PDA

Vis full versjon : effekt ved bruk av 3" LMM



Cato
10/03/11, 22:34
Lurte litt på angående 3" Luftmengdemåler på b230et jeg.
er det noe effekt å bare bytte ut den originale med en med 3" fra bmw?
må jeg bruke andre dyser også eller vil bilen gå bedre bare med lmm?
vil den gå rent?

kunne tenkt meg ein kjapp forklaring angående dette:)

Cato
11/03/11, 19:48
ingen som kan forklare litt??

volvo242
11/03/11, 20:39
Kort forklaring blir vel at man bytter luftmengdemåler til 3" når den orginale ikke klarer å måle luftmengden. altså, hvis man pøser igjenom så mye luft at spjeldet i målern når 100% åpning før motoren når 100% av ønsket effekt.. Da magrer motoren ut å du får tenningsbank!

Edit:

Hvis du ikke har trimma så mye at det er nødvendig så vil du ikke ha noe utbytte av å bytte luftmengdemåler heller.. Og hvis den skal byttes så må man også ha chip/dyser tilpasset den nye måleren

Cato
12/03/11, 02:21
Kort forklaring blir vel at man bytter luftmengdemåler til 3" når den orginale ikke klarer å måle luftmengden. altså, hvis man pøser igjenom så mye luft at spjeldet i målern når 100% åpning før motoren når 100% av ønsket effekt.. Da magrer motoren ut å du får tenningsbank!

Edit:

Hvis du ikke har trimma så mye at det er nødvendig så vil du ikke ha noe utbytte av å bytte luftmengdemåler heller.. Og hvis den skal byttes så må man også ha chip/dyser tilpasset den nye måleren

takk for bra svar! har chip..men hvilke dyser anbefaler du? skal hive på en portet 405 topp jeg har liggenes og hva trykk bør jeg kjøre med? må ha litt effekt selvfølgelig..

volvo242
12/03/11, 09:31
Hvis du har en orginal b230et bunndel så er det ikke noe vits å bytte dyser. Bunndelen tåler ikke mer en det orginale oppsettet gir! Ikke kjør mer en ca 1 - 1,1 kg ladetrykk, mindre hvis du har mitsu turbo.

Orginale dyser med chip klarer ca 250 -60 hk. Men som sagt, da sliter bunndelen..

Når du går fra 2,5" til 3" måler så har du en arealøkning på 40% eller noe i den rettningen (det må du regne ut nøyaktig) å da må du øke dysestørelsen tilsvarende. Så finner du vel noen dyser på nett som er i nærheten!

Har sett noen klare ca 400hk med motoronic, men du gjør deg selv en stor tjeneste med å hive på LH2.4 eller datasprut! Motronic er ikke spesielt enkelt å modifisere. LH2.4 vil også gi deg en mye mere økonomisk motor

Cato
12/03/11, 10:33
ok.bunndelen min er solid,..har en b21et motor som jeg bygde i bilen..

Batland
12/03/11, 12:38
skal hive på en portet 405 topp jeg har liggenes og hva trykk bør jeg kjøre med? må ha litt effekt selvfølgelig..
Hvorfor i alle dager skal du hive en 405 topp på en B21 Turbomotor???

Cato
12/03/11, 18:08
Hvorfor i alle dager skal du hive en 405 topp på en B21 Turbomotor???

ka tenkte du på?

Batland
12/03/11, 18:24
ka tenkte du på?
Grunnen, årsaken, teoriene bak dette.
Hvilke forventninger du har og hvorfor du har dem?

Cato
13/03/11, 10:59
Grunnen, årsaken, teoriene bak dette.
Hvilke forventninger du har og hvorfor du har dem?

jeg har blitt anbefalt det av andre,skulle være bedre enn 530 toppen..? kan du forklare litt mer hvorfor ikke?

volvo242
13/03/11, 11:20
jeg har blitt anbefalt det av andre,skulle være bedre enn 530 toppen..? kan du forklare litt mer hvorfor ikke?

b230et har 531 topp! :)

Batland
13/03/11, 12:40
jeg har blitt anbefalt det av andre,skulle være bedre enn 530 toppen..? kan du forklare litt mer hvorfor ikke?
Disse som har anbefalt, hvor gammel er de? 19 år? KAN de noe om motorer? Har de trimmet noe selv som har fungert godt i praksis?
På hvilket grunnlag har de anbefalt?

