PDA

Vis full versjon : *LØST* 91 945 med 230fb vill ikke gå



Espen-K
16/03/11, 23:39
Min volvo 945 med b230fb motor har nå bestemt seg for å ikke gidde å starte.
Det hele startet for litt over en uke siden hvor den begynte å gå litt ujenvt innimellom, virket som den feiltente på lavt turtall og på tomgang.
Utenom det så gikk bilen som den skulle og ingen motorfeillampe lyste.
Så begynte den å bli værre, gikk veldig ujevnt på tomgang men gikk helt greit med litt turtall.

En kveld parkerte jeg bilen hos muttern for å låne hennes spiltter nye astra noen dager.
Når jeg kom hjem startet volvoen helt greit, den gikk ujavnt men det var ikke noe nytt. Slik gikk det i ca 10-12 sekunder da den bare døde ut.
Ved forsøk på å starte den igjen så hostet den et par ganger og det var det :(

Da dette var på natta etter å ha vert på jobb så dreit jeg i det, og gikk hjem i sinne over den møkka bilen som ikke ville starte.
Lot bilen stå i to dager da jeg fikk låne astraen når jeg skulle til puledukka mi :D

Jeg har nå kikket og feilsøkt litt.
Motoren får bensin, pluggene blir våte
Det ser ikke ut til at det kommer gnist, alt av tenningsdeler er byttet (fra mekonomen) for under en måned siden.

jeg fikk lånt en ny høyeffektscoil fra en kammerat for å teste om det kunne hjelpe, denne kom fra biltema men var ikke åpnet så vill tro den fungerer.
Men koblingen på den coilen er ikke lik den jeg har på min så måtte modifisere den gamle coil ledningen til å passe.

Men selv med denne så vill ikke bilen fyre, den gjør bare pluggene våte og det kommer en svak dunst av bensin.

Så jeg byttet tenningsmodulen for å se om det hjalp men fremdeles ingen endring.

Er det noe annet som kan gjøre så den ikke får gnist, noen følere eller slikt som kan være gåene?
Er så oppgitt og lei av den bilen nå, ikke hatt annet en problemer og ting som ryker etter kort tids bruk :mad:

kermitt
17/03/11, 00:10
Prøv tempgiver og svinghjulsgiver. At den får bensin trenger ikke å være at dysene åpner. 91 mod har jo den forbanna kaldstart dysa, totalt ubrukelig tull som gir mer feil enn hjelp.

Espen-K
17/03/11, 12:13
Tempgiver er byttet for litt over en måned siden så den er nok ikke problemet.

Jeg har forsøkt å frakoble kaldstartsdysa men pluggene blir fremdeles våte.

Volvo-Lars
17/03/11, 12:37
Tempgiver er byttet for litt over en måned siden så den er nok ikke problemet.

Jeg har forsøkt å frakoble kaldstartsdysa men pluggene blir fremdeles våte.

Mener å trur at kaldstartdysa står pip åpen når den blir koblet fra.

Du bytta innsugspakninga?

Sjekka om reg.reima har hoppet over noen tenner?

Espen-K
17/03/11, 12:47
blir den pip åpen?
jeg forsøkte både med den til og frakoblet først.

Men unasett så er det ikke gnist på pluggen når jeg har den ute å kinner på starteren.

Ja innsugspakningen er byttet, og da forsvant 1-1-3 feilen :)
Skal sjekke regreima etterpå, har vert inne på tanken men trodde ikke den bare ville hoppe over sånn uten videre.

Kan tenningshjernen plutselig dø ?

boman
17/03/11, 12:51
Kjør en dysetest og hør om de åpner.
Hvordan ser pluggene ut?

Espen-K
17/03/11, 12:58
booman: det har jeg gjort og de klikker alle sammen, pluggene er klissvåte av bensin.
Det er ingen gnist på pluggen når jeg har den ute og holder den til blokka samtidig som den dras på starteren.

boman
17/03/11, 13:35
Hm, er det strøm fram til coilen ?
Hvis det er det ville jeg testa med en coil du vet fungerer.

flarssen
17/03/11, 13:36
Sjekk at det er 12V på "+" på coilen når tenninga er på.
Test med en pluggledning/plugg rett på coilen (for å eliminere fordeleren).
Er det tenningmodul på denne motoren kan det være den som er gåen.

Øyvind G
17/03/11, 13:37
skjekk også at du har + på coilen samtidig som du drar på starteren.

Volvo-Lars
17/03/11, 13:37
blir den pip åpen?
jeg forsøkte både med den til og frakoblet først.

Men unasett så er det ikke gnist på pluggen når jeg har den ute å kinner på starteren.

Ja innsugspakningen er byttet, og da forsvant 1-1-3 feilen :)
Skal sjekke regreima etterpå, har vert inne på tanken men trodde ikke den bare ville hoppe over sånn uten videre.

Kan tenningshjernen plutselig dø ?

Tenningshjernen kan dø sånn helt plutselig ja.

boman
17/03/11, 13:47
Tenningshjernen kan dø sånn helt plutselig ja.

Men da får man en feilkode, gjør man ikke?

kjellt
17/03/11, 16:02
Sjekk om din katalysator er tett! :)

jan_m
17/03/11, 16:48
hei sjekk temp giver og regreim samt kald start likke moro ver gang når min og fruas får hikke høres nogen lunde likt ut ang symtomer...

Espen-K
18/03/11, 15:19
LØST

Det var regreima som hadde bestemt seg for å hoppe litt :mad:
Så nå er den på veien igjen :)

Satte reima riktig og renset pluggene og da startet den på første forsøket...