PDA

Vis full versjon : 240 med soltak, drenering og div spm!



Kodja
16/03/11, 08:47
har jo min kjære gale men gode Volvo-Power som driver å maser like mye på meg om å montere Soltak type originalt på 242n.... maser like mye om det han som jeg maser om at R vinge flippen på 944n hannes skal lakkeres sort...

så da er spørsmålet...

hvor dras dreneringen? er det andre a stolper på biler med drenering eller ikke? andre deksler eller hva?
hvis det blir gjort blir hele takplata byttet ut av en fagmann innen karrosseri så jobben skal bli 100% fagmessig og trygt utført så jeg slipper å sove dårlig vinterstid og på regnværsdager... men dreneringen og slikt fikk jeg melding om å utføre selv :p

sikkert noen som har gjort dette som kan gi meg gode svar og tips!! :)
ev. Terje1? :p

Volvo-Power
16/03/11, 08:58
" e d hål e d håp " hehehe:)

Terje1
16/03/11, 15:24
ang drenering så er det bare å tre de orginale slangene igjennom a og c-stolpene.

Foran er det ferdige hull for å tre slangene ut igjennom(ved gjennomføringene for ledninger ut til dørene)
og bak skal set monteres en y-kobling på de allerede eksisterende slangene en har på hver side bak.


ang selve det å ettermontere soltak så vet jag mange som har tatt opp skjøtene på a og c-stolper samt borra punktene innenfor front og bakruta,for så å hovedsaklig lime nedi renna bortover.

Hvor bra dette er i praksisk skal jeg ikke svare på.

Å borre opp alle punktene evt slipe ren en takplate(tenker da på nedi renna) for så å punktsveise taket på en annen bil er mulig..men da snakker vi mange punkter.

Anders Dybvadsskog
16/03/11, 15:55
hva er det du har brukt å gjort da?

alecxz
27/04/11, 01:19
hva er det du har brukt å gjort da?

Jeg gjorde det akkurat på denne måten ihvertfall på min 242:)
Kappet av takplate først med en cm å gå på i forhold til takluke plate, så falset ned en kant på taket sånn at du kan legge takluke taket nedi for så å punkte og punkte det sammen :) Må også fjerne orginale avstiveren og stive opp takluke taket på en annen måte med 2 haker som man sveiser på på vær side.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2745.jpg'

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2746.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2744.jpg

buster83
27/04/11, 05:48
sånn er det gjort på 242'n jeg kjøpte også. så fint ut, men fy f..n for en sparkeljobb jeg stod med når jeg skulle pusse den opp... det aller beste er å ta punktene i renna, og kappe på stolpene. minst etter-arbeid.
Men kan hende at du traff bedre med takplata di enn han jeg kjøpte bilen av.. :)

alecxz
27/04/11, 09:05
sånn er det gjort på 242'n jeg kjøpte også. så fint ut, men fy f..n for en sparkeljobb jeg stod med når jeg skulle pusse den opp... det aller beste er å ta punktene i renna, og kappe på stolpene. minst etter-arbeid.
Men kan hende at du traff bedre med takplata di enn han jeg kjøpte bilen av.. :)

tok tak fra en 4 dørs så ble litt vanskelig å ta det i stolpene for min del :) Kjøla ned annehvert punkt jeg tok så slapp ihvertfall at det slo seg:) litt sparkling ble det jo, men ikke store greiene faktisk. hehe

buster83
27/04/11, 16:21
høres bra ut :) Mange som ikke husker på å kjøle ned plata nok når dem driver på.

Kodja
28/04/11, 10:13
hvordan får jeg ned selve taktrekket på bilen med soltaket? har skrudd av alle festene langs taket på sidene med håndtak, solskjermer og de 3 festene i bakkant, men virker som det er noe som holder igjen midt på på sidene...

tips mottas med takk ASAP!!! skal prøve å få kappet taket i dag eller i morgen nå...

alecxz
28/04/11, 14:56
hvordan får jeg ned selve taktrekket på bilen med soltaket? har skrudd av alle festene langs taket på sidene med håndtak, solskjermer og de 3 festene i bakkant, men virker som det er noe som holder igjen midt på på sidene...

tips mottas med takk ASAP!!! skal prøve å få kappet taket i dag eller i morgen nå...

