PDA

Vis full versjon : Montert b230ET i volvo 240 89 m/ LH 2,4 nett???

Ragnar
07/03/11, 22:39
hei, har gjort som topic sier. Har gjort alt å bilen går fint, skiftet alt av sensorar og giverar. fått svar fra biltilsynet om at eg hadde 2 Alternativer for og få dette godkjent. Motoren er ifra 740 tic 85 mod.

Alternativ 1: Siden det ikke går frem av søknad hvilket avgass krav donormotor holder, og at motor fremstår som en sammensetning av en B230ET og B230FT i følge søknad, ber vi dermed at det dokumenteres fra volvo (Fabrikant) at motor er en komplett B230FT med tilhørende deler, og at denne tilfredstiller minst samme avgasskrav som opprinelig bil. Det kan i dette tilfellet også framlegges dokumentasjon fra kompetent uavhengig laboratorium på at avgass krav med ombygget motor tilfredstiller gjelende krav.

Alternativ 2: Alternativt til overstående løsning kan B230 turbo motor fra en volvo 740 nyere en 1.januar 1989 som har tilfredsilt katalysatorkravet nyttes. Dette forutsetter at motoren da er en komplett b230 turbo med tilhørende deler (motorstyring, innsug, luftfilter, eksos, katalysator, lambda sonde etc). Det må i dette tilfellet dokumenteres at motor kommer fra eet slikt kjøretøy, dette kan gjøres med kopi av vognkort motor er hentet fra, sammen med bekreftelse på at motortype stemmer med bilens motor.

forstår egentlig ikke alt som er skrevet men håper noen andre kan komme med noen erfaringer;)

R.G
07/03/11, 22:43
fordi du har skrivi i søknad att motoren er en miks av ET og FT som jeg forstår ut i fra dette? skulle valgt en av dela da hadde det vært lettere. bare sakt motor var en 230ET fks.

også må du ha dok fra hvor motor kommer fra.

siden din bil er en 89 modell. må du benytte katalysator. pga avgasser skal tilfredsstille førstegangsreg datoen på bilen din.

edit: også må du søke volvo norge pga dokumentasjon

Ragnar
07/03/11, 22:54
skrev i søknad at det er benyttet en b230et maskin som eg har skiftet alle sensorar og giverar på som da går på lh 2,4 nett med katalysator og alt som var på motoren fra før av er flyttet over på et maskinen så at det kunne sammenlignes med en ft? kansje det er feil men det var sånn det ble inni hodet mitt:S

R.G
07/03/11, 22:56
det som gjorde att det ble rot hos biltilsynet.

jorg1
07/03/11, 23:00
Hvis det satt LH 2,4 orginalt i bilen. hadde det vært best å sagt at du skulle ha inn selve motoren ifra en 740 turbo. Tror dem driter i åssen nett som sitter i bilen.?

Ragnar
07/03/11, 23:03
men volvo norge ville ikke gi papirer på en b230ET. kun ft/fk?

R.G
07/03/11, 23:12
hadde man ikke sagt noe om el nett hadde saken vært biff:) men når man begynner å nevne miks blir det tull.

så det beste ville vært å søkt om 230ft 165hk til volvo og henvist detta til trafikkstasjon.

grunn til att dem ikke godkjenner 230ET lenger er fordi det er så sinnsykt mange 240 med dn motoren. prata med en og han sa det var snakk på att dem skulle kutte godkjenninger på motorbytte på 240 pga var så mange ombygde 240 i registeret.

vil anbefalle deg å søke volvo om 230ft. se åssen det går da, og da går du etter alternativ 2.

og da skal det ikke bli mere tull ang detta der.

Ragnar
07/03/11, 23:17
men de vil jo se at det står ET på blokka, da vil di vell klø seg i håve der ute? eller tror du dette går smertefritt siden det er bygd om på denne måten? med tanke på at den etter retten skal gå like fint som den b230f motoren eg hadde?

R.G
07/03/11, 23:19
blokk er blokk, ikke dermed innspruten:) innspruten som styrer det meste av effekta og forrurensinga di.

Ragnar
07/03/11, 23:29
var det jeg tenkte, men da skal det jo egentlig være nokk og ha med dokumentasjon på at denne går like rent samenlignet med en aen f motor?

