PDA

Vis full versjon : 87`740 B230K soter og går dårlig



Motstand
13/03/11, 22:28
Hei!. Klar over at det er en nesten lik tråd her, men vil ikke ødelegge tråden hans med mine spørsmål. Lager da en egen tråd jeg kan surve i:).

Veit ikke hva dere trenger av info så dere får alt.

Kjøpte for ca 3 uker siden en 740 av en gammel man, pga at han skulle på gamlehjem. Bilen hadde da stått et års tid før jeg kjøpte den.

Merka ingenting på prøveturen eller på vei hjem, men så kom problemene.

Bilen begynnte å holde igjen ved pådrag, ville ikke dra i oppoverbakker og røykla store deler av veien med svart røyk (kald/middels varm motor). Snakker da røyk av type ihjælskrudd gammal diesel merce. Hender å den fusker og dør på tomgang (Kald og varm motor).
Dette skjer da ikke hele tiden men når den selv føler for det og kun under 3500rpm.

Noen som veit hva som feiler den?. Tenkte den var daukjørt til tusen men mistenker noe mer.

TilleggsInfo:
Pluggene er grå med litt svart sot.
Nye plugger og pluggledninger. Ikke biltema!.
Bruker ikke olje eller vann.
Bruker sikkert 2-3 liter på mila når den krangler.
Bilen er 100% original.

s4nd3r
13/03/11, 22:45
feilen er vell att det er en K motor.. :P det kjappeste eg enkleste og fikse det er og bytte forgasser, forgasseren fra A motoren passer bolt on.. må ha ny gass wire bare..

eller du kan montere WEBER gasser. var en utbyttar forgasser volvo solgte i si tid. fordi vakum forgassaren deira virka ikkje heilt som forventa. og omtrent ingen kan og skru på ditta systemet...

men, K motoren er en utrulig god og sterk motor. "så lenge den fungerer"
en bak del med den motoren, er att stempela slår oppi ventilane om reg reima ryker.. men. er 200000km mellom kvar gang det sjer... :)

Motstand
13/03/11, 23:13
Nei ikke si det a! :P

Så A-gasser er svaret?. Null håp for vakum driten?

kermitt
13/03/11, 23:53
Om du setter deg inn i vakum driten kan det være du klarer å berge det. Om du bare ønsker en bil som funker så bytter du til A-gasser. Bruk K motorn til det den er brukanes til, anker!

Motstand
14/03/11, 09:02
Faen:P. da bygger jeg turbo av bilen.. Eller kanskje jeg skal sette meg inn i K bare på trass:P. Men er det garantert vakum driten som er årsaken?. Teit å feilsøke noe som er i orden liksom

Takk til dere som har svart!

Dimmern
14/03/11, 09:06
det er nok helt sikkert vakum driteriet på gassern din som driver og kødder! :)

Motstand
14/03/11, 09:47
Hmm. nei men da blir det feilsøking. Sånn for morroskyld egentlig. Finner jeg ingenting blir det A-gasser.
Tenkte jeg skulle starte med luftstyringa pga det virker som den får litt mye suppe. Ser det går no slanger fra gasser til luftfilterboksen. Så får starte der:P.

Takk for svar!. Men lar denne stå uløst litt til. Kan jo hende det kommer noen som har flere tips:)

volvo2før
14/03/11, 10:46
Ikke rakk så ned på k-motoren! Har vært medeier i en 740 med K som var plaget fra 300.000 til 350.000. i løpet av denne tiden ble det skiftet to clutcher, girkasse og bak-aksling. Men motoren holdt til siste slutt til den ble vraket! Den smakte turtallskutt omtrent hver gang motoren gikk! Og jeg vil påstå att den både er billigere i drift og går bedre en a-gassern.

