PDA

Vis full versjon : mye trykk i kjølesystemet på v70, noen som har tips?



julen
05/03/11, 14:57
bil: 1998mod v70 2.5t
er mye trykk i kjølsystemet, virker som det er luft i systeme jeg ikke fårut...
hvis biln har stått ei stund så den er kalg hører jeg det "skvulper" i varmapparat registret. hadde samme symtom på en motor jeg hadde tidligere, men da var radiatorn syndern.
lurer på om det kan være topp pk, sprukken topp/blokk f.eks?
har fylt etter veske 2ganger på ca 3 uker me mye kjøring.
kan ikke se det lekker noen stede annet en det spruter ut av ekspangsjonslokke noen ganger. (har prøvd nytt lokk).
hvis jeg har kjørt biln så den har godt me driftstemp lenge å stopper den bobler det mye i ekspansjonstanken når jeg stopper biln. som om det er luftbobker som bare kommeropp på et vis.

på forhond takk for svar:)

Asgeirhalvorsen
05/03/11, 19:12
hadde det å slik, var lekk radiator..

brynna
05/03/11, 21:26
Hadde tatt en sylinderlekkasjetest. Ta turen innom Biltema og kjøp deg et slikt sett. Koster 400,- der. 750,- for tima på versted. Du finner ut akkurat det samme som dem for halve prisen.

Per Ulv
06/03/11, 10:06
Hvis du slipper av alt trykk i ekspansjonstanken når bilen din står å går å er klad, strammer til lokket, holder motoren på 3000rpm ett minutt å det poffer til når løsner kan det være en god pekepinn mot kompresjon som kommer ut i kjølesystemet. Da ville jeg oppsøkt ett verksted å få målt HC io kjølesystemet, finner dem det er det mest trolig toppakkning.. Dette er jo noe ett verksted vil kunne gjøre gratis for deg, tar kun 5min.

cossykiller
06/03/11, 12:27
men skal det ikke være noe trykk i kjølevæska ?

julen
06/03/11, 14:05
hadde det å slik, var lekk radiator..

hadde samme problem tidligere jeg å med gåen ragiator, fylte på tettningsmiddel så ble det greit. håper det er den som er syndern, så lurer på om jeg skal prøve en fra delebiln. men ser ikke noe lekasjer på den.

julen
06/03/11, 14:05
Hadde tatt en sylinderlekkasjetest. Ta turen innom Biltema og kjøp deg et slikt sett. Koster 400,- der. 750,- for tima på versted. Du finner ut akkurat det samme som dem for halve prisen.

må skal prøve det å. men er de billige testerne på biltema å stole på da?

julen
06/03/11, 14:08
Hvis du slipper av alt trykk i ekspansjonstanken når bilen din står å går å er klad, strammer til lokket, holder motoren på 3000rpm ett minutt å det poffer til når løsner kan det være en god pekepinn mot kompresjon som kommer ut i kjølesystemet. Da ville jeg oppsøkt ett verksted å få målt HC io kjølesystemet, finner dem det er det mest trolig toppakkning.. Dette er jo noe ett verksted vil kunne gjøre gratis for deg, tar kun 5min.

ska teste det i dag.

julen
06/03/11, 14:10
men skal det ikke være noe trykk i kjølevæska ?

ska el være litt men det er sykt mye til meg. høres å ut som det er luft i systeme. hender seg det spruter væske opp av ekspansjonstanken etter en kjøretur. å det høres ut som det slipper opp luft fra tanken.

julen
06/03/11, 21:58
har nå kjikka litt mer på det. årøvde å å hapå radiatortett. er mer trykk en noen gang å er milt sagt bare å parkere biln:( flommer over kjølevæske fra beholdern som bare juling.
tror mest tror det kan være topp PK eller sprekker jeg...

julen
06/03/11, 23:10
er vel strekk bolter på toppen på disse motorene?
hvis jeg evt prøver å bytte PK å bytter kun den. er det noe problem å bruke de gamle boltene på toppen?

cossykiller
07/03/11, 00:00
du tar ikke bare og båtte pakning, du leverer toppen inn og får den plana, vet aldri om den har slått seg litt skjev, er ikke mye den skal slå seg skjev, da må du ner me hele sulamitten enda engang bare for du droppa det, usikker på boltene, men koster ikke mange kronene for nye. Se om du får tak i en gjengetapp for og friske opp gjengene i blokka også, så blåser du det rent og tørt, før du har litt olje på boltene før du skrur de nedi igjen :)

frodo_t5
07/03/11, 00:21
Har du tatt en komressjonsstes? Er det vann på peilepinnen din eller olje i tanken til kjølevannet? Kommer det vann ut av eksosen din?

