PDA

Vis full versjon : Forgasserbytte



tomei
06/03/11, 09:14
Hei
Har en 1985, 240 med en B200K og Solex cisac gasser. Jeg ønsker å bytte den ut, men er usikker på hva som egner seg best.. Er det noen som har forslag til hvilket innsug og gasser jeg kan montere. Motoren er jo i minste laget, så jeg ønsker jo mest mulig effekt.

Dcd36
06/03/11, 10:49
Misab.se har en egen erstatningskit til denne motoren

http://www.misab.se/18890745.htm

Vet ikke om hvordan den er i forhold til Solex'en, men det kan sikkert Misab svare Deg på.

tomei
06/03/11, 11:32
Det er jo vel og bra, men er det ikke mulig å finne det hos et huggeri? Vet du hvilken motor jeg kan flytte ifra, som passer uten noe om og men?
Kan jeg f.eks. ta fra en 230A motor?

Wrasko
06/03/11, 11:37
Folk flest bruker A innsug og A gasser

tomei
06/03/11, 16:37
I så fall har jeg en B230A i nabolaget, og den får jeg sikkert kloa i. Jeg registrerte bare at det var to forskjellige delenummer på pakningsett til de to motorene, men da er det vel andre pakninger en den til innsuget som er forskjellig regner jeg med.

Dcd36
06/03/11, 20:54
WEBER 34 DRTM tror jeg ikke Du finner så lett hos huggeren, finner Du en har Du flaks :)

Enkleste å finne er vel 230A gasser og innsug som Wrasko nevner tidligere i posten, anbefaler Deg å søke på dette forumet og flere forum for å finne ut hvordan 230A gasser fungerer på B200K

Daniel V
06/03/11, 22:27
WEBER 34 DRTM tror jeg ikke Du finner så lett hos huggeren, finner Du en har Du flaks :)

Enkleste å finne er vel 230A gasser og innsug som Wrasko nevner tidligere i posten, anbefaler Deg å søke på dette forumet og flere forum for å finne ut hvordan 230A gasser fungerer på B200K

Byttet til A gasser og innsug på min B230K på gamlebilen. Fungerte veldig fint, og var deilig å slippe alt vakumstyret!

Wrasko
06/03/11, 22:28
Er dog noe forskjell på B200K og b230K :), men burde gå greit å justere litt på forgasseren

Daniel V
07/03/11, 11:20
Næssen her inne gjorde det på sin 200k. Gikk fint det ifølge han :)

Dimmern
07/03/11, 11:55
om solex gassern fungerer som den skal, og det er en sånn 2 ports solex (?) så ser jeg ingen grunn til å sette på a gasser ;) er mere fart i to ports solex gassern enn det er i a gassern. men a gassern er jo holdbar da:) skjer det noe med vakumet på k gassere ere bare søppel nærmest! :)

tomei
09/03/11, 14:35
Har du noe forslag til hvilke gasser som er beste erstatning? Det florerer jo med brukte gassere, Pierburg, Stromberg eller Zenit?????
Jeg bytter ikke på grunn av at jeg har fått feil på Solex'en. men jeg kjøret på gass og når jeg får flensen mellom gasser og luftinntak kommer det helt opp mor panser. Og da er det bedre med en som står til siden. Og jeg er "vettskremt" for å få feil på noe av vakumdritten.. Så da er spørsmålet.. hvilke type ??

Dimmern
09/03/11, 14:58
hehe, ser hva du mener, a gassern er jo billig, og den er det stortsett aldri tull med, er det noe tull er det 99% sikkert at det er membranen i gassern som er gåen, den bytter du på 4 min. og samtidig er den lett og få tak i og billig:)
men den går jo som sagt litt dårligere enn den 2 ports solexen.. og antar at den bruker litt emr suppe også:)

Dimmern
09/03/11, 15:01
ellers kan du kjøpe deg en stående weber gasser, 32/36 mm.. det er en spare gasser med 2 porter, der er det merkbar forskjell på beninbruken, som jo er kjekt :D og den går også mye bedre, og gir fra seg en bra lyd :cool:

den passer rett på det innsuget du har på bilen din! :)

tomei
09/03/11, 17:54
Med fare for å drite på draget.Når du skriver A-gasser. Mener du ikke da en forgasser som står på en B230A??? Og etter min erfaring er jo det flere typer. Stromberg f.eks. Og jeg har en annen 245 med en 230A motor, og der er det en Pierburg.
En Weber er uaktuell, siden flensen til gassinnsprøytninga kommer oppå, og da havner luftinntaket gjennom panseret. Så innsuget må stå ut til siden. Forbruket er forresten ikke så nøye siden jeg kjører gass-hybrid, og gassprisen er jo enda overkommelig . hehe

