lav mental alder.

aarnes
24/03/11, 10:43
mange morsomme innlegg her nå

andreas
24/03/11, 12:42
Dagens +/- angåande XC90:

På "the sunny side" så gjekk min XC90 gjennom kontroll i dag utan anna enn muntlig beskjed om at det var "litt slakk i styrekule v.s." så den burde kikkast på etter kvart.

Men i går blei displayet i stereoanlegget heilt svart (alle funksjonar fungerar fortsatt), så der har ein vel eit nytt problem...

Er nok ikkje den mest feilfrie bilen eg har hatt dette her, men det er definitivt den eg trivst best i.

turboleif
24/03/11, 21:52
Men hadde jo vært gøy og vite om han taxi fyren var flink med vedlikehold av bilen da, Fronten på bilen hans så ivertfall helt jævlig ut. xc90 er jo en ukurrant bil og ha som taxi, da den er dyr i innkjøp og dyr i drift.

JørgenT
24/03/11, 22:21
Men hadde jo vært gøy og vite om han taxi fyren var flink med vedlikehold av bilen da, Fronten på bilen hans så ivertfall helt jævlig ut. xc90 er jo en ukurrant bil og ha som taxi, da den er dyr i innkjøp og dyr i drift.

Tja. Kan du finne en 7 seter som er bedre og har plass til 7 voksne personer?
VW Touran: For liten. MB Vito: Ikkje akkurat:P

javist
24/03/11, 22:42
Tja. Kan du finne en 7 seter som er bedre og har plass til 7 voksne personer?
VW Touran: For liten. MB Vito: Ikkje akkurat:P

feks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25824864


Ellers så er det vel stort sett minibuss eller flere drosjer som kommer om mann er mer en 4pers .

javist
24/03/11, 22:56
Men hadde jo vært gøy og vite om han taxi fyren var flink med vedlikehold av bilen da, Fronten på bilen hans så ivertfall helt jævlig ut. xc90 er jo en ukurrant bil og ha som taxi, da den er dyr i innkjøp og dyr i drift.

Fyren følger volvo sitt vedlikeholdsproggram,noe du ser om du leser artikkelen.

Drosjer med karosseriskader er vel ikke akkurat noe nytt...

Ellers så skal du ha gidd kraftig beng i vedlikehold over lengre tid for å få oppakkumulerte verkstedsutgifter i størelsesorden 150000+ på et år,så her er det nok dårlig kvalitet på matriellet som er årsaken desverre.

JørgenT
24/03/11, 23:53
feks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25824864


Ellers så er det vel stort sett minibuss eller flere drosjer som kommer om mann er mer en 4pers .

Heh. Den er vel dyrere i innkjøp og går sikkert ikkje billigere enn en XC90:P

Tviler sterkt på at den er noe bedre enn en Xc90 også:)

Selv har eg kjørt drosje, da med -06 XC70. Hadde eg hatt 2 seter til så hadde det vert utmerket.
Orker ikkje tanken på å ha kjørt like mye i en MB sprinter eller Fuck Transit.

XC90 og R-klasse blir vel kjøpt mest for at de kan ta meg endel folk, og at du fortsatt kjører en bil i stedenfor en ekkel "varebil":P

javist
25/03/11, 00:39
Heh. Den er vel dyrere i innkjøp og går sikkert ikkje billigere enn en XC90:P

Tviler sterkt på at den er noe bedre enn en Xc90 også:)

Selv har eg kjørt drosje, da med -06 XC70. Hadde eg hatt 2 seter til så hadde det vert utmerket.
Orker ikkje tanken på å ha kjørt like mye i en MB sprinter eller Fuck Transit.

XC90 og R-klasse blir vel kjøpt mest for at de kan ta meg endel folk, og at du fortsatt kjører en bil i stedenfor en ekkel "varebil":P


Skal vel ikke så mye til å bli bedre en xc90,kommer jo dårliger ut i test en chrysler voyager hehe...

Ellers så har jeg en meget sterk følese på at merca jeg linket til er noe bedre sammenskrudd en en xc90,noe som igjen vil føre til at den totale kostnaden på sikt vil helle i mercas favør.

Forøvrig så har jeg to andre biler i tillegg til arbeidsbilen,som forøvrig duger mer en godt nok til sitt bruk.

Forøvrig så er vel ikke en xc70 sammenlignbar med en sprinter eller fuck transit som du så fint sier.....

