PDA

Vis full versjon : 850 Mister effekt



s80
13/03/11, 12:16
Har kjøpt ny bil, og på turen hjem oppdager jeg følgende:
Bilen har en 2,0 liter med 126 hester og automatgir, ca. 200000 kmst.
Det var på en bratt stigning at jeg oppdaget dette. Bilen giret (automat) til 3. gir med turtall på ca. 3000 opm. Jeg prøvde å gi mere gass, men det virket som den ikke hadde lyst til mere. Den oppførte seg sånn at den holdt igjen. Etter at jeg begynte på nedoverbakke, så kom den seg igjen.
Hadde det samme igjen mot motbakke. Den ble veldig slapp liksom. Hadde dette "noen ganger" på en strekning på 54 mil. Den fungerer veldig bra stort sett uten at noen ganger ved bratte lange stigninger, så har den veldig dårlig kraft.

Hva kan dette være???

Kjell V70
13/03/11, 13:50
Den orker vel faktisk ikke mer tenker jeg. Drar ikke akkurat skinnet av pølsa den motoren, svigers har samme motoren med automat(i en v70) og det er ikke mye fres i den når det kommer til en bakke... :)

JørnM_940
13/03/11, 14:05
Men den skal vel uansett gire seg lenger ned?

Kjell V70
13/03/11, 14:50
Jo skal vel gire lavere hvis man tramper kickdown, og vil vel tro at den skulle gira til 2.gir sånn bakkene høres ut...

s80
13/03/11, 15:54
Takker for svar. Jeg er ett halvt hundre år, og har i disse tider hatt 25 stk Volvo av forskjellig type. Jeg vet at disse motorene ikke er som en med turbo og det hele, og det er heller ikke det jeg er ute etter. Hadde nå en lik med manuell, og for meg så er disse bra nok, men den var det ikke noe problemer med i oppoverbakker. Den hadde kmst 302000.
Kunne tenke meg å vite mer om mitt spørsmål i første innlegg.

Folkvord
13/03/11, 16:18
hehe, det er nok som han kjell v70 sier, den er LATT som fy, manuelgir er sprekere pga utvekslinga i en automat er mye høgere, så enten går kassa i nødprogram, men si dn ikke ville lengre ned en 3 gir så kansje dumt spørsmål men den stod ikke i vinter program?

eller så er kansje kassa slitt og den går i nødprogram kansje? hvilken fart hadde du åpp? prøvd og tvangskjøre den med og dra spakken ned i l? da girer den ned til det lågeste giret den kan, alt avheniger av hvilken fart du har.
men hvilke mod er det? for er forskjellige kasser på den eldre typen og face liften

lyngen
13/03/11, 17:05
får den nokk bensin?

s80
13/03/11, 18:31
Den har dette bare av og til. I noen bakker går den uten problem, og noen ganger holder den igjen. Den står for øvrig ikke i vinterprogram. (60 kmt). Bilen er for øvrig akkurat rundet 200000 km.

Ola Hagen
13/03/11, 21:16
jeg har samme motoren, syntes motoren var voldsomt dau... er ikke helt sikker på at jeg har blitt kvitt problemene, men jeg mener å føles at motoren ble noe kvikkere etter bytte av TENNplugger og luft filter og hele pakka.

Hvis du har kjøpt ny bil, så kan det jo ikke skade å bytte plugga siden det er veldig variert over hvem som bytter og avstanden mellom hver gang det blir bytta.

Jeg måtte i allefall gire ned i bakker i 80km/t før, men har ikke trengt det noe særlig nå etterpå.

Har eid bilen siden i sommeren.

men har litt på følelsen på den automaten din ikke girer riktig i forhold til belastning og turtall... Lyser det ingen feilkoder?

Testdriver
13/03/11, 21:18
jeg har samme motoren, syntes motoren var voldsomt dau... er ikke helt sikker på at jeg har blitt kvitt problemene, men jeg mener å føles at motoren ble noe kvikkere etter bytte av glødeplugger og luft filter og hele pakka.