Dimmern
14/03/11, 10:55
Ikke rakk så ned på k-motoren! Har vært medeier i en 740 med K som var plaget fra 300.000 til 350.000. i løpet av denne tiden ble det skiftet to clutcher, girkasse og bak-aksling. Men motoren holdt til siste slutt til den ble vraket! Den smakte turtallskutt omtrent hver gang motoren gikk! Og jeg vil påstå att den både er billigere i drift og går bedre en a-gassern.

er enig i deg der :D går ganske bra denna k motorn :)

men er no herk med alt detta vakun greiene :P

Motstand
14/03/11, 11:04
De dagene min er i orden så går den faktisk bedre enn F-motorene jeg har eid/prøvd å:). Så egentlig litt synd den krangler. Mulig jeg bare har kjørt slitne F-biler da men:P

kermitt
14/03/11, 11:36
selve konstruksjonen av motoren er bra, samme som omtrent alle rødblokkene. men EGR, pulsair og forgasseren med vakum system er en katastrofe. dritt!

Motstand
15/03/11, 23:02
Liten update. Som sagt så skulle jeg sette meg litt inn i K bare fordi alle hater den egentlig :P. Gikk da over vakumsystemet da jeg fant en liten vakumlekasje rett ved og inni luftfilteret. Tetta disse og bilen har funka smertefritt i hele dag. Får se om det holder:P

Tenkte jeg skulle gå over resten av systemet i morgen og lære litt samtidig som jeg feilsøker litt mer. Kan jo hende jeg finner mer tull.

Rockeren
16/03/11, 15:25
Er som regel ikke verre enn at den tar inn falskluft et sted i en morken vakumslange...Hadde en 240 med B200K, samme motor men mindre slagvolum.. Sleit som pokker med den, så jeg bytta ALT av vakumslanger. Fås kjøpt i metervare hos Volvo eller andre som har slanger.. Og den gikk så og si knirkefritt etter det.. Billig i drift, og godt bunndrag. :)

sikkan
18/03/11, 21:16
K får ufortjent mye pes og som regel av folk som har bestemt seg for at den er dritt og ikke har prøvd særlig hardt å sette seg inn i sakene. Både forgasser og tenning er mye bedre enn en A både på effekt og forbruk.

Er bare et par slanger som trengs til forgasseren og tenninga. EGR systemet kan i teorien fjernes hvis det lager problemer. Sjekk at belgen til spjeld nr to på forgasseren er tett og fungerer. Det skal gå en vakumslange til en map-sensor til tenninga og det er stort sett det som er. At det er så sinnsykt mye vakuumgreier på K motorene er jeg ikke med på.

Er det litt Motstand i deg får du nok fortsette få skikk på K motoren ;) Stå på!

Motstand
18/03/11, 22:57
Takk for tips!

Som sagt så har jeg satt meg litt inn i K på trass de siste dagene. Spesielt etter jeg fikk beskjed om å kaste den på sjøen:P. Og jeg må si meg enig i sikkan, det er egentlig ikke veldig komplisert når man får sett over det litt. Og som sagt vil jeg si at både forbruk og effekt er bedre enn A-gasser. Så jeg syns det er litt rart folk ikke har prøvd å lære seg litt mer om den.

Motstand er det mere enn nok av, så det blir ikke noe gasserbytte som jeg først fryktet:P

kermitt
18/03/11, 23:17
du kan nok godt bytte fordeler lokk og rotor om bilen har stått ei stund, du tjener fort inn det på forbruk.

Motstand
19/03/11, 00:15
Har bestilt luftfilter, rotor og fordelerlokk på Volvo, så det blir byttet veldig snart:).

volvo2før
19/03/11, 12:59
Skift bensinfilter også når du først er igang;) billig og go vedlikehold!;)

Espen Hveding Nordgård
19/03/11, 18:59
bestilte ikke luftfilter til meg og a? Mye kom det på?
Luftfilteret altså :p

Motstand
19/03/11, 22:25
Veit ikke hvor mye det kom på jeg:P. Skulle bare ha det jeg.