Har på følesen at gjennomsnitsalderen på dette forumet er noe lavt...

MrX
25/03/11, 06:29
Når jeg kjørte litt taxi i gamle dager var det endel av eierene som hadde Toyota Avensis. Men alle av de som hadde bensinere fikk problemer med oljeforbruk. Og påfølgenede motorbytter, dette var ikke noe alle fikk ordnet på garantien. Mener og huske at det var en konstruksjonsfeil i motoren som gjorde at topplokksboltene rev løs gjengene i blokken. De med D4-D motoren hadde også motorbytter, men husker ikke hva som var grunnen.

Det vil ikke si at Toyota generelt er gårlige biler, men vil påstå at de har ett ufortjent bra rykte. I bunn og grunn er jo Avensis en skranglekasse uten like, som er serdeles uegnet som en arbeidsplass om man vil holde på ansatte. Noen som man ser godt med at bortsett fra en prius så er det ingen Toyota drosjebiler igjen her i Alta hvertfall.

Angående XC90 så er det sikkert ikke den beste Volvoen som er produsert, men alt i alt så er det jo fortsatt en av de beste bilene som er produsert.

Langedal
25/03/11, 08:48
Fyren følger volvo sitt vedlikeholdsproggram,noe du ser om du leser artikkelen.

Drosjer med karosseriskader er vel ikke akkurat noe nytt...

Ellers så skal du ha gidd kraftig beng i vedlikehold over lengre tid for å få oppakkumulerte verkstedsutgifter i størelsesorden 150000+ på et år,så her er det nok dårlig kvalitet på matriellet som er årsaken desverre.

Nå skal ikke jeg uttale meg om byene, men drosjer på små plasser og små byer har sjelden karosseriskader. Og i hvertfall ikke i en slik størrelse som omtalte bil.

Han hadde jo gitt kraftig beng! Kjørte 100 000km fra motoren meldte alle illevarslende tegn, til han skiftet den for egen regning. AC-kompressor, dynamo og slikt er mer vanlig enn uvanlig å skifte på 250 000km. Automatkassebytte er sure penger og den kunne vært bedre, men med skikkelig vedlikehold kunne denne sikkert levd enda.

Langedal
25/03/11, 08:53
Skal vel ikke så mye til å bli bedre en xc90,kommer jo dårliger ut i test en chrysler voyager hehe...

Ellers så har jeg en meget sterk følese på at merca jeg linket til er noe bedre sammenskrudd en en xc90,noe som igjen vil føre til at den totale kostnaden på sikt vil helle i mercas favør.

Forøvrig så har jeg to andre biler i tillegg til arbeidsbilen,som forøvrig duger mer en godt nok til sitt bruk.

Forøvrig så er vel ikke en xc70 sammenlignbar med en sprinter eller fuck transit som du så fint sier.....

Har på følesen at gjennomsnitsalderen på dette forumet er noe lavt...

Har selv lest den statistikken, og den må man definitivt ta med en klype salt. Det sier selv flere av mediene som har publisert den.

Det som går på snittalder, kan nok stemme bra. Men mange av de som deltar i denne diskusjonen er voksne folk som har kjørt mye bil, og ikke minst kan og forstår ett og annet om bil.

javist
25/03/11, 08:53
Når jeg kjørte litt taxi i gamle dager var det endel av eierene som hadde Toyota Avensis. Men alle av de som hadde bensinere fikk problemer med oljeforbruk. Og påfølgenede motorbytter, dette var ikke noe alle fikk ordnet på garantien. Mener og huske at det var en konstruksjonsfeil i motoren som gjorde at topplokksboltene rev løs gjengene i blokken. De med D4-D motoren hadde også motorbytter, men husker ikke hva som var grunnen.

Det vil ikke si at Toyota generelt er gårlige biler, men vil påstå at de har ett ufortjent bra rykte. I bunn og grunn er jo Avensis en skranglekasse uten like, som er serdeles uegnet som en arbeidsplass om man vil holde på ansatte. Noen som man ser godt med at bortsett fra en prius så er det ingen Toyota drosjebiler igjen her i Alta hvertfall.

Angående XC90 så er det sikkert ikke den beste Volvoen som er produsert, men alt i alt så er det jo fortsatt en av de beste bilene som er produsert.


Volvo xc90 alt i alt en av de beste bilene som er produser,hehe.. Du har nok mange imot deg hva angår den påstanden,du kan jo ta en titt på hva kvalitetstester sier om xc90.

