PDA

Vis full versjon : Turtallet henger igjen på 2 000RPM V70 2007



Daniel V
01/03/11, 16:36
Hello!

Merket i stad på vår V70 (manuell) at når man kjører, og skal foreta girskift eller nedbremsing, og tråkker inn clutchen, synker turtallet (så lenge dette er høyere enn 2 000 RPM) ned til mellom 1 500 -2 000 RPM (avhengig av hvor høyt turtallet er da clutchen blir tråkket inn), stopper her i 1-1,5 sek før den slipper seg videre ned til 750 RPM. Dette skjer ikke hvis bilen står stille, og ruses opp.

Bilen og motoren er en 2,4 D5, men 88 000 på telleren.

Er det noe galt med bilen, altså at noe henger, eller skal det være slik for at man skal få et mer jevnt girskift? (hvis dere skjønner hva jeg mener, for man må jo gi litt gass når man skal slippe ut cutchen igjen)


Vet at dette var en ganske kronglete forklaring, men klarer rett og slett ikke forklare det bedre :o

Takker for alle svar!

EDIT: Mekka en kjapp film:

kMgipCoabSY

aarnes
02/03/11, 10:40
du vet at jeg allerede har en post med akkurat samme spørsmål. unødvendig å lage en ny en da ;)

Daniel V
02/03/11, 10:47
Vi har jo ikke samme problem;) Derfor!

Din bil henger litt på toppen, hvis du ser på filmen fra min, senker den seg til 2 000 RPM og stopper der, før den går videre ned. Dette skjer IKKE når bilen blir ruset opp med clutchen inne når den står stille, noe som skjer på din. Derfor har jeg min egen tråd,

konso
02/03/11, 19:48
At den legger seg ned på turtall når du girer, er likedan på min 2006 V70 òg. Er vel noe for å lette giringa og slippe rykkinger. La merke til det like etter jeg kjøpte bilen.

MadAss
02/03/11, 20:34
Er dette hovedsaklig under oppgiring?
Mulig at den vil legge seg på det turtallet som du vil få når du legger den i neste gir (for å lette giringen, som konso skriver). Trodde dette gjaldt bare V70II av nyeste årgang, men mulig de eldre modellene også har fått dette med ny programvare.

Daniel V
02/03/11, 22:25
Er dette hovedsaklig under oppgiring?
Mulig at den vil legge seg på det turtallet som du vil få når du legger den i neste gir (for å lette giringen, som konso skriver). Trodde dette gjaldt bare V70II av nyeste årgang, men mulig de eldre modellene også har fått dette med ny programvare.

Er sikkert bare jeg som ikke har lagt merke til det før nå. Testet litt i stad, og jeg tenkte det samme, fordi den legger seg akkurat på det turtallet neste gir legger seg på :) Den treffer perfekt hver gang, og da ser jeg det ikke som tilfeldig :) Når jeg clutcher, og telleren synker, og jeg girer opp og slipper ut clutchen rører ikke måleren seg det grann, så det fungerer i alle fall ordentlig som det skal!

Tusen takk for svar :)