C.Erstad
07/03/11, 01:09
Er ikke umuligt at du har sprekk i blokka di!
Men berner selger en CO måler som man måler CO i kjølevannet :)
Har artikkelnummer: 111961

http://shop.berner.eu/berner/no/search?searchPattern=co+m%C3%A5ler&conversationContext=1

Så kan du utelukke toppakning, sprekk i blokk osv :P

julen
07/03/11, 03:31
du tar ikke bare og båtte pakning, du leverer toppen inn og får den plana, vet aldri om den har slått seg litt skjev, er ikke mye den skal slå seg skjev, da må du ner me hele sulamitten enda engang bare for du droppa det, usikker på boltene, men koster ikke mange kronene for nye. Se om du får tak i en gjengetapp for og friske opp gjengene i blokka også, så blåser du det rent og tørt, før du har litt olje på boltene før du skrur de nedi igjen :)

tengte å ta en av toppene fra noen av de andre motorene jeg har stående.
hadde ikke trøbbel me di men skulle di vært sjekka uansett?
begynner å bli litt grådig sju:S

julen
07/03/11, 03:33
Har du tatt en komressjonsstes? Er det vann på peilepinnen din eller olje i tanken til kjølevannet? Kommer det vann ut av eksosen din?

oljen er fin, kjølevæska er uten olje, ikke noe å se på eksos som jeg har sett.

julen
07/03/11, 03:45
Er ikke umuligt at du har sprekk i blokka di!
Men berner selger en CO måler som man måler CO i kjølevannet :)
Har artikkelnummer: 111961

http://shop.berner.eu/berner/no/search?searchPattern=co+m%C3%A5ler&conversationContext=1

Så kan du utelukke toppakning, sprekk i blokk osv :P

forundrer meg ikke med flaksen jeg har haft i det siste:(
fant ikke noe priser på utstyret.
se om jeg kjører den på værkste iløpe av uka så kan de får "ta en diagnose".

cossykiller
07/03/11, 09:27
lever den inn, koster deg 1000 og få levert toppen og plana den, koster deg mer i frustrasjon om du skrur det på og det ikke virker, er standard og gjøre dette med toppen når du tar den av, om du leverer den inn så måler de om den er skjev :) dette er ikke rett sted og spare penger på

Per Ulv
07/03/11, 12:23
joda blir trykk i kjølesystem når bilen blir varm, er bilen kald skal det ikke være trykk/svært lite. poffer det godt når du løsner etter 1min med rusing er det kompresjon ut i kjølevannet.. skal være skikkelig blåst toppakkning før du ser hvit røyk.

julen
07/03/11, 19:51
joda blir trykk i kjølesystem når bilen blir varm, er bilen kald skal det ikke være trykk/svært lite. poffer det godt når du løsner etter 1min med rusing er det kompresjon ut i kjølevannet.. skal være skikkelig blåst toppakkning før du ser hvit røyk.

tyder bare mer å mer på topp pk dette. men jeg er livende redd det er blokka:s hvordan kan jeg enkelt finne ut om blokka har sprokket før eller etter jeg har d-montert?

konso
07/03/11, 21:39
Du kan prøve å få trykksatt en og en sylinder så får du en pekepinn på hvor lekkasjen er. Men er vanskelig å sette en diagnose på om noe er sprukket før det er demontert og visuelt kontrollert og oppdaget en evt sprekk.

Per Ulv
08/03/11, 11:14
Du kan prøve å få trykksatt en og en sylinder så får du en pekepinn på hvor lekkasjen er. Men er vanskelig å sette en diagnose på om noe er sprukket før det er demontert og visuelt kontrollert og oppdaget en evt sprekk.


Som sagt over, uansett må du av med toppen din. For å fjerne en vær tvil kan du få et verksted til å måle HC'n i kjølevannet ditt før demontering.