Toyota hadde problemer med trange oljekanaler på 1,8 bensin første genrasjons avensis og utvidet garantien på nevnte motor,diselen på første genrasjon var derimot en evighetsmaskin.

Her har volvo mye å lære mtp å ta ansvar for dårlige produkter og utvide garantien på komponenter som ikke viser seg og holde mål.

Forøvrig så er sistegenrasjon avensis en betydelig høyere følt kvalitet og faktisk kvalitet,men enig i at jeg hadde blitt skuffet om jeg ble tildelt en slik drosjebil om alternativet var å kjøre feks en volvo eller mercedes,men nå har det lite med faktisk kvalitet å gjøre,men en hel del med comfort og opplevd kvalitet.

javist
25/03/11, 09:22
Nå skal ikke jeg uttale meg om byene, men drosjer på små plasser og små byer har sjelden karosseriskader. Og i hvertfall ikke i en slik størrelse som omtalte bil.

Han hadde jo gitt kraftig beng! Kjørte 100 000km fra motoren meldte alle illevarslende tegn, til han skiftet den for egen regning. AC-kompressor, dynamo og slikt er mer vanlig enn uvanlig å skifte på 250 000km. Automatkassebytte er sure penger og den kunne vært bedre, men med skikkelig vedlikehold kunne denne sikkert levd enda.

Han varslet volvo om oljeforbruket,men de mente at oljeforbruket hans ikke var unormalt iom at det var under 1l på 1000km,noe som er en vanelig praksis og bruke .

Det volvo gjør feil er å ikke gi mannen en ny motor når de kjente til problemet.

Karosseriskader på drosjer her jeg bor er vanelig,har en svoger som driver karosseriverksted så det kjenner jeg godt til.

javist
25/03/11, 09:24
Har selv lest den statistikken, og den må man definitivt ta med en klype salt. Det sier selv flere av mediene som har publisert den.

Det som går på snittalder, kan nok stemme bra. Men mange av de som deltar i denne diskusjonen er voksne folk som har kjørt mye bil, og ikke minst kan og forstår ett og annet om bil.


Så du mener at tester ut av svenske bilprovningen skal tas med en klype salt,den må du utdype?

Så vidt jeg vet så er det en test som baserer seg på kaldefakta og ikke synsing fra en eller annen biljournalist.

JørgenT
25/03/11, 09:49
Skal vel ikke så mye til å bli bedre en xc90,kommer jo dårliger ut i test en chrysler voyager hehe...

Ellers så har jeg en meget sterk følese på at merca jeg linket til er noe bedre sammenskrudd en en xc90,noe som igjen vil føre til at den totale kostnaden på sikt vil helle i mercas favør.

Forøvrig så har jeg to andre biler i tillegg til arbeidsbilen,som forøvrig duger mer en godt nok til sitt bruk.

Forøvrig så er vel ikke en xc70 sammenlignbar med en sprinter eller fuck transit som du så fint sier.....

Har på følesen at gjennomsnitsalderen på dette forumet er noe lavt...

Heh. Siden en Xc90 er så dårlig så burde vel en S60/V70/S80/XC70 vert like dårlige mener du da?
Disse bilene er 85% like en XC90. Motor,gir,understell, er jo 100% likt:)

Eneste forsjellen eg kan tenke meg er at Xc90en veier endel mer enn de andre.

Tja. Om merca er bedre vet jeg ikkje. Har noen kompiser som jobber som mekaniker på MB forhandler. Er da jammen noenting å gjøre hos de også, tviler på at de er så mye bedre jeg men. Men om eg kan vise til noen test? nei:P

Grunnen til at eg dro inn MB sprinter eller Transit var at de fleste som kjører rundt i oslo ikkje måååå ha en 16 seters transit. Viss noen bestiller drosje for 4
stk personer så holde jo en personbil:)
Derfor kjører ikkje alle rundt i store minibusser da dette streng talt ikkje er nødvendig.
Klart det er mest praktisk med en Transit med mange seter, men da hadde hvertfall ikkje jeg gidda å kjørt 120000km i året:P
Vil da også tro at en volvo er mye deiligere å kjøre enn mye annet traust japansk:)

Han som eier drosjene jeg kjører hadde før 2 stk Transiter og en Peugeot 605.

