PDA

Vis full versjon : åpen dump vs resirk?



VolvoR-Sport
14/03/11, 17:21
har bare kjørt åpen dump nå, men sitter å vurderer resirk?
regner med at lyden blir mye stillere, men kommer den helt bort?

har hatt rfl kopi dobbel trett og den klarte å slippe ut alt trykket, men bråkte altfor mye.

nå har jeg HKS SSQV kopi, og den klarer ikke å slippe alt trykket så turbo surger :P

har sett litt på 52mm Turbosmart Race Port og.. åpen dump.

TIAL QR vil fungere bra som resirk kanskje?

gull pilen
15/03/11, 08:48
jeg kjører med en forge åpen dump som ikke lager så veldig mye lyd....
du vil nok miste mye lyd med resirk men noe blir det altid...

VolvoR-Sport
15/03/11, 08:54
Har en forge liggende selv, men den blir for liten..

gull pilen
15/03/11, 09:11
må du ha 52mm??
slet litt med at min ikke åpnet helt heller men det løste seg med tykkere slange og nippel på innsuget..(altså med større innvendig diameter)

Batland
15/03/11, 09:33
Har en forge liggende selv, men den blir for liten..
Hvorfor eller hvordan?

session
15/03/11, 10:23
Hvorfor eller hvordan?

Den har vel for liten diameter på stempelet kanskje så ikke all lufta kommer ut og turbon surger litt? Vil jeg tippe med et skudd i blinde.

VolvoR-Sport
15/03/11, 15:48
inn på den er 25mm mener jeg, å det er enda større inn på SSQV dumpen og det surger med den også.

surget ikke med rfl men den bråker så jævlig :P

vet ikke om jeg må ha 52mm nei, vurdert Tial også..

gull pilen
15/03/11, 15:52
prøvd slange og kobling med større innvendig diameter??

VolvoR-Sport
15/03/11, 15:54
nope, slangen har like stor innv dim som nippeln på dumpen.
men kan prøve å montere større slange å se.

gull pilen
15/03/11, 15:55
nippelen på innsuget er vell så viktig...

VolvoR-Sport
15/03/11, 15:57
joa, men det er samma dim som den til dumpen :P
samma bruker jeg og til wg, btr osv og det ser ut til å funke.
alt har jo samme innerdim.

Batland
15/03/11, 18:54
Den har vel for liten diameter på stempelet kanskje så ikke all lufta kommer ut og turbon surger litt? Vil jeg tippe med et skudd i blinde.
Det er lite sannsynlig. Bare sjekk denne: http://www.youtube.com/watch?v=0Ta6hXZkKIw

Batland
15/03/11, 18:56
inn på den er 25mm mener jeg, å det er enda større inn på SSQV dumpen og det surger med den også.

surget ikke med rfl men den bråker så jævlig :P

vet ikke om jeg må ha 52mm nei, vurdert Tial også..
Du er klar over at RFL står for Real Fucking loud, ikke sant?

session
15/03/11, 19:03
Det er lite sannsynlig. Bare sjekk denne: http://www.youtube.com/watch?v=0Ta6hXZkKIw

greit det, men nå sa han at det var 25mm inn og den du viste filmen til der ligna styggelig på en tial type (eller noe lignende og den er 50/55mm som er dobbelt så stort. Og jeg vil mene at det har litt og si, sett en dump med 25mm inn på den motoren der så ska du nok få høre surging gutten min;)

VolvoR-Sport
15/03/11, 19:52
batland: fant ut det etter kjøp :P

så løsningen er altså å bare montere tykkere slange inn til dumpen??

Batland
15/03/11, 20:58
greit det, men nå sa han at det var 25mm inn og den du viste filmen til der ligna styggelig på en tial type (eller noe lignende og den er 50/55mm som er dobbelt så stort. Og jeg vil mene at det har litt og si, sett en dump med 25mm inn på den motoren der så ska du nok få høre surging gutten min;)
Den er jeg med på, men vi snakker om nesten 2100 hk her !!
Selv om en 25 mm har lite kapasiteti forhold til en 55 mm ventil så skal den nok ikke dumpe såpass mye som 1/4 av luftmengden til 2041 hk?
Poenget er å dumpe overskuddsluften som lager problemer for turboen når man slipper gassen. Det er absolutt ingen fordeler med å tømme hele systemet 100% hver eneste gang man slipper gassen.

Batland
15/03/11, 21:02
batland: fant ut det etter kjøp :P

så løsningen er altså å bare montere tykkere slange inn til dumpen??
Hehe.
Du bør begynne med en nippel plassert i området rundt nippelen til BTR.
Begge nipplene til dump bør ha ett skikkelig stort og godt hull i midten.
Jo større jo bedre i grunnen. :)

Njål Nilssen
15/03/11, 21:56
25mm ventil bør holde greit egentlig , hvis den åpner skikkelig... slik at den faktisk funker som 25mm... med mindre du har veldig høyt trykkforhold og store fløder (20kg/min eller mere).

Surging kommer av at turboen ikke får nokk masse gjennom i forhold til trykkforholdet, og dermed får lufttrykk i retur gjennom kompressorhjulet.

Så ved å rette "utblåsten" fra en evt. resirk rett mot kompressorhjulets innsug vil hjelpe på med å holde massefløde oppe ved lavest mulig trykkforhold med minst mulig tap av energi og dermed holdes også turtallet på turboen oppe...

Du kan også evt. sjekke hvor stort trykkforhold dumpen holder over kompressorhjulet (på en måte "grunntrykket" til dumpen). Det bør ikke være for høyt. 0,3 bar holder mer enn nok.

Igjen har du for stor dump/resirk vil du får pulseringer på dump systemet, da den akkumulerer trykk ei stund før den plutselig åpner, for så at trykket blir nesten helt borte og ventilen stenger igjen, og det gjentar seg ;)