*pettson*
08/03/11, 13:34
Jag kan inte förstå den hysterin som finns när det gäller att plana toppar? Att göra rent är en sak, att plana en annan. Nya topplocksbultar kan man köpa om man vill, annars går det utmärkt att använda dom gamla om dom inte är längre än 158mm.
Har ni ens lite kontroll på hur skev en topp får vara? Och hur mycket den max får planas?
Det känns som att det gissas en hel del. Det kan kosta forumsmedlemmarna en massa pengar för att dom får köpa en ny topp istället.
Det är inte *Bara* att plana en topp till vitblock. Man måste använda huvudet innan man gör det. Skillnaden mellan en ny topp och en topp som inte går att plana mer går vid 0,3mm planing, efter 0,3mm är toppen skrot. Nedan är måtten på vad som är tillåtet utan att plana alls.


http://forumbilder.se/images/c4201112952PM3a4a.jpg (http://forumbilder.se)

cossykiller
08/03/11, 15:29
var ikke klar over hvor lite den tålte før den var skrot, men sa ikke at han skulle plane toppen, sa han skulle levere toppen inn og sjekke om den var skjev... men var klar over at det var 0,2mm tvers over og 0,5 mm langs

julen
20/03/11, 17:33
har sett litt mer på biln nå. bytta radiator siden det har vært lekasje på den tidligere, sjønte egentlig det ikke nytta men gjorde det siden jeg hadde ekstra å det kosta så lite å gjøre det.
har tatt komptest viser ca 10,4-10,5bar på 3 første å ca 10,1 på di 2 siste.
skal prøve å få tatt sylinder lekasje test en dag å.

850GLTsilver
20/03/11, 17:56
Skal en del til for at blokka skal ha sprukket.
Jeg er 99,9% sikker på at dette er relatert til toppen / Toppakningen.
For om du har kjørt denne bittelitt for lenge med for lite kjølevann, så kan toppen ha vrengt seg bittelitt, nok til å slippe eksos inn i kjølesystemet, men for lite til at det egentlig vises på komptest. Snedig slik disse toppene her.

The Sven
20/03/11, 18:17
Skal en del til for at blokka skal ha sprukket.
Jeg er 99,9% sikker på at dette er relatert til toppen / Toppakningen.
For om du har kjørt denne bittelitt for lenge med for lite kjølevann, så kan toppen ha vrengt seg bittelitt, nok til å slippe eksos inn i kjølesystemet, men for lite til at det egentlig vises på komptest. Snedig slik disse toppene her.

Vet du hvor det bruker å bli lekkasje ved sånne tilfeller?

Jan
29/05/11, 15:37
Tillater meg å låne denne tråden litt da jeg sliter med de samme problemene.
Har målt kompesjonen, den ligger fra 12,5 til 13,5 (de ytterste sylinderne).
Har skjekket ekspansjonstanken, av med lokket, en liten plastpose over der lokket var og festet med et strikk.
Kald motor som ble starter og kjørt 3000-4000 o/m i 1 min, ikke noe oppblåsing av plastpose.
Byttet ekspansjonstank/lokk.
Ny radiator da den gamle havarerte.
Registeret i varmeapparater også byttet (før min tid).

Så nå begynner jeg å gå tom for ideer.
En av de gjennværende ideene er at vannpumpa kan suge luft ?
Den abdre er at alt er ok inntil motoren blir god og varm ?
Har ikke skjekket for eksos i kjølevanet

Noen med gode råd ?

cossykiller
29/05/11, 16:06
Tillater meg å låne denne tråden litt da jeg sliter med de samme problemene.
Har målt kompesjonen, den ligger fra 12,5 til 13,5 (de ytterste sylinderne).
Har skjekket ekspansjonstanken, av med lokket, en liten plastpose over der lokket var og festet med et strikk.
Kald motor som ble starter og kjørt 3000-4000 o/m i 1 min, ikke noe oppblåsing av plastpose.
Byttet ekspansjonstank/lokk.
Ny radiator da den gamle havarerte.
Registeret i varmeapparater også byttet (før min tid).

Så nå begynner jeg å gå tom for ideer.
En av de gjennværende ideene er at vannpumpa kan suge luft ?
Den abdre er at alt er ok inntil motoren blir god og varm ?
Har ikke skjekket for eksos i kjølevanet

Noen med gode råd ?

om du har hatt plastpose over lokket og sjekka med plastpose så har du jo sjekka for eksos i kjølevannet ?

sjekka de hurtigkoblingene som går inn i kupeen ?
prøvd og la den stå litt med papp under, så du evnt ser dråpene ?