Gikk da over til å selge alt.
Kjøpte seg 1 ny 16 seters transit og da en Volvo S80 og en Xc70.
Siden 90% av alle turen han kjørte var det ikkje behov for mer enn 4 passasjerplasser så giddet han ikkje kjøre rundt i en transit. Som er ekkel å kjøre i forhold:)
Så kan han heller bruke transiten når det trengs:)
Solgte nettopp Begge personbilene og bestilte seg 2 nye V70II her hos oss.
Selv om vi hadde byttet girkasse i begge de gamle bilene så var han ikkje i tvil om at han skulle ha volvobiler fortsatt. Så noe har vi vel gjort rett:)

Tja. Kanskje eg er et barn i forhold til deg med mine 24 år.
Men har da jobbet som mekaniker på volvoforhandler siden 2005 og har da fått med meg mye ang. disse bilene.
Vi selger drosjer i bøtter og spann. Selv om vi har byttet noen girkasser osv så har eg ikkje følelsen av at drosjeeierene er misfornøyd av den grunn:)
Kanskje det har mye med instilling til drosjeeier og forhandler sitt fokus på kundetilfredstillelse:)

Morgis
25/03/11, 09:52
ikke å skyve under bordet at xc90 har vært et litt større problem barn enn småsøsknene som har mange års erfaring på veien.

JørgenT
25/03/11, 09:55
ikke å skyve under bordet at xc90 har vært et litt større problem barn enn småsøsknene som har mange års erfaring på veien.


Tja. Eg personlig syns denne bilen har fått et ufortjent dårlig rykte. Men men.
Det er min mening.

Hva mer går i stykker på en Xc90 enn feks en Xc70? V70?

Morgis
25/03/11, 10:02
det kan nok stemme at den har et litt oppblåst rykte, men volvo og andre "prestisje" merker får fort mye hets om noe skjer.
Vet hvertfall at xc90 har hatt en del feil med girkasser (T6 motoren), hjullagre, bremser og bærearmer. Ellers vet jeg ikke om stort mer.

andreas
25/03/11, 10:02
Hva mer går i stykker på en Xc90 enn feks en Xc70? V70?

Hjullager, forstillingsdeler og ein del elektronikk. El-systemet i XC90 er svært forskjellig frå V/XC70. Automatkassene er gjerne òg eit større problem på XC90 grunna høgare vekt.

JørgenT
25/03/11, 10:12
Elektronikken er forskjellig ja. Feks "Most" nettet i disse bilene har gidd meg mye hodebry:P

Det meste av de andre ting dere snakker om er jo ting som går akkurat like mye istykker på de andre bilene. Men er jo ingen som sier noe negativt om de:P

Hjullagte bak er jo problemer på alle bilen med AWD i denne årsklassen.
Forstillingsdeler er mye det samme.
Tror nok at girkasseproblemet blir større når vekta øker. XC70/XC90.
Men har bytet girkasse i vanlig FWD biler også.

Har jo byttet flere kontrollstystemer i girkasser siden TF-80 kassen kom i 2006.

Mye av feilen ligger der.

JørgenT
25/03/11, 12:15
Vet hvertfall at xc90 har hatt en del feil med girkasser (T6 motoren).

Heh.
Den kassen har ikkje akkurat vert noen suksess.
Et jævelsk beist av ein kasse som er laga av Gm tror jeg. Kom kun til T6 bilane. Den blei laga fordi at T6 motoren var så brei at kassen må lages i en slags vinkel for å i det heletatt få plass. Den ligger lixom "Bak" motoren.
Heldigvis er det mindre av disse kassene.
Kan heller ikkje sammenlignes med kassene som står i 5erene. Syns AW kassene er bedre:)
Eg har skifta 2 slike kasser. Begge var på samme bil (S80).
Godt eg hadde løftejekk:P

Langedal
25/03/11, 12:24
Så du mener at tester ut av svenske bilprovningen skal tas med en klype salt,den må du utdype?

Så vidt jeg vet så er det en test som baserer seg på kaldefakta og ikke synsing fra en eller annen biljournalist.

Pga at deres test og eksempelvis annen statistikk hentet fra statene, er det som oftest T6 og V8'er modellene som skaper mest hodebry for eierne. Og trekker denne statistikken veldig ned for XC90. Disse er det solgt betydelig flere av i Sverige og USA, enn her hjemme.