For å begynne enkelt så synes jeg at du kan finne frem denne toppen, snu den opp ned på ett bord og så legge på B21 topp pakningen.
Hvordan ser det ut synes du?
Viderer er det slik at to av de egenskapene som KREVER at man bruker større innsugskanaler er større motorvolum og høyere kompresjonsforhold.
Som vi ser forklarer dette hvorfor kun 405 0g 531 fungerer på 2,5 - 2,8 L rallycrossmotorer.
På samme måte som disse motorene ikke fungerer godt med en gatevennlig 530 så vil en liten lavkomp. B21 motor fungerer helt elendig med en ALT for gedigen topp.
En god turbomotor går med en GOD høykvalitet turbo med de korrekte egenskaper til DIN motor og ett kraftig amerikansk tenningsanlegg. Foreslår at du vurderer å bruke pengene på disse to ekstremt viktige områdene i stedet for å sløse de bort på oppskrytt 405 og 531 som jeg anser som skrot på en turbomotor. Ja, jeg vet at fra mange til de fleste er uenig. :)

Cato
13/03/11, 16:45
Disse som har anbefalt, hvor gammel er de? 19 år? KAN de noe om motorer? Har de trimmet noe selv som har fungert godt i praksis?
På hvilket grunnlag har de anbefalt?

For å begynne enkelt så synes jeg at du kan finne frem denne toppen, snu den opp ned på ett bord og så legge på B21 topp pakningen.
Hvordan ser det ut synes du?
Viderer er det slik at to av de egenskapene som KREVER at man bruker større innsugskanaler er større motorvolum og høyere kompresjonsforhold.
Som vi ser forklarer dette hvorfor kun 405 0g 531 fungerer på 2,5 - 2,8 L rallycrossmotorer.
På samme måte som disse motorene ikke fungerer godt med en gatevennlig 530 så vil en liten lavkomp. B21 motor fungerer helt elendig med en ALT for gedigen topp.
En god turbomotor går med en GOD høykvalitet turbo med de korrekte egenskaper til DIN motor og ett kraftig amerikansk tenningsanlegg. Foreslår at du vurderer å bruke pengene på disse to ekstremt viktige områdene i stedet for å sløse de bort på oppskrytt 405 og 531 som jeg anser som skrot på en turbomotor. Ja, jeg vet at fra mange til de fleste er uenig. :)

han ene som har hjulpet meg endel mente ihvertfall at jeg ville få mer utav av en 405 topp han har drevet en god del med disse motorene.
men du mener at jeg heller burde bruke 530 toppen? uten å porte eller noe? jeg er i begynner fasen så vil si jeg har veldig lite peiling på trimming enda. så er åpen for tips og sånt :)

Cato
13/03/11, 16:46
b230et har 531 topp! :)

jepp, har den motoren og toppen liggenes.men vil holde det originalt. så er det lett å skifte visst jeg vil at bilen skal være original tilfelle eventuelt salg.

Batland
13/03/11, 17:54
han ene som har hjulpet meg endel mente ihvertfall at jeg ville få mer utav av en 405 topp han har drevet en god del med disse motorene.
men du mener at jeg heller burde bruke 530 toppen? uten å porte eller noe? jeg er i begynner fasen så vil si jeg har veldig lite peiling på trimming enda. så er åpen for tips og sånt :)
Volvo har aldri brukt 405 toppen på en B21 motor og det er det svært gode grunner til. Hvorfor mener denne karen at han kan og vet bedre enn Volvo selv?
Har han forsøkt dette selv i praksis og fått en så klar forbedring av resultatet at han kan bevise det?
Alle topper er serieprodusert så billig som mulig. En lett porting er alltid en fordel. De kvasse kantene på veggene i området rundt ventilstyringene er f.eks ikke spesielt gunstig.

Da vil jeg anbefale at du tenker: "Hva er det som gjør at bilen ikke AKSELERERER så godt som jeg ønsker?" Hvor er problemet? Hvordan løser jeg dette?
Du skal få se at det er veldig lenge til at svaret blir, 530 toppen er for liten. ;)
530 toppen er LANGT bedre enn det folk tror og antar og jeg kan gi deg ett typisk eksempel.
En bilmekaniker og Volvofantast turbotrimmet sin B23 med:
1. GIK turbosats med 2 x Dellorto forgassere og T4 turbo.
2. 405 topp med 48/40 ventiler.
3. Stor intercooler og 3" eksos.
4. Justerte bilen i timesvis på rullende landevei.
Det beste denne presterte var 140 km/t på 201M dragracing.

