PDA

Vis full versjon : kabling bilstereo volvo v70 98



TorsteinM
05/03/11, 17:10
Hei!


Eier en Volvo V70 -98 som jeg skal installere anlegg i.
Nå mangler jeg bare strømkabelen som skal til batteriet.
Har sett på det og finner ingen fin plass å gå for å komme meg til motorrommet med kablen.
Så da lurer på om det er noen som har trekt kabler i en slik bil og funnet en fin løsning på hvordan jeg skal komme meg til motorrommet med kabelen?

Tusen takk for svar!

Mvh
TM

cossykiller
05/03/11, 22:04
kan gå inn der om kablene går ifra sikringene og inn i bilen ? så trekke den på andre siden av det som signalkablene ligger...

JP_Ra©ingTeam
05/03/11, 22:17
under sikringsboksen/mot torpedoveggen, er det et ledig "rør/plast slange" sitter en en gummi propp på den, den kan du dra av.. og eller klippe hull i den etter ønsked dim på kabel.. enkleste er og tre den ifra motor rommet og inn i bilen.... er små trangt oppunder rattet for å tre den inn der.. husk sikring på kabelen ;)

cossykiller
06/03/11, 03:55
sikringen skal være nærmest mulig batteriet :) og kjør samme dimmensjon på jordingskabel som på + kabelen, og jord den skikkelig, puss vekk lakken som er der før du setter den på :)

TorsteinM
06/03/11, 13:25
Ok! da prøver jeg det!
Takk for svar!

Nybakken
07/03/11, 12:32
Jeg trakk strømkabelen inn gjennom en ledig kabegate under sikringsboksen som går inn i Torpedoen. Gjordinga kjørte jeg rett i karossen under platene i bagasjerommet :) Bruk samme kvadrat på jording og strøm kabel :)

Tore
07/03/11, 12:44
Hvorfor samme kvadrat på kabelen som går til pluss som kabelen til chassis?

(jording og strømkabel er uasnett feil uttrykk da det går akkurat like mye strøm i de begge to...)

Kabelens tverrsnitt er slik at den gir ett vist spenningstap som funksjon av strøm og lengde. Siden plusskabelen ofte er lengre enn minuskabelen til jord er det langt viktigere at plusskabelen har stort tverrsnitt. Uansett så er begge disse kablene langt større/tykkere enn printbanene i selve forsterkeren...

Generelt sett bør man bruke så tykk kabel som mulig, men har man f.eks liggende 2 røde kabler der en er kjempetykk og en bare er tykk så bør man bruke den kjempetykke selv om man bare har tilgjengelig en sort kabel som er like tykk som den tynneste røde...

cossykiller
07/03/11, 15:55
hva er da det faglig riktige uttrykket ? men det skal kunne gå like mye strøm gjennom begge, det vil det ikke om du har en 52 kvadrat og en 25 kvadrats kabel

Tore
07/03/11, 18:37
Klart du kan kjøre like mye strøm gjennom en 25 kvadrats kabel som gjennom en 52... Dersom den 25 kvadrats kabelen er veldig kort (fra forsterkeren og ned til chassis) vil det være langt mindre spenningsfall i den enn i en lang 52 kvadrats kabel fra forsterkeren i bagasjerommet til batteriet i motorrommet.

Det er kombinasjonen av tverrsnitt og lengde som avgjør hvor stor motstand kabelen har, og som i sin tur avgjør hvor stort spenningsfall man får med en gitt strøm. Jo lengre kabel jo viktigere er tykkelsen. Se på en lyspære; mener du virkelig ikke at det er behov for tykkere ledninger til lyspæra enn de tynne pianotrådene som går frem til selve glødetråden? Grunnen til at disse lederne er så tynne er at det spiller ingen rolle siden de er korte. Man lager ikke kø av elektroner i kabelen selv om man går ned i tverrsnitt; man bare øker spenningsfallet pr meter.

degocostly
07/03/11, 21:14
http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-kabeltorpedo.htm

Her har du et hull, vanskelig å finne men. Borret hull jeg :)

cossykiller
07/03/11, 23:13
men virker for meg som han skal ha ett batteri baki der også.. er jo klar over at spenningsfallet blir forskjellig, og at det her var snakk om forskjellige lengder, og ja jeg ser hva du mener med lysa, men om du tar 2 like lange kabler, en 24 kvadrat vil smelte/bli varm betydelig mye fortere enn en 52 kvadrats ledning, og jording til batteriet er det jo ikke vits og gå mer ned på en nødvendig

Tore
08/03/11, 08:37
Generelt bør man bruke så tykk kabel man kan/har. Men det er mer kritisk jo lengre kabelen er. Ingen god teori på at både kabel til jord og kabel til + bør være like tykk.

Langedal
08/03/11, 09:13
Skal man benytte det originale tilbehørsrøret som det refereres til i denne tråden, kan man ikke bruke så tykke strømkabler. Skal man bruke kabel med noe særlig mer enn 20mm2 tverrsnitt, blir man nesten nødt til å finne en annen vei inn i bilen.

Har selv trukket strømkabel med 20mm2 gjennom tilbehørskanalen/røret i tillegg til kabel for ekstra fjernlys, og da var det rimelig trangt.

Dette røret kan uansett være litte krøkkete å dra kabel gjennom da det har en brå knekk fra torpedovegg og ned under sikringsboks, så å bruke en stiv trekkabel er et godt tips.

V70wangen
09/03/11, 20:59
På min V70 har jeg lagt en 50 kvadrat under bilen langs en kabelgate som går der, da er du hvertfall sikret mot dynamostøy ;) Bare et tips hvis du skal ha tykke kabler....

cossykiller
09/03/11, 22:11
midt under bilen ? ligger den godt skjerma ?

svidd-gummi
13/03/11, 02:48
Ser noen har skrevet at det er best med kjukkest mulig kabel. det er tull. få heller riktig kabel tykkelse, i hendhold til hvor mye anlegge drar. overkill kabel er unødvenig. og bruk heller litt mere penger på kvalitetskabel enn det dritte de selger på thorshov og bilekstra ;) med riktig kjukkelse på en god kabel har du minst mulig spenningstap. og bruker du penger på kvalitetskabel slipper du også det at kablene smelter ved "hardt" bruk. Jeg smelta kabelen jeg kjøpte på biltema som egentlig var kjukkere enn hva de påsto jeg trengte. Og jeg har erfart at det alles beste er og sikre seg med kondensator på hver forsterker.

Tore
13/03/11, 20:16
Ser noen har skrevet at det er best med kjukkest mulig kabel. det er tull. få heller riktig kabel tykkelse, i hendhold til hvor mye anlegge drar. overkill kabel er unødvenig. og bruk heller litt mere penger på kvalitetskabel enn det dritte de selger på thorshov og bilekstra ;) med riktig kjukkelse på en god kabel har du minst mulig spenningstap. og bruker du penger på kvalitetskabel slipper du også det at kablene smelter ved "hardt" bruk. Jeg smelta kabelen jeg kjøpte på biltema som egentlig var kjukkere enn hva de påsto jeg trengte. Og jeg har erfart at det alles beste er og sikre seg med kondensator på hver forsterker.

Foorsåvidt sant; det som er viktig er at kabelen har så lav impedans som mulig. Denne er omvendt avhengig av kabeltykkelse; med to like kablerkvaliteter er det derfor best med den tykkeste.