Dette er modeller som det går svært få av her til lands, og man kan derfor ikke sammenligne driftsikkerheten på bilene som går i Norge direkte mot hverandre. Hvis det foreligger en lik test basert på norske billeiere, vil nok XC90 komme en del bedre ut da majoriteten her kjører 2,5T bensin eller D5.

javist
25/03/11, 13:11
Heh. Siden en Xc90 er så dårlig så burde vel en S60/V70/S80/XC70 vert like dårlige mener du da?
Disse bilene er 85% like en XC90. Motor,gir,understell, er jo 100% likt:)

Eneste forsjellen eg kan tenke meg er at Xc90en veier endel mer enn de andre.

Tja. Om merca er bedre vet jeg ikkje. Har noen kompiser som jobber som mekaniker på MB forhandler. Er da jammen noenting å gjøre hos de også, tviler på at de er så mye bedre jeg men. Men om eg kan vise til noen test? nei:P

Grunnen til at eg dro inn MB sprinter eller Transit var at de fleste som kjører rundt i oslo ikkje måååå ha en 16 seters transit. Viss noen bestiller drosje for 4
stk personer så holde jo en personbil:)
Derfor kjører ikkje alle rundt i store minibusser da dette streng talt ikkje er nødvendig.
Klart det er mest praktisk med en Transit med mange seter, men da hadde hvertfall ikkje jeg gidda å kjørt 120000km i året:P
Vil da også tro at en volvo er mye deiligere å kjøre enn mye annet traust japansk:)

Han som eier drosjene jeg kjører hadde før 2 stk Transiter og en Peugeot 605.

Gikk da over til å selge alt.
Kjøpte seg 1 ny 16 seters transit og da en Volvo S80 og en Xc70.
Siden 90% av alle turen han kjørte var det ikkje behov for mer enn 4 passasjerplasser så giddet han ikkje kjøre rundt i en transit. Som er ekkel å kjøre i forhold:)
Så kan han heller bruke transiten når det trengs:)
Solgte nettopp Begge personbilene og bestilte seg 2 nye V70II her hos oss.
Selv om vi hadde byttet girkasse i begge de gamle bilene så var han ikkje i tvil om at han skulle ha volvobiler fortsatt. Så noe har vi vel gjort rett:)

Tja. Kanskje eg er et barn i forhold til deg med mine 24 år.
Men har da jobbet som mekaniker på volvoforhandler siden 2005 og har da fått med meg mye ang. disse bilene.
Vi selger drosjer i bøtter og spann. Selv om vi har byttet noen girkasser osv så har eg ikkje følelsen av at drosjeeierene er misfornøyd av den grunn:)
Kanskje det har mye med instilling til drosjeeier og forhandler sitt fokus på kundetilfredstillelse:)

Du får meg aldrig til å gå med på at xc90 er en bra bil,eller en av de beste bilene som er laget som du så fint sier.

Du argumenterer på et følesesmesig grunnlag ikke et faktagrunnlag,når du presterrer å komme med slike påstander.

At volvo lager gode kjøremaskiner er det ingen som betviler,men at det derimot skal være et bilmerke som bemerker seg i toppskiktet hva angår kvalitet og kundeservice nei.......

Leste forøvrig nafbladet jan/feb 2011 hvor det står en fin artikkell om renault eiere,de var norges minst fornøyde bileiere. Så nytt forhandlernett på merket,volvo er ute av bildet mao. Kundetilfredsheten er den som øker mest blandt alle bilmerker etter dette,det sier egentlig veldig mye om importørens holdning ovenfor kundene sine....

javist
25/03/11, 13:16
Pga at deres test og eksempelvis annen statistikk hentet fra statene, er det som oftest T6 og V8'er modellene som skaper mest hodebry for eierne. Og trekker denne statistikken veldig ned for XC90. Disse er det solgt betydelig flere av i Sverige og USA, enn her hjemme.

Dette er modeller som det går svært få av her til lands, og man kan derfor ikke sammenligne driftsikkerheten på bilene som går i Norge direkte mot hverandre. Hvis det foreligger en lik test basert på norske billeiere, vil nok XC90 komme en del bedre ut da majoriteten her kjører 2,5T bensin eller D5.

Dette med v8 T6 modellene kjente jeg ikke til så om disse bilene er beheftet med mer problemer så vil selvsagt en slik test komme noe skjeft ut ift her på berget,men at det skal utgjøre de kjempestore forskjellene har jeg liten tro på.

