PDA

Vis full versjon : Girkasse (ZF-22 automat) girer tregt! Haster!



Svirre
01/03/11, 22:19
Kassa på bilen har begynt å oppføre seg veldig uvanlig de siste 2 dagene. Kickdownwiren har vært justert på for lenge sia, men nå er ikke den samarbeidsvillig i det hele tatt. Har vært treg til å gire fra 1. til 2. når den er kald og har stått i mer enn 6t. Innenfor den tida har den vært brukbar.

Alt ble et helvette i dag da jeg bytta vakumpumpa på motoren til styring av klaffer i varmeapparatet og til bremsekraftforsterkeren. Den er også til noe styring i forbindelse med girkassa. Den blei bytta pga. at det var oljelekkasje fra den forrige.

Nå girer kassa utrolig tregt og responderer ikke på kickdown. Når jeg kjører i 3. gir og stopper på rødt lys og står stille i 10 sek så holder den fremdeles 3. gir.

Oljenivå er ok. Kassa blei flusha for 50 000km siden av forrige eier.

Tenkte først på lite olje, men kan det være tette rør?

R.G
01/03/11, 22:27
manuell;)


zf 22 kassa går ikke på noe vacuum. prøvd å slakke opp wire igjen? kan skje ting har løsnet opp i kassa (etter ditt forrige prob med kassa) og att da når wire er stram så står kassa å pumper på trykket og holderr gira. derfor treig med å gire fra 1. til 2. høres som wire kan ha hengt seg så trykket holder att


edit: fra vacuum pumpe, er det til varmeapp, bremsekraft forsterker og tynne som går til trykk brytere ved fjørtårn/innerskjærm. (di er for å passe på turbotrykket)

R.G
01/03/11, 22:46
er det både vacum og wire på kassa di, er det ikke zf22 kasse du har. zf22 er kun med wire.

Svirre
01/03/11, 22:54
manuell;)


zf 22 kassa går ikke på noe vacuum. prøvd å slakke opp wire igjen? kan skje ting har løsnet opp i kassa (etter ditt forrige prob med kassa) og att da når wire er stram så står kassa å pumper på trykket og holderr gira. derfor treig med å gire fra 1. til 2. høres som wire kan ha hengt seg så trykket holder att


edit: fra vacuum pumpe, er det til varmeapp, bremsekraft forsterker og tynne som går til trykk brytere ved fjørtårn/innerskjærm. (di er for å passe på turbotrykket)

Stemmer dette.

Har prøvd å slakke og stramme wire uten effekt. Liker ikke dette. Det forrige problem var rett og slett for slakk wire. Nå kan det hende den har hengt seg opp, men virker ikke sånn da den går i retur.

s4nd3r
02/03/11, 01:16
åssen er det når du setter den i gir? treg da og??

på chevrolet. når girkassene bjynder og oppfører seg sånn. så er det ett tegn på gammel olje... / tett filter....

R.G
02/03/11, 09:24
åssen er det når du setter den i gir? treg da og??

på chevrolet. når girkassene bjynder og oppfører seg sånn. så er det ett tegn på gammel olje... / tett filter....

den er grei i det tilfelle, men når den henger igjen på 3 gir når man står rolig så er det oljetrykket som ikke synker ned igjen. og etter litt prat i går, så har vi kommi fram til att oljetrykk står konstant høyt på en plass men ikke høyt nok for å gire, og for høyt for å sleppe kassa ned i di første gira. virker det som.

Svirre
02/03/11, 10:36
åssen er det når du setter den i gir? treg da og??

på chevrolet. når girkassene bjynder og oppfører seg sånn. så er det ett tegn på gammel olje... / tett filter....

Girolja skal vel ikke bli slitt etter 50 000km? Og er det filter i disse girkassene?




den er grei i det tilfelle, men når den henger igjen på 3 gir når man står rolig så er det oljetrykket som ikke synker ned igjen. og etter litt prat i går, så har vi kommi fram til att oljetrykk står konstant høyt på en plass men ikke høyt nok for å gire, og for høyt for å sleppe kassa ned i di første gira. virker det som.

Det virker som om det kan stemme ja...noe sier meg at det er oljepumpa som er gåen?

R.G
02/03/11, 11:09
tror er olje pumpa di som begynner å synge litt på siste værset. skal ta en tlf straks ang kassa.


er filter i den ja. må av bed måndpanna. sitter rett oppi der. men den tar olja som suges inn, og erd en tett så blir det ikke oljetrykk.
skal ikke skje etter 50000 detta der. automat skal egentlig være "vedlikeholdsfri". derfor det ikke står olje/filter skift intervall

Svirre
02/03/11, 11:30
tror er olje pumpa di som begynner å synge litt på siste værset. skal ta en tlf straks ang kassa.


er filter i den ja. må av bed måndpanna. sitter rett oppi der. men den tar olja som suges inn, og erd en tett så blir det ikke oljetrykk.
skal ikke skje etter 50000 detta der. automat skal egentlig være "vedlikeholdsfri". derfor det ikke står olje/filter skift intervall

Hmm. Tror du jeg får eliminert denne feilen ved å bytte olje og filter? Eller må jeg ut med kassa og bytte pumpe/girkasse?

R.G
02/03/11, 11:35
nei. har bad news til deg. sitti halvtime med automatstyring i øre nå. sender pm

s4nd3r
02/03/11, 12:54
ja. forglemte meg litt nå.. :P tengte litt for mye 4l80e.. automat kassene til chevy eg ganske sære på olje.. kun 1 type dei skall ha. og er svin dyr. og den må byttes en gang i året.. men volvo der i mot. holder oljen 300000..... :P osv...

Svirre
02/03/11, 13:14
ja. forglemte meg litt nå.. :P tengte litt for mye 4l80e.. automat kassene til chevy eg ganske sære på olje.. kun 1 type dei skall ha. og er svin dyr. og den må byttes en gang i året.. men volvo der i mot. holder oljen 300000..... :P osv...

Hehe. Tror oljeskift blir uaktuelt for min del nå. Fikk en hel roman fra R.G etter at han hadde prata med noen, og det blir nok stor sjans for at jeg må bytte kasse......