PDA

Vis full versjon : LED-pærer i lykter



flarssen
16/02/10, 08:22
Kjøpte et par LED-pærer for å erstatte bak-/bremselys (BAY-15d, 5/21W).
Den første jeg satte i fikk jeg kun til å virke som bremselys. Selv om jeg målte 12V mellom terminalen for baklys på pæreholderen og jord, forble den svart. Tok jeg den ut og koblet 12V direkte på pæra lyste den slik den skulle. Gjorde hva jeg kunne for å forsikre meg mot dårlig kontakt uten at det hjalp. Hver gang jeg satte tilbake glødelampa lyste den. Etter å ha byttet frem og tilbake fire, fem ganger fant jeg ut at jeg skulle prøve på andre siden. Når jeg satte inn LED-pæra der også lyste begge!
Begynte å lure på om glødevakten kunne kutte jordinga til baklykta om strømtrekket blir for lavt på ene siden, men da skulle ikke bremslysdelen ha virket heller. Ingen ting i koblingsskjemaet som tydet på dette heller.
Testet litt i går også.
Med LED-pære på ene siden og tom sokkel på andre siden lyser LED-pæra (glødevaktlampa er slukket).
Med LED-pære på ene sida og glødepære i den andre lyser kun glødelampa (glødevaktlampa lyser).
Med LED-pære på begge sider lyser begge (glødevaktlampa er slukket).
Det fungere altså perfekt nå, men lurer fortsatt på hva som gjør at en LED-pære ikke fungerer sammen med en glødelampe?

Er det noen som prøvd å bytte til LED på blinkelys? Lurer på om man trenger en last motstand i parallel for å få riktig blinkefrekvens?

TeamBørnOut
16/02/10, 08:24
Jeg bytta til ledblink i går. jeg ser ikke forskjell i blinkefrekvensen. men jeg hører et ekstra "klikk" i releet. men blinker som normalt

Edit: det at ikke ledlyset fungerer kan være at noen led lamper ikke leder strøm den ene veien.. og noen biler er bygget opp så alt går "igjennom" lampene. Men trodde ikke det gjaldt volvo..

flarssen
16/02/10, 09:46
Jeg bytta til ledblink i går. jeg ser ikke forskjell i blinkefrekvensen. men jeg hører et ekstra "klikk" i releet. men blinker som normalt

Edit: det at ikke ledlyset fungerer kan være at noen led lamper ikke leder strøm den ene veien.. og noen biler er bygget opp så alt går "igjennom" lampene. Men trodde ikke det gjaldt volvo..
Nei, går nok fra +12V til jord gjennom hver av lampene. LED'ene dimmes ned i baklys-modus (alle LED lyser, men svakere enn ved bremselys). Kan være at denne dimmingen er mer avansert enn bare en seriemotstand, og påvirkes av glødelampa på et eller annet vis. Høres ikke særlig logisk ut det heller, men...

Hvilke LED brukte du på blink?

boman
16/02/10, 11:11
Ved å bytte ut alle blinklys på utsiden av bilen til led vil det nok blinke veldig fort, men da kan du kjøpe blinklys rele som er beregna til led, på biltema. Evt benytte motstander, eller led-pærer med innebygd motstand.

TeamBørnOut
16/02/10, 18:56
Nei, går nok fra +12V til jord gjennom hver av lampene. LED'ene dimmes ned i baklys-modus (alle LED lyser, men svakere enn ved bremselys). Kan være at denne dimmingen er mer avansert enn bare en seriemotstand, og påvirkes av glødelampa på et eller annet vis. Høres ikke særlig logisk ut det heller, men...

Hvilke LED brukte du på blink?

brukte noe realcar hadde. aner ikke hva de hetter. fikk av kjærringa

flarssen
06/03/10, 12:50
Ved å bytte ut alle blinklys på utsiden av bilen til led vil det nok blinke veldig fort, men da kan du kjøpe blinklys rele som er beregna til led, på biltema. Evt benytte motstander, eller led-pærer med innebygd motstand.
Prøvde å sette inn LED i venstre bakblink. Blinket med dobbel hastighet... Passer releet fra biltema i 940 uten bivirkninger?

boman
06/03/10, 18:01
Prøvde å sette inn LED i venstre bakblink. Blinket med dobbel hastighet... Passer releet fra biltema i 940 uten bivirkninger?

Ja, hvis du kjøper det som har riktig plassering av pinnene .. de har 2 led blinkreleer, det ene er for europeiske biler .. vil tro det er den som passer, men er greit å dobbelt sjekke ;)

flarssen
18/03/10, 07:23
Ja, hvis du kjøper det som har riktig plassering av pinnene .. de har 2 led blinkreleer, det ene er for europeiske biler .. vil tro det er den som passer, men er greit å dobbelt sjekke ;)
Det for europeiske biler fungerte utmerket.

