PDA

Vis full versjon : Spenning fra dynamo/regulator.



vølvo
10/03/11, 17:27
Måler batteri:

mens dynamolader: 14,3V
Uten at dynamoen går: 12,3

Noen som veit hvor høy spenning det skal væra komme fra dynamo?
sitter regulatorn i dynamoen?
Hvor mye V er for mye ut fra dynamo?

håper på svar :D

Svirre
10/03/11, 22:10
Ser ut til at du har en bra dynamo :) Du har en regulator som gir 14,4V og det er for å kunne gi litt ekstra hvis du skjønner. Har det selv i bilen og fungere fint. Laderegulatorene varierer på Volt'n.

Ang. hvor laderegulatoren sitter så kommer dette an på hvilken bil du har. Volvo sine bilen med motor "rett" vei så sitter de bak på dynamo.

vølvo
10/03/11, 22:34
Takk for svar :)
Ja skjønte hva du mente, var sånn jeg mente det inni hue også ;)

Veit godt hvor dynamoen sitter ja :D Men spørsmålet var egentli om spenninga er reguler ut i fra dynamoen,altså at spenningsregulatoren ikke sitter for seg sjøl et sted :)

Svirre
10/03/11, 23:24
Takk for svar :)
Ja skjønte hva du mente, var sånn jeg mente det inni hue også ;)

Veit godt hvor dynamoen sitter ja :D Men spørsmålet var egentli om spenninga er reguler ut i fra dynamoen,altså at spenningsregulatoren ikke sitter for seg sjøl et sted :)

Skjønner. Nei, den sitter enten innebygd i dynamoen eller så sitter den løst bak som den stort sett gjør på Borch sine :)

Aartun
11/03/11, 15:55
Om du får spenningen opp mot 16V, så ville jeg ha begynnt å sjekke, blant annet laderegulator som kan regulere feil om den begynnet å bli dårlig.

Svirre
11/03/11, 17:52
Om du får spenningen opp mot 16V, så ville jeg ha begynnt å sjekke, blant annet laderegulator som kan regulere feil om den begynnet å bli dårlig.

Evt. dårlig jording på dynamo.

konso
11/03/11, 21:01
Men hvilespenning på 12,3V, er kanskje litt lavt...

Aartun
11/03/11, 21:22
tja, vil si det er ett ok nivå. på ett friskt batteri.

vølvo
12/03/11, 11:52
Men hvilespenning på 12,3V, er kanskje litt lavt...

Det kan nok stemme det, for det batteri drit dårlig etter en natt i garasjn :)
Men tok gamle batteri som satt i touraen tel fatter :D Fy romsdalsfela det var noe annet ja :D

Aartun
12/03/11, 12:47
Det kan nok stemme det, for det batteri drit dårlig etter en natt i garasjn :)
Men tok gamle batteri som satt i touraen tel fatter :D Fy romsdalsfela det var noe annet ja :D

Da har det gjerne blitt ladet ut noen ganger, eller vært lite væske i en eller fler av cellene..
Da kan batteri holde ett greit spenningsnivå, men det faller med en gang det blir belastet.

Svirre
13/03/11, 13:53
Men hvilespenning på 12,3V, er kanskje litt lavt...

Du kan ha 12,5V på et batteri som fremdeles ikke orker å dra skinnet av pølsa. Så lenge batteriet er friskt og ladespenningen er ok så vil jeg si at dette generelt er i tipp, topp stand :D