PDA

Vis full versjon : Diesel/bensin varmer på bensinbil



Magnus Hagtvedt
13/02/10, 21:53
Jeg husker ikke om det var her eller på Volvoforum jeg leste om det, men en som hadde Diesel varmer og B230 motor. Må jo da ha en separat dieseltank, etc. Hvordan løses dette på en grei måte?

Og generelt. Brenselvarmer på bil.
Hvordan er det å montere dette? Når man tenker på plass, etc.
Blir jo begrenset plass i motor-rommet når man har turbomotor med IC og alt, AC utstyr, abs, osv.

tusselaid
14/02/10, 11:18
her er bensinvarmeren min, den til venstre i bildet, den som ligner på en termos. Den er ikke i veien for noe den.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1010.jpg

T90
14/02/10, 11:53
Trur det hadde blitt trangt om plassen hvis det hadde vert turbo der:)
Hvilken oppgave har egentlig den såkalte bensin varmeren?
Har den samme oppgave som motorvarmeren?

Magnus Hagtvedt
14/02/10, 11:55
Ja, de gamle er jo en del større en dagens varianter, og du har sugemotor, ikke turbo m. IC, AC, ABS, cruisecontroll og alt slik som opptar plass. Men jeg har all denne dritten som tar plass :P

Swissman
14/02/10, 12:29
her er bensinvarmeren min, den til venstre i bildet, den som ligner på en termos. Den er ikke i veien for noe den.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1010.jpg

Har du den typen varmer så burde du ha delkasko. Ikke få biler som brant pga av den dritten der.
Skal du ha noe som funker bør du gå for Webasto eller Eberspächer.

ChrML
14/02/10, 21:35
Indeed, greit å gå for noe som Webasto og kanskje ikke montere den rett over eksosanlegget i tilfelle bensinlekkasje.

Og som sagt, så har jo motorrommet over her "ingenting". Er jo ikkeno turbo, ABS, cruisekontroll, AC etc... Litt værre å få plass da, men finner alltids et sted å sette den. Under motorrommet en plass kanskje så man kommer til den unnenfra?

Har vurdert en Webasto bensinvarmer for kjølevann. Noen ide om hva slikt koster med og uten styringer / ny og brukt? Er jo vinter mesteparten av året her i Norge, så hadde jo vært greit å kunne fyre den fra fjernkontroll en liten stund før kjøretur, evt programmere opp at den skal starte kl 6:00 om mårran før jobb hver dag.

Magnus Hagtvedt
14/02/10, 22:31
Jeg har ikke undersøkt noen pris, men Swissman (regner med den samme Swissman som her ;) ) har kommet med diverse tips på tråden jeg startet på VF. Denne tråden (http://www.forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=29&t=3285)

Fjernstyringen har jeg allerede, da jeg akkurat har montert komplett DEFA pakke med motor (600W), kupévarmer (2100W) og batterilader (3A elektronisk), med fjernstyring (oppgitt å virke opptil 1200m, så den virker i alle fall noen cm unna). Denne har styreutgang og programmeringsmuligheter til brenselvarmer i tillegg. Fjernstyringen sender hele programmet til bilen, slik at man ikke må ha fjernkontrollen i nærhet etter programmering. Det kostet riktig nok 5200kr, (fjernstyringspakken er dyr). Men det hadde vært kjekt å kunne ha en mulighet når strøm er tungvindt å koble til. Fjernstarter (til motorn) funker fett, men er jo ikke akkurat det som er mest sunt for motoren, mtp. 10-15min på tomgang/forhøyet tomgang.

The Sven
15/02/10, 00:45
Var bensinvarmer i min 740 Turbo, en Eberspächer lik som den tusselaid har ca, men den var montert ved siden av radiator mot batteriet ca.

Agrostar
15/02/10, 20:41
Har du den typen varmer så burde du ha delkasko. Ikke få biler som brant pga av den dritten der.
Skal du ha noe som funker bør du gå for Webasto eller Eberspächer.

So Volvo Flygplan sine konstruksjonar er utrygge altso? Har 2 liggande som eg tenkte å montere, men fristar ikkje veldig når du seier sånt :p Nyare webasto og eberspracher er både mindre, bedre og sikrare vel?

DieselDriver
15/02/10, 20:58
Har vurdert en Webasto bensinvarmer for kjølevann. Noen ide om hva slikt koster med og uten styringer / ny og brukt? Er jo vinter mesteparten av året her i Norge, så hadde jo vært greit å kunne fyre den fra fjernkontroll en liten stund før kjøretur, evt programmere opp at den skal starte kl 6:00 om mårran før jobb hver dag.[/QUOTE]

Har defa system i bilen min som jeg bare stiller inn og det starter uten at jeg trenger og stå opp tidlig:) Det ser meget seriøst ut og varmer kupeen, motoren og lader batteriet.

