PDA

Vis full versjon : Dårlig varmeapparat



Norhagen
10/03/11, 20:40
Kupeen blir ikke varm max 16c og frontruten får et belegg på innsiden.
noen ideer til hva feilen er
v70 tdi 99mod med ecc

Morgis
10/03/11, 20:43
termostaten som bør skiftes?

Norhagen
10/03/11, 20:47
bilen har fin temp på kjølevannet men tenker eg bytter termostaten:rolleyes:

Tollan
10/03/11, 22:40
Har nesten samme problemet med min. Varmen kan stå på fullt men selv etter en times kjøring, er det liksom ikke "volvo-varmt" i bilen. men på tempmåleren til motoren ligger den på 90 grader. (hvis det er 90 når den står rett til høyre, noe jeg regner med at det er)

Edit: Er en 98 2,0 turbo.

Rapidspeed
11/03/11, 02:15
Får du belegg på frontruta så "svetter" ihvertfall varmeapparatregistetet ditt. Dette fordi vifta di blåser fordampa frostvæske opp på ruta. Da vil du heller ikke få bra varme i bilen. Da vifta blåser mye igjennom ett halvfullt register. Bytt varmeregisteret ditt og luft godt. Så er problemet ditt borte.
Liten vits i å bytte termostaten din når du har normal motortemperatur.

Tollan
11/03/11, 06:01
jeg får ikke noe belegg på frontruta hvertfall..

Rapidspeed
11/03/11, 06:38
nei men trådstarter får..

thune
11/03/11, 07:50
vil tippe på varmeregisteret inne i bilen. hadde det samme problemet på min gamle

Norhagen
11/03/11, 10:55
registeret ble byttet i november pga lakasje.:)
bilen blir ikke "volvo-varm"
burde termostaten byttes

Rapidspeed
11/03/11, 12:33
registeret ble byttet i november pga lakasje.:)
bilen blir ikke "volvo-varm"
burde termostaten byttes
ble registeret byttet i november? da hadde jeg dradd de som gjorde jobben godt i øra.. for da har noe skjedd under monteringen..
termostaten har ikke noe med problemet å gjøre så lenge du ellers har normal arbeidstemperatur..;)

Aartun
11/03/11, 15:04
Enig med Rapidspeed.. jeg hadde samme problem i min, belegg på forntruta som er vanskelig å vaske av.
Fikk bytta registeret og problem løst. så om noen nettopp har bytta dette på din bil så ville jeg fått de til å ta en sjekk.

Norhagen
12/03/11, 12:23
registeret ble kjøpt med BCB og byttet selv:)
benyttet klemmer på slangene. kjølevann vannpumpe og komplett register bytte i samme slengen

Aartun
12/03/11, 12:45
registeret ble kjøpt med BCB og byttet selv:)
benyttet klemmer på slangene. kjølevann vannpumpe og komplett register bytte i samme slengen

Da er det ikke så lett å klage til noen...:)
kanskje det teoretisk var en liten lekkasje i registeret..?
Det er sikkert mye det kan være, jeg bare kjenner igjen det med belegget du får på innsiden av ruten, er et kjølevæske i det så er det vanskelig å vaske av.

Morgis
12/03/11, 12:57
Belegg på frontruten kommer av varmeregisteret som blåses opp på ruten.
Har opplevd samme sjiten selv.. byttet registeret og problemet borte.

cossykiller
12/03/11, 14:14
hadde du du lukt av kjølevæske morgis ? forstår meg ikke på det der, lukter av og til kjølevæske, men har hatt bilen i 3 mnd og har enda ikke merka til at det har forsvunnet noe, kan det være noe som ligger i registeret fra før av ?

Morgis
12/03/11, 15:04
kunne nok lukte litt glykol av og til ja :)
det seige klisset på ruta var hvertfall glykol..

Bjarne Fjellhøy
13/03/11, 21:16
Vanskelig og bytte registeret?

