PDA

Vis full versjon : 230et fusker



runar
09/03/11, 16:08
Har en 88 745 med 230 et. Problemet med denne er at den er tungstarta og problemer med og få opp turtallet innimellom. Når jeg ruser den opp så bøyer plasten på intercooleren seg på innsugsiden samt at det smeller inni den. Er IC defekt?

PVT
09/03/11, 17:14
ta å prøv å smør opp denne spraye inn no elektro rens wd-40 ol
http://img827.imageshack.us/img827/2610/pa030100.jpg sitter nærme luft filteret.

runar
09/03/11, 23:21
Takk for svar. Skal prøve det i morgen. Første gang jeg har turbobil.

turbostian
10/03/11, 12:14
kan være den " fjæra " som sitter innfor lokket som kødder. fikk justert min og da funket den fint ijenn

runar
10/03/11, 14:31
Vart ikke no bedre. Spjellet i luftmengdemåleren går lett.

turbostian
12/03/11, 11:31
hmmm. ic'n din er sikkert klar for utskift når den holder på slik.. har du hatt den ute ? isåfall er den fulll av olje eller gørr ?...

hadde samme problemet.. ta og spray startgass rundt om på slanger og rundt med innsuget.. fant vakumlekasje. ble tettet og feilen ble borte.

Batland
12/03/11, 16:55
Er IC defekt?
En intercooler skal være 100% tett og i tillegg ren og pen utvendig og innvendig.

Ta den ut for den årlige vedlikeholdsvasken og sjekk om den er tett.

runar
15/03/11, 20:55
IC er ok, men nå vil den ikke starte. Bare går på starteren og tenner.(starter nesten). Når jeg tar av slangen mellom ic og innsug etter og ha prøvd og starte så ligger det bensin i slangebøyen. Noen forslag på feil?

PVT
15/03/11, 21:38
begynner å tro at svinghjuls følern din kanskje lager alle problemene dine
er 2 sensorer bakerst mot torpedoveggen der girkassa møter motoren den ene leser av turtall den andre er til tenninga
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1413.jpg
det du kan gjøre er følgende
Kontroller posisjonsgiveren og rpm-giveren
*Koble til et ohm-meter mellom kontakt 25 og 26, kontakten som er koblet til hjernen bak dekslet i høyre fotbrønn
*deretter kontakt 8 og 27
*Motstanden skal være ca 1000ohm ved begge målingene.
*Dersom man har koblet kontaktene fra hverandre og sammen igjen sjekk at de ikke er forvekslet.
Ved feil; Mål ved kontaktstykket i motorrommet og ved følerene

runar
15/03/11, 22:08
Takk, skal prøve det i morgen. Hvis den må byttes, må da gearkassa løsnes og dras bakover? (automat)

R.G
15/03/11, 22:10
nei treng ikke av med kasse. kan skru av hver føler og dra di opp. hver føler sitter med en umbraco.

runar
17/03/11, 20:06
Har nå ohmet og fikk verdier på 988 og 966. Tengte jeg skulle ta de opp å gjøre de rene, men de sitter dønn fast. Sikkert sitti der siden bilen var ny. Har nå plukket av innsuget for og sjekke pakningen, noe spes jeg bør sjekke når jeg først har det av.

PVT
17/03/11, 20:39
sjekk sensorne som står under innsuget og gjør reint kontaktene med elektronikk rens

turbostian
17/03/11, 21:27
kan jo og være den vanntemp sensoren som kuker. står ved selynder 3 på innsugssiden. blå plast på den tror jeg.

PVT
17/03/11, 21:41
her har du en link så kan du feil søke så mye du bare vil :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=9201

å blå kontakt er forbeholdt kaldstart dyse

runar
17/03/11, 22:29
Tusen takk. ingen fritidsproblemer denne helga

runar
20/03/11, 21:32
Har nå feilsøkt i hele dag. Når jeg måler mellom kontakt 22 -6 på kontakta til hjernen får jeg forskjellige verdier hver gang jeg måler, og de bare blinker på ohm meteret. PÅ LMM fikk jeg riktige verdier. Kan det være no feil med ledningsnettet? (helt orginal og uskrudd bil)

PVT
21/03/11, 00:05
kan være at kontakter irrer ta å rens de og sjekk etter brudd i værste fall legger du opp noen midlertidig kabler for å se om problemet blir borte pleier som regel å være kontakter siden kablene i de bila der er såpass grove. en ting som jeg også merka er at formotstandene til dysene har en tendens til å slutte å fungere pga loddinga har feila etter 23 år :).

men hvor bor du jeg har som sagt svinghjul sensorer liggende som du evt kan få låne for å utelukke feil. kan være vanskelig å feilsøke en induktiv måler hvis jeg husker rett.