Agrostar
15/02/10, 21:36
Har vurdert en Webasto bensinvarmer for kjølevann. Noen ide om hva slikt koster med og uten styringer / ny og brukt? Er jo vinter mesteparten av året her i Norge, så hadde jo vært greit å kunne fyre den fra fjernkontroll en liten stund før kjøretur, evt programmere opp at den skal starte kl 6:00 om mårran før jobb hver dag.

Har defa system i bilen min som jeg bare stiller inn og det starter uten at jeg trenger og stå opp tidlig:) Det ser meget seriøst ut og varmer kupeen, motoren og lader batteriet.[/QUOTE]

Har akkuratt det samme, men av og til så har ein ikkje tilgang til 230v :(

DieselDriver
15/02/10, 22:41
Nei vet så derfor har jeg dieselmotor. Bare la den gå i en halvtime-tre kvarter så er bilen god og varm.

vol760
15/02/10, 23:20
så lenge du har tilgang til strøm, er vel den enklaste og beste løysinga defa.

kjøpte defapakke med kabler, kupevarmer (2100w) og blokkvarmer (600w) + ett vanlig digitalt tidsur som du stappa i veggen. ga vel 2500kr for alt sammen og då har eg 20grader i bilen etter 1time med kjøring på halv effekt fra kupevarmeren. alt var installert på skikkeligvis i bilen etter ca 1 times effektiv jobbing.

vurderte bensinvarmer før eg monterte defaen, hadde en med ur og alt liggande, men var i tvil om kvaliteten, brannfaren og alt dillet med monteringa. .men angrer ikkje på at eg valgte defa istaden. seff fint med fjernkontroll og bensinvarmer etc. men i dei fleste tilfeller så står vel bilen på samme plass om natta.

minuset med defa er at du må ha mulighet for 16A, om du skal kjøre kupevarmaren på 2100w og ha motorvarmaren i tillegg.

Magnus Hagtvedt
15/02/10, 23:28
Man kan jo si ja takk, begge deler :D

Vet direkte koblet, uten intern elektronikk styring er en god del mer billig enn den med fjernstyring. Pakke med intern elektronikk og programmerings modul med ledning inn på dashen koster ca 3700 +-. Da slipper man uret i veggen, hvis man bruker det flere steder. Grunnen til at jeg kjøpte med full fjernstyring, er fordi jeg har vurdert en brenselvarmer i tillegg. Spesielt på jobben hadde dette vært kjekt.

Man får også DEFA pakkene med mindre effekter enn 2100W på kupévifta.
Og som du sier så kan man sette ned på trinn 1, som er 1350W på min i alle fall (Effekt oppgitt ved -20grader).

TeamBørnOut
16/02/10, 02:55
Noen som vet om man får kjøpt "løse" kit med diesel varmer da? er ute etter noe slikt til 960n.. har elektrisk defa. men gidder ikke kødde med kontakta om kvelden / morran. blir bare glemt

locked
16/02/10, 06:07
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/DSC01689.JPG


http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/DSC01691.JPG


http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/DSC01692.JPG

Agrostar
16/02/10, 06:11
Nei vet så derfor har jeg dieselmotor. Bare la den gå i en halvtime-tre kvarter så er bilen god og varm.

Ehh, er ikkje poenget med motorvarmar at ein skal sleppe å la den stå gå for ingenting? Og at den skal slitast så mykje ved start i kulde?

Locked: Oj, den varmaren der var mykje mindre enn Volvo sin :p Er det ein av dei minste ifra Webasto eller?

locked
16/02/10, 06:37
Ehh, er ikkje poenget med motorvarmar at ein skal sleppe å la den stå gå for ingenting? Og at den skal slitast så mykje ved start i kulde?

Locked: Oj, den varmaren der var mykje mindre enn Volvo sin :p Er det ein av dei minste ifra Webasto eller?

Bare klokken som er webasto, selve brenneren er eberspächer. hydronic II eller no sånt heter den. 5kW varmer som tar meget liten plass! :)

locked
16/02/10, 06:39
Noen som vet om man får kjøpt "løse" kit med diesel varmer da? er ute etter noe slikt til 960n.. har elektrisk defa. men gidder ikke kødde med kontakta om kvelden / morran. blir bare glemt

Hos din lokale bilopphugger. Annenhver nye bil fra 2000 og nyere har jo en sånn omtrent..