En annen med 530 topp med 46/38 ventiler, 2 stk Strømbergforgassere på hjemmelaget innsugsmanifold, T4/T3 turbo og presterte nøyaktig det samme med sin B23. Begge kjørte omtrendt samme ladetrykk, kanskje 0,1 BAR MINDRE på sistnevnte. ;)
Slikt ser man til stadighet. 405 og 531 presterer godt i rallycross, men jeg har aldri sett noe imponerende funksjon på mildere gatemotorer, tvert imot.

turbostian
14/03/11, 13:48
hmmm,.. min 230ET har da 405 og den er orginal, =)

Dimmern
14/03/11, 13:52
kjør 405 toppen! :) klart bedre enn 530 398 osv... selvom man er ung kan man ha erfart mye forde! :)

og 405 og 531 er klart bedre, uavhengig av motorvolum....

Dimmern
14/03/11, 14:27
Volvo har aldri brukt 405 toppen på en B21 motor og det er det svært gode grunner til. Hvorfor mener denne karen at han kan og vet bedre enn Volvo selv?
Har han forsøkt dette selv i praksis og fått en så klar forbedring av resultatet at han kan bevise det?
Alle topper er serieprodusert så billig som mulig. En lett porting er alltid en fordel. De kvasse kantene på veggene i området rundt ventilstyringene er f.eks ikke spesielt gunstig.

Da vil jeg anbefale at du tenker: "Hva er det som gjør at bilen ikke AKSELERERER så godt som jeg ønsker?" Hvor er problemet? Hvordan løser jeg dette?
Du skal få se at det er veldig lenge til at svaret blir, 530 toppen er for liten. ;)
530 toppen er LANGT bedre enn det folk tror og antar og jeg kan gi deg ett typisk eksempel.
En bilmekaniker og Volvofantast turbotrimmet sin B23 med:
1. GIK turbosats med 2 x Dellorto forgassere og T4 turbo.
2. 405 topp med 48/40 ventiler.
3. Stor intercooler og 3" eksos.
4. Justerte bilen i timesvis på rullende landevei.
Det beste denne presterte var 140 km/t på 201M dragracing.

En annen med 530 topp med 46/38 ventiler, 2 stk Strømbergforgassere på hjemmelaget innsugsmanifold, T4/T3 turbo og presterte nøyaktig det samme med sin B23. Begge kjørte omtrendt samme ladetrykk, kanskje 0,1 BAR MINDRE på sistnevnte. ;)
Slikt ser man til stadighet. 405 og 531 presterer godt i rallycross, men jeg har aldri sett noe imponerende funksjon på mildere gatemotorer, tvert imot.

GARANTERER at det var gasserne sin skyld, da strombergforgasserne går uansett... mens dellorto gasserne er veldi ømfintlig på justeringer! :)

Batland
14/03/11, 16:03
GARANTERER at det var gasserne sin skyld, da strombergforgasserne går uansett... mens dellorto gasserne er veldi ømfintlig på justeringer! :)
Kult.
Hva legger du bak denne garantien? ;)

volvo
14/03/11, 16:41
kjør 405 toppen! :) klart bedre enn 530 398 osv... selvom man er ung kan man ha erfart mye forde! :)

og 405 og 531 er klart bedre, uavhengig av motorvolum....

Huff. Håpløst innlegg !

Hvis du allerede i ung alder sitter på mye kunnskap og erfaring på dette omerådet - del det med andre, eller la vær å komentere.
Begrunn, forklar og dokumenter dine utsagn !

Et slikt innlegg som dette er jo bare meningsløst, og 0 verdt !

Formel 1 motorer er gromme.
Fh 16 motorer er gromme.
Litt rundt regnet har de samme hk, mer der stopper likheten..
Er Fh 16 motoren gromt i en F1 bil?
Er F1 motoren gromt i en Fh 16?

531 (405) topper kan også være gromme...men til HVA?
Er de gromme samme hvilken rødmotor de sitter på, eller hva slags karakter/hk motoren skal ha?

På samme måte som en sannsyneligvis ikke bestiller største turboen
en kan finne på nettet, når en skal bygge en 8v rødmotor,
er vell poenget til Batland at en også bør velge topp utifra hva slags målsetingen/karakter en ønsker for motoren.
Her har Batland forklart en del om sine synspunkter, erfaringer og meninger.(som er interesant lesning.)

Innlegg som over her kaster ikke akkuratt noe nytt lys over temaet.

