PDA

Vis full versjon : Kvalitet og priser på Continental-dekk levert i Norge / dimensjon 235-50 R18

SagaPer
12/03/11, 18:19
Jeg skal kjøpe sommerdekk og har fått tilbud på 4 stk Conti Cross Contact i dimensjon 235/50 R18 hos en lokal Volvo-forhandler i Norge til en pris som jeg synes er meget høy (ca kr 2.800 pr stk).

Da jeg spør forhandleren om hvorfor deres priser (inkl 40% rabatt på veiledende pris) ligger langt over prisene hos www.dekkonline.com får jeg følgende svar:

”Eg har snakka med Continental Norge ang. dette. Dei sa følgande: Dekkonline er eit tysk selskap som selger millionvis av dekk rundt om i Europa uten mellomledd. Det ein må være obs på, er at dei ikkje spesifiserer kva marked (sør- europa, mellom-europa, nord-amerika eller norden) dekket skal til. Ein bør også sjekke prod.dato (datostempling står på dekka). Det er slik at kvart marked har forskjellige gummiblandingar og egenskaper. Dekka som skal til Norden har egne spesifikasjoner .Dette er fordi at dekket skal ha egenskaper som passer til vegnettet , lavere temperaturer, annan type slitasje, slitestyrke, osv. Vi som forhandler har ein del forpliktelsar over for kundane slik som reklamasjoner, ansvar etc. Dette er også ting som ikkje alle tenker på.”

Jeg har sendt e-post til Dekkonline.com med dette spørsmålet: Leverer dere samme kvalitet på nevnte Continental-dekk som Continental Norge leverer gjennom lokale forhandlere i Norge?

Det er disse dekkene jeg vurderer å kjøpe til min Volvo XC70 D5 2009 modell:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=60924387.129.15008&typ=R-148140&ranzahl=4&Breite=235&Herst=Continental&Quer=50&Felge=18&Speed=V&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

Noen her på forumet som VET noe om det finnes forskjell på Continental-dekk som selges gjennom lokale forhandlere i Norge og dekk som selges via Dekkonline.com (til kunder i Norge)?

PS: Har ikke fått svar fra Dekkonline.com ennå.

Børge Vikebø
13/03/11, 10:54
Utfra hva jeg vet, så skal det ikke være forskjell på disse dekkene. Kjøpte selv Goodyear Exxelence via min forrige jobb som henter dekk direkte fra fabrikk uten mellomledd og fikk disse til god pris.

Datostemplingen tilsa at dekkene jeg fikk var kun noen uker gamle.
Min bror kjøpte komplett hjulpakke til sin V70 med Nokian RSI, de også med relativt fersk dato og identisk mønster som "norske" RSI-dekk..

I søreuropa er det vel mere vanlig med såkalte helårsdekk type m+s.... Kan det være slikt han tenker på.

SagaPer
13/03/11, 12:00
Påstanden ang prisforskjell i svaret fra forhandler (og Continental Norge) var denne:

"Det er slik at kvart marked har forskjellige gummiblandingar og egenskaper. Dekka som skal til Norden har egne spesifikasjoner. Dette er fordi at dekket skal ha egenskaper som passer til vegnettet, lavere temperaturer, annan type slitasje, slitestyrke, osv."

Dette er jo en påstand som det skulle være interessant å få bekreftet eller avkreftet...

I Norge så opererer altså Continental med en veil pris på kr 4.800 på dekket jeg omtaler. Dekkonline.com selger (tilsynelatende) samme dekket for kr 1.800 (inkl frakt) til kunder i Norge.

Jeg klarer ikke å fatte denne prisforskjellen...

SagaPer
14/03/11, 14:49
Her er svaret jeg fikk fra Dekkonline.com den 14.03.2011:

"God dag Herr Lund,

Vi meddeler deg at vi er autorisert å selge dekk i hele Europa. Alle dekkene som vi selger er merket med E. I noen år har det vært pålagt at dekk som blir solgt innenfor EU skal følge visse, strenge retingslinjer. For å oppfylle kravene skal det følges en høy kvalitetsstandard. Dette indikeres med forkortelsen "E" eller "e" avmerket på dekkets sidevegg.

Kanskje personellet fra et verksted kan gi deg bedre råd angående dekkmodellen du ønsker å bestille. Ellers kan du lese mer om denne modellen på vår annen nettside: www.dekktest.com. Der finner du tilbakemeldinger fra våre kunder som har brukt forskjellige dekkmodeller.

Dekkene som vi selger er ikke eldre enn 2 års gammel.

Hvis du ikke er fornøyd med dekkene du får, har du muligheten å returnere disse innen 15 dager, men disse må ikke være montert.

Hvis du har andre spørsmål vennligst t akontakt med oss på nytt.

Tusen takk for din forståelse.

Ha en forsatt fin dag!
Med vennlig hilsen,

Katalin Kopeczi
Delticom AG"

Kommentarer fra noen som kjenner denne businessen?

Børge Vikebø
14/03/11, 23:34
Kan sjekke Contidekkene mine som jeg har til sommerdekk..

Børge Vikebø
14/03/11, 23:39
fant link her med litt info, men dette er jo fra importørene... De gir noen hint om sjekkpunkter iallefall..

Børge Vikebø
14/03/11, 23:48
Kikket litt på Continental sine sider, og for meg ser det ut som om sommerdekk er like, men forskjellene ligger i vinterdekk.. På deres tyske sider finner man ikke noen av de modellene som ligger på den norske siden, mens på sommerdekk er det stort sett likt...

Christian
15/03/11, 00:08
Kan legge til at jeg har handlet endel dekk fra Dekkonline, og at det er en seriøs bedrift, selvom de bruker google translate i kundedialoger. Jeg har ikke testa kvalitetsdekka dems, så det skal jeg ikke uttale meg noe om.

gull pilen
15/03/11, 08:14
sålenge dekket heter det samme som her i norge er det samme greien...
mangen som har blitt "lurt" av nokian vinterdekkene deres(de har ikke hakkapelitta R, slik som alle vil ha)

HansM
15/03/11, 17:42
sålenge dekket heter det samme som her i norge er det samme greien...
mangen som har blitt "lurt" av nokian vinterdekkene deres(de har ikke hakkapelitta R, slik som alle vil ha)
Etter litt surfring betyr noe dette. Disse dekkene er laget for disse merkene, men for Ola Dunk dekkene nøyaktig like ut, men har andre egenskaper laget spesielt for et merke.
A0 - Orginal dekk for Audi
M0 - Orignal dekk for Mercedes-Benz
N* - Betyr orginal dekk for Porsche

Står mer om disse tingene her
http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=23
EDIT: http://www.michelin.no/no/auto/popup_specif_pne.jsp?codeRubCour=22002&codePage=AUTO_TSM_SPEC

Her man kan lese ut hvor hen dekket er laget ut fra DOT-koden (http://www.tirebusiness.com/subscriber/databook/tirecodes.html)