R.G
08/03/11, 08:07
jepp:)

Kjetil
08/03/11, 22:21
hadde man ikke sagt noe om el nett hadde saken vært biff:) men når man begynner å nevne miks blir det tull.

så det beste ville vært å søkt om 230ft 165hk til volvo og henvist detta til trafikkstasjon.

grunn til att dem ikke godkjenner 230ET lenger er fordi det er så sinnsykt mange 240 med dn motoren. prata med en og han sa det var snakk på att dem skulle kutte godkjenninger på motorbytte på 240 pga var så mange ombygde 240 i registeret.

vil anbefalle deg å søke volvo om 230ft. se åssen det går da, og da går du etter alternativ 2.

og da skal det ikke bli mere tull ang detta der.

Hva mener du her? De godkjenner ikke b230ET pga det er så mange av dem???? Har vel ikke noe å si hvor mange som er ombygd til dette før.
Behøver du si noe om det er et eller ft?
Bare å si det er en turbo motor på 182hk tatt ifra en volvo 740.
BT er ikke SÅÅ råe på motorkoder osv..

Har selv godkjent turbo motor i min 242 som var original med b19 når jeg kjøpte den.

R.G
08/03/11, 23:32
skal finne igjen brev i morgen og ta en tlf så får dere riktig info.

men her er litt info jeg har fått tidliger søknad, men forklart inn med trådstarter og hans situasjon og gjort om litt for att det skal forstås enklere.

her i detta tilfelle til trådstarter :1989 240, ikke godkjent med 230ET antagligvis grunnet att 230ET er "gammel" motor og feil avgasskrav i henhold til 1989 (står delvis forklart i første posten)-(dok fra Volvo på avgass på 230ET er da høyere enn kravet for 1989 modeller katalysatorbiler). hjelper ikke å montere katalysator på 230ET, grunnet 230ET motorer er ikke levert med det orginalt og da kan ikke vi Volvo Norge godkjenne den med katalysator for 1989 kravet.

Kjetil: du med din gamle 242 får godkjent hva som helst grunnet gammel bil:). skal man godkjenne motorer nå, så må motor være nyere enn bilen pga krava som kom gjennom åra, eller i den tidsperioden avgasskrav gjelder.
derfor volvo og biltilsyn skal vite hvilke biler (understellsnr) motor kommer fra BLA.

940 får man ikke gokjent med 230ET. søkte om det for å få opp effekta i en bil med suge motor da jeg bygde om til turbo, men volvo sa jeg måtte søke ft eller fk grunnet avgasser.

men ang antall 230ET i 240 så er det blitt sagt nei pga det også pga antallet som er godkjent. samme som med ombygg v8, første avslag var fordi det var så mange, og i ettertid ble det nei pga effekta, og nå er det nei på Rover V8 å sjøl om hk/nm ligger underkrav. av enkle grunn dem sa det gikk så mange.

og ang turbo, volvo vil beholde noen orginale biler, ikke bare att det går bare ombygde biler her, da blir det stopp fra importør til slutt.

men alt som gjøres med biler nå til dags skal søkes om til biltilsyn og volvo norge

Torra
08/03/11, 23:47
Volvo har da vel ingenting med saken å gjøre hva folk gjør med bilene sine?
Er jo ren idioti at det ikke skal godkjennes flere ombygde 240ier pga det er for mange av de. Har du dokumentasjon på dette?

R.G
09/03/11, 00:00
ja, og det skal dere få

Daniel V
10/03/11, 18:05
Nå har du virkelig satt i gang papirmølla hos Statens vegvesen, Ragnar!

Ragnar
13/03/11, 21:10
mener du med det?=)

Ragnar
13/03/11, 21:47
men finnes det tabeller på de forsjellige avgass krav som stilles til hver enkelt bil?? skulle hatt dette som dokumentasjon opp imot min egen avgass?=)

Ragnar
16/03/11, 15:19
fått tak i en ft nå, så da blir det skifte til helgen, men lurer på og bruke 531 toppen på ft, hørt at det skal være bedre?? går dette smertefritt?
PS: snart en ET blokk til salgs:)