Dimmern
09/03/11, 17:57
ja daså, finnes to a forgassere, ene typen er den gamle stromberg forgassern og den nye typen er pierburg med gul påfyllingskork på toppen :)

de er vel forsåvidt ganske så like, men den nye er nok litt bedre:) samtidig som den er lettere og få tak på ! :) men husk og alltid ha olje på gassern!:)

tomei
09/03/11, 17:58
Det er forresten ikke SÅ lett å få tek i. eller gassern er det , men gasser med innsug og alt tillbehør er det verre med. har ringt rundt til flere høggere i dag og de jeg fant står på motorer som har russla over trehundreogfemti tusen.. og det er jo litt..:-)

tomei
09/03/11, 17:59
mener du at pierburg er like grei som Stromberg??

Dimmern
09/03/11, 20:34
ja er ikke mye forskjell på de, men jeg ville valgt pierburgen! :)

Dimmern
09/03/11, 20:35
legg ut anonnse på ønskes kjøpt her på forumet, da får du deg nok forgasser ;)

Loff
10/03/11, 09:42
Åssen funker det med weber 32/36 og K-innsug på A-motor? Har bytta til 123Ignition, og forbruket gikk merkbart ned, men hadde vært moro å senke det enda mer. Granadaen jeg hadde før var vel med den gasseren (1985 modell 2.0 rekke4) og den var veldig økonomisk iallfall..

Dimmern
10/03/11, 13:45
Åssen funker det med weber 32/36 og K-innsug på A-motor? Har bytta til 123Ignition, og forbruket gikk merkbart ned, men hadde vært moro å senke det enda mer. Granadaen jeg hadde før var vel med den gasseren (1985 modell 2.0 rekke4) og den var veldig økonomisk iallfall..

veldig stor forskjell på bensin bruket! :D samtidig som det går en del bedre ;)

så det er en vinn vinn gasser :cool:

Loff
10/03/11, 14:46
Høres bra ut! Får vel legge ut en annonse på ønskes kjøpt da:)

Dimmern
10/03/11, 15:32
Høres bra ut! Får vel legge ut en annonse på ønskes kjøpt da:)

jeg har en slik gasser til salgs :)

Loff
10/03/11, 15:56
Ja, så det etterpå.. Er det mye styr å koble på vannet på den? Er manuell choke på A-gassern. Er det greit å få i et K-innsug, eller bør jeg få laga noe custom-greier?

Dimmern
10/03/11, 15:58
Ja, så det etterpå.. Er det mye styr å koble på vannet på den? Er manuell choke på A-gassern. Er det greit å få i et K-innsug, eller bør jeg få laga noe custom-greier?

k innsug fungerer knall! :) vannet er ikke noe problem, kjøp en meter med vann slange, også tar du slangen ifra det røret som er bakpå motorn som kommer ifra vannpumpa, også drar du den videre inn til den som kommer inn i kupèn :) til varmeapparatet altså.

Batland
11/03/11, 13:02
Har bytta til 123 Ignition, og forbruket gikk merkbart ned.
Hvilken tenningskurve har du valgt å kjøre med? Nr. 185 / 284 ?
A-innsuget er bare helt patetisk og dette gjør at mange legger skylden på A-forgasserene.
K- innsuget er svært mye bedre, men det fantes (finnes enda?) ett enda bedre system til Volvo med 4 lange separate runnere som er veldig likt det knallgode Granada innsuget. :D
Settet til Volvomotoren var ganske likt dette settet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/886.jpg

Loff
11/03/11, 13:57
Tok kurve 4, dvs Bosch-nummer 0.231.170.302, Volvo-nummer 1332410. Den er beregnet for B23A. Om det er den beste aner jeg ikke, men det ble iallfall bedre enn en godt slitt fordeler med godt slitt stift. Syntes det ble mer futt i den også. Vet du hvor de evt selger innsug tilsvarende det du har vist?

