Vis full versjon : Kva er rett instillingar for å få isfri frontrute i 240
Har problem med at når det snør bra mykje så isar det seg på viskarane og da med tilsvarandre mindre sikt frammover. Prøvde å ha full varme på frontruta, men eg må uansett ut å dunke av viskarane no og da. Er det nokon triks for å sleppe dette, eller må ein berre finne seg i det?
Når jeg har hatt 240 om vintern har jeg alltid hatt alle fire "bryterne" fullt til høyre, og vifta på 2/3 og da har det funka greit.
Men at snø pakker seg på viskern blir man ikke kvitt.
Dissa bruker brøytebil/ambulanser/politi og brannvesen her i telemark mot is/snø på viskerene:)
http://www.thermowiper.no/
Parkere i garasjen og holde seg inne;) Hehe
Når jeg har hatt 240 om vintern har jeg alltid hatt alle fire "bryterne" fullt til høyre, og vifta på 2/3 og da har det funka greit.
Men at snø pakker seg på viskern blir man ikke kvitt.
Ifølge instruksjonsboka (som fulgte med bilen fra 1986) så skal begge bryterne/hjulene på venstre side stå så langt til høyre de bare kan (altså på varm), mens på de to til høyre skal den det står "Floor" på, være helt til venstre, mens den det står "def" på, skal stå helt til høyre.
Ja. Det er for å tvinge det en får av varmluft opp etter start, slik at en prioriterer isfrie ruter først. Så kan en spandere på seg varme på golvet også (floor) når varmen på rutene kjennes "sikker", normalt etter ganske få minutter.
Sånn som Daniel V sier :) Full varme og alt opp mot vinduet ;) Blir veldig varmt med bare å sette vinduet litt på gløtt! Funka på meg i vinter :D
Fekk skifta frontruta på min 240 hos Hurtigruta bilglass i 1996, da fresa dei to striper over hvert viskerblad for å holde viskerbladene is/snøfrie,veit ikke om det fungerte da jeg ikke hadde bilen når vinteren kom,men hørte om flere som sa det fungerte.
Dissa bruker brøytebil/ambulanser/politi og brannvesen her i telemark mot is/snø på viskerene:)
http://www.thermowiper.no/
dette er ingen billig løsning da disse er ganske kostbare. husker ikke hva de koster, men det er dyrt!
Børge Vikebø
13/03/11, 23:04
Problemet er i utgangspunktet av varmen ikke går gjennom ruten og tiner på viskeren. Så når du kjører og har gjerne 10 effektive minusgrader, så er den vesle varmen nyttesløs. Dermed vil det gjerne pakke seg på viskere og eventuellt litt på rutene.
Enkelte bekjente med lang fartstid bak rattet hevder at man ikke skal kjøre full varme på ruten under kjøring, det er da bedre med litt kjøligere luft. Ifølge disse herrene skal det da ikke "klabbe" like lett på viskerene. Har ikke fått sjekket dette ut selv da det selvsagt ikke snør så tett og ofte her på kysten...
Mener det sto at 2/3 på vifta ga fortest varm bil i instruksjonsboka mi, også termostat og airmix på varm, synes det funker best iallefall :)
Men det helt klart beste er defa varmer, garage eller i det minste et pledd over ruta
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.