Har, om ikke et problem, så i hvertfall en raritet; når jeg trår inn bremsa med tenninga av lyser alle bryterindikatorene, både de dimbare og den på lysbryteren. Instrumentbelysningen lyser ikke. Har LED både på bremselys og bryterindikatorene. De siste er en LED med seriemotstand.
På ett eller annet vis kommer det altså spenning på instrumentbelysningen når bremselysene lyser. Spenningen er høy nok til at bryterindikatorene lyser (1 LED) men ikke instrumentbelysningen (3 LED i serie (?)).

Strømmens veier er uransakelige...

Agrostar
18/03/10, 17:11
Eg siterar ei Haynes bok om 240 ifra 80-tallet: Om du får jordfel kan de merkligaste fel henda.

jonass
18/03/10, 17:21
Har hørt og skrekk ekselmpel der vinduhar gått ned under bremsing, hovedlykter blinket og mere til. Så vær nøye med jordinger.

henrik940
18/03/10, 17:21
Har hørt og skrekk ekselmpel der vinduhar gått ned under bremsing, hovedlykter blinket og mere til. Så vær nøye med jordinger.

Haha! Genialt :D

A.Finstad
19/03/10, 10:54
det værste med jordingsfeil er vell at det er større sjangse for at noe tar fyr så det er ikke så morro når man tenker seg om.

jonass
19/03/10, 12:04
Også litt misforståelser ang tverrsnitt er ute og går, mange tror man kan ha mindre tverrsnitt på jordinga.
Ja ofte kan man det siden ledningen er kortere enn + ledningen.
Men husk det går like mye strøm til jord som det gjør til komponenten som brukes.

A.Finstad
19/03/10, 21:35
det er en ting som ofte blir glemt ja å jeg glemmer det stadig selv:p men jeg veit det å har det i bakhuet, men som sakt glemmer det hele tia:p

flarssen
14/05/10, 06:26
Med LED-pære på ene siden og tom sokkel på andre siden lyser LED-pæra (glødevaktlampa er slukket).
Med LED-pære på ene sida og glødepære i den andre lyser kun glødelampa (glødevaktlampa lyser).
Med LED-pære på begge sider lyser begge (glødevaktlampa er slukket).
Det fungere altså perfekt nå, men lurer fortsatt på hva som gjør at en LED-pære ikke fungerer sammen med en glødelampe?
Mysteriet er oppklart:
Disse LED-pærene dimmes i baklysmodus. LED'ene lyser ikke så lenge det står vanlig pære i den andre lykta fordi den andre polen (for bremselys) har forbindelse til jord via glødetrådsvakten og pæra i den andre lykta. Siden de samme LED-chip'ene brukes både som baklys og bremselys får de tydeligvis ikke nok spenning så lenge bremselysterminalen har denne relativt lavohms jordforbindelsen.
Fant ut dette på en 240 hvor det ikke hjalp å bytte begge sider heller. Denne hadde nemlig ekstra bremselys som også henger på via glødetrådsvakten!

flarssen
27/01/11, 07:20
Problemet med slike to-pols LED pærer (i hvertfall mine) er at det er forbindelse mellom polene internt i pæra. Løsningen er å sette en vanlig diode på hver mateledning, en på bremselys- og en på baklyskabelen. Da unngår man at det kommer spenning på parklys når man bremser etc.

Svirre
28/01/11, 02:59
Har hørt og skrekk ekselmpel der vinduhar gått ned under bremsing, hovedlykter blinket og mere til. Så vær nøye med jordinger.

Minner meg om en bil jeg var med å klundra på Bilia når jeg var utplassert der! Var forøvrig en '08 mod V50. Etter å ha kjørt i 10 min så begynte dørlåsene å gå berserk, radioen slo seg av og på og instrumentbelysninga virka som den selv ville. Feilkode fra gløderelé og feilen lå i en dårlig glødeplugg. Elektronikk er rart, og dette skyltes dårlig jord fra glødeplugg pga høy motstand! :eek:

henrik940
28/01/11, 06:30
Minner meg om en bil jeg var med å klundra på Bilia når jeg var utplassert der! Var forøvrig en '08 mod V50. Etter å ha kjørt i 10 min så begynte dørlåsene å gå berserk, radioen slo seg av og på og instrumentbelysninga virka som den selv ville. Feilkode fra gløderelé og feilen lå i en dårlig glødeplugg. Elektronikk er rart, og dette skyltes dårlig jord fra glødeplugg pga høy motstand! :eek:

Heter spøkelse det.

Svirre
28/01/11, 09:33
Heter spøkelse det.

Skremmende fordet...:rolleyes:

flarssen
28/01/11, 13:41
Men her var det verken snakk om jordfeil eller spøkelser.