Dimmern
14/03/11, 17:45
min mening er at 405 er best.... den blir kanskje bitte litt stor i forhold til 2.1 liter men er nok bra forde!

mitt svar om 405 var til trådstarter. at jeg anbefaler 405 fremfor 530 398 160....

ikke for at dere skulle blande dere!!!

Cato
14/03/11, 19:09
Volvo har aldri brukt 405 toppen på en B21 motor og det er det svært gode grunner til. Hvorfor mener denne karen at han kan og vet bedre enn Volvo selv?
Har han forsøkt dette selv i praksis og fått en så klar forbedring av resultatet at han kan bevise det?
Alle topper er serieprodusert så billig som mulig. En lett porting er alltid en fordel. De kvasse kantene på veggene i området rundt ventilstyringene er f.eks ikke spesielt gunstig.

Da vil jeg anbefale at du tenker: "Hva er det som gjør at bilen ikke AKSELERERER så godt som jeg ønsker?" Hvor er problemet? Hvordan løser jeg dette?
Du skal få se at det er veldig lenge til at svaret blir, 530 toppen er for liten. ;)
530 toppen er LANGT bedre enn det folk tror og antar og jeg kan gi deg ett typisk eksempel.
En bilmekaniker og Volvofantast turbotrimmet sin B23 med:
1. GIK turbosats med 2 x Dellorto forgassere og T4 turbo.
2. 405 topp med 48/40 ventiler.
3. Stor intercooler og 3" eksos.
4. Justerte bilen i timesvis på rullende landevei.
Det beste denne presterte var 140 km/t på 201M dragracing.

En annen med 530 topp med 46/38 ventiler, 2 stk Strømbergforgassere på hjemmelaget innsugsmanifold, T4/T3 turbo og presterte nøyaktig det samme med sin B23. Begge kjørte omtrendt samme ladetrykk, kanskje 0,1 BAR MINDRE på sistnevnte. ;)
Slikt ser man til stadighet. 405 og 531 presterer godt i rallycross, men jeg har aldri sett noe imponerende funksjon på mildere gatemotorer, tvert imot.

hører på deg jeg.. men har ikke lyst å legge alt for mye penger i trimmingen ennå. vil bare at den skal gå litt bedre, så fikse bilen opp utseendemessig.

bør jeg bare porte originaltoppen litt,nye dyser? (isåfall hvilke?) så 3" lmm..? har 3" eksos,chip osv nå. men vil vente med datasprut en stund til.

Batland
15/03/11, 08:43
Her har Batland forklart en del om sine synspunkter, erfaringer og meninger.(som er interesant lesning.)
Takk.
Det er kjekt å høre og hovedgrunnen til at jeg poster.
Folk må selvsagt gjøre nøyaktig som de vil, men det er en fordel om man får tilgang til alternativ info slik at man "tvinges" til å tenke gjennom saker og ting FØR man tar en endelig avgjørelse og evt. velger å kjøpe unødvendig møkk likevel. :)

Batland
15/03/11, 08:47
min mening er at 405 er best.... den blir kanskje bitte litt stor i forhold til 2.1 liter men er nok bra forde!

mitt svar om 405 var til trådstarter. at jeg anbefaler 405 fremfor 530 398 160....

ikke for at dere skulle blande dere!!!
I tillegg til at kanalene er ALT for store, Hvilken toppakning synes du at man skal bruke med 405 topp på en B21 da?
Den til B21 som passer blokken eller den til B23 som passer toppen og lager en stygg motkant for den innstrømmende luft/bensin blandingen?

Batland
15/03/11, 08:54
hører på deg jeg.. men har ikke lyst å legge alt for mye penger i trimmingen ennå. vil bare at den skal gå litt bedre, så fikse bilen opp utseendemessig.

bør jeg bare porte originaltoppen litt,nye dyser? (isåfall hvilke?) så 3" lmm..? har 3" eksos,chip osv nå. men vil vente med datasprut en stund til.
Det er en ærlig sak.

Ja, det mener jeg. Hvis 530 toppen portes i kanaler og forbrenningkammer som tidligere beskrevet så FÅR du en en merkbar forbedring.
Hovedproblemet mitt med disse motorene er, i tillegg til det høye kompresjonsforholdet, de fullstendig håpløse originalturboene som har ALT!! for små turbiner. En 4 sylindret 2,3 L motor TRENGER minst 60 mm turbinhjul slikt som bl.a T3 turboene har, og Turbonetics sitt 10 bladers T3 hjul er best.
Jeg mener at dette bør prioriteres veldig høyt.
Det er absolutt HAUGER av dysealternativer, men her er noen eksempler på helt tradisjonelle dyser som jeg mener er bedre enn de to "grønndysene" som ofte brukes;
http://www.summitracing.com/parts/ACC-150144/
http://www.summitracing.com/parts/SUM-240042-1/
http://www.summitracing.com/parts/HLY-522-4201/
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1305.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1306.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1307.jpg

Dimmern
15/03/11, 08:59
I tillegg til at kanalene er ALT for store, Hvilken toppakning synes du at man skal bruke med 405 topp på en B21 da?
Den til B21 som passer blokken eller den til B23 som passer toppen og lager en stygg motkant for den innstrømmende luft/bensin blandingen?