TeamBørnOut
16/02/10, 06:42
Skal undersøkes :) Noen forslag til hvaslags biler som har den beste? eller bruker de stort sett samme leverandør?

Ola Hagen
16/02/10, 06:50
Nesten alle scania lastebila i forsvaret har webasto, og det samme med de fleste MB 240 270 290 300 og multi bilene som blir brukt i afghanistan, systemet funker veldig bra.

Er jo enkel system, egen drivstoff ledning fra hovedtanken, drivstoff filter, komplett webasto enhet, sirkulasjonpumpe til kjølevæske, kontrollboks, og evnt tidsur, anbefales på det varmeste.

flarssen
16/02/10, 12:18
Kunne tenkt meg noe slikt selv ettersom bilen min da ville gå over på gass med en gang. Men med AC, ABS og LPG er det ikke mye plass. I tillegg er det allerede fordamper for LPG koblet inn i kjølesystemet.
Finnes det koblinger mot kupevifte som er modelltilpasset, eller er det universal?
Vil vaccumstyrte varmeapparat være et problem, eller vil spjell og kraner stå i de posisjonene de hadde når man stengte motoren?

Magnus Hagtvedt
16/02/10, 17:21
Normalt skal de beholde posisjonen. Men hva varmeventilen gjelder, så er denne helt åpen dersom den mister vacuum.

ChrML
16/02/10, 17:24
Kunne tenkt meg noe slikt selv ettersom bilen min da ville gå over på gass med en gang. Men med AC, ABS og LPG er det ikke mye plass. I tillegg er det allerede fordamper for LPG koblet inn i kjølesystemet.
Finnes det koblinger mot kupevifte som er modelltilpasset, eller er det universal?
Vil vaccumstyrte varmeapparat være et problem, eller vil spjell og kraner stå i de posisjonene de hadde når man stengte motoren?
Vakumstyrte varmeapparater er null problem, hvertfall de på 940. Krana står jo 100% åpen når det ikke er vakuum inn, og er ganske sikker på at solenoidene går i 0 og dermed slipper ut vakumet til krana når man skrur av bilen.

Wirestyrte varmeapparater kan derimot være et problem de gangene du glemmer å skru den over på full varme.

locked
16/02/10, 20:42
Kunne tenkt meg noe slikt selv ettersom bilen min da ville gå over på gass med en gang. Men med AC, ABS og LPG er det ikke mye plass. I tillegg er det allerede fordamper for LPG koblet inn i kjølesystemet.
Finnes det koblinger mot kupevifte som er modelltilpasset, eller er det universal?
Vil vaccumstyrte varmeapparat være et problem, eller vil spjell og kraner stå i de posisjonene de hadde når man stengte motoren?
du kan plassere varmeren der du vil, bare det er plass til den. den står like godt under baksetet, i en innerskjerm (orginalt på de fleste nye biler) eller helt bak under bagasjerommet...

Magnus Hagtvedt
16/02/10, 21:25
locked: Var det ikke så at du hadde dieselfyring på bensin bil? Hvordan løste du tank-problemet?

Agrostar
16/02/10, 21:29
locked: Var det ikke så at du hadde dieselfyring på bensin bil? Hvordan løste du tank-problemet?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1473.jpg

TeamBørnOut
16/02/10, 21:30
så enkelt å greit hehe

Magnus Hagtvedt
16/02/10, 21:51
Joda, jeg har sett beholderen, bildet ble også postet på VF for flere dager siden. Men jeg ville gjerne sett plassering, osv. Bilder hadde vært digg.

locked
16/02/10, 21:57
locked: Var det ikke så at du hadde dieselfyring på bensin bil? Hvordan løste du tank-problemet?

http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstofftank/
http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Vann-drivstoffgiver/
http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Maleinstrument-for-batbruk/

plassert i bagasjerommet. bilen er tatt ut av tjeneste så ligger bare løst i bagasjerommet.

skal flyttes over i en annen bil jeg har, men det er ikke sedan så der kommer jeg til å få tigget en alutank å plassere den under bilen.

diesel er enkelt å ha med å gjøre, brannfaren er svært liten sammenlignet med bensin!

Magnus Hagtvedt
16/02/10, 22:05
Det er klart diesel er greit sånnsett. Swissman nevnte til og med en alternativ plass over batteri (eller spylevæsketank på GL ombygd til Turbo).

Det er jo en pumpe til brenneren, hvor har du denne plassert?

locked
16/02/10, 22:44
Det er klart diesel er greit sånnsett. Swissman nevnte til og med en alternativ plass over batteri (eller spylevæsketank på GL ombygd til Turbo).

