PDA

Vis full versjon : Holder motoren fortsatt lenge?



coche
13/03/11, 21:37
Den er gått 319.000. Full servicehistorikk opp til 293.000. Nå fyller jeg ca 1 liter olje pr. 1000 km. Det er mye.. Er det tegn på at motoren begynner å takke for seg, eller vil den i beste fall gå 100.000 til så lenge jeg etterfyller olje?

kermitt
13/03/11, 21:40
Sjekk veivhus ventilasjonene din ;) de har en lei tendens til å tette seg. Er den tett har du forklaringen der. litt oljeforbruk har du vel "alltid"
Motoren din holder nok lenge enda ;)

coche
13/03/11, 21:45
Sjekk veivhus ventilasjonene din ;) de har en lei tendens til å tette seg. Er den tett har du forklaringen der. litt oljeforbruk har du vel "alltid"
Motoren din holder nok lenge enda ;)

Har nylig kjøpt bilen, men forrige eier sa at han renset veivhusventilasjonen. Kanskje jeg burde åpne å se alikevel. Er det stor jobb å gjøre det?

volvo2før
13/03/11, 21:52
Hvilken olje bruker du? ;) Har du sjekket oljelekkasjer?

kermitt
13/03/11, 21:52
Det er ikke noe stor arbeid. Etter mine erfaringer skal man aldri stole på forrige eier, selv om det kan stemme.

Folkvord
13/03/11, 23:57
har mye og sei hvilken olje du bruker og det.
for eks viss forige eiger har brukt mineral olje og du går over til fullsyntetisk så renner oljen rett gjennom;-)

Nilsebu
14/03/11, 03:00
Bytt olje!!

Fikk dette problemet på vogna mi første gangen jeg byttet olje. Jævla idioter på mekonomen ga meg helsyntetisk 0w40, jeg hadde da 10% mer innsyn i bil enn en dame i 50 åra.

Merket fort at oljen rant rett gjennom. Kjøpte olje hos Volvo neste gang og fikk utlvert 10w40 valvoline maxlife samtidig som de ristet på hode pga forrige olje jeg kjøpte.

Nå bruker bilen min ca 2 - 2,5 liter olje mellom hvert oljeskift. Er fortsatt litt olje, men tror det kommer fra returen på turboen, og veihusventilasjonen er noe jeg planlegger å rense i sommer.

Edit: Det skal litt til for å få de gamle rekke femmerene til Volvo til å takke for seg :)

Folkvord
14/03/11, 04:09
vile prøft 10w40 delsyntetisk castrol olje, gull verdt menner eg på en litt gamel bil som er litt slitt da vil oljeforbruket sunke vil eg tru visst forige eiger ikke har ødelagt motoren med mineralolje, da må du gå for mineralolje da den er mer tykktflutende,

men nilsebu bruker du fullsyntetisk så vile eg gått ner til delsyntetisk da kan du risikere og slippe dei 2-2.5 l med olje;-) men mangen nyere biler bruker fort 2l mellom hver oljeskift.

Men for og si det enkelt:p visst en bil ikke bruker olje så er det noe gale:p for en bil skal bruke litt olje;-)

GMV
14/03/11, 10:08
Min har gått 337000km i skrivende stund. Etter bilen kom i min eie så har den kun fått helsyntetisk 5-40 olje. Har vært trimmet siden 250000km. Ikke etterfylt mer enn 0,5-1L max noen gang. Sviver fint ennå ihvertfall.

Nilsebu
14/03/11, 10:57
kjører på delsyntetisk

V70T5
14/03/11, 16:05
offtopic :) Men husker i instruksjonsboka til Audi A4 1.8tq `en eg hadde engang at det sto oljeforbruk på 1 liter per 1000 km var normalt når du kjørte litt friskt.. =) Her snakker vi motorer som har gått 2-300.000 å fortsatt ikke bruker mer en audi mener er normalt på nye motorer.. =) volvo!! :D

F86
14/03/11, 19:57
Trodde dette var såpass "moderne" motorer at det var helsyntetisk som var tingen? Kjører på 5-40 helsynt, ikke noe problem med forbruk, nærmer seg 340k nå:) Forrige eier hadde litt oljeforbruk men da var veivhusventilasjonen tett.

coche
14/03/11, 20:59
Hvilken olje bruker du? ;) Har du sjekket oljelekkasjer?

Jeg bruker mineralolje. Det gjorde forrige eier også. Han hadde den i ett år. Jeg har hatt den i 2 mnd. Har ikke sett noen lekasjer på bakken under bilen så den oljen som forsvinner forbrennes nok..
Står det greit forklart i Haynes hvordan man renser veivhuset?

kimhas
14/03/11, 21:57
offtopic :) Men husker i instruksjonsboka til Audi A4 1.8tq `en eg hadde engang at det sto oljeforbruk på 1 liter per 1000 km var normalt når du kjørte litt friskt.. =) Her snakker vi motorer som har gått 2-300.000 å fortsatt ikke bruker mer en audi mener er normalt på nye motorer.. =) volvo!! :D

Det er noe som de fleste produsenter oppgir som "normalt" olje forbruk, inkl. volvo så vidt jeg vet. Vertfall er det dette som pleier og gjelde ved garanti sak f.eks. Men i praksis er 1liter/1000km MYE..

JørnM_940
14/03/11, 22:24
Det er noe som de fleste produsenter oppgir som "normalt" olje forbruk, inkl. volvo så vidt jeg vet. Vertfall er det dette som pleier og gjelde ved garanti sak f.eks. Men i praksis er 1liter/1000km MYE..
Det er mye ja.. er jo samme som mellom 0,5-1L olje per tank bensin man kjører gjennom:p