Uberhenrik
21/03/11, 01:43
kan være at kontakter irrer ta å rens de og sjekk etter brudd i værste fall legger du opp noen midlertidig kabler for å se om problemet blir borte pleier som regel å være kontakter siden kablene i de bila der er såpass grove. en ting som jeg også merka er at formotstandene til dysene har en tendens til å slutte å fungere pga loddinga har feila etter 23 år :).

men hvor bor du jeg har som sagt svinghjul sensorer liggende som du evt kan få låne for å utelukke feil. kan være vanskelig å feilsøke en induktiv måler hvis jeg husker rett.

Induktiv resistans er vanskelig å få målt ja:)

beste er som nevnt å prøve med noen andre

runar
24/03/11, 21:56
Måtte løsne automaten og bikke den litt bakover og skru av holderen til svinghjuls sensorene for og få dem ut. Hadde irra fast noe helt jævelig de sensorene. Måtte ødelegge dem for og få dem ut. Bestilt nye, får dem i morgen.

runar
25/03/11, 19:33
Og det hjalp ikke. Bare tenner og har veldig lyst til og starte, menneidaaaaaaaaaaaaaa

PVT
26/03/11, 23:02
får den nokk bensin?

s4nd3r
27/03/11, 00:05
kan vere noe med bensinen ja... filter tett?

korleis oppfører motoren seg når du prøver og starte den?
starter den? og om du får start, og ruser den opp. kva sjer da?

runar
27/03/11, 12:26
Den bare tenner, starter ikke, nytt bensinfilter. Det blir også liggende bensin i slangen mellom innsug og ic etter at jeg har kinna på starteren. Hvordan sjekker jeg bensintrykket?

runar
04/04/11, 13:26
Nye svinghjulfølere, den starter men tåler ikke gass, soter ned pluggene med en gang.

runar
04/04/11, 20:36
Kan formotstandene til dysene være problemet? Skrudde av fuil railen og dro motoren rundt på starteren å det så ut som det kom bensin ut av alle dysene samtidig.

Uberhenrik
04/04/11, 22:04
Skal komme bensin ut av alle samtidig.
Kom det ut under trykk?
Fin kon spray?

PVT
04/04/11, 22:14
skal komme ut av alle dysene samtidig. hvis du har fuel og svinghjulsensoren er ny så ville jeg tatt en titt på tenningssystemet

Uberhenrik
04/04/11, 22:39
ET motorer er alltid moro å feilsøke:)

powerheia
06/04/11, 22:36
Vi fikk inn en 1988 740 tic b230et på jobb den ene dagen som ikke ville starte. Den tente, og starta nesten, men det hørst ut som den fikk for mye bensin.
Jeg tok ut kaldstartdysa, og denne fikk strøm (under 20 grader) og jeg ohm'a, dysa, og alt så ut til å fungere.
Så testet jeg tempføleren til hjernen, og den var helt død. jeg byttet denne, og bilen startet og gikk som den skulle..
Er ikke sikkert det er samme feilen på din, men det er verdt å ohm'e den å sjekke.. Skal vel ligge på 3-4000 ohm ved 20 grader...

runar
07/04/11, 15:56
Takk for tips, men hvor sitter tempføleren til hjernen? Føler meg litt dust om dagen, men sånn er det vel når man bare har skrudd på gammelt amerikansk i alle år ;-)

powerheia
08/04/11, 18:53
Den sitter på høyre siden av motoren (sett forfra) Under innsuget i nerheten av sylinder 3 etc.. ta av kontakta, så kan du ohme den mens den sitter i, (litt kronglete å komme til med stikkene og pass på at du ikke kommer inntil mettallet på stikkene med fingerne) Hvis du må ha den ut, så bruk en 19mm langpipe og forlenger og skralle ;)

totoogførr
13/04/11, 00:19
Hvis det feilen er på kaldstarten vil den som regel være veldig lett å rulle/slepe igang...

RampagE
13/04/11, 10:00
Har du prøvd å starte uten luftfilter?
Hvis en slange suger seg sammen tyder det på restriksjoner ett eller annet sted.

For å eliminere feil i tenningssytem kan du jo ta av dysekontaktene og prøve med startgass.
(Vent med å spraye inn startgassen til motoren går rundt...For å skåne stempel / sylindervegger...)

runar
14/04/11, 19:52
Har ohmet tempføleren til hjernen, den som sitter på 3dje sylinder å den var helt død. Skrudde den ut og dro på Bilia Kjeller for og bestille ny, men de fant den ikke på "dataen". Noen som har delenr på denne?