Det er jo en pumpe til brenneren, hvor har du denne plassert?

alt er med på bildene. brenner, vannpumpe og dieselpumpe står nesten oppå hverandre ;)

det er også mulig å flytte på saker og ting for å lage plass, ex. batteri, luftfilterbokser osv.. er mangen plasser det egner seg å montere men en grei regel er å velge montering foran på bilen for ikke å få enorme volum av kjølevæske og strømningsmotstand i slanger.

Magnus Hagtvedt
17/02/10, 08:45
:o Hadde jeg bare studert litt mer nøye, så hadde jeg sett den med en gang. :p

Swissman
17/02/10, 08:57
Eberspächer og Webasto er omtrent like i størrelse og effekt. Kompakt og man kan montere de i forskjellige vinkler, liggendes - ståendes.
For å kommentere litt på bildet til locked:
- Jeg ville ikke montert varmeren så høyt, varmeren er omtrent det høyeste punktet i vannsystemet og derfor vil det lett samle seg luft i varmeren, noe som gir dårlig sirkulasjon. Sett den så lavt som mulig, selv om det er litt mer jobb.
- Doseringspumpen til drivstoffpumpen burde ligge så lavt som mulig, helst slik at det blir en heverteffekt fra tanken til pumpen fordi pumen er dårlig til å suge men god til å pumpe. Utgangen av pumpen skal helst peke noe oppover slik at evt luftbobler blir med drivstoffet ut.
Disse tiltak vil gi bedre driftssikkerhet. Dette ikke som kritikk til locked, men som tips for de av dere som skal montere varmer i fremtiden. :-)

Agrostar
17/02/10, 18:45
Angåande drivstoffet, hvis ein skal montere bensinvarmar, kan ein da berre sette eit t-stykke på den orginale trykkslangen ein plass ved motoren og hekte det innpå pumpa til varmaren?

Swissman
17/02/10, 19:05
Angåande drivstoffet, hvis ein skal montere bensinvarmar, kan ein da berre sette eit t-stykke på den orginale trykkslangen ein plass ved motoren og hekte det innpå pumpa til varmaren?

Du kan ikke sette trykket på doseringspumpen da trykket ville presset drivstoff igjenom pumpen. Du skal inn på en slange som helst er trykkløs.
Noen bruker returslangen, men går returslangen ikke langt nok ned i tanken vil doseringspumpen suge luft - og det blir det ikke varme av. :)
Et slikt tankuttak, som vist på den røde kannen, koster ikke så mange kroner og du er garantert driftssikkerhet.

Agrostar
17/02/10, 19:14
Så når ein hektar seg inn på returen så vil det gå baklengs dei metrane ifra tanken og fram til brennaren altså :p Har du peil på kor langt ned returen på 240 går? Skal ein båre hol i orginaltanken på bilen, så er jo det ein viss risiko og.

Swissman
17/02/10, 19:43
Så når ein hektar seg inn på returen så vil det gå baklengs dei metrane ifra tanken og fram til brennaren altså :p Har du peil på kor langt ned returen på 240 går? Skal ein båre hol i orginaltanken på bilen, så er jo det ein viss risiko og.

Tar du fra returen så vil den suge fra tanken, for det er tett fra motorsiden.
Fremdeles viktig at pumpen ligger lavt.
Har du 240 uten tankpumpe så kan du sette inn et T-stykke i slangen før pumpen som ligger under bilen.

Agrostar
17/02/10, 19:47
240 92 har vel tankpumpe og?

locked
17/02/10, 22:32
Kan koble seg på tilførselsslangen til motoren på biler med forgasser. På biler med innsprøytning MÅ varmeren suge rett fra tanken (den greier ikke suge det gjennom tankpumpe, hovedpumpe og filter...)

Alle 240 fom. 1989 års modell har tankpumpe. Og alle de eldre med innsprøytning.

Agrostar
18/02/10, 07:18
Hmm, så det vil ikkje funke at den sug igjennom tankpumpa? Det vil bli for mykje motstand? Finnst det ikkje nokon bedre pumper til å suge da :p

ialvik
05/01/11, 01:48
Noen som har noen erfaring med denne?

Skal eventuelt monteres i en Golf :rolleyes: , men tar friheten med å spørre siden jeg har en 68 modell Amazon B18 stående pent parkert i garasjen der den hører hjemme på denne tiden av året ;)

http://cgi.ebay.com/WEBASTO-THERMO-TOP-HEATER-TELESTART-T90-REMOTE-CONTROL-/200559291577?pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipmen t_Accessories_SM&hash=item2eb243ecb9

Liker den biten med teleremote, hvis man kan sette inn et SIM kort er det jo helt knall