PDA

Vis full versjon : Omd. tall på volvo motor!



gnilrE
05/03/11, 13:16
Vet ikke om denne ligger riktig men er jo ikke akk. vanlig trimming.
Saken er att en del folk satt og snakket om hva maks en eller annen har fått ut av en volvo motor på Omd. tallet? litt morro og se om noen har fått det til og varve skikkelig! :)

PS: leita men finner ingen konkrete tråder om dette!

kermitt
05/03/11, 13:22
flere kjenninger av meg som driver med bilcross har med enkle middler fått B21/B23/B230A motorer til å varve 10 000rpm med varierende holdbarhet :p
Fult ut mulig å få de til å varve noe jævlig men hva er poenget?

gnilrE
05/03/11, 13:24
flere kjenninger av meg som driver med bilcross har med enkle middler fått B21/B23/B230A motorer til å varve 10 000rpm med varierende holdbarhet :p
Fult ut mulig å få de til å varve noe jævlig men hva er poenget?

Nei poenget ser ikke jeg heller, men er bare litt morro og se tenkte jeg på :)
Er jo mange andre merker som varver litt, så tenkte bare på hva folk hadde fått ut av volvo motoren, men er det noe forskjell vist man balangserer alt i motoren? :)

kermitt
05/03/11, 13:35
Balansen kan nok godt forbedres, det har jeg ikke noe peiling på. Men det som er hovedårsaken til ras er visst at det er for lite oljevolum og at oljekanalene i veiva er ikke lagd for slike turtall. Olja blir alt for varm, skummer og smører dårlig på slike turtall i tillegg til at det ikke er tilstrekkelig smøring.
Personlig har jeg og tro på at det hadde kommet bedre ut om de har brukt blokker som var nyoverhalte uten 700 000km på nakken. ventilflyt er også ett problem, men det unngås visst med å bruke dobble orginal fjører ( :o )

gnilrE
05/03/11, 16:07
Balansen kan nok godt forbedres, det har jeg ikke noe peiling på. Men det som er hovedårsaken til ras er visst at det er for lite oljevolum og at oljekanalene i veiva er ikke lagd for slike turtall. Olja blir alt for varm, skummer og smører dårlig på slike turtall i tillegg til at det ikke er tilstrekkelig smøring.
Personlig har jeg og tro på at det hadde kommet bedre ut om de har brukt blokker som var nyoverhalte uten 700 000km på nakken. ventilflyt er også ett problem, men det unngås visst med å bruke dobble orginal fjører ( :o )

Aha, men det med olje vist man kjører tørr-sump fks. vil det gå da? eller er olje kanalene på veiva alt for små? finnes det ikke noe "Billet" veiv eller noe til volvo, eller noe med litt grøvere olje kanaler, er vell ikke så enkelt og øke dimmen på oljekanaler i veiva selv. Men hvordan er egentlig volvo motoren på ca. 7000 omd. over en lengere periode :) Syntes det høres bare dumt ut alt over 5000 :p

Batland
05/03/11, 16:07
Vet ikke om denne ligger riktig men er jo ikke akk. vanlig trimming.
Saken er att en del folk satt og snakket om hva maks en eller annen har fått ut av en volvo motor på Omd. tallet? litt morro og se om noen har fått det til og varve skikkelig! :)

PS: leita men finner ingen konkrete tråder om dette!
Selv om høye turtall i seg selv er helt poengløst så er det INGEN problem å få det til å dra syke turtall dersom man velger å fokusere på dette. Jeg vet om flere som har vært over 10 000 o/min (med råde-ras) og når en kjommi sjekket loggen sin etter en stygg bomgearing så viste den over 11 000 o/min.

gnilrE
05/03/11, 16:13
Selv om høye turtall i seg selv er helt poengløst så er det INGEN problem å få det til å dra syke turtall dersom man velger å fokusere på dette. Jeg vet om flere som har vært over 10 000 o/min (med råde-ras) og når en kjommi sjekket loggen sin etter en stygg bomgearing så viste den over 11 000 o/min.

Åfy, da er det snart så vi snakker ferrari lyder :), men hvor enekelt er det egentlig og gjøre det? må vell kjøre sprut da, siden dissa orginal hjernene har jo sperre på ett eller annet tall? er vell ikke bare ta av en pling og en plong og fise rundt!

Wrasko
05/03/11, 16:18
Finnes rotor uten turtallssperre til b230f og.

Anbefales dog ikke å prøve.. Regner med at rådebank kommer fort.

gnilrE
05/03/11, 16:28
Finnes rotor uten turtallssperre til b230f og.

Anbefales dog ikke å prøve.. Regner med at rådebank kommer fort.

Hadde vert morro og sett hvor lenge det gikk bra :p

Batland
05/03/11, 17:35
Åfy, da er det snart så vi snakker ferrari lyder :), men hvor enekelt er det egentlig og gjøre det? må vell kjøre sprut da, siden dissa orginal hjernene har jo sperre på ett eller annet tall? er vell ikke bare ta av en pling og en plong og fise rundt!
Hovedproblemet for "å gjøre det" er svake originale ventilfjærer som gir ventilflyt og at rådebolter og råder knekker eller blir ovale i stor enden.
Deretter er det kammens profil som begrenser hvor langt det drar, men hva er vitsen, å sette turtallsrekord? :p

gnilrE
05/03/11, 19:05
Hovedproblemet for "å gjøre det" er svake originale ventilfjærer som gir ventilflyt og at rådebolter og råder knekker eller blir ovale i stor enden.
Deretter er det kammens profil som begrenser hvor langt det drar, men hva er vitsen, å sette turtallsrekord? :p

Aha, er jo litt som må til da. Er vell ikke noe vits i det hele tatt, men er bare sånn man lurer på når man driver og kjører på spærra. :)

Njål Nilssen
06/03/11, 11:06
Skal man ha det til å vare ei stund er det vel ikke lurt å varve serlig over 8000rpm på rødblokkene med 80mm slag (21m/s stempelhastighet). Men man kan jo varve mere også om man ønsker det, men det er nok ikke lurt med originaldeler. Lettere og sterkere deler er nødvendig da.

Har du turbo er det lite vits i å varve slik at man går over 21m/s stempelhastighet. Ved høyere forbrenningstrykk (les høy fyllingsgrad pga turbo eks.) Er delene stresset nok i utgangspunktet som om at de ikke skal bli utsatt for flere hundre G ekstra i tillegg.

For versting sugiser er det ofte nødvendig å gå over 21m/s stempelhastighet for å hente effekt. Du kommer til et punkt med sugiser hvor du ikke får inn så mye mere luft (typisk det man klarer uten ekstrem "pirking" en rundt 115-120% fyllingsgrad) og eneste måten da er å bytte kammer og varve mere for å hente mere effekt (da du oppnår den samme fyllingsgraden og dermed høyere moment på høyere turtall = høyere effekt)

Noe av det mest perverse jeg har sett av varving i en "vanlig" bil var en passe trimmet S40 T4 (fra nabolandet såklart, ligger video på 'tube) som med sine 90mm slag varver i nærheten av 11000rpm.