405 å b21 blir jo litt feil, det kan jeg si meg enig i :) men la ikke merke til at han hadde b21 før jeg så første posten..
men jeg mener i hvertfall om man har en original motor da, og har f.eks en 530 topp. og om man da setter på en 531/405 så vil man merke forskjell! :)

Batland
15/03/11, 09:16
405 å b21 blir jo litt feil, det kan jeg si meg enig i :) men la ikke merke til at han hadde b21 før jeg så første posten..
men jeg mener i hvertfall om man har en original motor da, og har f.eks en 530 topp. og om man da setter på en 531/405 så vil man merke forskjell! :)
Å ja, det vil man merk ja.
405 toppen har f.eks større forbrenningskammer enn de andre toppene så i tillegg til at de store kanalene saboterer den viktige gasshastigheten så mister man også litt kompresjonsforhold. :(
Kombinert med 152 mm lange råder så går det fra vondt til værre.

Dimmern
15/03/11, 09:19
Å ja, det vil man merk ja.
405 toppen har f.eks større forbrenningskammer enn de andre toppene så i tillegg til at de store kanalene saboterer den viktige gasshastigheten så mister man også litt kompresjonsforhold. :(
Kombinert med 152 mm lange råder så går det fra vondt til værre.

syns nå det høres rart ut at den skal være "dårligere" men det er jo litt smak å behag også egentlig ;)

Batland
15/03/11, 09:29
syns nå det høres rart ut at den skal være "dårligere" men det er jo litt smak å behag også egentlig ;)
Poenget er det at toppene har forskjellige egenskaper. 405/531 har egenskaper som ikke kommer til sin rett på en "lavkomp" motor med mild kam, ett kjipt originalt innsugsystem og en gjenommsnittlig driftstilstand med 1/4 gasspådrag og 3000 o/min.
Egenskaper som ikke kommer til sin rett saboterer vanligvis på andre områder.

Dimmern
15/03/11, 09:31
Poenget er det at toppene har forskjellige egenskaper. 405/531 har egenskaper som ikke kommer til sin rett på en "lavkomp" motor med mild kam, ett kjipt originalt innsugsystem og en gjenommsnittlig driftstilstand med 1/4 gasspådrag og 3000 o/min.
Egenskaper som ikke kommer til sin rett saboterer vanligvis på andre områder.

jeg ser ikke helt det du mener, siden jeg har 405 topp, på orignal bunndel kunn h råder. og det går jo mye bedre enn 530n jeg hadde :)

EDIT: riktig nok er 405 toppen en del grommere :)

Batland
15/03/11, 09:37
jeg ser ikke helt det du mener, siden jeg har 405 topp, på orignal bunndel kunn h råder. og det går jo mye bedre enn 530n jeg hadde :)

EDIT: riktig nok er 405 toppen en del grommere :)
Velger å quote Clinter´n; "(That) sounds amazing to mee." :D

Tomme
15/03/11, 12:16
Veldig innteresant lesing dette, men jeg får jo ett spørsmål selfølgelig.. :p
Har jo hørt mye bra om 531 toppen til volvo, er det bare i denne sammenhengen den ikke blir anbefalt? Og eventuelt, hvilken topp mener dere er bra? Har selv en B230FK motor.. :)

session
15/03/11, 12:59
Da har du sikkert en 530 topp som du klarer deg en go stund med. Hvis du gjør som skrevet over her og pusser og går over toppen innvendig har du en grei topp hvis du ikke skal opp i høye effektutak:-) ET kom med 531 og A kam(?) med noe mere hk, det kan skyldes toppen, ett par cc større dyser, noe mere ladetrykk. Men toppen aleine klarer ikke 35hk mere på en org volvo på samme ladetrykk:-)

