PDA

Vis full versjon : Kjapt spørsmål. Feil på motorelektronikk lampa lyser



Tollan
14/03/11, 16:04
Som topic sier, men er det noe farlig å bruke bilen forde?

boman
14/03/11, 16:06
Nei, er ikke farlig, men du har antageligvis et mye høyere bensinforbruk.
Lamper i dash'n er som trafikklys:
Rød lampe = STOPP (farlig å bruke bilen)
Oransje lampe = Kan kjøre (men har høyt bensinforbruk osv..)

Tollan
14/03/11, 16:07
Akkurat. den kom plutselig på på vei hjem fra arbe. kan det være lamdasonden? hva er det vanligste når den plutselig kommer på sånn under kjøring?

boman
14/03/11, 16:08
Kan være lambdasonden ja, men kan også være en av de mange andre sensorene på bilen. Går bilen annerledes nå enn hva den har gjort før?

Tollan
14/03/11, 16:10
Har ikke prøvd. den begynte og lyse 250 meter før jeg var hjemme, så jeg rusla rolig hjem bare. men skal ut igjen en tur snart, gjør ikke noe om jeg tråkker på litt for og sjekke hvordan den går?

boman
14/03/11, 18:14
Neinei, er bare å tråkke på. Det som kan skje ved å kjøre lenge med bilen i nødmodus (når lambdaen lyser) er at bilen ofte kan få for mye bensin, og at tennpluggene blir helt nedsota, men det er jo en enkel og billig sak å fikse når feilen er borte (dårlig tenningsdeler kan også være årsaken til at lampa lyser i utgangspunktet).

Tollan
14/03/11, 18:44
Okey;) har en kompis som jobber på volvo, som skulle ta med seg diagnoseapparat til onsdag :)

Franka
21/06/11, 18:38
Fant du ut hva feilen var ?, hadde vært fint å evt. høre for oss med evt. samme feil.

Tollan
21/06/11, 20:52
Både ja og nei egentlig, jeg fikk lest ut en feilkode, men husker ikke hva det var, har en kompis som jobber på volvo som skulle finne ut av det, men det trur jeg han har glemt. Lampa kommer og går fortsatt. Plutselig begynner den å lyse, og lyser i noen dager, kanskje ei uke, også slukker den for noen dager igjen.. :/

Oxcyder
21/06/11, 21:21
Har samme problemet jeg også, bare at det går lengre tid mellom hver gang lampa lyser.
Det starter med at motoren nesten kveles, og fusker noen sekunder på tomgang.
Så kommer lamda-lampa på.
Første gang jeg opplevde dette, lyste den i ca. 2 uker.
Andre gang forsvant lampa etter en uke.
Sist gang for litt siden forsvant lampa etter ett par dager.

Har ringt til Volvo om problemet tidligere, og der mener de at det er luftmasse måleren som er dårlig, etter symptomene å dømme.

Så nå har jeg bestilt meg ny luftmassemåler fra IPD, kosta meg $160 (1000kr) samme bosch nr. som Bilia skal ha over 4000kr for.
Håper den kan løse mitt noe høye drivstoff forbruk også.


Mvh. Thomas

Franka
21/06/11, 22:21
Når du får den og hvis det fungerer for deg, hadde det vært fint med en tilbakemelding, tror mitt problem er likt. Kan du sende meg nettadressen til der du kjøpte din luftmengdemåler, var en grei pris på en ny en.

Oxcyder
21/06/11, 23:10
Skal gi tilbakemelding i denne tråden her.
Får delen i midten av juli, typen (amerikaner) til søstra mi tar den med over så jeg slipper +25% til stat. :D

Alpejohn
22/06/11, 10:26
Det heter ikke lambda lampe, det er lampa for motorelektronikk.

Og fordi lampa lyser med alle vil ikke det si at alle har samme feil, beste måten og løse det på er og få tatt en diagnose test. Kan være vilt forskjellige problemer, selv med lignende symptomer. Så det er bare bortkasta penger og satse på å bytte det samme som for eksempel løste problemet til trådstarter. Klart du kan være heldig og treffe blink, men du også være uheldig, og da har du fort kasta et par tusen ut vinduet.

Ta en diagnose! :)

Oxcyder
22/06/11, 22:13
Da var lampa tilbake igjen hos meg (ikke bytta MAF ennå).
Lånte bort bilen til min søster tidligere i kveld, og motoren stoppa 2 ganger.
Når det har skjedd med meg, har jeg klart å få den i Nøytral og rusa opp turtallet litt så den ikke stopper.
Det småfusker litt (om noe?) fra 1000-2500 rpm, og det drar litt dårlig kanskje??? Men når turboen får litt spinn, drar det like godt som vanlig.
Alltid skal det være noe!

Alpejohn
22/06/11, 22:37
Ta en diagnose! :)

:rolleyes:

Oxcyder
24/06/11, 15:42
Tidligere i dag var bilen min helt elendig, døde og døde, og ville ikke starte.
Fikk omsider start, men den driver å fusker MYE.
Skal kjøre senere i dag fra Trondheim til Oslo...

Om man tar av kontakten til MAF'en mens motoren går, fortsetter den å gå.
Om man setter den tilbake, dør motoren med en gang.
Kontakten hadde mye fett i seg, kanskje den har hatt dårlig kontakt?
Tørket vekk mye av fettet, og spraya litt WD40.
Håper det holder nå.

Oxcyder
24/06/11, 20:09
Nå går ikke motoren i det hele tatt, men dro ut kontakten til MAF'en og bilen går som normalt. Settes kontakten på igjen, starter ikke motoren.

OlavS.
25/06/11, 12:51
tror du kan konkludere med at MAF er gåen ja..

Oxcyder
16/07/11, 18:00
Nå har jeg nettopp montert ny LMM/MAF, og alt virker perfekt her.
Hvordan går det med trådstarter?

Tollan
21/07/11, 14:35
Har egentlig ikke forska noe mer på det, men lampa har vært borte ganske lenge nå hvertfall.

Oxcyder
21/07/11, 18:01
Sånn var min for ett år siden. Så kom det tilbake og gikk bort ett par ganger.