Dimmern
11/03/11, 13:59
Tok kurve 4, dvs Bosch-nummer 0.231.170.302, Volvo-nummer 1332410. Den er beregnet for B23A. Om det er den beste aner jeg ikke, men det ble iallfall bedre enn en godt slitt fordeler med godt slitt stift. Syntes det ble mer futt i den også. Vet du hvor de evt selger innsug tilsvarende det du har vist?

pedersen racing har slike innsug om du ringer ;)
gassern går i posten nå! :)

Loff
11/03/11, 15:28
Høres bra ut! Tror jeg prøver med K-innsug først, det må da være noen som har et liggende..

Batland
11/03/11, 15:46
Tok kurve 4, dvs Bosch-nummer 0.231.170.302, Volvo-nummer 1332410. Den er beregnet for B23A. Om det er den beste aner jeg ikke, men det ble iallfall bedre enn en godt slitt fordeler med godt slitt stift. Syntes det ble mer futt i den også. Vet du hvor de evt selger innsug tilsvarende det du har vist?
Hvis jeg husker rett i farten så er 185 kurven passelig og 302 kurven litt i lengste laget.
Tenning "skal uansett" justeres til 36 grader ved 4000 o/min, ikke til ett eller annet uvesentlig på tomgang! Ett av de store problemene med stiftetenning er at man er NØDT til å bruke en svak coil som gir dårlig gnist. Jeg håper derfor at du har byttet ut den originale stiftecoilen med en kraftig og god en i elektronisk utgave.

Loff
11/03/11, 15:52
Bytta til ny coil, men er vel bare en vanlig en. Hvilken høyeffektcoil er best? Tenninga justerte jeg så jeg akkurat ikke fikk tenningsbank.

Batland
11/03/11, 16:01
Bytta til ny coil, men er vel bare en vanlig en. Hvilken høyeffektcoil er best? Tenninga justerte jeg så jeg akkurat ikke fikk tenningsbank.
Det finns 1000 vis av coiler og de 900 beste er Amerikanske. :D
Den i særklasse beste coilen vi rundtom her noengang har vært borti er denne som i PRAKSIS er en BETYDELIG oppgradering i forhold til "alle" andre:
http://www.summitracing.com/parts/ACC-380876/
Ok, det er en annen måte å gjøre det på. :)

Daniel V
11/03/11, 16:50
Kjøp deg Piersburggasseren! Den ha CO skrue, noe ikke Strömberggasseren har. Derfor de fleste Volvoene med gassermotor har Piersburg, fordi hvis du får feil CO på EU, så kan du justere det, noe som er vanskelig på Strömberg.

Kjører selv med Piersburg på min. Går som en drøm! :)

Loff
11/03/11, 22:07
Har Pierburggasser. Bilen går helt fint, men tror nok jeg får ned forbruket litt med webern. Hvis så viser seg ikke å være tilfelle, kan jeg jo bare bytte tilbake:)

Loff
11/03/11, 22:22
Coil bestilt fra amerika :)

Batland
12/03/11, 12:18
Kjøp deg Piersburggasseren! Den ha CO skrue, noe ikke Strömberggasseren har. Derfor de fleste Volvoene med gassermotor har Piersburg, fordi hvis du får feil CO på EU, så kan du justere det, noe som er vanskelig på Strömberg.

Kjører selv med Piersburg på min. Går som en drøm! :)
Ikke bare har Strømbergforgasserene en CO skrue, de har til og med TO stk. ;)

Dimmern
12/03/11, 12:24
stromberg gasserne har da ingen co skrue i det hele tatt?
pierburg har som DanielV sier her..

Batland
12/03/11, 12:25
Coil bestilt fra amerika :)
Bra for deg. Det vil du ikke angre på. :)
Coilen jeg linket til er faktisk konstruert av oppfinneren av pacemakeren.
Denne unike coilen er derfor kapabel til automatisk å variere gnisten etter motores behov. Kraftig gnist ved oppstart og ved aks og en enn gnist når man cruiser. Dette gir uvanlig lette starter, forbedret aks, lavere forbruk og høyere effekt. Dette har vist seg være merkbart fra første oppstart. :D
Husk å øke pluggåpningen litt da denne coilen lett støtter det, og da reduseres forbruket ytterligere. ;)