Batland sitter vel klar til og halshøgge meg på eventuelle feil:-P

Tomme
15/03/11, 13:02
Da har du sikkert en 530 topp som du klarer deg en go stund med. Hvis du gjør som skrevet over her og pusser og går over toppen innvendig har du en grei topp hvis du ikke skal opp i høye effektutak:-) ET kom med 531 og A kam(?) med noe mere hk, det kan skyldes toppen, ett par cc større dyser, noe mere ladetrykk. Men toppen aleine klarer ikke 35hk mere på en org volvo på samme ladetrykk:-)

Batland sitter vel klar til og halshøgge meg på eventuelle feil:-P

Hehe, ja vi får vente å se.. :P
Men, det virker som batland har endel peiling da, det skal han ha.. :)
Med tiden satser jeg på å nå 300-350 hk, å da må det gjøres endel med toppen har jeg hørt.. :)

session
15/03/11, 13:41
Ligger bremsepapirer på 430hk ca i motor med org 531 og grenrør og kg2t kam her. Sikker noe mere og hente hvis du porter og bruker en annen kam og custom grenrør. Men det er jo bevis på at det går ann:-)

Dimmern
15/03/11, 14:35
Batland: hvorfor tror du alle volvo original bilene kjører med 405 eller 531 topper?
de har originale motorer, kun små enkle ting som blir gjort. og der er det ikke mange som kjører med 530/398/160.....

gull pilen
15/03/11, 14:57
uansett holder 530 toppen til hvertfall like mye som lh 2.4 gjør så ingen problem å bruke den....

Batland
15/03/11, 18:09
Veldig innteresant lesing dette, men jeg får jo ett spørsmål selfølgelig.. :p
Har jo hørt mye bra om 531 toppen til volvo, er det bare i denne sammenhengen den ikke blir anbefalt? Og eventuelt, hvilken topp mener dere er bra? Har selv en B230FK motor.. :)
Det har du nok ja, men tenk gjennom hva du har hørt om hvem du har hørt det fra.
En ting som enhver ungdom garantert overser er mulighetene for at Volvo har gjort valg for å REDUSERE diverse uønskede egenskaper og jeg kan gi ett eksempel.
Hvis man sjekker en god gammel AT sats så leveres denne med R-sport fordeleren. Jeg har lagt merke til at mange velger denne i den tro at den er gunstig for effekt og dreiemoment. Slik jeg ser det er dette nøyaktig omvendt av sannheten. Volvo valge denne for å redusere dreiemomen og spool up slik at ikke clutchen slurte, alle foringer ble voldtatt og at bilen ble direkte farlig på vått føre.
Min erfaring er iallefall at bilen blir en god del raskere og sterkere med en lett tilpasset 185 fordeler.
Ja, B230ET har 531 topp, men den har også høyest effekt og best turbo. Jeg utelukker derfor slett ikke at Volvo valge å bruke 531 toppen for at ikke motoren skulle bli alt for sterk på lave og moderate turtall.
DÉT er det nok ikke så mange som tenkt på. ;) :D

Batland
15/03/11, 18:15
Da har du sikkert en 530 topp som du klarer deg en go stund med. Hvis du gjør som skrevet over her og pusser og går over toppen innvendig har du en grei topp hvis du ikke skal opp i høye effektutak:-) ET kom med 531 og A kam(?) med noe mere hk, det kan skyldes toppen, ett par cc større dyser, noe mere ladetrykk. Men toppen aleine klarer ikke 35hk mere på en org volvo på samme ladetrykk:-)

Batland sitter vel klar til og halshøgge meg på eventuelle feil:-P
Volvo har en trist kam som heter T for turbo. De fleste turbomotorer går med denne som påstås å ha ett maks-effekt-potensiale på ca. 220 hk.
B230ET går som du sier med A-kam og denne kammen påstås å ha ett maks-effekt-potensiale som er hele 100 hk større, altså 320 hk. Kambyttet betyr derfor desidert mest for effekten.
I tillegg går B230ET med T3 turbo og derfor 60 mm turbinhjul.
Ser ikke at 531 toppen tilfører noe som helst positivt i tilfeller som disse.
Ta en titt på dette bilder som viser begynnelsen på det arbeidet som er nødvendig for å få en 531 topp til å fungere godt, selv på en 2,5 L motor. Innsugskanalene MÅ!! fylles med Epoxy for å blir MINDRE! Kanalene er som vi ser ALT for store orginalt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1394.jpg

