PDA

Vis full versjon : Problemer med motor/kraft S60 2001 mod 2.0T



groet
03/03/11, 21:19
Skulle kjøre fra jobb idag. Når jeg hadde kjørt ca 2km skulle jeg akselerere litt for å snike meg litt inn i køen gjennom en rundkjøring. Motoren var blitt lunken. Når jeg da la meg på tredje giret merket jeg at mye av kraften plutselig var borte. Akkurat som om den var seig som sirup når jeg trødde på gassen. Mellom (sånn ca) 2/6 dels og 4/6 dels gasspådrag, var den meeget seig. Nesten som at chippen plutselig forsvant og litt til faktisk.
Ser på turbomåleren at den fungerer men som sagt, det er langt fra den sprekheten som det normalt skulle ha vært...

Hva kan dette skyldes?

Børge Vikebø
03/03/11, 23:40
Mulig gasspjeldet. Få avlest feilkoder, så finner du ut av dette. Måtte nylig bytte gasspjeldet på broderns 2001 V70 2,0T

groet
04/03/11, 00:14
Mulig gasspjeldet. Få avlest feilkoder, så finner du ut av dette. Måtte nylig bytte gasspjeldet på broderns 2001 V70 2,0T

Har jo nettopp rengjort dette....

aarnes
04/03/11, 09:26
Nææ det høres ut som LMM. (Luftmassemåler)
Jeg opplevde det samme på min S60 og V70 (2.0T) - helt plutselig...
forsøk å koble den fra, kjør uten en tur, se om det hjelper.

groet
04/03/11, 09:28
Nææ det høres ut som LMM. (Luftmassemåler)
Jeg opplevde det samme på min S60 og V70 (2.0T) - helt plutselig...
forsøk å koble den fra, kjør uten en tur, se om det hjelper.

Uten faktisk. Den er jo koplet til et stikk :confused:
Jaja, kan jo prøve.
Vil den fungere "normalt" da i tilfelle?

aarnes
04/03/11, 09:29
Den er koblet til en kontakt. bare ta av den.
Nei - den vil hugge når du girer, men det er ikke farlig.

groet
04/03/11, 09:34
Hadde faktisk lmm'en ute og sprayet lmm-rens og lot det fordampe vekk før jeg satt den i for en ca halvannen uke siden.

groet
04/03/11, 09:34
Hehe, godt å se at andre er tidlig våken også :)

groet
04/03/11, 09:36
Den er koblet til en kontakt. bare ta av den.
Nei - den vil hugge når du girer, men det er ikke farlig.

Men kraften vil være tilbake da som normalt? Og hvis den oppfører seg "normalt" så vil indikasjonen være at det er denne som er gåen?
Er den dyr?

groet
04/03/11, 09:43
Holder det med å kun ta av kontakten eller skal jeg skru fysisk ut lmm'en også?

aarnes
04/03/11, 09:44
Ja kraften vil være normal, så sant den ikke går i nødmodus. mine gjorde ikke det, MEN den jeg har nå, 2.4D - den gikk i nødmodus når jeg kobla ut LMM.
Uansett så vil du merke markant forskjell dersom LMM er defekt.

Ny hos volvo koster vel en 2-3000kr.
Men du får kjøpt det mange andre steder som har tilsvarende kvalitet.
sjekk feks www.trailerparts.no

groet
04/03/11, 10:37
Nå har jeg vært en kjøretur.
Tok ut lmm'en og kjørte noenn km til den ble lunken. Merket egentlig ingen forskjell. Bilen nykker når en slipper gassen. Merket også når jeg stoppet for å skru i lmm'en at radiatorvifta slo seg på, selvom bilen var kun lunken varme...
Jeg skrudde i lmm'en og kjørte samme vei tilbake. Da merket jeg at den "boblet" på tomgang og etter 10-15 sekunder kom motorlyset på. Kjørte et par km og stoppet på en busslomme. Da var boblingen borte. Det virker som om den vil yte men merket det at turbotrykket mangler 1,0 bar på trykket hvis jeg gir full gass...

aarnes
04/03/11, 10:38
Du må KOBLE UT kontakta, ikke bare skru ut hele greia... :p

groet
04/03/11, 10:40
Du må KOBLE UT kontakta, ikke bare skru ut hele greia... :p

Jeg gjorde det...

aarnes
04/03/11, 10:52
OK , forsto det som at du bare skrudde den ut.
Men hvis det ikke hjalp, da kan det være noe annet.
Kan være at gasspjeldet ikkeble rengjort ordentlig, eller at det ble ødelagt under rens

groet
04/03/11, 11:00
Da blir det vel en tur igjen til Volvo da......
Fader altså, som om det ikke er nok utgifter disse tider.

aarnes
04/03/11, 11:18
Ville lest ut feilkoder først.
Har spjeldet blitt renset på verksted?

groet
04/03/11, 11:29
Ville lest ut feilkoder først.
Har spjeldet blitt renset på verksted?

Ja, ble renset på verksted.

groet
04/03/11, 12:17
Ville lest ut feilkoder først.

Hva ligger en feilkodeleser på i pris egentlig? Og hvilken type bør en kjøpe? Dette er OBDII.

groet
04/03/11, 14:32
Kan det være turboen som er gåen i og med at jeg ikke får mer enn atmosfærisk trykk (0,0 Bar)?

groet
04/03/11, 19:11
ingen svar?