Svenskene er vel et mer nøkternt folkeslag en oss slik at jeg betviler at majoriteten av xc90 solgt i sverige har denne motorkonfigurasjonen som du nevner.

javist
25/03/11, 13:37
Elektronikken er forskjellig ja. Feks "Most" nettet i disse bilene har gidd meg mye hodebry:P

Det meste av de andre ting dere snakker om er jo ting som går akkurat like mye istykker på de andre bilene. Men er jo ingen som sier noe negativt om de:P

Hjullagte bak er jo problemer på alle bilen med AWD i denne årsklassen.
Forstillingsdeler er mye det samme.
Tror nok at girkasseproblemet blir større når vekta øker. XC70/XC90.
Men har bytet girkasse i vanlig FWD biler også.

Har jo byttet flere kontrollstystemer i girkasser siden TF-80 kassen kom i 2006.

Mye av feilen ligger der.

At dette er feil som går igjen på de andre bilene bekrefter jo bare det jeg har sagt tidligere,volvo har et generelt kvalitetsproblem hva angår automatkasser og forstilling.

Til det med motorhavari på D5

Mange av disse havariene tror jeg skyldes at 30000km interval er iallefall 10000km for mye.

En del tomgangskjøring i bla taxinæringen som fører til mye koksing

Samt at det er en meget villig motor og noen fristes vel til og hente ut i overkant...

JørgenT
25/03/11, 13:41
Du får meg aldrig til å gå med på at xc90 er en bra bil,eller en av de beste bilene som er laget som du så fint sier.

Du argumenterer på et følesesmesig grunnlag ikke et faktagrunnlag,når du presterrer å komme med slike påstander.

At volvo lager gode kjøremaskiner er det ingen som betviler,men at det derimot skal være et bilmerke som bemerker seg i toppskiktet hva angår kvalitet og kundeservice nei.......

Leste forøvrig nafbladet jan/feb 2011 hvor det står en fin artikkell om renault eiere,de var norges minst fornøyde bileiere. Så nytt forhandlernett på merket,volvo er ute av bildet mao. Kundetilfredsheten er den som øker mest blandt alle bilmerker etter dette,det sier egentlig veldig mye om importørens holdning ovenfor kundene sine....

Har vel ikkje sagt at Xc90 er den beste bilen i verden.
Syns det er litt merkelig at Xc90 blir så slaktet. Mens ingen sier noe om de andre bilen som deler samme platform.

Selv hadde jeg ikkje kjøpt meg en Xc90, men så hadde eg heller ikkje kjøpt meg en X5 eller ML:)

Det som "feil" med Xc90ene feks er jo gjengangerfeil. Det som er feil på Xc90 går og igjen på Xc70 feks.

Girkassene blir heller ikkje laga av Volvo. Er Aisin Werner som bygger de fortsatt. Samma kassen blir også brukt på LR Freelander. Jammen har eg skifta en kasse der også.

Renault er vel et vanskelig merke å få på beina igjen her i norge etter laguna II kom her i starten på 2000 tallet. Det kan man vel kalle en problembil.
Er vel 2-3 importører som har prøvd seg på det merket her tillands de siste årene. Skal jammen endel til for å få folk til å komme innpå tanken på det merket.
Men det ruller nå ut noen Renaulter herfra for siden ser jeg.
Det ligner ikkje akkurat på Volvo sine salgstall men.
I fjor solgte vi mest biler siden 1986. Over 10000 biler her tillands.
Godt mulig folk har lest tester, men ser ikkje ut til at det har så mye å si på salget. Virker nesten som tvert imot:P

javist
25/03/11, 13:49
Har vel ikkje sagt at Xc90 er den beste bilen i verden.
Syns det er litt merkelig at Xc90 blir så slaktet. Mens ingen sier noe om de andre bilen som deler samme platform.

Selv hadde jeg ikkje kjøpt meg en Xc90, men så hadde eg heller ikkje kjøpt meg en X5 eller ML:)

Det som "feil" med Xc90ene feks er jo gjengangerfeil. Det som er feil på Xc90 går og igjen på Xc70 feks.

Girkassene blir heller ikkje laga av Volvo. Er Aisin Werner som bygger de fortsatt. Samma kassen blir også brukt på LR Freelander. Jammen har eg skifta en kasse der også.