Norhagen
13/03/11, 21:19
nei tok meg ca 40min


http://forum.vccn.no/showthread.php?t=145

Nilsebu
15/03/11, 14:52
Har nesten samme problemet med min. Varmen kan stå på fullt men selv etter en times kjøring, er det liksom ikke "volvo-varmt" i bilen. men på tempmåleren til motoren ligger den på 90 grader. (hvis det er 90 når den står rett til høyre, noe jeg regner med at det er)

Edit: Er en 98 2,0 turbo.

den står midt på fra 84-116 grader vertfall :p

Norhagen
28/03/11, 18:56
har sjekket registeret. registeret og rørene har fin temp kan ikke se noen lekasjer. dersom eg flytter all luft til frontruten kommer de nesten ikke ut luft med frontruten. pappa tror de er dugg som er på ruten pga de ikke kommer luft ut. dersom ingen har noen bedre forslag vill registeret bli demontert på søndag.
toppen på dashbordet skall av fredag noe spesielt eg kan se etter der.
Diodene til dioder.no er dritt 5 av 6 er defekte etter 7500km:mad: mye bedre kvalitet på EBAY:D

850GLTsilver
28/03/11, 20:40
Kanskje vakumslangen på omluftspjeldet har løsnet?
Men det er i såfall noe som blokkerer luftsirkulasjonen din om det kommer lite luft.
Virker suspekt denne her.

Norhagen
28/03/11, 20:44
trodde denne var el styrt på biler med ecc tar ut hanskerommet og ser

850GLTsilver
28/03/11, 21:31
Du har helt rett.

Er el-styrt på alle varmeapparatene den der på 850.

Beklager å lage forvirring.

Folkvord
29/03/11, 01:12
som far din sier så kan det vere noe med at det ikke kommer luft ut, da du sier det ikke blir mer en 16 grader så kan det hende det har noe med justeringen på varmt og kaldt og gjere? har du slikt pollenfilter som er tett kansje?
vil ikke tru det er registeret som kødder si du har fin temp og slikt på rør og register.
opplevde selv av og til ved bruk av ac at det dugget litt når eg skrude va ac, men ikke noe mye.

850GLTsilver
29/03/11, 15:15
Veldig lite sannsynlig at det blir luft i registeret.
Rett og slett fordi registeret er under tilkoblingene, og dermed på nær laveste punkt i hele kjølesystemet. MEN en god gammeldags "plugg" av koagulert frostvæske og annet dritt er jo meget mulig.

Prøv å koble av slangene til varmeapparatet der ute i motorrommet, og sett hageslangen inn i den ene for å flushe registeret.
Bli ikke overrasket over hva som muligens kommer ut....

Norhagen
29/03/11, 18:10
bilen er en v70 99 mod med ecc
registeret er byttet for 7500km siden. flushet og byttet kjøleveske
kupefilteret er nytt

850GLTsilver
31/03/11, 04:57
Er spjeldene på varmeapparatet ditt blitt "nullstilt" i løpet av de siste ti åra?
Høres da nesten ut som om spjeldet som henter enten varm eller kald luft ikke går som det skal.Mener du refererte til at slangen inn og ut av varmeapparatet var like varme.
Varmereguleringen på disse fungerer jo på den måten at spjeldet velger varm/kald luft glidende for å gi deg rett temperatur inn i kupeen.

Kan også være at kupetemperaturgiverne er fulle av støv. Da vil de alltid gi elektronikken feil melding om temperaturen i bilen. Du kan godt gjøre det på den måten at du rett og slett tar av håndtakene der fremme på hver side, starter støvsuferen og setter enden av støvsugerslangen rett over tempgiveren (som sitter der hvor håndtakene sitter, en plastdings med et ovalt kull på Ca 10mm "diameter".) Sitter også to vifter der inni, som kan være blokkert av støv og skitt.

Men sjekk om de varmluftspjeldene fungerer som de skal.