Børge Vikebø
05/03/11, 00:26
etter hva jeg husker så blir turbotrykket justert elektronisk på disse.

om gasspjeldet da er defekt, så går den i failsafe og du får ikke trekkraft. du har da problemer med å kjøre bilen noe særlig fortere enn 50.

Kan være såmangt, men jeg ville fått sjekket feilkoder.. OBDII-leser får man fra biltema og oppover i pris.

Men det er standardfeil på S60/V70 2000-2002 grunnet Volvo brukte en italiensk underleverandør på gasspjeldene....

groet
05/03/11, 10:18
etter hva jeg husker så blir turbotrykket justert elektronisk på disse.

om gasspjeldet da er defekt, så går den i failsafe og du får ikke trekkraft. du har da problemer med å kjøre bilen noe særlig fortere enn 50.

Kan være såmangt, men jeg ville fått sjekket feilkoder.. OBDII-leser får man fra biltema og oppover i pris.

Men det er standardfeil på S60/V70 2000-2002 grunnet Volvo brukte en italiensk underleverandør på gasspjeldene....

Stemmer det med turboen men jeg får kjørt i normal hastighet egentlig. Var oppe i 70 km på hovedvei i går.
Ja, får sjekke feilkoder på bilen. Noen som har erfaring med den fra Biltema?

Runis
05/03/11, 15:33
Kan magnetventilen din være defekt.Sitter ved Luftfilter boksen med fler slanger på.

groet
05/03/11, 16:16
Nå har jeg nettopp vært under bilen og kikket litt....
Fant noe som lignet på en lekasje på turboen :(

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/431.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/432.jpg

Pluss, når jeg startet bilen kunne jeg høre klakk-klakk-klakk-klakk ifra turbinhuset når jeg var under igjen.
Vil da tro at den har tatt kveld??

groet
05/03/11, 16:20
Kan magnetventilen din være defekt.Sitter ved Luftfilter boksen med fler slanger på.

Er det mulig å finne det ut, uten å skifte?

groet
06/03/11, 13:25
Kan magnetventilen din være defekt.Sitter ved Luftfilter boksen med fler slanger på.

Prøver igjen..... Noen som kan si om det er mulig å sjekke om magnetventilen er deffekt?

Hører jo også klakk-klakk lyder fra turbinhuset... Høres som at det er noe som er feil inni der hvertfall.

groet
06/03/11, 19:39
Ingen som har noe svar???

konso
06/03/11, 20:20
Ta av innsugsslangen på turboen og kjenn på turbinhjulet om det sitter fast eller er veldig stor slakke.

groet
06/03/11, 20:33
Ta av innsugsslangen på turboen og kjenn på turbinhjulet om det sitter fast eller er veldig stor slakke.

Jepp, skal gjøre det.

Tom K
07/03/11, 11:38
Veldig vanskelig å gi noen diagnose uten å ha hørt lyden selv, men mekaniske lyder fra turboen er aldri noe godt tegn

aarnes
07/03/11, 13:42
Magnetventilen kan så klart være defekt.
koster ca 1000kr på Volvo.
men det som er med den, er at den blir ikke "litt defekt" - enten så virker den eller så virker den ikke.
Uansett ville jeg startet med feilkoder for å se om det er noen sensorer/givere som har tatt kvelden.

groet
11/03/11, 20:29
Har nå sjekket litt rundt turboen.
Ingen slark i turbinhjulet.
Tok en tur til Volvo idag og fikk diagnose (670,-)
Det lå inne en feilkode på turboen. For høyt trykk ved oppstart.
Koden ble slettet, blandt anndre koder som jeg visste om (bagateller) og tatt en prøvetur. Ingen feilkoder eller meldinger :)
Får bare håpe det ikke skjer noen mer nå....

aarnes
14/03/11, 08:19
Får håpe det ikke kommer tilbake da.
Jeg hadde samme problem på et VAG produkt jeg engang hadde, viste seg at den var chippa med feil verdier, så turboen lada godt over 2bar når bilen TRILLA.

jacobsen
10/08/17, 20:29
Hei. Fant du ut av det?
Plages med noe av det samme på min 2002 S60.

Noen ganger mister den nesten all trekkraft. Klarer maks 60kmt. Hjelper å stoppe motoren, og starte igjen etter noen minutter. Når den er "frisk" virker den også latere enn vanlig. Virker som ujevnt turbotrykk. Tomgang er fin. Har byttet luftfilter og plugger.

Erlend
12/08/17, 07:17
Hei. Fant du ut av det?
Plages med noe av det samme på min 2002 S60.

Noen ganger mister den nesten all trekkraft. Klarer maks 60kmt. Hjelper å stoppe motoren, og starte igjen etter noen minutter. Når den er "frisk" virker den også latere enn vanlig. Virker som ujevnt turbotrykk. Tomgang er fin. Har byttet luftfilter og plugger.Bytta eller rensa tcven? En kamerat hadde lignende symptomer, ble bedre av rensing av tcv.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

jacobsen
17/08/17, 15:39
Det har jeg ikke. Får man feilkode av slikt?
Leste av feilkoder idag. "ECM 9520 Gasspedalgiver analog signal. Felaktig signal" hadde lagret seg 7 ganger.

Fikk slettet de, og skal se om bilen ble bedre i kveld.

Fikk også pris på bytte av komplett gasspedal, til en helt grei pris.