PDA

Vis full versjon : Fjusker på tomgang og ryker svart! Noen som vet?



jbolaisen
13/03/11, 20:13
Hei! :) Bilen gikk helt fint for 7 dager siden ca, så begynte den å fjuske litt! Fjusket veldig mye når den var kald på høyt turtall, så kom den seg når den ble varm men fjusket på tomgang! Den ryker utrulig mye svart, også høres det ut som det står en støvsuger og suger på filtret på tomgang :confused:
Også når jeg skulle hjem fra arbe en dag kom jeg 10 meter, så stoppet den helt! Når jeg startet hørtes det ut som den gikk på 2 sylindre. Så da var jeg oppe med registret og byttet reima og strammeren, og så at strammren var litt bøyd? :confused: Og etter registerbytte, så fjusket den, men kom seg etter en liten kjøretur! Men så ble den bare værre og værre, nå ryker den svart og fjusker på tomgangen, men helt fint på turtall? :confused:

Tok også en komp test i dag, på varm motor vel og merke! Fikk alt i fra 11.8 b - 12.6 bar..

Har byttet: Fordeler, rotor, tennkabler (alt er orginalt), også var jeg oppe med lambda sonden og pluggene og renset de! Og de var helt sotet igjen :confused:

R.G
13/03/11, 21:08
åssen bil? lest av feilkoder?

kermitt
13/03/11, 21:10
du har alt for feit blanding. sjekka bensintrykk?

jbolaisen
15/03/11, 07:29
Volvo 940 1991, med ettermontert fk 1998, så får ikke til å lese ut feilkoder.
Får sjekke bensintrykket i dag! :)

jbolaisen
15/03/11, 20:06
Fikk sjekket bensintrykket i dag, hadde 3 bar når bilen gikk, og 3,5 bar når jeg nappet ut slangen på vacuumen! Den går litt finere på tomgang noen ganger, og ryker ikke fult så svart.. Men noen ganger fusker den som f og ryker svart :confused:

Så at det lekker kjøleveske imellom toppen og blokka, men ikke noe ekstremt.. Har runnet litt, men ikke mye! Men skal dette ha noe og si? Ettersom komp testen viste bra?

Også så jeg at pakningen på innsuget var våt, så ut som den gikk i oppløsning! Men skal den ikke gå opp på tomgang hvis den evt tar inn falskluft?

boman
15/03/11, 20:27
Spray startgass på innsugspakningen, hvis turtallet varierer da bytter du den.
Den trenger ikke nødvendigvis å gå noe merkbart opp på tomgang om den trekker falskluft. Bilen min trakk litt falskluft før, men merka ingen ting på tomgang.

jbolaisen
15/03/11, 20:38
Spray startgass på innsugspakningen, hvis turtallet varierer da bytter du den.
Den trenger ikke nødvendigvis å gå noe merkbart opp på tomgang om den trekker falskluft. Bilen min trakk litt falskluft før, men merka ingen ting på tomgang.

Okei! Men røyk det svart av din?

boman
16/03/11, 10:53
Nei ikke som jeg vet om, men jeg hadde bare en bitte liten luft lekkasje langt ute på noe vakuumslanger og merka kun fusking når jeg ga flatt jern.

Har du noen feilkoder (lyser lampa)?

jan_m
16/03/11, 21:45
sprekt topp?

jbolaisen
16/03/11, 23:15
Okei! Er ingen feilkodelampe nei! Men kan lambda skape så mye problemer?

Pakningen på innsuget var liksom så svulmet opp, så ut som det hadde sprutet litt kjøleveske fra toppakningen! Har bestandi sett at det har lekket frostvæske, så kan det hende at innsugspakningen ikke tåler frostvæske og nå er så svulmet opp at den trekker inn falskluft på innsuget?

Espen-K
16/03/11, 23:42
jeg hadde 1-1-3 feilen på min og den ble borte etter jeg byttet innsugspakningen og fikk tettet lekasjen av kjøleveske fra termostathuset.
tror ikke innsugspakningen er glad i kjøleveske nei