PDA

Vis full versjon : porting og planing



turbodreams
14/03/11, 19:36
har kjøpt 531 topp med vx3 cam(strøkent!) til min 940 turbo fk.
skal levere den til porting men lurer på om eg skal plane eller ikkje hva foreslår dere ? og eventuelt hvor mye? . skal ha ca 1 bar ladetrykk. har vikingchip.

THolandsli
14/03/11, 19:49
Plan den minst mulig. På en turbomotor bør man holde kompresjonsforholdet nede.

Audun
14/03/11, 21:49
iom at du skal bruke den på turbomotor så ville jeg planet om det kun er nødvendig,dvs viss toppen er skakk etc. såfall så ta så lite som mulig, så det er muligheter for og rette toppen flere ganger uten at kompresjons forholdene flyr helt til tops:)

turbodreams
18/03/11, 14:39
oy. eg svarer litt sein :P skal jo vere minst muli komp i en turbo motor. slapp planing toppen var bein den ;) men porting er vell ikje nødvendig før ein har ett 3-400 hk ?

Audun
18/03/11, 22:51
Kommer ann på hvor seriøst du bygger det, men alt hjelper :) toppen takler og blir litt mer samarbeidsvillig sammen x antall bar,når den for litt bearbeiding:)

Batland
19/03/11, 13:37
oy. eg svarer litt sein :P skal jo vere minst muli komp i en turbo motor. slapp planing toppen var bein den ;) men porting er vell ikje nødvendig før ein har ett 3-400 hk ?
Man kan godt se på turboen og porting som partnere. Det har lite for seg med 531 topp og porting av kanaler og grizzling hvis man i praksis kommer til å kjøre med en 240 hk turbo.
Da er det bedre å spare pengene til man har nok til å kjøpe kvalitetsturbo som gir motoren din de egenskaper som du ønsker.
Dyktige erfarne og talentfulle folk som VET hva de driver med og som har gode resutater i bøtter over mange år, hvordan gjør de de.
Jo, her ett bilde av hva en 405 /531 TRENGER !!! for å fungere. http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1394.jpg