PDA

Vis full versjon : Kjølevæske lekkasje 960 3.0, 1993 mod



ams
11/03/11, 20:50
Har fått en kjøle væske lekkasje på motoren. Det er lekker på "baksiden" av motoren inn mot torpedo veggen. Har prøvd å kikke med tann-lege speil, spesielt rundt der hvor slangene til varme registeret kommer ut. Men sliter litt med å lokalisere lekkasjen.


Eller har et bilde av den siden av motoren?? Håpet på at det var en av slangene til varme registeret. Men det ser ikke slik ut.

Håper noen har noen tips til meg??

volvo24v
12/03/11, 18:04
Har fått en kjøle væske lekkasje på motoren. Det er lekker på "baksiden" av motoren inn mot torpedo veggen. Har prøvd å kikke med tann-lege speil, spesielt rundt der hvor slangene til varme registeret kommer ut. Men sliter litt med å lokalisere lekkasjen.


Eller har et bilde av den siden av motoren?? Håpet på at det var en av slangene til varme registeret. Men det ser ikke slik ut.

Håper noen har noen tips til meg??

De samme problemet som jeg hadde på min 960. 2,5 liter
Prøvde og lokalisere lekasjen ved toppen in mot torpedovegg, sette på trykk på kjølesystemet og fant til slutt ut at de var topp pakningen som var gåen.

ams
12/03/11, 21:18
Takk for svar. Da er ikke jeg den eneste med samme beslutning hvertfall :)

Jeg har i løpet av dagen kommet til mulig samme som du, topp pakning.. Kikket speil, men det er trangt ja.. Mistenker hvertfall sterkt topp pakningen. Har ikke satt trykk på systemet, men det er et alternativ ja. Kan ikke skjønne hvor andre steder den skal lekke i så fall.

Skiftet du pakningen selv?? Er jo endel jobb. Trengs det noen form for evt spesial verktøy?? Og må boltene skiftes??

Skifta tidligere i år innsugspakning. Men er redd manifolden sitter godt fast ja..

de_icer
12/03/11, 22:39
Jeg høgde en delebil i sommer, og den lakk der vannet går inn til/kommer ut av varmeapparatet.

Vanskelig å spotte når slangene var på, men når slangene var av så man tydelige spor av frostvæske..

ams
12/03/11, 23:41
Takker fortsatt for tips. Er den noen som hadde et bilde av den siden av motoren?? Da kan jeg lettere orientere meg i "tannlege" speilet :)

volvo24v
15/03/11, 21:35
Takk for svar. Da er ikke jeg den eneste med samme beslutning hvertfall :)

Jeg har i løpet av dagen kommet til mulig samme som du, topp pakning.. Kikket speil, men det er trangt ja.. Mistenker hvertfall sterkt topp pakningen. Har ikke satt trykk på systemet, men det er et alternativ ja. Kan ikke skjønne hvor andre steder den skal lekke i så fall.

Skiftet du pakningen selv?? Er jo endel jobb. Trengs det noen form for evt spesial verktøy?? Og må boltene skiftes??

Skifta tidligere i år innsugspakning. Men er redd manifolden sitter godt fast ja..

Kan også sjekke om det er olje i kjølevesken, er en grei jobb og skifte topp pakning på disse motorene :)
brukte ca 6 - 7 timer på dette.
Bytt ut boltene, da dette er strekkbolter.