Vis full versjon : bilen min går varm på tomgang???
hei 740 min går varm når den står stille og sviver. så for en begyner og kjøre går tempen ned. kan dette være termostaten?
takk for svar :)
hvis den koker når den står på tommgang er det nokk radiatorvifta som ikke slår inn (gåen).
hvis den går under 90 grader når du kjører er termostaten gåen :)
totoogførr
08/03/11, 18:11
hvis den koker når den står på tommgang er det nokk radiatorvifta som ikke slår inn (gåen).
hvis den går under 90 grader når du kjører er termostaten gåen :)
Regner med at det er viftetermostaten du snakker om.
nei, jeg snaller om den store vifta forran radiatoren, inni den er det noen lameller som utvider seg når det blir varmt slik at vifta kobler inn og kjøler ned motoren:)
er det ikke en slure vifte da ? trodde det e. når bilen bare står og sviver stiger tempraturen te topp ganske fort.
jo, det er en slure vifte, som kobler inn når det blir varmt pga. noen lameller inni vifta som slår inn:)
så hvis den blir over 90 grader på tomgang, ville jeg byttet den først og sett :)
ok, da får e prøve det :)
takk for hjelpen :)
å hvis du bytter til en brukt vifte er sannsynligheten stor for at den har samme problemet. Mener man får kjøp kun den metall delen i midten av vifta ( altså viskositetskoblinga eller hva det heter på fint ) for selve vifta kan du skru av å sette på den nye.
ja det stemmer du kan skru av vifta (plastikken) fra den delen. har sånt liggenest meiner e :)
gull pilen
10/03/11, 09:58
merker fort om det er viften som er dårlig... bare å kjenne om det er motstand i den... holder heller en knapp på at termostaten henger....
Bilen begynner sjelden å koke bare pga termistaten...
Bilen begynner sjelden å koke bare pga termistaten...
Om termostaten ikke åpner (henger igjen) så sendes ikke kjølevannet ut i radiatoren.
Hvis vannslangene dine har lik temperatur så er det termostaten som har takka for seg. Er det to forskjellige temparaturer så er det vifta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.