Hvis du har kjøpt ny bil, så kan det jo ikke skade å bytte plugga siden det er veldig variert over hvem som bytter og avstanden mellom hver gang det blir bytta.

Jeg måtte i allefall gire ned i bakker i 80km/t før, men har ikke trengt det noe særlig nå etterpå.

Har eid bilen siden i sommeren.
Håper det er tennplugger du mener...

Ola Hagen
13/03/11, 21:21
Håper det er tennplugger du mener...

off ja, mente tennplugger :p

driv bare med scania dieselmotorer om dagen så, jeg glemmer meg litt for mye...

Testdriver
13/03/11, 21:22
Da er det fort gjort å glemme seg litt ;)

Espen69
13/03/11, 22:21
Min S70 '98 med 190KKm er også rimelig lat og nærmest fri for moment. MÅ ha minst 3000 rpm skal jeg holde rundt 80 opp stigninger på hovedveier. Stort sett girer den ned når det trengs, men med et kick på pedalen skriker den til - uten at allverden skjer.. Lever med det - den har fraktet folk i 13 år - og jammen skal den få frakte meg dit jeg skal i et bedagelig tempo og med et forbruk på litern + med egg under foten! Hatten er plassert synlig i hatthylla slik at andre bilister tar hensyn..;)

Folkvord
13/03/11, 23:56
etter min mening så er dem ganske latt:P men sjift bensinfilter;-) så sga du kansje se at det meste ordner seg, kan tyde ganske møje på det;-)

Tore
14/03/11, 16:02
Bensinfilter, tennplugger, fordeler, rotor, pluggledninger, luftfilter; dersom alt dette er i orden kan man begynne å undre på hva som er feil...

s80
14/03/11, 17:46
Det ble nevnt av tidigere eier at han har nylig skiftet plugger og luftfilter. Har en liten exhaust lekasje. Kanskje det er dette som kan forårsake den latskapen den har av og til (falskluftinntak).
Kjørte i dag til å fra jobb uten noen problemer. Tenkte kanskje å tilsette QMI automat tilsettning. Har en box stående og skal prøve til helgen. Det er sikkert ikke skiftet bensinfilter på den, så mulig dette har litt med dette å gjøre også. Skal på service i påska tenkte jeg, så kan hende det kan føre til forbedringer.
Så langt takker jeg for fine svar. Håper det er andre som kanskje har hatt samme symtomene også kan komme med tips.

roarrr
14/03/11, 18:42
Har en V70 fra -98 med denne motoren, og jeg kan nok si, at faren for whiplash ved kickdown, er betydelig overdrevet.
To litern er lat, men min den girer seg ned (aut) selv, fint i motbakker, og holder 80-90 fint i lange motbakker, uten å gi spesielt mye gass.

I begynnelsen, så ga jeg mye gass, men fant fort ut at det ikke hadde noe for seg, så nå lar jeg bilen jobbe selv, den girer pent og mykt.

Kanskje du må trykke hardt inn i gulvet, for å få bilen til å gire seg enda mer ned, isåfall skulle kanskje kick-down wiren ha vært justert, det KAN ligge en feil der også.

Ellers så er rådene med tenningsdeler, bensinfilter og luftfilter, fine å ta med seg.

ola normann
15/03/11, 08:07
Litt ot....

Utifra hva jeg har blitt fortalt så er det ikke noe kick down vaier på 850/x70, kick down'en er elektronisk.

Nilsebu
15/03/11, 14:40
elektronisk kickdown ja. Kan legge til på min bil. 2,0 turbo, hvis jeg holder 80 i bratte bakker så må foten ganske langt ned for å få bilen til å gire i eco, sport er litt bedre å bruke da.

850GLTsilver
17/03/11, 23:41
Litt ot....

Utifra hva jeg har blitt fortalt så er det ikke noe kick down vaier på 850/x70, kick down'en er elektronisk.

Sitter kockdownbryter på gassvaieren rett ved der den forsvinner inn gjennom torpedoveggen. Tviler på at den sitter der uten å være koblet til noe :D