Batland
12/03/11, 12:27
stromberg gasserne har da ingen co skrue i det hele tatt?
pierburg har som DanielV sier her..
Den har nok det du. Den har to stk. hvor den ene er lett tilgjengelig.
Slik ser forøvrig justeringsvertøyet ut som til og med Biltema solgte i sin tid.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/933.jpg

Batland
12/03/11, 15:50
Tok kurve 4, dvs Bosch-nummer 0.231.170.302, Volvo-nummer 1332410. Den er beregnet for B23A. Om det er den beste aner jeg ikke, men det ble iallfall bedre enn en godt slitt fordeler med godt slitt stift. Syntes det ble mer futt i den også. Vet du hvor de evt selger innsug tilsvarende det du har vist?
Da har jeg sjekket opp dette.
Kurve 2 har fullt utslag ved 3000 o/min.
Kurve 4 har fullt utslag ved 4000 o/min.
Grunnen til at B23 kurven er senere er sannsynligvis at den har problemer med tenningsbank før 4000 o/min.
Èn av grunnene til at tenningsbank oppstår er for dårlig gnist og elendig innsug som gir høy temperatur på luft/bensinblandingen.
Når du nå har elektronisk tenning og snart en fantastisk god coil, så bør du teste kurve 2 fordi dette ER en mye bedre og mer korrekt kurve.

Husk også at B230K motoren går med 10,5:1 i kompresjonsforhold, men kan likevel kjøre 95 blyfri.

Det elendige A-innsuget ble designet for en motor med 8,5:1 i komp. så når du oppgraderer fra A til K- innsug i tillegg, da er det iallefall på tide å teste kurve 2.

EDIT.
Har også gått 123 ignition etter litt mer nøye i sømmene og dette er faktisk litt pinglete greier.
http://www.123ignition.nl/downloads/manuals/123B21B23.pdf
I manualen gjøres det klinkende klart at dette systemet er for veikt til å takle tøffere coiler enn 1,0 ohm.
Dette betyr at det ikke engang takler den originale 230K coilen. :(
Hvis du skal overholde deres spec. og ikke stresse den dyre fordeleren din, så trenger du også en slik for å øke motstanden fra 0.300 til mer enn 1.0 Ohm.:
http://www.summitracing.com/parts/ACC-150001/
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/945.jpg

GeTReibeAktienGesellschaf
13/03/11, 03:28
Tok kurve 4, dvs Bosch-nummer 0.231.170.302, Volvo-nummer 1332410. Den er beregnet for B23A. Om det er den beste aner jeg ikke, men det ble iallfall bedre enn en godt slitt fordeler med godt slitt stift. Syntes det ble mer futt i den også. Vet du hvor de evt selger innsug tilsvarende det du har vist?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1.jpg?t=1299983232

Dimmern
13/03/11, 12:45
Den har nok det du. Den har to stk. hvor den ene er lett tilgjengelig.
Slik ser forøvrig justeringsvertøyet ut som til og med Biltema solgte i sin tid.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/933.jpg

sikker på at det er CO skrue da? og at det ikke bare er tomgang osv?

Batland
13/03/11, 12:50
sikker på at det er CO skrue da? og at det ikke bare er tomgang osv?
Ja selvfølgelig er jeg det.
Jeg har modifisert dem og justert CO på Strømbergforgassere i 20 år. ;)

Dimmern
13/03/11, 12:56
Ja selvfølgelig er jeg det.
Jeg har modifisert dem og justert CO på Strømbergforgassere i 20 år. ;)

hehe ok ok ;)

Loff
14/03/11, 10:06
Da har jeg bestilt meg motstand også. Kobler jeg + inn til coilen via den? Og endrer tenningskurva til nr 2? Når jeg har bytta gasser, kan jeg da kjøre på 95, eller er det bedre å kjøre på 98 (antar jeg kan stille tenninga noe høyere da)?

