PDA

Vis full versjon : Hva trenger jeg for å koble til min iphone4.



Turbotarzan
12/03/11, 02:00
Har akkurat kjøpt meg en v70 2007 mod og der sitter det en HU 650 spiller. Forrige eier har instalert ett nokia bilmonteringssett. Jeg får brukt tlf på BT og stereo demper ved oppringning men ønsker å koble til tlf for å spille av mp3. Må det nødvendigvis ligge noe klart for å koble til en jack ledning? eller trenger jeg noen egen boks mellom iphone og stereo. Det eneste behovet jeg har er å spille av musikk fra tlf. Og ønsker ikke å bruke en fm sender. Spent på svar :)

Hans K

DKSL
23/03/11, 10:45
Har akkurat kjøpt meg en v70 2007 mod og der sitter det en HU 650 spiller. Forrige eier har instalert ett nokia bilmonteringssett. Jeg får brukt tlf på BT og stereo demper ved oppringning men ønsker å koble til tlf for å spille av mp3. Må det nødvendigvis ligge noe klart for å koble til en jack ledning? eller trenger jeg noen egen boks mellom iphone og stereo. Det eneste behovet jeg har er å spille av musikk fra tlf. Og ønsker ikke å bruke en fm sender. Spent på svar :)

Hans K

Jeg fikk selv originalt montert iPod kabel fra Volvo på min "gamle" 07-modell V70. Dette kostet ca 4500,- inkl montering.

Jeg har gjort mye research opp mot utallige Volvo forhandlere i Norge og Sverige for å sjekke mulighetene med kabelen også for fremtiden, da den fikk noen begrensinger etter min montering i 2007. Summasummarium så er konklusjon og min erfaring som følger:
- Dette er en kabel med "omformer/forsterker" som kables inn til HU 650 og kommer ut mellom forsetene i "armleneboksen". Gir forresten en meget god lyd ut.
- Denne støtter kun iPod frem til siste modell i 2007, dessverre. Den spiller nyere iPod uten problem, men lader de ikke.
- Den spiller og toner ned lyden når det ringer på alle iPhones og den tar også spillelister på iPhones. Desverre lader den ikke telefonen, verken 3G, 3GS eller 4. Har selv testet dette ut.
- Det fins ingen oppdatering av firmware for iPhone eller HU-650.
-Apple endret strømutvekslingen fra 2008 og det er dette som har gjort at denne løsningen ble umoderne med en gang den kom. Fra 2008 ble det i stedet satt inn USB kobling.

Det finnes tredjeparts iPod/iPhone kabler som fungerer bedre også opp mot HU-650. Dessverre er det ingen i Norge som jeg har fått kontakt med, som har efaring med dette. I USA er det mange :)

I tilfelle du skulle bestemme deg for å montere dette:
For å lage spilliste må de sorteres med nummerering for at HU-650 skal håndtere de. Opptil 9 spillister. må lagres som :
1 Pop
2 Rock
3 Diverse
osv osv

Jeg vil uansett anbefale deg å gjøre det, for lyden og enkelheten er konge. Har i dag en origginal USB ledning i min XC90 og personlig syns jeg ikke denne gir den samme lydkvaliteten og hurtigheten i valg av spor, track m.m som den gamle ipod løsningen.

Mulig jeg bare er nostalgisk....

Her er noen bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2273.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2274.jpg

Turbotarzan
25/03/11, 18:27
Takker for svar. Må nok tenke meg litt om for å finne ut hva jeg skal bruke. Men takk for info i alle fall.

HK