Renault er vel et vanskelig merke å få på beina igjen her i norge etter laguna II kom her i starten på 2000 tallet. Det kan man vel kalle en problembil.
Er vel 2-3 importører som har prøvd seg på det merket her tillands de siste årene. Skal jammen endel til for å få folk til å komme innpå tanken på det merket.
Men det ruller nå ut noen Renaulter herfra for siden ser jeg.
Det ligner ikkje akkurat på Volvo sine salgstall men.
I fjor solgte vi mest biler siden 1986. Over 10000 biler her tillands.
Godt mulig folk har lest tester, men ser ikkje ut til at det har så mye å si på salget. Virker nesten som tvert imot:P

Fullstendig klar over at det ikke er volvo som lager kassene,er vel ikke så mye volvo igjen i en volvo strengt tatt..

Det at volvo velger å fortsette å bruke disse problemkassene er jo noe forunderlig,det må jo være et økonomispm...

Ellers så er jeg enig i dine betraktninger mtp ml og x5...

forøvrig så sa du i en tidligere post at xc90 var en av de beste bilene som er laget,men det går du tilbake på nå???

javist
25/03/11, 14:18
Hjullager, forstillingsdeler og ein del elektronikk. El-systemet i XC90 er svært forskjellig frå V/XC70. Automatkassene er gjerne òg eit større problem på XC90 grunna høgare vekt.

Hvordan opplever du som eier xc90 kvaliteten på bilen,hvor langt har du kjørt den hvor lenge har du eid den og hva slags utgifter har du hatt utenom forventet vedlikehold??

flobben
25/03/11, 14:55
Kundetilfredsheten er den som øker mest blandt alle bilmerker etter dette,det sier egentlig veldig mye om importørens holdning ovenfor kundene sine....

Tja, det kan godt hende, men så kan det jo også være at kundene stiller lavere krav til renauten nå siden de vet det er har vært mye problemer med den tidligere.
Hadde jeg kjøpt en Reanult og en Volvo så hadde jeg forventet at kvaliteten hadde vært bedre på Voloen. Hvis samme feilen hadde oppstått på begge bilene, ville jeg da automatisk vært mer forbanna på volvoen enn på renaulten. Og her er problemer med bruker undersøkelsene du viser til.
Man har forskjellige forventinger til produktet.

Har du skranglelyd i Toyotaen så vil kanskje 99% av kundene ikke bry seg, fordi de ikke har noen interesse av bil, mens hos Volvo vil kanskje 70% bry seg siden de har interesse.

Bare se på bilene som ruller rundt. Hvor ofte ser du en avensis på stålfelger på vinteren kontra en v70?

Feiloversiktene som Naf og andre gir ut tar også ofte ikke hensyn til antall kjørte kilometer. En Toyota som kanskje ruller 12000km i året mot en Volvo som ruller 20000km i året blir fort slitt litt anderledes, og da vil det være naturlig at det er mer slitasje og feil på Volvoen etter 5år.

Så mye av det som blir sagt og nevt her er jo bare synsing og subjektive meninger.

javist
25/03/11, 15:19
Tja, det kan godt hende, men så kan det jo også være at kundene stiller lavere krav til renauten nå siden de vet det er har vært mye problemer med den tidligere.
Hadde jeg kjøpt en Reanult og en Volvo så hadde jeg forventet at kvaliteten hadde vært bedre på Voloen. Hvis samme feilen hadde oppstått på begge bilene, ville jeg da automatisk vært mer forbanna på volvoen enn på renaulten. Og her er problemer med bruker undersøkelsene du viser til.
Man har forskjellige forventinger til produktet.

Har du skranglelyd i Toyotaen så vil kanskje 99% av kundene ikke bry seg, fordi de ikke har noen interesse av bil, mens hos Volvo vil kanskje 70% bry seg siden de har interesse.

Bare se på bilene som ruller rundt. Hvor ofte ser du en avensis på stålfelger på vinteren kontra en v70?

Feiloversiktene som Naf og andre gir ut tar også ofte ikke hensyn til antall kjørte kilometer. En Toyota som kanskje ruller 12000km i året mot en Volvo som ruller 20000km i året blir fort slitt litt anderledes, og da vil det være naturlig at det er mer slitasje og feil på Volvoen etter 5år.

Så mye av det som blir sagt og nevt her er jo bare synsing og subjektive meninger.

Veldig mye sant i det du skriver her,selvsagt har man høyere forventninger til et produkt til 600000 en 300000 det skulle jo bare mangle.

For min del så kan jeg ikke basere minen synsinger på annet en egne erfaringer med volvo samt det som er av tester og gjengangerfeil som det blir skrevet om her på forumet feks.

V70 vi eide løsnet taktrekket på samt knirk i interiør,alle kjente feil ifølge kundemotaker på vårt verksted,samt en hel masse andre feil som du ser jeg har postet tidligere.