Batland
14/03/11, 15:53
Da har jeg bestilt meg motstand også. Kobler jeg + inn til coilen via den? Og endrer tenningskurva til nr 2? Når jeg har bytta gasser, kan jeg da kjøre på 95, eller er det bedre å kjøre på 98 (antar jeg kan stille tenninga noe høyere da)?
Ja, du kobler den inn på + ledningen til coilen.
Jeg ville gjort en test med kurve 2 ja. Hvis det tenningbanker mye mer ved 3000 o/min, så få du heller gå tilbake.
Nei. Det er ikke forgasseren som bestemmer hvilken oktan du kan bruke.
Hvis du absolutt ønsker å kjøre 95 så bør du sette i en MYYE kaldere termostat, NGK B7ES plugger og antageligvis også # 302 tenningskurven.
Disse motorene mer eller mindre SKAL ha 36-38 grader tenning ved 4000 o/min uansett hvilken tenningskurve / datasprut man velger seg.
Hvis du alltid setter fordeleren til dette da har du oversikt og kontroll. Anbefales. :)

Loff
14/03/11, 21:03
OK. Kurve 2, 36-38 grader med vakuum utkoblet? Og kjør på 98 oktan (gjør det nå)? Grunnen til at jeg lurte på 95 er at det ble sagt K-motoren gikk på det, og den har jo litt høyere kompresjon. Men om jeg får lavere forbruk med 98 og det skisserte oppsettet, går jeg heller for det :)

Batland
14/03/11, 22:24
OK. Kurve 2, 36-38 grader med vakuum utkoblet? Og kjør på 98 oktan (gjør det nå)? Grunnen til at jeg lurte på 95 er at det ble sagt K-motoren gikk på det, og den har jo litt høyere kompresjon. Men om jeg får lavere forbruk med 98 og det skisserte oppsettet, går jeg heller for det :)
Ja, det stemmer.
Det stemmer, men K-motoren er annerledes enn alle de andre Volvomotorene på forskjellige måter så det er ikke smart å sammenligne med den.

Loff
17/03/11, 14:44
Forresten.. passer luftslangen fra filteret, eller bør jeg få i eget filter som står oppå gasseren?

Dimmern
17/03/11, 14:51
Forresten.. passer luftslangen fra filteret, eller bør jeg få i eget filter som står oppå gasseren?

må ha eget filter oppå, kjøpes på pedersen racing :)

Daruu
17/03/11, 15:11
Hmm. Hvor mye guffe får man med ett slikt oppsett som er omtalt her da? Evt med annen kam/grenrør?

Loff
17/03/11, 15:56
Skal du bytte kam og grenrør er det vel 38 mm Weber som er tingen?

Batland
18/03/11, 10:10
Hmm. Hvor mye guffe får man med ett slikt oppsett som er omtalt her da? Evt med annen kam/grenrør?
Litt histore først;
I "gamle dager" ble det solgt noen trimsett til disse Volvomotorene. Trimsettet til E-motorene bestod av en Dr.Schrick kam med "Swing Boost effekt" og potensialet ble oppgitt til 160 hk.

Til A-motorene bestod trimsettet i tillegg av en innsugsmanifold lignende K-innsuget og en Weber forgasser. Effektpotensialet ble så vidt jeg husker oppgitt til 145 hk.
Med ett Steg 1 grenrør øker dette ytterligere.

Hvis vi ser på en Ford OHC motoren så er potensiale for den helt originale innsugsmanifolden i overkant av 150 hk. K- manifolden til Volvo kan omtales som en Kinakopi av denne. For å klare 150 hk så trenger man imidlertid å tilpasse og montere en stor forgasser som f.eks en Holly 500 cfm.

Daruu
19/03/11, 19:44
Takk for bra svar.
Men som en "hverdags" motor vil vel 32/36 weber, k innsug, litt kvassere kam, slik tenning og grenrør fungere tåelig uten å bruke enorme mengder bensin, eller?

Batland
19/03/11, 19:55
Takk for bra svar.
Men som en "hverdags" motor vil vel 32/36 weber, k innsug, litt kvassere kam, slik tenning og grenrør fungere tåelig uten å bruke enorme mengder bensin, eller?
Potensialet for ett godt resultat er definitivt tilstede hvis dette utføres korrekt, bl.a ved bruk av lambdameter.
De tre store bensintyvene er i alfabetisk rekkefølge:
1. Bensin/luftblandingen, for lav lambda, AFR.
2. Kam, for vill.
3. Tenning, for lav på det turtall motoren i praksis tilbringer mest tid. En svak gnist fra en veik stiftecoil hjelper heller ikke. Amerikansk tenningsforsterker og coil anbefales vurdert alltid og uansett.

Hvis du har kontroll på disse 3 går det bra.