Jan
29/05/11, 16:59
Jeg har ikke skjekket for CO i kjølesystemet, leste om den i dag.
Skal få forhørt meg om verkstedet over gata på jobb kan måle det.

Det jeg har glemt å skrive er at det kommer bobler ut av den tynne slangen inn i ekspansjonstanken når motoren er varm. Økes turtallet øker bonlemengden.
Blanding kjølevæske/bobler.
Har en mistanke om at den spytter ut vannet gjennom lokket på ekspansjonstanken, har ikke tatt motoren på "fersken" enda.
Det dampa opp under panseret på den siden etter en tur på den danske motorveien med påfølgene sakte køkjøring.

Kan det være så banalt som en sliten vannpumpe som gir for lite trykk med påfølgende "halvkoking" ?

850GLTsilver
29/05/11, 22:03
Volvo har, etter motorkyndige venners fortvilelse, laget noen spor i skillet mellom sylinderne på disse blokkene. Dette sporet er på mange måter kilden til disse problemene.
Lekkasjen skjer fra sylinder innover mot dette mellomrommet (Kun en halv millimeter bredt) og derfra ut i kjølesystemet, som helt omslutter alle sylinderne.

Det finnes blokker der dette sporet mangler, og etter hva jeg har fått hørt, så er disse blokkene ikke belemret med høyt trykk i kjølesystemet, med mindre det er snakk om ordentlig brudd på topp-pakningen. Skal visst være en del andre fordeler også.

Feilen er litt ekkel med hensyn til at det nesten virker som tilfeldig når man får dette overtrtykket i kjølesystemet. For min del startet det med at den alltid spyttet ut kjølevann like etter at jeg stanset bilen. Jeg trodde også på at det måtte være noe med vannpumpa. Gikk litt tid før jeg fikk tak i ny pumpe, og var i grunnen i ferd med å forberede byttet av denne da jeg fikk tips om å sjekke om det luktet eksos av kjølevannet der oppe i ekspansjonskaret.
Fikk da se de samme boblene som Jan refererer til her og helt riktig, det luktet eksos der.
At de kom den veien stemte også med en velfungerende vannpumpe. (Hadde hele tiden god varme i bilen). Først da jeg tok av toppen så jeg sporene etter lekkasjen på undersiden av toppakningen.

Ny toppakning på plass, null mere overtrykk i kjølesystemet.


Vet du hvor det bruker å bli lekkasje ved sånne tilfeller?

julen
29/05/11, 22:18
bare å bruke tråden ja karer! veldig greit å få sammlet litt info om dette i en å samme tråd.
har foresten bytta topp å topp pk på min nå.
biln er så pass at jeg bruker den nå. men er fortsatt litt mye trykk å har boblet over litt en par ganger. hører å det "skvulper" når biln er hald å jeg ruser litt forsiktig de første 10 sekundene den går. høres ut som det kommer fra varmaparat registre så lurer på om jeg skal bytte det å.
men som sagt biln min ble myye bedre men fortsatt er det ikke helt bra...
har ikke rukket å tatt komptest eller noe etter jeg bytta topp å pakning men skal gjøre det så fort jeg får tid for å sammenligne talla.

Bamse
26/07/11, 12:49
Jeg har det samme problemet som 850GLTsilver på en 99 mod V70 2,5 TDI. Gruer meg som F til å begynne på denne jobben. Er det veldig mye arbeid?

gunnvald
27/07/11, 21:23
Sjekk videoen, samme som hender der.
http://powerstrokehelp.com/EDAS/video/video1.html

Bamse
28/07/11, 14:14
Er det noen her som har gjort jobben med å skifte toppakning selv. Og eventuellt hvor mye arbeid er det?

På forhånd takk

gunnvald
30/07/11, 10:30
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html

Bamse
09/08/11, 21:04
Hei gunnvald takk for hjelpen.

Etter nærmere undersøkelse og en del feilsøking viste det seg at det var en helt tett radiotor som har skapt all hodeverket.

Radiatoren er nå byttet og alle symptomene er nå borte :)