Batland
15/03/11, 18:24
Hehe, ja vi får vente å se.. :P
Men, det virker som batland har endel peiling da, det skal han ha.. :)
Med tiden satser jeg på å nå 300-350 hk, å da må det gjøres endel med toppen har jeg hørt.. :)
En bekjent bremste 404 hk på en 530 topp portet som tidligere beskrevet og isatt 38 mm eksosventiler og bilen presterte ganske bra som bruksbil og på 201 M.
Senere, i forbindelse med bytte av stempelfjærer, ble 530 toppen isatt 46 mm innsugsventiler i tillegg og så fikk motoren en lett remapping langs vei. ;)
Dette resulterte i en dramatisk forbedring av 201 tid og fart så en soleklar effektøkning kan garanteres. Nøyaktig hvor mye er vanskelig å si, men det antas å nærme seg 450 hk fordi man klart ser at 450 hk turboen "går for fullt".

Batland
15/03/11, 18:29
Batland: hvorfor tror du alle volvo original bilene kjører med 405 eller 531 topper?
De gjør ikke det.

Batland
15/03/11, 18:35
uansett holder 530 toppen til hvertfall like mye som lh 2.4 gjør så ingen problem å bruke den....
Helt enig og derfor er det mye bedre å bruke de tiltenkte "topp-pengene" på en turbo med 60-64 mm turbinhjul og evt. en god kam enn å sløse dem bort på større topp og beholde de andre problemdelene.

Cato
16/03/11, 19:53
takk for dysetips batland. tror jeg kommer til å handle de midterse dysene :) jeg har en kinaturbo t3/4,denne bør jeg vell kvitte meg med? å få tak i en turbonetics? vil helst prøve å ikke få så forbanna seint turbotrykk ihvertfall.

Takker også for gode innlegg,interessant å lese her nå!

Batland
16/03/11, 22:35
takk for dysetips batland. tror jeg kommer til å handle de midterse dysene :) jeg har en kinaturbo t3/4,denne bør jeg vell kvitte meg med? å få tak i en turbonetics? vil helst prøve å ikke få så forbanna seint turbotrykk ihvertfall.

Takker også for gode innlegg,interessant å lese her nå!
Bare hyggelig.
Alle disse dysene er godt tilpasset 2V motorer så det blir nok bra skal du se.
Kvitte seg med Kinaturboen med helt ukjente spec. og egenskaper er også korrekt vurdert slik jeg ser det.
Dette vil høres fullstendig sinnsykt ut, men pytt pytt.
"Vi" har sett ladeTRYKK fra 1100 o/min med "400 hk" genuin GARRETT T4/T3 turbo med A/R 0.63 turbinhus så sent ladetrykk skal ikke du ikke bekymre deg for.
Jeg vet også om andre 400 hk turboer som klarer 2,0 BAR ladetrykk FØR 3000 o/min så mulighetene er mange :D , men det koster selvsagt. Sjekk denne 2,0 L urørte originalmotoren kun trimmet med 400 hk turbo, dyser og chip. http://www.youtube.com/watch?v=vIyaMrH42_g

Det er kjekt å høre. :)

Cato
17/03/11, 10:02
Bare hyggelig.
Alle disse dysene er godt tilpasset 2V motorer så det blir nok bra skal du se.
Kvitte seg med Kinaturboen med helt ukjente spec. og egenskaper er også korrekt vurdert slik jeg ser det.
Dette vil høres fullstendig sinnsykt ut, men pytt pytt.
"Vi" har sett ladeTRYKK fra 1100 o/min med "400 hk" genuin GARRETT T4/T3 turbo med A/R 0.63 turbinhus så sent ladetrykk skal ikke du ikke bekymre deg for.
Jeg vet også om andre 400 hk turboer som klarer 2,0 BAR ladetrykk FØR 3000 o/min så mulighetene er mange :D , men det koster selvsagt. Sjekk denne 2,0 L urørte originalmotoren kun trimmet med 400 hk turbo, dyser og chip. http://www.youtube.com/watch?v=vIyaMrH42_g

Det er kjekt å høre. :)

ikkje værst den filmen der. tror jeg må få tak i en skikkelig turbo.men innen turbo og spesifikasjoner har jeg relativt liten peiling enda. blir ihvertfall bestilling av dyser nå. må jeg kjøre med 3" eksos? synst den er så forbanna lite tilpassningsdyktig.har lyst at det skal se litt skikkelig ut og ikke bli så lav. 2,5" funker det? bare til å spytte ut med linker til turbo eksos og andre ting :)

Batland
17/03/11, 12:56
Tror jeg må få tak i en skikkelig turbo, men innen turbo og spesifikasjoner har jeg relativt liten peiling enda. Støtter bruken av ordet må i denne setningen, så ja, det må du.

