PDA

Vis full versjon : Tregstartet S80 2,0t



waterboy
05/03/11, 18:56
Hei, er ny på forumet,ser ut til å være ett flott Volvo forum her! Jeg har nylig kjøpt en S80,2,0t,163 hk,bilen er en 2000 modell,gått veldig lite for alderen,87000 km.Oppdaget at den innimellom er tregstartet ved kallstart,noen ganger starter den som normalt.Med tregstartet mener jeg at bilen må kjøres for lenge på starteren.Når den da starter virker det som den går litt ujevnt i noen sekunder.Når den er varm starter den som normalt.Forrige eier har byttet spjeldhus m/mer på Volvo verksted. Jeg har nylig byttet plugger og luftfilter,merket ingen endring. Noen som vet noe lurt? Kanskje best å ta en diagnose hos Volvo?

Testdriver
05/03/11, 19:15
Prøv med ny kjølevannstemperatur føler ;)

waterboy
05/03/11, 21:47
javel,er det noen sammenheng der? ser ikke helt for meg hvordan den påvirker?

Testdriver
06/03/11, 11:05
Kjølevanntemp føler/sensor gir signal til hjernen på bilen om motoren er kald eller varm. Hvis denne er ødelagt så vet ikke hjernen at det er kaldstart og den sprøyter ikke ut mere bensin slik den skal gjøre ved kaldstart.

waterboy
06/03/11, 11:22
Er dette er en svakhet på denne motoren? vanlig feil? Isåfall er denne grei å bytte selv,sitter plassert slik at man kommer til? Høres ut som den ikke koster all verden iallefall?

Testdriver
06/03/11, 12:09
Har leita opp på mekonomen nå, 342,- koster den.
Det andre du spør om får noen andre svare på, for denne motoren vet jeg lite om

waterboy
06/03/11, 12:51
Er det denne temperatursensoren som viser temperaturen på kjølevannet inne i instrumenpanelet? Isåfall virker alt som normalt der,har ikke helt greie på dette! Eller er det en egen tempføler for kjølevannstemperatur?

Sollien
06/03/11, 14:01
er vel egen føler for kaldstart... denne vil fungerer som "chok" når bilen er kald...

Testdriver
06/03/11, 14:15
Det stemmer det som Sollien sier her.

Er helt klart verdt å bytte denne følern når du har slike symptomer på bilen.

waterboy
06/03/11, 16:43
Det er litt rart,prøvde akkurat å starte bilen nå,kald motor,satt på tenningen å ventet noen sekunder før jeg vred om,startet som normalt! Altså ikke hvergang den er tullete! Det er vel kanskje vanlig hvis det er denne sensoren,virker som den skal innimellom?
Prøvde å finne ut hvor sensoren sitter,noen som vet?

waterboy
06/03/11, 22:20
Takker og bukker for svar,finner sikkert en løsning.

aarnes
07/03/11, 13:53
Hvis noen kan fortelle hva den heter, så skal jeg finne en guide til deg.
Finner noen alternativer her:

Temperaturgivare inloppsluft (MAP)
Termostat/temperaturgivare kylvätska
Tryckgivare inloppsluft (MAP)
Impulsgivare

waterboy
07/03/11, 18:24
Tenkte å kjøpe en Haynes manual,kan være kjekt å ha,står vel endel der.

aarnes
08/03/11, 09:24
Det gjør det nok, men det er nok mye som IKKE står der og.
Personlig syns jeg Haynes bøkene er mer til bryderi enn hjelp. Mye rare forklaringer, mye som står at er supervanskelig, men er enkelt, og beskrivelse av arbeid som tar 20min, men ifg boka 4 timer.