Taktrekket mitt var limt rundt takluke hullet, der som lista går. Må bare prøve å dra det forsiktig av. Etter det så gikk det rett av ihvertfall :)

The Sven
28/04/11, 15:20
tok tak fra en 4 dørs så ble litt vanskelig å ta det i stolpene for min del :) Kjøla ned annehvert punkt jeg tok så slapp ihvertfall at det slo seg:) litt sparkling ble det jo, men ikke store greiene faktisk. hehe

Er det forskjell på takrenna på 242 og 244 da? Mulig jeg misforsto men om det er punkta i takrenna har det jo ikke noe å si hvor B-stolpen sitter?

alecxz
28/04/11, 15:35
Er det forskjell på takrenna på 242 og 244 da? Mulig jeg misforsto men om det er punkta i takrenna har det jo ikke noe å si hvor B-stolpen sitter?

Nei er jo ikke noe forskjell i takrenna :) Mulig jeg missforsto å, men han skrev kappe stolpene og borre punktene, så jeg missforstod sikkert. Vet ikke, men syns hvertfall det ble den enkleste måten å ta den i takplata å false ned en kant, istedenfor å borre opp alle punktene og rense hele renna og takplatene for karrosserikitt som er trøkka nedi der mellom platene og som sikkert er ett helvete å få vekk og :p

Ble ikke så gærli til slutt da, nå har jeg bare sprøyta fort å gærli over taket for å dekke det til hellakkering. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2897.jpg

The Sven
28/04/11, 15:52
Er nok ikke bare bare å få løst nei, men ser for meg det burde gå an på et vis om man grovkapper ut takplata og sliper vekk restene av plata som satt der, og kapper det andre taket i stolpene og sliper bort det overflødige andre veien på en måte :) Ser uansett bra ut det du gjorde der :)

Kodja
28/04/11, 18:23
Taktrekket mitt var limt rundt takluke hullet, der som lista går. Må bare prøve å dra det forsiktig av. Etter det så gikk det rett av ihvertfall :)

enkleste måte å få d av da? vil ikke rive det av liksom :-S
ta å sveive luka bakover og så kommer man til å få skjært løs limingen?

alecxz
28/04/11, 18:26
enkleste måte å få d av da? vil ikke rive det av liksom :-S
ta å sveive luka bakover og så kommer man til å få skjært løs limingen?

ja, hvis det er der din sitter fast da. Min satt ikke så godt i liminga så om du sveiver opp takluka helt og tar av lista skal du kunne få dratt den forsiktig av. sitter bare med no sånn dårlig lim.

solan
28/04/11, 20:09
taket mitt ble tatt nedi rennene, skjøtene på a og c stolpene, og punktene i fram og bakruta. ble veldig fornøyd med det.

Dreneringen er enkel slik som Terje1 sier, men er litt prakk å få ut dreneringsslangen nederst på a-stolpen om du bruker en litt stiv slange som jeg gjorde. Jeg brukte plastslanger fra biltema.

elephant
29/04/11, 13:42
Har lyst å gjøre dette sjæl, men frykter at det blir mye knabb og babb.
Ingen som tar på seg jobben? ;)

Volvo-Power
29/04/11, 16:03
Har lyst å gjøre dette sjæl, men frykter at det blir mye knabb og babb.
Ingen som tar på seg jobben? ;)

min far gjør.

elephant
29/04/11, 16:29
Hvor mye tar din far for det da?

Volvo-Power
29/04/11, 16:32
Hvor mye tar din far for det da?

6k. om du har tak, samt trekker fram drenering selv, da dette er litt vansklig går det rykter om.

elephant
03/05/11, 13:42
Hadde vært svært aktuelt om jeg ikke hadde bodd så langt unna.

Ola Moen
08/05/11, 03:05
Trenger ikke skifte takplata da.. kapper ut kassetten, tverrprofiler og alt fra en bil med soltak, og fjerner tverrprofiler på bilen det skal inn i. monterer kassetten opp mot taket.
Husk å demontere selve luka og mekanismen først. Når det er gjort, ser dere fort hvor luka skal være. da gjenstår det å kappe ut i takplata. Husk å kappe ca 1 cm innover, for kanten på takplata brettes nedi kassetten til luka. Det er litt jobb, men en trenger ikke lakkere om taket, eller risikere at takplata slår seg under punktsveising, og man sparer seg for masse sliping, sveising,sparkling.;)