PDA

Vis full versjon : Tempratur og oljetrykk



Krissmp
05/03/11, 15:21
Begynner a bli lettere frustrert na. Ledningsnettet er et kaos pa bilen min. Ma foreksempel sette pa lysbryteren for a starte den:confused:

Hovedproblemet mitt er att jeg ikke far målt tempraturen og oljetrykket.

Har koblet et kabel til tempfoleren i toppen som går inn i instrumentpanelet som en gul og bla leder. Men får forsatt ikke målt tempraturen? Ligger en lik kabel lost til, men denne gir heller ikke utslag. Lurer pa om foleren er odelagt, men vet ikkje hvordan jeg far malt det? Kan jeg male motstanden? Rekner med det er motstanden som endrer seg med tempraturen?

Har en slik oljetrykksmaler fra biltema. Har koblet strom til denne og en kabel fra giveren. Nar jeg setter pa tenninga ligger den pa null, nar jeg startet bilen gar den heilt til topps? Tyder vel pa att den maler noe? Nar jeg kobler fra lederen endrer den seg ikke i det heletatt om motoren er av eller pa..

Takker for alle svar:) siste som ma ordnes for provekjoring..

Krissmp
05/03/11, 17:46
Er det idioti a kjore bilen uten a vite temp? Ser vel greit om det begynner a koke?

The Bear
07/03/11, 21:08
Ser jo det om det begynner å koke. :)
Du får jo kjøpt tempføler og tempmålerinstrument på Biltema da, heilt kurant å bruke om orginal tempføler er ødelagt. :)

oeb
12/03/11, 10:45
Instrumentet skal ha + og jord, en signalkabel til giveren og jord mot gods.
Har du ikke koblingsskjemaet?

Krissmp
12/03/11, 15:05
Instrumentet skal ha + og jord, en signalkabel til giveren og jord mot gods.
Har du ikke koblingsskjemaet?

Har pluss og minus til oljemalerinstrumentet og en kabel til maleren, men den star under null for motoren startes og gar rett i maks nar den gar. ikke noe imellom.

R.G
12/03/11, 20:22
Har pluss og minus til oljemalerinstrumentet og en kabel til maleren, men den star under null for motoren startes og gar rett i maks nar den gar. ikke noe imellom.

mye trykk er det på maks? gjelder det ved varm eller kald motor?

Krissmp
12/03/11, 20:30
mye trykk er det på maks? gjelder det ved varm eller kald motor?

Er en slik maler. http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Bil_instrumenter/Oljetrykkmaler/
Gar pa en mate over 7 tallet. Virer som den far for hoyt signal.

R.G
12/03/11, 20:51
sånn en har jeg i ene bilen å. går på over 7 når er kald motor den å. og driftsvarm (etter hardkjøring osv) så ligger den på 3kg på tomgang

Krissmp
14/03/11, 10:18
sånn en har jeg i ene bilen å. går på over 7 når er kald motor den å. og driftsvarm (etter hardkjøring osv) så ligger den på 3kg på tomgang

Faller oljetrykket nar motoren er varm? Jeg lurte litt på om oljetrykksmåleren er ødelagt, men virker jo som den får en form for signal(av og på signal)

En annen rar ting er att vv og til når jeg startet motoren lyser oljelampa noen sekunder før den slukkes?

R.G
14/03/11, 10:22
oljetrykk synker når motor blir varm ja, normalt det. oljetrykket er høyere på kald motor grunnet tjukk olje da

turbostian
15/03/11, 09:12
men så skall det jo sies at målerne fra biltema ikke er 100 % rette heller.. har en kompis som monterte en slik bbl måler og den viste 0 på tomgang... byttet med inovate sin måler og nå ligger den på 10,3 ca.

Aartun
15/03/11, 16:37
Høres ut som mäleren din ikke får signal fra giver, da oppfører den seg slik, i alle fall min. Den slår rett på og går over maks på skalaen.

Krissmp
15/03/11, 21:44
Høres ut som mäleren din ikke får signal fra giver, da oppfører den seg slik, i alle fall min. Den slår rett på og går over maks på skalaen.

Tyder ikkje det pa att den far et signal da? et for hoyt signal.

Aartun
16/03/11, 06:49
Tyder ikkje det pa att den far et signal da? et for hoyt signal.

Kan jo være det og, men hos meg gikk den i alle fall “rett i taket“ da den ikke fikk signal fra giver.. Er blokka jordet? Har du prøvd en annen giver? Kan være det er spurt om, men du vet du har rett giver til måleren?

Krissmp
16/03/11, 15:46
Har jordet blokka ja, men det er kanskje der feilen ligger alikevel. Kanskje det er darlig jording ettersom jeg ikkje far maling pa verken oljetrykk eller vanntemp?

Har ikke provd en annen maler men skal vera riktig. Ser ut som en orginal, men den star pa en Y som star i blokka og den andre enden har en sylindrisk sak i enden? Aner ikke hva det er?

Aartun
17/03/11, 07:20
Høres ut som en splitter eller noe for meg den Y saken.. Du kan jo prøve å legge en ledning direkte til minus polen på batteriet fra blokka, skulle eliminere dårlig jording i alle fall:)

Krissmp
02/04/11, 14:04
hadde ikkje koblet giveren skikklig. Men koblet kabelen fra instrumentet til giveren nå, men nå går bare måleren i topp med en gang tenninga kommer på og blir der når motoren er i gang. Måler 7-8 volt mot gods på kabelen til giveren når tenninga er på? kortslutning kanskje? trodde dette var en minuskabel og jeg ville måle spenning mellom den og pluss.

Krissmp
02/04/11, 15:39
Tor heile dritten er ødelagt jeg. Koblet den direkte i motorrommet. ble bare fult utslag på den med en gang den fikk spenning. Drar ut å kjøper en ny.