PDA

Vis full versjon : Bryter til kupelys i dør



kist1984
10/03/11, 15:36
Hei

Har trøbbel med at kupelyset noen ganger ikke slokker seg når jeg lukker høgre bakdør..

Er det noen her som har peiling på hvor bryteren/føleren sitter?

Bilen er en V70 1997..

Øyvind G
10/03/11, 15:47
bryteren sitter som regel i stolpen som døra er hengsla i på de fleste biler.

i dette tilfellet stolpen mellom høyere framdør og bakdør :)

kist1984
10/03/11, 15:54
Finner ingenting på stolpen noe sted, så jeg lurer på om den kanskje kann sitte inni døra, slik at den blir "aktivert/deaktivert" av dørstopperen? :-)

Jeg får bare ta av dørtrekket og se om jeg finner noe :-)

jacobsen
10/03/11, 16:07
Hm, jeg er rimelig sikker på at det er en liten fjærbelastet bryter, med gummikappe over seg som er godt synlig, en eller annen plass på stolpen/dør ramma :)

kist1984
10/03/11, 18:21
Sånn, nå var problemet fikset :-D

Det var en fjærbelastet bryter som du sier, men på disse bilene er den helt idiotisk plassert!! :-P

Jeg vet at på 240 og 740 osv sitter den på B stolpen, men på V70 så måtte du ut med låsekjeften for og finne den.. Jeg angrer på at jeg ikke tok bilder når jeg fikset det, men jeg får prøve å forklare så godt jeg kan om noen andre får dette problemet..

Jeg tok av dørtrekk, tok av dørhåndtaket utenpå, og løsnet skinnen til vinduet ved siden av låsekjeften (for og få ut låsekjeften) tok så ut låsekjeften og tok den med innendørs :-P

Det sitter 2 brytere under låsekjeften, en som reagerer på låseknappen, og en som reagerer på låsekjeften (i dette tilfellet låsekjeften)

Låsekjeften trykker ned en avlang hvit plastbit, som igjen trykker ned bryteren. På det punktet som låsekjeften berører plasbiten, blir det til slutt litt slitt, i og med at disse glir mot hverandre. Det slites tydeligvis fort, i og med at bilen ikke har gått lenger en 250.000, og dette var en bakdør hos meg..

Det jeg gjorde, var at jeg tok Q-tip og rengjorde punktet på plastbiten som klemmer ned bryteren, og fikk såvidt presset på dobbelsidig tape som jeg splittet på mitten (var det eneste jeg hadde :-P )
Hvorfor jeg festet den der, er for at der er det ingen deler som "glir" mot hverandre, bare trykker, så det slites ikke ned på nytt :-)

Så gikk jeg ut og monterte det sammen igjen, og dette funket :-)

Håper dette var god nok forklaring, men dere vil nok skjønne det selv også om dere skulle komme borti samme problemet på V70, men nå vet dere ivertfall hvor denne bryteren sitter :-)