Av feks toyota så har jeg hatt flere hiacer,en corolla,en mr2mk1,en carina og en camry. ingen av disse bilene hadde i nærheten av feilene volvoen hadde,selv ikke mr2en med 220000 meget harde km .

andreas
25/03/11, 15:25
Javist: 2003-mod, 145.000 km, 2.4 D5, automat.

Har berre hatt bilen i 6-7 mnd/10.000 km. Forrige eigar hadde ikkje vore flink nok til å ta vare på bilen, så eg overtok den med litt "bagasje": Bytta bremsekraftforsterkar + hovedsylinder, begge hjullager bak, 1 hjullager framme, 1 bremsekalipper bak, bremseklosser bak, parkbremssko og vindusviskaroverføring. I tillegg lysar SRS-lampa, så DIM må inn til reperasjon. Mesteparten av dette var feil/manglar som eg visste følgde med bilen då eg overtok den.

Etter å ha utbedra gamle ting har eg igrunn ikkje hatt problem med bilen, inntil i går då displayet i stereoanlegget (ICM) og ryggesensorane slutta å virka. Reknar med ICM'en må byttast. Var òg på EU-kontroll i går, og kom gjennom med beskjed om at det var begynt å bli litt slakk i venstre styrekule.

No har ikkje eigarskapet mitt vore langt nok til at eg kan uttala meg nevneverdig om kvalitet, så dette kjem eg gjerne tilbake til når eg har kjørt litt lengre.

Alt i alt er både eg, madammen og småen godt fornøgd med bilen, og kan ikkje tenka oss å bytta den ut med det første.

javist
25/03/11, 15:33
Javist: 2003-mod, 145.000 km, 2.4 D5, automat.

Har berre hatt bilen i 6-7 mnd/10.000 km. Forrige eigar hadde ikkje vore flink nok til å ta vare på bilen, så eg overtok den med litt "bagasje": Bytta bremsekraftforsterkar + hovedsylinder, begge hjullager bak, 1 hjullager framme, 1 bremsekalipper bak, bremseklosser bak, parkbremssko og vindusviskaroverføring. I tillegg lysar SRS-lampa, så DIM må inn til reperasjon. Mesteparten av dette var feil/manglar som eg visste følgde med bilen då eg overtok den.

Etter å ha utbedra gamle ting har eg igrunn ikkje hatt problem med bilen, inntil i går då displayet i stereoanlegget (ICM) og ryggesensorane slutta å virka. Reknar med ICM'en må byttast. Var òg på EU-kontroll i går, og kom gjennom med beskjed om at det var begynt å bli litt slakk i venstre styrekule.

No har ikkje eigarskapet mitt vore langt nok til at eg kan uttala meg nevneverdig om kvalitet, så dette kjem eg gjerne tilbake til når eg har kjørt litt lengre.

Alt i alt er både eg, madammen og småen godt fornøgd med bilen, og kan ikkje tenka oss å bytta den ut med det første.

Det var jo litt på 145000km,får håpe du får maaange feilfri km fremover,sikkert en ybergod bil å kjøre.

JørgenT
25/03/11, 15:57
forøvrig så sa du i en tidligere post at xc90 var en av de beste bilene som er laget,men det går du tilbake på nå???

Har jeg skrevet det i denne tråden?:)

javist
25/03/11, 18:46
Har jeg skrevet det i denne tråden?:)


Oi beklager masse jørgen,det var det mrX som skrev.

Igjen beklager.

turboleif
26/03/11, 22:01
Hadde jeg bare hått råd skulle jeg gjerne hatt en xc90 jeg, gjerne Den sport utgaven.
;)

roger888
13/04/11, 23:36
Har en 2003 xc90 som har 263000 km på telleren nå, dette er min fjerde volvo og kjennes fantastisk ut. Har hatt denne bilen en måned nå og det er absolutt ingenting å sette fingeren på. Da skal sies at hjullager, stabstag, fordelingskasse til awd var skiftet av forhandler men dog sett bilens km stand i betraktning så er vel dette slitedeler som skal skiftes. Er super fornøyd med bilen og ser frem til mange kilometer til med den.

Lightyear
14/04/11, 02:39
Hadde jeg bare hått råd skulle jeg gjerne hatt en xc90 jeg, gjerne Den sport utgaven.
;)

Den gule med åtter og gatebil-styling du tenker på? :p