må jeg kjøre med 3" eksos?
Dette er enda ett område som høykompgutta er stille om.
Høykomp. og highflow krever at alt er stort ink. eksos.
Når drivstoffet er gatebensin så anbefaler jeg 530 topp og at stemplene dreies til ett kompforhold på mellom 7,8:1 og 8,0 :1. Hvis man velger denne oppskriften så holder det med 3" ut fra turbo og ca. 50 cm til og deretter er 2,5" tilstrekkelig.
Som du ser er de aktuelle dysene 42 lb/hr. For å gjøre en lang historie kort så passer denne dysestørrelsen til en turbo som leverer rundt 32,5 lb/min med luft. (325 hk airflow rating). Dette betyr at en Turbonetics T3 super 60 kompressor med 3" innsug (samme som LMM ;)) og med F1-49 A/R 0.63 turbin er midt i blinken fordi dyser og turbo går med 100% kapasitet samtidig. Slikt er jo en god løsning, eller? ;)

Cato
17/03/11, 20:39
Støtter bruken av ordet må i denne setningen, så ja, det må du.

Dette er enda ett område som høykompgutta er stille om.
Høykomp. og highflow krever at alt er stort ink. eksos.
Når drivstoffet er gatebensin så anbefaler jeg 530 topp og at stemplene dreies til ett kompforhold på mellom 7,8:1 og 8,0 :1. Hvis man velger denne oppskriften så holder det med 3" ut fra turbo og ca. 50 cm til og deretter er 2,5" tilstrekkelig.
Som du ser er de aktuelle dysene 42 lb/hr. For å gjøre en lang historie kort så passer denne dysestørrelsen til en turbo som leverer rundt 32,5 lb/min med luft. (325 hk airflow rating). Dette betyr at en Turbonetics T3 super 60 kompressor med 3" innsug (samme som LMM ;)) og med F1-49 A/R 0.63 turbin er midt i blinken fordi dyser og turbo går med 100% kapasitet samtidig. Slikt er jo en god løsning, eller? ;)

hehe,skal se på priser og sånt så må jeg nok finne noe i den duren da :)

du aner vell ikke hvor mye jeg klarer å hente ut av ledningsnettet før jeg må over til datasprut? vet det er billigere i lengden å kjøpe datasprut med en gang, men vil ha bilen "original" inntil videre.

er i millitæret fortiden så blir bestilling av deler så skru på perm..så må prøve å selge vekk litt deler så pengene strekker til ;)
men dette skal bli bra med de tipsene du gir håper jeg!

Batland
17/03/11, 23:07
du aner vell ikke hvor mye jeg klarer å hente ut av ledningsnettet før jeg må over til datasprut? vet det er billigere i lengden å kjøpe datasprut med en gang, men vil ha bilen "original" inntil videre.
Hehehe, så har vi dette med ordet MÅ igjen da. Nevner igjen at når man kjører vanlig bensin så mener jeg at MÅ bare skal brukes når man beskriver reduksjon av kompresjonsforholdet. ;)
Slik jeg ser det henter du ut så mye krefter at du knekker drivverket før datasprut er nødvendig.
Nja, påstanden om datasprut og pris kan også diskuteres. Faktisk er det slik at godt betalte og knalldyktige folk som lever av å bygge motorsportmotorer går tilbake til fordeler med vekter og fjærer i stedet for å bruke datasprut som ikke er "høy budsjett". Billig crap er og blir billig oppskrytt crap så ikke løp å kjøp.

men dette skal bli bra med de tipsene du gir håper jeg!
Slik jeg ser det fjerner du de originale flaskehalsene som bremser effektproduksjonen og dette fører alltid til gode resultater. :)

Cato
17/03/11, 23:21
høres bra ut! skal prøve å få lagt opp en ny og skikkelig prosjekt tråd når jeg har fått kjøpt mye nye deler og ting begynner å bli på stell :)
takker for seriøse og bra innlegg!

Batland
17/03/11, 23:44
høres bra ut! skal prøve å få lagt opp en ny og skikkelig prosjekt tråd når jeg har fått kjøpt mye nye deler og ting begynner å bli på stell :)
takker for seriøse og bra innlegg!
B21 er min favoritt så det blir interessant å følge med.
Værsågod.

Cato
17/03/11, 23:46
B21 er min favoritt så det blir interessant å følge med.
Værsågod.

så bra! skal prøve å gjøre noe bra ut av det til slutt!